Maailman kielien erikoisuudet

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Dr.NecroPhil
Vähänniinkuharrastaja

Maailman kielien erikoisuudet

Viesti Kirjoittaja Dr.NecroPhil »

Tulipahan tässä pohdittua viimeyönä mielenkiintoisia piirteitä, mitä kielistä löytyykään;
kotoisen A.Kanniston kehittämän kieliopillisesti pätevän sanan KUMARREKSITUTESKENTELEENTUVAISEHKOLLAISMAISEKKUUDELISENNESKENTELUETTELEMATTOMAMMUUKSISSANSAKAANKOPAHAN lisäksi mielestäni kiinnostavia ovat esim. etelä-afrikkalaiset khoisan-kielet, joissa saattaa olla yli parisataa erilaista "naksautusäännettä", aikamoista kuunneltavaa kun joku puhuu moista kieltä :lol:

Hyviä ehdokkeja ykkössijalle myös ovat nyt jo sukupuuttoon kuollut Turkin seudulla puhuttu Ubykh-kieli, jossa oli 81 konsonanttia ja käytännössä vain kaksi vokaalia, a ja ä:n tapainen, burman kielen "nariseva äänenpaino" korkean ja matalan äänenpainon lisäksi, zimbabwelaisen shona-kielen "vihellysäänteet" tyyliin Kummelin "ahhdisssshtussssh, sshhhynti, kiusssshhhauuuussh" sekä puolalainen runo, jonka kunniaksi on Szczebrzeszynin kaupunkiin pystytetty oikein patsaskin - runo kuuluu näin:

W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie
I Szczebrzeszyn z tego słynie.

Wół go pyta: „Panie chrząszczu,
Po cóż pan tak brzęczy w gąszczu?"

- tuossa saa jo aikalailla kieltään väännellä :D

Myös eteläslaavilaisissa kielissä ja esim. georgian kielessä löytyy sanoja, joissa voi olla jopa 9 konsonanttia peräkkäin sekä täysin vokaalittomia lauseita kuten tshekin "Strz prst skrz krk".

Tervetuloa jauhamaan hömppää erilaisista "mielenkiintoisuuksista", mitä maailman kielistä löytyy ja pistämään lisää "kielensolmija"-esimerkkejä, vai olenko minä kenties ainoa sekopää, joka on kiinnostunut moisista huvituksista =)

MAANNAKKORPIAQQQISSSAAQ! (grönlantia, tarkoitusta en tiedä, mutta tuo kolmen Q:n ja S:n rivi vaikutti aika "lupaavalta")
ODERINT DVM METVANT.
ShipWreck
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja ShipWreck »

Puola on kyllä melkoinen paikka, kuten tuon kaupungin nimi, Szczebrzeszyn, osoittaa. Ei kyllä taivu kieli kovin helposti tuohon. :D

Varsova on sentään helppo lausua. Tosin se onkin suomen kielen sana.
sorsake
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja sorsake »

ShipWreck kirjoitti:Puola on kyllä melkoinen paikka, kuten tuon kaupungin nimi, Szczebrzeszyn, osoittaa. Ei kyllä taivu kieli kovin helposti tuohon. :D

Varsova on sentään helppo lausua. Tosin se onkin suomen kielen sana.
Yksi kaverini opiskeli puolaa, kun vaimonsa oli sieltä, ja sanoi, että ne ei ihan noin vaikeita ole. Nimittäin erilaiset r:n, s:n, c:n ja z:n yhdistelmät tarkoittavat usein yhtä äännettä, yleensä kai erilaisia suhuäänteintä, soinnillisia, soinnittomia jne. Kyrillisessä kirjaimistossa, jota monet slaavilaiset kielet käyttävät, useimpia noista merkitään vain yhdellä sopivalla merkillä.

Mutta on se silti ilmeisesti varsin hankalaa. Ja onhan noita samoja suhuäänteitä muissakin kielissä myös ei-slaavilaisissa, niitä vaan ei kirjoiteta noin oudon näköisesti.

Itse kokisin varmaan juuri nuo afrikkalaiset kielet hankalimmiksi, olen aina ollut huono kaikenlaisissa naksautuksissa sun muissa.
esmes-
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja esmes- »

tässä muutama suomenkielen sana/lause jotka on saanu ulkomaalaiset nauramaan:
vastustuskyky
(luuletko minua) joksikuksi muuksi
kaupankassalla kun rahat ei riitä: mä jätän tän tähän
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Bruno
Lauri Hanhivaara

Lisää

Viesti Kirjoittaja Bruno »

Moi. Edelliseen viitaten, se oli alkuperäinen Wartburgin omistaja autoa huoltoon viedessään, joka tokaisi: "Jätämpä tän tänään tähän. Tähämpä jätän tän jätättäjän". Se oli taas eri Wartburgin omistaja, joka sanoi: "Tässä seison, enkä muuta voi".
Ihan kelvollinen suomenkielen sana on myös: EPÄJÄRJESTETTÄMÄTTÖMYYDELLÄÄNSÄKÖHÄNKÄÄN, muttei vedä tuolle ekalle ketjun alussa vertoja.
Isäni oli juristi ja tuomari - minä vain turisti ja juomari
Bruno
Lauri Hanhivaara

Korjaus edelliseen

Siis EPÄJÄRJESTELMÄLLISTYTTÄMÄTTÖMYYDELLÄÄNSÄKÖHÄNKÄÄN piti olla tuli kirotus- ja pianovihreä
Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

Englanninkielen sanoista aika moni on jännä siksi, että kovin monella sanalla voi olla täysin erilaisia merkityksiä. Esimerkiksi gay tarkoittaa homoa, mutta myös iloista.

Muutenkin melkeinpä jokaisen kielen sanat ovat aika hassuja, kun alkaa tuijottamaan niitä ja miettimään miten erikoisesti kirjaimet järjestyy.
Bruno
Lauri Hanhivaara

Totta

Koska aihe ei ole kuolemanvakava, sallittaneen pieni läskiksi lyönti:
Miehellä on jo jojo, kuuluu englanniksi "Man has already alreadyalready"
Medea
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Medea »

^ Har du redan redanredan ?
- kahvihuoneen kalpea sairaanhoitaja -
IhmeTyyppi
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja IhmeTyyppi »

Suomen kielellä käyty keskustelu:
Kokko, kokoo kokko.
Kokoo koko kokkoko?
Kokoo koko kokko.
mardy
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja mardy »

Saari, saari, heinäsaari
heinäsaaren morsian

Och samma på svenska:

Ö, ö, hö-ö
hö-öns mö
debbie

Viesti Kirjoittaja debbie »

IhmeTyyppi kirjoitti:Suomen kielellä käyty keskustelu:
Kokko, kokoo kokko.
Kokoo koko kokkoko?
Kokoo koko kokko.
Mulla on siitä tämä versio:

- Kokko, kokoa koko kokko!
- Koko kokkoko?
- Koko kokko!
albaanisissi
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja albaanisissi »

siikasis on baari jonka nimi on öxzyblögöti :lol:
This one time, i shot a guy to his adams aple just to see how long it takes to him to die. I was with other guy and we had 15 dollar bet on it, i lost. It tooked a few minutes, he drowned in hes own blood actually.
-richard kuklinski-
rapier
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja rapier »

Olikohan tää jo?
Sallassa oli kuppila nimeltään
Äteritsiputeritsipuolilautatsibaari.

http://www.google.fi/url?sa=t&source=we ... 8Z5s0cIBRg
Kotipeikko
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Kotipeikko »

-Äläkä rääkkää sitä kääkkää!
-No en mä rääkkääkään kääkkää. :D
Anteeksi että elän. En tee sitä toista kertaa.
Vastaa Viestiin