Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Miss Holmes #1
Javier Pena
Viestit: 1795
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Tässä vanhassa YLEn kuvassa, joskin heikkolaatuisessa, näkyy hyvin kurun muodot. Nämä 'puolilumikuvat' on mainioita, koska rinteen muodot erottuvat huomattavasti paremmin. Tässä kuvapari. Tuota alempaa on täällä katseltu jo moneen kertaan.
Liitteet
Kuvapari Pyhäkuru 1.jpg
Kuvapari Pyhäkuru 1.jpg (34.38 KiB) Katsottu 1476 kertaa
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Avatar
Miss Holmes #1
Javier Pena
Viestit: 1795
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Ja vielä lisänä tuo Hesarin kuva, jonka sanovat olevan turman jälkeiseltä keskiviikolta. Eli ylin kuva.
Liitteet
Pyhäkuru tripla.JPG
Pyhäkuru tripla.JPG (34.04 KiB) Katsottu 1470 kertaa
Viimeksi muokannut Miss Holmes #1, Ke Tammi 17, 2024 4:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Avatar
Miss Holmes #1
Javier Pena
Viestit: 1795
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Tässä kuvassa on päällekkäin tuo hesarin kuva ja vanha YLEn kuva. Ja kirsikkana kakun päällä ? minun linjaviiva vyörylle. :shock:
Kyllä. Olen siirtänyt sitä kaikkien kuvien tuijottelun jälkeen rohkeasti länsirinteelle.

Totuus vaan on, että jos vyöryn leveys on ollut 350m, ei tuon länsirinteen leveys riitä siihen.

Eli kulmaan olen siirtynyt. Nurkkaan niin sanotusti, koska olen muuttanut näkemystäni :roll: :lol:

muoks: tuo mun viiva on vähän tuollainen hutera, mutta ajatus varmasti käy ilmi.
Liitteet
linja.JPG
linja.JPG (31.79 KiB) Katsottu 1432 kertaa
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Perza80
Armas Tammelin
Viestit: 81
Liittynyt: To Helmi 18, 2021 5:34 pm

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Perza80 »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Tammi 17, 2024 3:37 pm Tässä kuvassa on päällekkäin tuo hesarin kuva ja vanha YLEn kuva. Ja kirsikkana kakun päällä ? minun linjaviiva vyörylle. :shock:
Kyllä. Olen siirtänyt sitä kaikkien kuvien tuijottelun jälkeen rohkeasti länsirinteelle.

Totuus vaan on, että jos vyöryn leveys on ollut 350m, ei tuon länsirinteen leveys riitä siihen.

Eli kulmaan olen siirtynyt. Nurkkaan niin sanotusti, koska olen muuttanut näkemystäni :roll: :lol:

muoks: tuo mun viiva on vähän tuollainen hutera, mutta ajatus varmasti käy ilmi.
Mistä tästä kuvasta katsottuna ne ruumit sitte löyty?
kuusenalla
Armas Tammelin
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Tammi 09, 2024 9:00 pm

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja kuusenalla »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Tammi 17, 2024 3:14 pm Tässä vanhassa YLEn kuvassa, joskin heikkolaatuisessa, näkyy hyvin kurun muodot. Nämä 'puolilumikuvat' on mainioita, koska rinteen muodot erottuvat huomattavasti paremmin. Tässä kuvapari. Tuota alempaa on täällä katseltu jo moneen kertaan.
Kiitos - tämä oli erinomainen kuvapari! Tästä puolilumikuvasta näkyvät juuri nämä samat harjanteet, joihin aiemmin viittasin - alimpana isona harjanteena tuo "luuri", sitten välissä pienempi harjanne, ja ylimpänä lähes koko länsirinteen levyinen harjanne, jonka päällä suurinpiirtein keskellä on HS:ssa ilmoitettu häkesoittopaikka.

Ks.
kuusenalla kirjoitti: Ke Tammi 17, 2024 1:10 am Kokeilin nyt tehdä geolokaatiota näistä julkisuuteen tulleista kuvista [...]
Olen myös samaa mieltä siitä, että pelkästään tuohon länsirinteeseen vyöry ei ole rajoittunut, vaan se on todennäköisesti ollut koko luoteiskurun altaan kokoinen alkaen harjanteiden alta. Murtumalinja ei välttämättä ole mennyt suoraan korkeuskäyrää pitkin vaan pikemminkin jyrkkyysgradientin suuntaisesti siten, että murtumalinjan korkein kohta on hyvin voinut olla luoteiskurusta vielä Lehmikeron kupeelle ns. pohjoisrinteelle päin. Murtumalinjan korkeimman kohdan sijainti ei silti todista, että E & S olisivat olleet tuolla, koska murtumalinja ei välttämättä korreloi suoraan laukaisukohdan kanssa. Mutta ei se todista, etteivät olisi olleet. Mikä tahansa siirtymä pohjoiseen (tuulen suuntaisesti, jos tuuli ei ole tehnyt mitään akanvirtapyörähtelyjä) häkesoittopisteestä korkeuskäyrän suuntaisesti vie suoraan lumivyöryalueelle, jos oikein nyt tätä altaan muotoa tulkitsen.
Avatar
Miss Holmes #1
Javier Pena
Viestit: 1795
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Perza80 kirjoitti: Ke Tammi 17, 2024 4:34 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Tammi 17, 2024 3:37 pm Tässä kuvassa on päällekkäin tuo hesarin kuva ja vanha YLEn kuva. Ja kirsikkana kakun päällä ? minun linjaviiva vyörylle. :shock:
Kyllä. Olen siirtänyt sitä kaikkien kuvien tuijottelun jälkeen rohkeasti länsirinteelle.

Totuus vaan on, että jos vyöryn leveys on ollut 350m, ei tuon länsirinteen leveys riitä siihen.

Eli kulmaan olen siirtynyt. Nurkkaan niin sanotusti, koska olen muuttanut näkemystäni :roll: :lol:

muoks: tuo mun viiva on vähän tuollainen hutera, mutta ajatus varmasti käy ilmi.
Mistä tästä kuvasta katsottuna ne ruumit sitte löyty?
Mun mielestä sininen äiti, vihreä poika ja pinkki häkepiste. Noin suunnilleen.
Liitteet
IMG_2394.jpeg
IMG_2394.jpeg (43.34 KiB) Katsottu 1143 kertaa
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10820
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja damfin »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Tammi 17, 2024 5:56 pm
Perza80 kirjoitti: Ke Tammi 17, 2024 4:34 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Tammi 17, 2024 3:37 pm Tässä kuvassa on päällekkäin tuo hesarin kuva ja vanha YLEn kuva. Ja kirsikkana kakun päällä ? minun linjaviiva vyörylle. :shock:
Kyllä. Olen siirtänyt sitä kaikkien kuvien tuijottelun jälkeen rohkeasti länsirinteelle.

Totuus vaan on, että jos vyöryn leveys on ollut 350m, ei tuon länsirinteen leveys riitä siihen.

Eli kulmaan olen siirtynyt. Nurkkaan niin sanotusti, koska olen muuttanut näkemystäni :roll: :lol:

muoks: tuo mun viiva on vähän tuollainen hutera, mutta ajatus varmasti käy ilmi.
Mistä tästä kuvasta katsottuna ne ruumit sitte löyty?
Mun mielestä sininen äiti, vihreä poika ja pinkki häkepiste. Noin suunnilleen.
Nythän sinä et ole enää kovin kaukana omasta arvelustani :wink:

Lainasin kuvaasi ja merkkasin siihen oman summittaisen arvioni lumivyöryalueesta ja nuolilla lumen liikkeen suunnan.
Äidin löytöpaikka voisi viitata siihen että äiti ehkä on opetetun mukaisesti pyrkinyt "uimaan" lumivirran mukana ja siitäkin syystä päätynyt pidemmälle, jos on/olisi tajuissaan pysynyt niin ollut lähellä ettei ole onnistunut pelastumaan, ehkä tajunta ja voimat hiipuneet ihan viime metreille eikä ole enää onnistunut jättämään päätään pinnalle tai tekemään käsillään hengitysreikää siihen päälleen kertyneeseen 50 senttiseen lumeen.
IMG_2394.jpeg
IMG_2394.jpeg (44.55 KiB) Katsottu 1074 kertaa
hr45
Susikoski
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2021 9:47 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja hr45 »

Hyvin havainnollisia kuvia, miss Holmes, kiitos. Selkeästi näistä näkee, että lumivyöryyn joutuminen ei ole ollut huonoa tuuria vaan väistämätön seuraus siitä, että ollaan paikassa, jossa kenenkään ei pitäisi koskaan olla (paitsi ehkä niillä taitavilla vapaalaskijoilla keväällä erinomaisissa olosuhteissa ja riskit tiedostaen).

Enemmän pitäisi puhua, miksi väitetysti kokenut vaeltaja ja eräopas tekee tuommoisen suunnistusvirheen ja on tuollaisessa paikassa lapsen ja ahkioiden kanssa. En voi olla miettimättä, että kyseessä on kokemattomuuden ohella ollut myös liian suuri luottamus omiin kykyihin ja fysiikkaan ja myös tietynlainen riskienottamistaipumus, meitähän on moneen junaan. Opettajiin liitän myös tietynlaisen oikeassa olemisen harhan, heillä joskus (useinkin) on vaikea myöntää olevansa väärässä tai etteivät tiedä. Ihan vastakkainen luotto omaan tietämykseen kuin esim tutkijoilla, luonnontieteilijöillä ja insinööreillä (DI), jotka testaavat aktiivisesti tietonsa rajoja ja osaavat ja uskaltavat myöntää, kun eivät tiedä. Tästä omakohtaista kokemusta ainakin minulla.

Miten näette: millainen pelastusoperaatio olisi ollut, olisivatko pystyneet tuossa odottamaan ahkioiden kanssa paikallaan 50 minuuttia? Aika pitkä aika palella ja tuulikin olisi voinut siitä pudottaa? Ahkioiden pudottaminen olisi varmaan laukaissut vyöryn myös.
Avatar
Miss Holmes #1
Javier Pena
Viestit: 1795
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Mä olen sitä mieltä, että tapahtui jotain, jotta tilanne eskaloitui.

Ensin muutama huomio. Poika oli pidemmällä idässä, äiti 150 lähempänä kurun länsiseinämää.
Poika 1,5 metrin syvyydessä, äiti 0,5 metrin syvyydessä.

Minusta se kertoo suoraan ”lähtö järjestyksen”.
Pidemmällä ja syvemmällä oleva on saanut enemmän lunta päälleen ja ajautunut pidemmälle.

Pidän erittäin todennäköisenä, että ”heikompi ja pienempi” on syystä tai toisesta (tuuli + jää) lähtenyt liukuun ja aiheuttanut vyöryn. Ja äiti on syöksynyt perään pelastamaan, tajuamatta vyöryn voimaa.

Minusta he olisivat selvinneet hyvinkin tuon 50 minuuttia.
Ahkiot olisi pitänyt irrottaa ja lähteä nousemaan ihan ”konttaamalla” kohti satulaa. Siinä punnerruksessa olisi pysynyt lämpimänäkin.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
JanitaSlim
Jessica Fletcher
Viestit: 3247
Liittynyt: Pe Syys 18, 2020 5:51 pm

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja JanitaSlim »

filosofi aina kirjoitti: Ke Tammi 17, 2024 8:05 am Minusta on suurta ajattelemattomuutta, jos poika pelasi oman puhelimensa akun tyhjäksi ja äiti kulutti kuvaamalla oman puhelimensa akkua. Eikö olisi ollut järkevää säästää puhelimien akkuja vain yhteydenpitoon ja ottaa kuvia kameralla. Olen hämmästynyt!
Vauva-palstan ketjussa mainittiin Liisa Peltola, suunnistuksen maailmanmestari, joka eksyi tunturiin 2015. Onko aihetta käsitelty jo ketjussa?
Siis vaelletaan jossain keskellä ei mitään ilman akkupankkiakin? Jepjep ja just joo. Nyt oli melkein suunniteltu ja huonosti tehty, 2 kuollutta oli lopputulos.
JanitaSlim
Jessica Fletcher
Viestit: 3247
Liittynyt: Pe Syys 18, 2020 5:51 pm

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja JanitaSlim »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Tammi 17, 2024 8:09 pm Mä olen sitä mieltä, että tapahtui jotain, jotta tilanne eskaloitui.

Ensin muutama huomio. Poika oli pidemmällä idässä, äiti 150 lähempänä kurun länsiseinämää.
Poika 1,5 metrin syvyydessä, äiti 0,5 metrin syvyydessä.

Minusta se kertoo suoraan ”lähtö järjestyksen”.
Pidemmällä ja syvemmällä oleva on saanut enemmän lunta päälleen ja ajautunut pidemmälle.

Pidän erittäin todennäköisenä, että ”heikompi ja pienempi” on syystä tai toisesta (tuuli + jää) lähtenyt liukuun ja aiheuttanut vyöryn. Ja äiti on syöksynyt perään pelastamaan, tajuamatta vyöryn voimaa.

Minusta he olisivat selvinneet hyvinkin tuon 50 minuuttia.
Ahkiot olisi pitänyt irrottaa ja lähteä nousemaan ihan ”konttaamalla” kohti satulaa. Siinä punnerruksessa olisi pysynyt lämpimänäkin.
Eikai se muusta kerro kuin, että poika on ollut edellä ja äiti perässä. Äiti on voinut myös paremmin vastustaa vyöryä ja näin ollen jäänyt enemmän pintaan.
Avatar
Francis Munkki
Remington Steele
Viestit: 218
Liittynyt: La Touko 11, 2013 1:14 pm

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Francis Munkki »

JanitaSlim kirjoitti: Ke Tammi 17, 2024 8:10 pm Siis vaelletaan jossain keskellä ei mitään ilman akkupankkiakin? Jepjep ja just joo. Nyt oli melkein suunniteltu ja huonosti tehty, 2 kuollutta oli lopputulos.
Siis yksi laittaa liikkeelle perättömän huhun tai keksii hatusta perättömän arvion. Sen jälkeen toinen tulee ja ilmaisee mielipiteensä tapahtuneesta ja henkilöistä sen perättömän huhun tai tuulesta temmatun arvion pohjalta. Kuvaa jotenkin tätä keskustelua erinomaisesti.
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja CSI »

Omega kirjoitti: Ke Tammi 17, 2024 2:41 am Onko meillä mitään tietoa siitä, oliko äiti hyvin rauhallinen? Hänhän on voinut mantramaista esim. todeta, että jatkavat eteenpäin, koska ei ole ajatellut selkeästi.
Ei ole mitään faktaa äidin ja häken välisen puhelun nyansseista, tunnelmista tai sekavuuksista. Joten toivoisin, ettei niitä ketjussa keksittäisi itse. (ei ole sinulle Omega suunnattu kommentti vaan sinua edeltävälle tunnelmoijalle)

Häke ei myöskään tyypillisesti kyllä avaa selosteessaan mitään soittajan hätääntynyttä ääntä tai vastaavaa vaan kirjaa lähinnä kuivakkaasti asiat. Äidiltä on saatu kuulla kulkuvälineet menetetyn, etenemisen käyneen mahdottomaksi, kyytitoivetta pois ja puhelimen akun olevan vähissä. Emme tiedä millaisen huohotuksen tai tyyneyden kera nuo asiat on viestitty.

Vasta häke-nauhan kuuntelu avaisi meille tuon mahdollisuuden kuulostella fiiliksiä, mutta sitä ei taida tässä keississä olla luvassa.

Ketju alkaa pikkuhiljaa olla valmiiksitaputeltu tunnettujen faktojen oltua läpikäytyjä. Koska olen MINFO:n touhuja pidempään kattellut, niin ennustan että seuraavat 100 sivua onkin sitten kirjoittajien keksimien tarinoiden ja skenaarioiden läpikäyntiä ja niistä tyhjänpäiväistä kiistelyä.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
LuuMurusina
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 92
Liittynyt: La Elo 14, 2021 9:48 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja LuuMurusina »

kuusenalla kirjoitti: Ke Tammi 17, 2024 2:33 pm
P.S. Pieni pyyntö keskustelijoille: koettakaa vähän skarpata niin, että luette myös edelliset viestit. Minä nostin esille esim. tämän kuopiolaisten kaamosvaelluksen https://www.kuopioswimrun.fi/, ja koetin herättää keskustelua siitä - ja nyt sitten muutama sivu myöhemmin tämä nostetaan esille aivan kuin uutena juttuna.
Aikaisempien viestien linkkejä on myöhemmissä viesteissä paljon. Saman linkin toistuminen helpottaa, kun ei tarvitse lähteä etsimään ketjun alkupäästä. Samoin on ihan hyvä, että samoja kuvia tapahtumapaikasta tulee vastaan tämän tästä.

Yksi toivomus olisi: että kuviin saisi jollakin piirustuksilla ilmansuunnat, kun siellä on tähänkin asti erilaisilla väreillä piirretty milloin mitäkin. Ainakin pohjoinen olisi hyvä merkitä. Minulle on ollut vaikeaa seurata, missä suunnassa mitäkin on tapahtunut, mihin suuntaan on hiihdetty jne.
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja CSI »

Alien Alien kirjoitti: Ke Tammi 17, 2024 2:54 am Edit: sepä se. Äiti on voinut kuulostaa ja vaikuttaa hyvinkin rauhalliselta, paikkaan ja aikaan orientoituneelta, vaikka todellisuudessa olisi ollutkin jo hämärän tuolla puolen hypotermiasta johtuen. Tämän selviäminen/selvittäminen voisi auttaa häkepäivystäjiä tunnistamaan hypotapauksia paremmin.
Hyöty häkepäivystäjän hypotunnistuksista olisi tässä keississä ollut nolla. No, pelastustehtävän kiirelliisyysluokka oltaisiin osattu asettaa C:stä A:ki, mutta mitäänhän se ei olisi muuttanut koska pepa riensi tunturiin AA+ vauhtia eniveis. Eikä ollut mitään pelastamista enää kun perille pääsivät.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Vastaa Viestiin