MissHolmes kirjoitti:hajoaminen on periaatteessa niin nopeaa, että ruumiin olisi pitänyt jäätyä muutaman viikon sisällä.
Ja puolestaan taas muumioituminen, kuivuminen olisi vaatinut korkeaa, yli 40 asteen lämpötilan. Sellaisiin ei meillä, eikä Asikkalassa päästä keväisin. Ikävä kyllä.
Eikä ihmiskehon rakenteet kuivattunakaan jaksa kannatella päätä kiinni kehossa jos sitä siitä pääkopasta roikotetaan.
Siksi uskonkin enemmän, että ruumis on ollut tarttuneena oksiin. Kalmon kevetessä, voi oksaan pahasti tarttunut nahkavyö kyllä pidellä miehen periaatteessa kasassa vaatteidensa sisällä....
Olen samaa mieltä, että jäätymisen olisi pitänyt tapahtua melko pian.
Vaikka en tiedä yhtään, minkälaisen eron ruumiin
korkeus maanpinnasta ja tuulen kuivattava vaikutus ruumiin osittaisen muumioitumisen kannalta tekee?
Muumioituminen sen sijaan ei tarvitse minun tietääkseni yli 40C asteen lämpötilaa, kuivalihan tekeminen uunissa vaatii. Esim Alppien "jäämies" ,Ötschiksiköhän sitä sanottiin, muumioitui jäissä. Alpeilla ei tietääkseni miehen löytökorkeudessa ole Asikkalaa kuumempaa. Ihminen voi muumioitua myös viileässä suovedessä / Mudassa. Kuten saksan löydöt ovat osoittaneet.
Kuivatut ihmisen jänteet ovat tietääkseni aivan yhtä kestäviä kuin kuivatut muun nisäkkään jänteet, eli sopivasti kuivattuina kestävät todella kovaa pituussuuntaista vetoa, jota ei enää edes muodostu siinä vaiheessa, koska muun kehon täytyy olla jo kuivunut.
Ja kyllä, ruumis on varmasti ollut tarttuneena oksiin. Kiipeä yli puolenvälin korkeudelle kuuseen ja yritä koskea vain yhteen oksaan kerrallaan! Vai onko Asikkalassa kuusen alaoksat yli 10 metrissä?
Oli ruumis millä tahansa tavalla tahansa puussa kiinni, se on koskenut hyvin suurella todennäköisyydellä muihin oksiin ja ehkä jopa itse runkoon. Hirttäytymiseen ei kuitenkaan tarvita kovin monen kilon vetovoimaa, vaan se onnistuu vaikka istuallaan nojaamalla. Ei hirressä tarvitse roikkua kuten Clint Eastwoodin länkkäreissä!