Ukrainan kriisi - Venäjä hyökkää Ukrainaan maalta, mereltä ja ilmasta

Tänne keskustelut politiikasta siihen liittyvästä korruptiosta yms.
S. Martin
Nikke Knatterton

Re: Ukrainan kriisi - Venäjä hyökkää Ukrainaan maalta, mereltä ja ilmasta

Viesti Kirjoittaja S. Martin »

Even Steven kirjoitti: Pe Syys 29, 2023 8:14 am Eikö Aaltola levitä valheellista tietoa eli valeuutista?

Selvitys: Kaksi ihmistä Puolassa surmannut ohjus oli ammuttu Ukrainasta https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009887796.html
Even Steven kirjoitti: To Syys 28, 2023 5:27 pm
Even Steven kirjoitti: To Syys 28, 2023 4:14 pm Mika Aaltola on yhtä vaarallinen kuin Toveri
Kyseessä oli Ukrainan ohjus.
Aaltola teki mun nähdäkseni oletuksen puutteellisilla tiedoilla ja jälkikäteen osoittautui, että hän oli väärässä.

Arvioissa pitäisi olla varovaisempi, edes kiemurtelusanoilla ”todennäköisesti”, ”käsittääkseni” ja niin edelleen. Hän sovelsi tätä kysymykseen, oliko teko tahallinen vai tuottamuksellinen, mutta unohti ettei ohjus välttämättä ollut venäläisten ampuma. Nolo virhe ja jos tällaisia sattuu useampia, joutuu lehdet jo miettimään kenen lausuntoja julkaisee.

Miten minä ymmärrän valehtelun ja valeuutiset:

Valehtelu on virheellisen tai todennäköisesti virheellisen tiedon levittämistä tahallisesti.

Valeuutinen on uutinen, joka on valetta. Esimerkiksi ”naapurin Pekka on homo” tai ”nostan penkistä 150 kg” voi olla valehtelua, mutta nämä ei ole uutisia. Valeuutinen olisi esimerkiksi sellainen, jos IS kirjoittaisi Aaltolan antaneen lausunnon, että kyseessä oli yhdysvaltalainen ohjus.

Jos esittää edes kiemurtelusanojen kanssa väitteitä, jotka tietää tai pitäisi tietää vääriksi, se alkaa mennä valehtelun puolelle. Jos esittää vääräksi tietämäänsä tietoa varmana asiana, se on selvää valehtelua.

Raja virheen ja valehtelun välillä on sen takia vähän häilyvä, että me ei koskaan tiedetä mitä toisen päässä liikkuu, ja meillä on kaikilla vähän eri käsitys siitä, kuinka ymmärrettäviä erilaiset oletukset on. Jonkun mielestä Aaltola valehteli ja sellaista on vaikea väittää objektiivisesti vääräksikään, mutta asiasta voi olla eri mieltä.

Ylipäätään sekä lausuntoja antaessa että niitä lukiessa olisi hyvä muistaa yksi asia, jos ei mitään muuta: ”saatan olla väärässä”.

(Bubbling under: minun nuoruudessani trollaus tarkoitti sitä, että valehteli tai kirjoitti muuten törkeitä ja provosoivia juttuja ilman, että uskoi niihin itse. Tarkoitus oli ainoastaan ärsyttää muita ihmisiä ja saada heidät kirjoittamaan kiivaita vastineita.)
Even Steven

Viesti Kirjoittaja Even Steven »

S. Martin kirjoitti: Pe Syys 29, 2023 9:58 am Aaltola teki mun nähdäkseni oletuksen puutteellisilla tiedoilla ja jälkikäteen osoittautui, että hän oli väärässä...
Kiitos asiallisesta vastauksesta, joka on järkeenkäypä. Väärässä Aaltola ja kumppanit on koko ajan, mutta minkäänlaista korjausta ei näihin tule vaan toiminta jatkuu kiihtyvällä tahdilla. Mielestäni tämä on se seikka, joka tekee toiminnasta tietoista valehtelua. En tiedä onko Aaltola itse Twitter-tilinsä puikoissa, sillä sieltä on puskettu yli 50 t tviittiä pihalle.
Don MC

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Even Steven kirjoitti: Pe Syys 29, 2023 10:46 am
S. Martin kirjoitti: Pe Syys 29, 2023 9:58 am Aaltola teki mun nähdäkseni oletuksen puutteellisilla tiedoilla ja jälkikäteen osoittautui, että hän oli väärässä...
Kiitos asiallisesta vastauksesta, joka on järkeenkäypä. Väärässä Aaltola ja kumppanit on koko ajan, mutta minkäänlaista korjausta ei näihin tule vaan toiminta jatkuu kiihtyvällä tahdilla. Mielestäni tämä on se seikka, joka tekee toiminnasta tietoista valehtelua. En tiedä onko Aaltola itse Twitter-tilinsä puikoissa, sillä sieltä on puskettu yli 50 t tviittiä pihalle.
Onko tuosta "väärässä koko ajan", "tietoisesta valehtelusta" ja "toiminnan kiihtyvästä tahdista" olemassa todennettua tietoa vai onko kyseessä pelkkää mutuilua?
(palstan sääntö nro 8.)
Viimeksi muokannut Don MC, Pe Syys 29, 2023 11:04 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
OnyxPhoenix
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja OnyxPhoenix »

Väärässä koko ajan, 50t twiittiä, ja sinä käytät neljättä viidettä kertaa tuota yhtä ja samaa vuoden vanhaa juttua. Olisko ehkä löytynyt jotain muutakin kun on kerran 'väärässä koko ajan'?
Even Steven

Don MC kirjoitti: Pe Syys 29, 2023 11:02 am
Onko tuosta "väärässä koko ajan", "tietoisesta valehtelusta" ja "toiminnan kiihtyvästä tahdista" olemassa todennettua tietoa vai onko kyseessä pelkkää mutuilua?
(palstan sääntö nro 8.)
Lue vaikka Aaltolan ja Toverin juttuja sodan alusta ja huomaat, että pääasiassa paskaa ovat jauhaneet päivästä yksi, joita täälläkin on totuunena levitetty.
Don MC

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Eli se oli mutua.
S. Martin
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja S. Martin »

Kiitos asiallisesta vastauksesta, joka on järkeenkäypä. Väärässä Aaltola ja kumppanit on koko ajan, mutta minkäänlaista korjausta ei näihin tule vaan toiminta jatkuu kiihtyvällä tahdilla. Mielestäni tämä on se seikka, joka tekee toiminnasta tietoista valehtelua.
Ohjustapauksessa kommentoitiin jo tapahtunutta asiaa. Jos sellaisessa osuu väärään, herää kysymys eikö tajunnut mahdollisuutta erehdykseen vai oliko tosiaan valehtelua. Näitä mun havaitakseni ei hirveästi ole ollut ja esim. länsimedia on korjannut, että ohjus olikin ukrainalaisten ampuma.

Aaltola ja Toveri et al ovat voineet olla enemmän väärässä siinä, kun ovat esittäneet arvioita tulevasta. Sellaisessa voi syyllistyä enintään toiveajatteluun, eli joku arvio tyyliin ”Ukraina etenee Krimille kahdessa kuukaudessa” (täysin hatusta vedetty esimerkki) ei mun mielestäni voi olla valehtelua, vaikka ennustus ei toteutuisikaan ja se kävisi kiistämättä ilmi. Se voi tietenkin tehdä hallaa väitteen esittäjien uskottavuudelle jo kerrasta, jos ennustelun kanssa on esiintynyt liian itsevarmasti.

Jos nyt vaikka itse lähtisin viimeaikaisia uutisia spekuloimaan, eli onko Mustanmeren laivaston komentaja kuollut vai ei, sanoisin että pidän väitteitä hänen kuolemastaan uskottavina ja tätä vastaan esitettyjen videoiden kuvaamisajankohdasta ei ole varmuutta. Minä arvelen hänen kuolleen, mutta saatan olla väärässäkin.

Muut saa sopia keskenään, kuka syö hatullisen paskaa oltuaan mustavalkoisen väitteensä kanssa väärässä.
OnyxPhoenix
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja OnyxPhoenix »

Even Steven kirjoitti: Pe Syys 29, 2023 11:11 am
Don MC kirjoitti: Pe Syys 29, 2023 11:02 am
(palstan sääntö nro 8.)
Lue vaikka Aaltolan ja Toverin juttuja sodan alusta ja huomaat, että pääasiassa paskaa ovat jauhaneet päivästä yksi, joita täälläkin on totuunena levitetty.
Aika vähän Aaltolan ja Toverin juttuja täällä on levitelty. Paljon enemmän täällä levitetään venäjän hybridisodankäynnin twitter-tilien ja kansainvälisten ryssäpropagandisten paskaa joka on päivittäistä. Hyvä jos Aaltolaa tai Toveria täällä kerran pari kuussa näkyy..
Even Steven

Ollaan tällaisessa tilanteessa ja maan johtoon on pyrkimässä armeijan käymätön mies, joka käyttää sotaa astinlautanaan.
Isä pettyi, kun Mika Aaltola sai vapautuksen armeijasta – ”Halusi tradition jatkuvan”
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5c4c ... 26274b3d35
Even Steven

Don MC kirjoitti: Pe Syys 29, 2023 11:14 am Eli se oli mutua.
Ei se mitään mutua ole vai onko sota edennyt niin ukrainan kannalta kuin nämä ovat sanoneet?
kantavapalju
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja kantavapalju »

Tänä iltana kerrottiin, että venäläiset ampuivat alas oman hävittäjänsä miehitetyn Tokmakin yllä Zaporizhian alueella.

Venäjän sotilasilmailuun liittyvä venäläinen lähde vahvistaa tämän tapauksen ja näyttää siltä, että kaatunut hävittäjä oli Sukhoi Su-35. Lentäjä näyttää kuolleen.

Tämmöistä
Pikkuryssät Pietarissa näkee pahaa unta, Venäjä on rajamaa ja Suomi valtakunta.
Even Steven

Lokakuu on ovella. Näitä on paljon.
Pekka Toveri: "Venäjän puolustus murtuu Etelä-Ukrainassa viimeistään elokuun alussa"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pek ... sa/8739356
kiinnostunut5
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut5 »

Even Steven kirjoitti: Pe Syys 29, 2023 12:43 pm Lokakuu on ovella. Näitä on paljon.
Pekka Toveri: "Venäjän puolustus murtuu Etelä-Ukrainassa viimeistään elokuun alussa"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pek ... sa/8739356
Tuohan oli pelkkä mtvn klikkiotsikko, tässä teksti: "Itselläkin on jotenkin tullut sellainen tunne, että Venäjän puolustus murtuu etelässä viimeistään elokuun alussa. Vaikea sanoa mistä tunne tulee. Rintamalla suhteellisen hiljaista, kuin tyyntä myrskyn edellä" Toveri kirjoittaa Twitterissä.
Suontakanen
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Suontakanen »

Tai voihan sitä olla tosi tietäjä ja ulista täällä noin vuoden verran että Ukrainan loppu häämöttää :mrgreen:
Taktik sano ryssä kun Hersonista lähti
Even Steven

Suontakanen kirjoitti: Pe Syys 29, 2023 2:06 pm Tai voihan sitä olla tosi tietäjä ja ulista täällä noin vuoden verran että Ukrainan loppu häämöttää :mrgreen:
Huonosti menee eikä siitä saisi puhua.
Vastaa Viestiin