Jasonnn kirjoitti: Ma Tammi 08, 2024 9:42 pm
CSI kirjoitti: Ma Tammi 08, 2024 9:33 pm
Jasonnn kirjoitti: Ma Tammi 08, 2024 8:47 pm
Tätä ei vielä tainnut olla täällä.. Tilanteen vaarallisuus estänyt pyhäkurun pohjalle menon.
Eli kun nickki CSI aiemmin väittänyt että pohjalla on käyty niin ei ole...
https://www.kotilappi.fi/artikkeli/muon ... ssa-mie-ol
Muoniolainen Markku Rauhala kertoo Pallaksen ensimmäisen illan etsinnästä: ”Pahin keli, missä mie olen ollut”
Poromiesten perimätiedossa Pyhäkuru tunnetaan vaikeana ja arvaattomana paikkana, poronhoitaja kertoo.
Muoniolainen Markku Rauhala oli yksi vapaaehtoisena tiistain etsintöihin osallistuneista poronhoitajista. Yhteensä heitä lähti matkaan 15 Vapepan kutsusta.
– Siinä heti neljän, viien välissä lähimmä, Rauhala kertoo tiistai-iltapäivän tapahtumista.
Sinähän ihme jihadin olet käynnistänyt minua vastaan? Jatkuvalla syötöllä pukkaa heikkotasoista viestiä, joilla yritetään väittää milloin mitäkin vääräksi sanomastani (ja osa väittämistä ei ole edes minun koskaan sanomia).
Ensinnäkään, en ole
väittänyt mitään tuollaista mitä sanomakseni väität. Olen vain sanonut, että jos häkepuhelun piste on oikein - ja sinne on viranomaisyksikkö mennyt klo 15 kelkalla niin se kelkalla rinteen poikki liikkuminen on erittän hankalaa. Uskon lisäksi että heillä on reet mukana, koska milläpä sitä muuten noutaa maastosta jäätyneitä mitenkään? Reki kelkaan perseessä vaikeuttaa tai tekee täysin mahdottomaksi poikkirinneajot jyrkissä kohdissa. (vähän sama kuin hiihtäjä + ahkio - ahkio lähtee sinne alarinteeseen omia aikojaan)
Poromies Rauhala on lähtenyt klo 16-17 välilä matkaan ja ollut perillä milloin lie. Joskus kuuden aikaan ehkä. Hänhän kertoi, että aiemmin pisteeseen päästiin, mutta ei päästy enään silloin kun hän oli siellä (=olosuhteet heikentyneet)
Toisekseen, mihin se Rauhala siis meni jos ei Pyhäkurun pohjalle? Jos siis vaikka Raattamasta lähtee, niin helpommin Pyhäkurun pohjalle ajaa kuin vaikkapa Lehmäkeron rinnettä ylös (joka sekin on jyrkkä, miltei yhtä jyrkkä kuin Pyhäkurun jyrkin laita)
Itseäni ei oikeastaan kiinnosta missä ja milloin kelkoilla etsijät ovat ajaneet se ei ole oleellista. Joten väittely siitä ja spekulointi voidaan päättää tähän minun puolestani.
No näyttipä kiinnostavan sen verran että avasit false väittämän aiheesta. Olisit jättänyt tämän turhan kierroksen tekemättä sitten.
Minusta asialla kuitenkin *on* merkitystä, koska *jos* rinteessä on ajeltu niin kerroin vain miten siellä on jouduttu ajamaan. Se nyt on yksi vähistä faktoista koska se johtuu kelkkojen fysiikasta.
Voi olla että viranomaispartio on jalkaisin tarkastanut häke-paikan. Tällöin kannattaisi pohtia
aikaikkunaa. Riittäkö aika oikeasti pitkin jalkasiirtymiin? Aiheesta on aiemmin minun viestini, jossa on alustus siihen pohdintaan. Saa jatkaa.
Sitten voi olla myös niin, että HS on töpännyt ja merkannut häke-puhelun paikan
väärin karttaan. Eipä nuo meille koordinaatteja kertoneet. Vain pisteen epämääräisellä kartalla. Entäs jos se onkin väärin läiskäisty? Silloin jälleen me olemme lähtöruudussa...
112 puhelun paikannuksesta - oli se sitten 112.app tai AML-tekniikkaan pystyvä puhelin: Maksimissaan paikannustarkkuus voi olla jopa alle 2 metriä kuluttajatason parhailla laitteilla, mikä on hyvä saavutus. Mitä se paikannustarkkuus milloinkin on, riippuu niin monesta seikasta. Jopa ns. radiokelit vaikuttaa. Tuo keskimääräinen CEP 11 metriä on varmaankin aika lähellä totuutta.