Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Sipi
Perry Mason

Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Monster kirjoitti: To Marras 23, 2023 3:58 pm

Suomessa on tälläkin hetkellä vähintään kymmeniä teinejä kadoksissa viranomaisilta, lastensuojelulta ja vanhemmiltaan. Ei asiat toimi niin, että poliisi näiden kohdalla välittömästi ilmoituksen saatuaan laittaa kuvan julki ja ryntää koirineen maastoon.

Poliisi tumpuloi kyllä tässä tapauksessa kameratallenteiden kanssa, se on selvää, mutta olisiko niiden talteenotto sitten muuttanut lopputulosta? Mielestäni ei.

Eiköhän tallenteet kuvanneet omaiset/omaisten ystävät(kuka nyt ikinä videot läpi kävivätkään) poimineet ja julkaisseet sieltä kaiken oleellisen.
Olet varmasti täysin oikeassa, mutta vähän näkökulmaa toisin. Uskon suurimman osan ihmisistä ymmärtävän, mutta hyväksymisen laita onkin sitten eri asia. On vaan paljon tunnetta ilmassa. Ja myönnän, että jos sattuisi omalle kohdalleni (vanhempana) jossittelu ja syyllisten hakeminen ei varmasti loppuisi koskaan.

Olenkin miettinyt, että ehkä kyse on tässä tapauksessa enemmän myötätunnosta ja julkisuuskuvasta. En ole poliisi, joten en osaa sanoa, mitä käytännön toimia poliisin olisi pitänyt tehdä ja mitä he todellisuudessa tekivät julkisuudelta piilossa. Mutta sillä on iso vaikutus, miten poliisi pystyy ylläpitämään kansalaisten luottamusta ja turvallisuudentunnetta. Ja Teivaanmäen niukka, lähes pakoileva tiedotuslinja sekä "ei epäillä rikosta" -fraasin hokeminen vaikuttivat kylmiltä valinnoilta, vaikka olisivatkin olleet tosia. Moni meistä tänne kirjoittavista ja muusta kansasta kykeni samaistumaan Rasmuksen vanhempien asemaan ja siihen tilanteeseen, miltä tuntuu kaivata vastauksia. Itse olisin toivonut vaikka sellaista lausuntoa, että "olemme huolissamme ja teemme kaikkemme Rasmuksen löytämiseksi. Pyydämme myös kansalaisilta aktiivisuutta ja pidämme kaikki vaihtoehdot avoinna". Olisiko ollut vaikeaa?

Toinen kiukkua herättänyt asia oli se, miten Härsilää kohdeltiin julkisuudessa ja se, että hän sai jatkaa työssään normaalisti. Se varmasti soti monien oikeustajua vastaan ja oli omiaan lisäämään vastustusta poliisia kohtaan. Jos baarissa Rasmuksen kanssa tapellut henkilö olisi ollut vaikkapa rekkakuski, joka olisi kertaallen raapinut möhömahaansa paikallislehden kuvassa ja sanonut "joo, tuli otettua liikaa ja olen kyllä pahoillani sen klopin takia (kun on kateissa)" olisi kansa mitä todennäköisimmin antanut asian olla. Mutta nyt, Härsilän ollessa poliisi, saatiin asia vaikuttamaan siltä, että hänen takanaan on yhtäkkiä iso virkakoneisto, hänestä tehtiin uhria ja tie aukeni kaikelle spekulaatiolle. Ulospäin vaikutti siltä, että hän jatkoi työssään kuin mitään ei olisi tapahtunut ja nautti sellaista (virka)suojaa, josta tavallinen pulliainen voi vain haaveilla. Tämänkin tiedotuksen olisi voinut hoitaa toisin ja edes yrittää ottaa huomioon, että siellä on perhe, joka odottaaa vastauksia. Tuli vahva vaikutelma siitä, että tässä suojellaan nyt ihan väärää tahoa Rasmuksen sijaan.

Oikeastaan ne valvontakameranauhat olivat ainoa sellainen konkreettinen juttu, jossa poliisi teki todistettavasti virheen. Mutta siihenkään ei saatu järkevää kommenttia tyyliin "Olemme pahoillamme poliisin tekemästä virheestä ja kiitollisia valppaille kansalaisille, jotka kopioivat tallenteet ennen niiden katoamista". Sen sijaan nostettiin syyte Demiriä vastaan savuverhoksi. Tämä ainoastaan lisäsi sitä tunnetta, että nyt ollaan tilanteessa poliisi vs. muut. Ja sehän on täysin väärä asetelma, josta mielestäni saa poliisi syyttää itseään.

Kukaan ei tiedä, olisiko Pohjanmaan poliisi löytänyt Rasmuksen jäänteet, mutta kirsikkana kakussa KRP:n sisääntulon jälkeen meni vain hetki ja alkoi tapahtua. He myös tiedottivat ammattimaisesti. Luoto oli Rikospaikassa, antoi haastatteluja, kertoi mitä he asiassa tekevät, järjesti etsintöjä, ja lopulta 2 kk jälkeen he löysivät pojan. Luotokaan ei sanonut juuri mitään, mutta osoitti kiinnostusta, arvostusta asiaa kohtaan ja sai kuulijat tuntemaan, että poliisi on olemassa tavallista ihmistä varten. Siitähän on pohjimmiltaan kyse. Ja tämä KRP:n mukaantulon ajallinen yhteys lisäsi entisestään ainakin omaa katkeruuttani Pohjanmaan poliisin epäpätevyyttä, nurkkakuntaisuutta ja salailua kohtaan.

Ja tämähän on vaan tunnetta, koko kirjoitus.
Monster
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Monster »

J1L5 kirjoitti: To Marras 23, 2023 5:42 pm
Monster kirjoitti: To Marras 23, 2023 4:36 pm
J1L5 kirjoitti: To Marras 23, 2023 4:10 pm
Ekku The Näkijä on itse kertonut että jäänteet löytyi hänen ansiostaan. Kiellätkö Jumalasi?

Ehkä "työskennellyt Savukosken kanssa" on hieman harhaanjohtava ilmaisu, olen kyllä osallistunut samoihin etsintöihin ko. Arvoisan herrasmiehen kanssa, jutellutkin muutamia kertoja. Valitan, jos olen ilmaissut asian väärin.

Poliisi järjesti vapepan kanssa etsintäharjoituksen Simpsiön alueella, luultavasti joidenkin vinkkien perusteella sekä öyhöttävän yleisön painetta hillitäkseen.

Eipä se nyt mikään iso virhe loppujenlopuksi ollut, vapepa sai lukuisia uusia jäseniä ja vanhatkin kertausta.
Nyt oletkin vain Savukosken kanssa juttelut ja samoihin etsintöihin osallistunut... Aiemmin olit vielä "Savukosken kanssa työskennellyt". Ainakaan tämän oikaisun jälkeen ei ole uskottavaa haukkua selvänäkijöitä eikä ketään muutakaan. Putosi vähän pohja alta.

No joo.. Varmasti suuret massaetsinnät oli erittäin tärkeitä ja kertoi ihmisten halusta auttaa. On vaan aika epäreilua tuomita henkilö, joka etsii yksin alusta asti oikealta löytösedulta... Samalla kun toiset etsii suurella massalla täysin vikapaikasta.
No miten nyt sitten kukakin haluaa vapaaehtoista etsintää luonnehtia. Kyllähän se työstä käy, varsinkin nettiöyhöttäjille. Itselleni se on, tai oikeastaan oli, enemmän harrastus.

Ei Ekun "etsinnässä" mitään tuomittavaa ole, mutta siinä on paljonkin tuomittavaa, että tuollainen paatunut valehtelija ottaa kreditit löydöstä, johon hänellä ei ole ollut osaa eikä arpaa.
Etsivä Shitlock
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Etsivä Shitlock »

Nyt oletkin vain Savukosken kanssa juttelut ja samoihin etsintöihin osallistunut... Aiemmin olit vielä "Savukosken kanssa työskennellyt". Ainakaan tämän oikaisun jälkeen ei ole uskottavaa haukkua selvänäkijöitä eikä ketään muutakaan. Putosi vähän pohja alta.

No joo.. Varmasti suuret massaetsinnät oli erittäin tärkeitä ja kertoi ihmisten halusta auttaa. On vaan aika epäreilua tuomita henkilö, joka etsii yksin alusta asti oikealta löytösedulta... Samalla kun toiset etsii suurella massalla täysin vikapaikasta.
Eihän se jokiteoria vieläkään taida ihan aukoton olla poliisille ja tuskin oli Pohjanmaan poliisillekaan satavarma juttu. En usko, että poliisi olisi reilun parin sadan ihmisen joukkoa jättänyt jokivarren tutkimisesta pois ihan tarjotakseen näille reippailupäivän Simpsiössä.
Itse ole aika vähän tuota Ekkua lukenut, kuvia olen häneltä katsonut ja joitain kuvakommentteja, mutta sellainen kuva on syntynyt, että Ekkua ei ajanut joessa ajelehtimisteoria Ämppiin, vaan jokin muu. Mutta korjatkaa jos olen väärässä.

OT: Nyt keskityn hetkeksi muistelemaan kun olin Mauno Koiviston kanssa samassa paraatissa joskus 80-luvulla.
Lapuan terassivideo https://emalm.com/?v=lOXkX/
J1L5
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja J1L5 »

Monster kirjoitti: To Marras 23, 2023 5:56 pm
Monster kirjoitti: To Marras 23, 2023 4:36 pm

Ekku The Näkijä on itse kertonut että jäänteet löytyi hänen ansiostaan. Kiellätkö Jumalasi?

Ehkä "työskennellyt Savukosken kanssa" on hieman harhaanjohtava ilmaisu, olen kyllä osallistunut samoihin etsintöihin ko. Arvoisan herrasmiehen kanssa, jutellutkin muutamia kertoja. Valitan, jos olen ilmaissut asian väärin.

Poliisi järjesti vapepan kanssa etsintäharjoituksen Simpsiön alueella, luultavasti joidenkin vinkkien perusteella sekä öyhöttävän yleisön painetta hillitäkseen.

Eipä se nyt mikään iso virhe loppujenlopuksi ollut, vapepa sai lukuisia uusia jäseniä ja vanhatkin kertausta.
Nyt oletkin vain Savukosken kanssa juttel
Ei Ekun "etsinnässä" mitään tuomittavaa ole, mutta siinä on paljonkin tuomittavaa, että tuollainen paatunut valehtelija ottaa kreditit löydöstä, johon hänellä ei ole ollut osaa eikä arpaa.
Savukosken kanssa työskennellyt... Mutta pikku tarkennuksen jälkeen se olikin "Savukosken kanssa jutellut"... Sinuna en syyttäisi valehtelusta ketään toisia.. Paraskin puhuja :D

"Ei osaa, eikä arpaa löydöstä". Jos on alusta asti ollut oikealla löytöseudulla. Ja etsintähetkellä varmaan vielä lähempänä. Silloin kohde on ollut vasta matkalla löytöpaikkaan, ohikulkukohdassaan.
Monster
Christopher Lorenzo

Etsivä Shitlock kirjoitti: To Marras 23, 2023 6:04 pm

Eihän se jokiteoria vieläkään taida ihan aukoton olla poliisille ja tuskin oli Pohjanmaan poliisillekaan satavarma juttu. En usko, että poliisi olisi reilun parin sadan ihmisen joukkoa jättänyt jokivarren tutkimisesta pois ihan tarjotakseen näille reippailupäivän Simpsiössä.
No nyt menee kyllä mielenkiintoiseksi. Jokivarttako ei siis tutkittu vai miten tämä pitäisi tulkita?
Verinuoli
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Verinuoli »

Monster kirjoitti: To Marras 23, 2023 5:46 pm
Verinuoli kirjoitti: To Marras 23, 2023 4:53 pm
Sinä varmasti persiiltäs laitat vinkkiä pohjanmaan poliisille?
Mistä? Siitäkö että vapepa hälytetään välittömästi summittaisiin maastoetsintöihin jokaisen kadonneen teinin kohdalla?

En laita, minä elän todellisuudessa, en netin haavemaailmassa.

Ja sinulla tuskin on varaa alkaa nokittelemaan minun kanssani vapaaehtoisen etsintätyön määrässä. :D
Vaikee sanoa, sinulla niin epämääräistä kommentointia että en epäilisi jos lopulta sinun etsintätyö osoittautuisi persiiltään netissä tapahtuvaksi vapepan kannustamiseksi.
ristweiler
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja ristweiler »

Itse odotan innolla sitä päivää, kun tämä tapaus suljetaan. Tilaan välittömästi kaiken materiaalin, mikä julkista on.
Monster
Christopher Lorenzo

ristweiler kirjoitti: To Marras 23, 2023 6:52 pm Itse odotan innolla sitä päivää, kun tämä tapaus suljetaan. Tilaan välittömästi kaiken materiaalin, mikä julkista on.
Älä nyt sitten kuitenkaan odota kuten 90% ketjun Shitlock holmeseista että pääset tutustumaan kuolinsyyntutkinnan materiaaleihin, tai edes raporttiin.
Verinuoli
Rico Tubbs

Kantsii tosiaan muistaa että edelleenkään virallista tietoa löytöpaikasta ei ole, eikä siitä mistä ja miten todennäköisimmin jäänteet löytöpaikkaan kulkeutuneet.

Poliisin kertoman mukaan jäänteet on löytynyt ämpinsillan läheisyydestä ja niin läheltä siltaa että löytöpaikka on vielä tulvapenger aluetta..
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Monster kirjoitti: To Marras 23, 2023 6:03 pm

No joo, tunteellinen pläjäys kaiken kaikkiaan. KRP sitten löysi siis pojan, ei kauhavalainen maajussi?
No joo... mun pointtini oli, että riippumatta siitä kuka pojan oikeasti löysi asia näyttäytyy siten, että se oli KRP, joka laittoi tapahtumaan. Tunne, viestintä, mielikuvat.

Koko ajan. Kaikessa.

Näetkö mitä ajan takaa?
Monster
Christopher Lorenzo

Verinuoli kirjoitti: To Marras 23, 2023 6:47 pm
Verinuoli kirjoitti: To Marras 23, 2023 4:53 pm
Sinä varmasti persiiltäs laitat vinkkiä pohjanmaan poliisille?
Mistä? Siitäkö että vapepa hälytetään välittömästi summittaisiin maastoetsintöihin jokaisen kadonneen teinin kohdalla?

Ja sinulla tuskin on varaa alkaa nokittelemaan minun kanssani vapaaehtoisen etsintätyön määrässä. :D
Vaikee sanoa, sinulla niin epämääräistä kommentointia että en epäilisi jos lopulta sinun etsintätyö osoittautuisi persiiltään netissä tapahtuvaksi vapepan kannustamiseksi.
Epäilehän ressukka mitä epäilet, toivottavasti edes joku nostaa persettä penkistä, sinä voit rauhassa jatkaa kotonasi epäilyä.

Arttu Wiskaria lainatakseni: Kun on tarpeeksi sekaisin päästään, kyllä valtio pitää huolen omistaan.
Monster
Christopher Lorenzo

Sipi kirjoitti: To Marras 23, 2023 7:06 pm
Monster kirjoitti: To Marras 23, 2023 6:03 pm

No joo, tunteellinen pläjäys kaiken kaikkiaan. KRP sitten löysi siis pojan, ei kauhavalainen maajussi?
No joo... mun pointtini oli, että riippumatta siitä kuka pojan oikeasti löysi asia näyttäytyy siten, että se oli KRP, joka laittoi tapahtumaan. Tunne, viestintä, mielikuvat.

Koko ajan. Kaikessa.

Näetkö mitä ajan takaa?
Näen, tottakai.
Hyvänä esimerkkinä kuinka innostuneina vieläkin ollaan joesta viistokaikuluotauksessa löytyneistä "kohteista".

Näillä Netti-Sherlockeilla ei ole mitään hajua mistä on kyse.
ristweiler
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja ristweiler »

Monster kirjoitti: To Marras 23, 2023 6:59 pm Älä nyt sitten kuitenkaan odota kuten 90% ketjun Shitlock holmeseista että pääset tutustumaan kuolinsyyntutkinnan materiaaleihin, tai edes raporttiin.
En tosiaan odota. Mutta mielenkiintoista on kyllä nähdä, millaista materiaalia sieltä irtoaa.

Yhdestä "ei epäillä rikosta"-kadonneesta koitin taannoin tilata materiaalin, mutta en saanut sitä, kun keissi on kuulemma avoin. Tiedä sitten, sulkeutuuko se vasta, kun kroppa löydetään, eli ei ilmeisesti ikinä.
Verinuoli
Rico Tubbs

Monster kirjoitti: To Marras 23, 2023 7:06 pm
Verinuoli kirjoitti: To Marras 23, 2023 6:47 pm

Epäilehän ressukka mitä epäilet, toivottavasti edes joku nostaa persettä penkistä, sinä voit rauhassa jatkaa kotonasi epäilyä.

Arttu Wiskaria lainatakseni: Kun on tarpeeksi sekaisin päästään, kyllä valtio pitää huolen omistaan.
Kun oot poliisin kanssa erilinjoilla, niin tuo lainaus ilmeisesti kertoo mielipiteesi poliisista? Jos näin niin olemme löytäneet aavistuksen verran samaa näkemystä.
Monster
Christopher Lorenzo

Verinuoli kirjoitti: To Marras 23, 2023 7:03 pm Kantsii tosiaan muistaa että edelleenkään virallista tietoa löytöpaikasta ei ole, eikä siitä mistä ja miten todennäköisimmin jäänteet löytöpaikkaan kulkeutuneet.

Poliisin kertoman mukaan jäänteet on löytynyt ämpinsillan läheisyydestä ja niin läheltä siltaa että löytöpaikka on vielä tulvapenger aluetta..
Ja poliisi ei aloittanut rikostutkintaa siitäkään huolimatta, ettei ole mahdollista että tulvavesi olisi jäänteet paikalle kuljettaneet.

Ekku muuten on säveltänyt Chisun Sabotage-kappaleen, Chisu on varastanut kappaleen Ekulta.
Vastaa Viestiin