Aaltola teki mun nähdäkseni oletuksen puutteellisilla tiedoilla ja jälkikäteen osoittautui, että hän oli väärässä.Even Steven kirjoitti: Pe Syys 29, 2023 8:14 am Eikö Aaltola levitä valheellista tietoa eli valeuutista?
Selvitys: Kaksi ihmistä Puolassa surmannut ohjus oli ammuttu Ukrainasta https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009887796.htmlEven Steven kirjoitti: To Syys 28, 2023 5:27 pmEven Steven kirjoitti: To Syys 28, 2023 4:14 pm Mika Aaltola on yhtä vaarallinen kuin Toveri
Kyseessä oli Ukrainan ohjus.
Arvioissa pitäisi olla varovaisempi, edes kiemurtelusanoilla ”todennäköisesti”, ”käsittääkseni” ja niin edelleen. Hän sovelsi tätä kysymykseen, oliko teko tahallinen vai tuottamuksellinen, mutta unohti ettei ohjus välttämättä ollut venäläisten ampuma. Nolo virhe ja jos tällaisia sattuu useampia, joutuu lehdet jo miettimään kenen lausuntoja julkaisee.
Miten minä ymmärrän valehtelun ja valeuutiset:
Valehtelu on virheellisen tai todennäköisesti virheellisen tiedon levittämistä tahallisesti.
Valeuutinen on uutinen, joka on valetta. Esimerkiksi ”naapurin Pekka on homo” tai ”nostan penkistä 150 kg” voi olla valehtelua, mutta nämä ei ole uutisia. Valeuutinen olisi esimerkiksi sellainen, jos IS kirjoittaisi Aaltolan antaneen lausunnon, että kyseessä oli yhdysvaltalainen ohjus.
Jos esittää edes kiemurtelusanojen kanssa väitteitä, jotka tietää tai pitäisi tietää vääriksi, se alkaa mennä valehtelun puolelle. Jos esittää vääräksi tietämäänsä tietoa varmana asiana, se on selvää valehtelua.
Raja virheen ja valehtelun välillä on sen takia vähän häilyvä, että me ei koskaan tiedetä mitä toisen päässä liikkuu, ja meillä on kaikilla vähän eri käsitys siitä, kuinka ymmärrettäviä erilaiset oletukset on. Jonkun mielestä Aaltola valehteli ja sellaista on vaikea väittää objektiivisesti vääräksikään, mutta asiasta voi olla eri mieltä.
Ylipäätään sekä lausuntoja antaessa että niitä lukiessa olisi hyvä muistaa yksi asia, jos ei mitään muuta: ”saatan olla väärässä”.
(Bubbling under: minun nuoruudessani trollaus tarkoitti sitä, että valehteli tai kirjoitti muuten törkeitä ja provosoivia juttuja ilman, että uskoi niihin itse. Tarkoitus oli ainoastaan ärsyttää muita ihmisiä ja saada heidät kirjoittamaan kiivaita vastineita.)