Eric Harris & Dylan Klebold

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Wrath kirjoitti:
VoDKa kirjoitti:

"I was Mr. Cutter tonight. I have eleven depressioners on my right hand now. The battle between good and bad never ends."

-Dylan Klebold[/i]
Tämä oli varmaan se uusi tieto. Ainakin itselleni on. Viiltely tuo ensimmäisenä mieleen masentuneen goottitytön. Tämä siis jostain Dylanin päiväkirjoista? Olen etsinyt jotain isompaa päiväkirjatiedostoa netin syövereistä mutten ole löytänyt vaikka olen googlannut kuin mielipuoli. Elikkä linkkiä jos saisin niin olisin kiitollinen jos joku tietää...
Nimenomaan tuo oli se uusi tieto. En itsekään ollut tietoinen Dylanin viiltelystä ennen kuin luin siitä Sasha Huttusen kirjasta (A Lasting Impression). Huttusen kirja on minulla yhä kesken, mutta se mihin asti olen päässyt, on kyllä ollut vakuuttavaa. Suosittelen kirjaa kyllä ostettavaksi Columbine-hyllyyn. Varsinkin jo sen vuoksi, että kyseessä on suomalaisen kirjoittama kirja.

Kirjassa on myös paljon muunlaista kertomusta pojista, sekä melko runsaasti asioita, joita en minäkään ollut tiennyt aiemmin. En tiedä kuinka paljon noista teksteistä on keksittyä tai ns. väritettyä, mutta jostain syystä olen valmis uskomaan, ettei hirveän paljon. Loppujen lopuksi ainoa asia mitä olen ko. kirjassa epäillyt väritetyksi on ollut ne hetket jolloin pojat ovat olleet yksin (niissäkin tapauksissa helposti tosin voisi kuvitella käyneen juuri kuten Huttunen on niistä kirjoittanut) sekä se tieto, että kynä jolla Dylan kirjoitti päiväkirjojaan oli keltainen. Siis... Joo, ehkä se on voinut mainita jossain yhteydessä ja ehkä se kynä on oikeasti ollut keltainen, mutta tuntuu vain hieman hassulta, että suomalainen tietäisi noin paljon.

Tietenkin Huttusen kirja on yksi uusimmista Columbinea käsittelevistä (vai peräti uusin?) ja on mahdollista, että tietoja on ollut nyt paljon runsaammin ja helpommin saatavilla kuin ennen, joten sen puoleen... ehkä. Ehkä se kynä tosiaan on ollut keltainen.

Mutta takaisin tuohon viiltelyyn.

Harrastin tuota samaista urheilulajia jokunen aika sitten itsekin ja kuten tuossa Wikin pätkässäkin lukee, se todella luo sen tunteen et kaikki on ok, ei mitään hätää. Usein sillä kestikin sen pahimman yli ja kun sitten nukkui vielä yön yli, niin oli jo paljon helpompaa - ainakin siihen asti että iski taas seuraava paha paikka.

Ymmärrän täysin ihmisiä jotka sanovat, etteivät ymmärrä sitä. Minäkään en uskonut viiltelyn voimaan aikanaan, en ennen kuin olin itse kokeillut sitä. Joillakin voi hyvinkin olla tuo, että pyydetään niiden aukinaisten haavojen ja arpien kautta apua, mutta hirveän moni piilottaa arpensa. Muistaakseni Dylankin teki sitä (varmaan mainittiin juuri siinä Huttusen kirjassa), piilotti arpensa ja leikki, ettei niitä ole olemassakaan.

On vaikea sanoa miten pahasti Dylan viilteli. Luulisin, että jos kyseessä olisi olleet oikeat, syvät viillot, olisi Kleboldit huomanneet sen jossain vaiheessa. Siksi epäilenkin, että Dylan teki niitä viiltoja, jotka kyllä lasketaan viilloiksi, verta tulee hieman, mutta ei kuitenkaan niin paljon että se olisi mitään hirvittävän vakavaa. Arpia ei juurikaan jää näistä viilloista, mutta nekin tuovat sen hyvänolon tunteen. Paraneminen on pitkähköaikaista (kun vertaa vaikka tavalliseen naarmuun), mutta kun rupi häviää, haalistuu jälki viimeistään vuodessa. Tämä on sinällänsä ns. turvallinen tapa viiltelyyn, koska jos elämä vaikka vahingossa meneekin raiteilleen myöhemmin, ei ne arvet ole muistuttamassa siitä menneisyyden paskasta. Eivätkä ne näy kaikille silloin huonoinakaan aikoina jatkuvasti.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Wrath
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Wrath »

Menee kyllä hankintaan tuo Huttusen kirja. Kaverihan taitaa olla 88- syntynyt (mitä nyt pikaisella googletuksella sain irti) ja jos kirja vielä on uusimpia mitä aiheesta on ilmestynyt, niin uskoisin että uusia näkökulmia aiheeseen löytyy.
Rorschach
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Rorschach »

Hmm...lukaisinpa ketjun läpi. Juuri nyt ei ole pahemmin sanottavaa, mutta teen ehkä referaattia tuntemuksista myöhemmin. Omituista tässä on se, että en ole ollut tästä nimenomaisesta ammuskelusta aiemmin lainkaan kiinnostunut. Mielenkiintoinen ketju joka tapauksessa.

Pitää sen verran kuitenkin mainita, että edes ketjun luettuani en ihaile ampujia, mutta ymmärrän teon motiiveja ehkä hieman paremmin. En hyväksy tekoa, mutta ymmärrän. En hyväksy paljon mitään muutakaan, koska olen tylsä, tosikko ja nihilisti.

LISÄYS: Katsoin muuten eilen tuon Klass-leffan ja oli aika vaikuttava kokemus. Kiitos linkit postanneelle.
"Eikä liene rangaistus / jos käymme hetken yhtä matkaa / kun hirviöiksi paljastumme / onko hyvät päivät valhetta sittenkään" A.W. Yrjänä / CMX
KiLLBert88
Alokas

Viesti Kirjoittaja KiLLBert88 »

Tietääkö kukaan, että miten pojat oli saanut ne pommit sinne ruokalaan. En ainakaan muista että siitä olisi täällä puhuttu.
Natural_Selector
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Natural_Selector »

UUUUUUUUUUUUUUU
Viimeksi muokannut Natural_Selector, To Tammi 22, 2009 2:59 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Elliot
Alokas

Viesti Kirjoittaja Elliot »

Miksi mulla on sellanen mielikuva, että nuo molemmat viestit olisi kirjottanut Dylan?
Juu, se viesti oli Ericin kalenterissa(?), mutta käsiala oli aivan kuin Dylanin..
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Elliot kirjoitti:Miksi mulla on sellanen mielikuva, että nuo molemmat viestit olisi kirjottanut Dylan?
Juu, se viesti oli Ericin kalenterissa(?), mutta käsiala oli aivan kuin Dylanin..
Muistaakseni se oli nimenomaan juuri Dylanin kirjoittama viesti. Dylan kirjoitteli melko paljonkin Ericin kirjoihin ja kalentereihin.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Bleddyn
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Bleddyn »

VoDKa kirjoitti:
Ori Jorhonen kirjoitti:
VoDKa kirjoitti:Howler, puhutaanpas niistä leffoista niiden oikeilla nimillä!
= Klass.
Useinkin leffojen nimiä käännetään, The Class on tuon Klassin nk. international title. Eli Howlerin mainitsema nimi oli sinänsä ihan oikein.
Kannatan silti alkuperäisen nimen käyttöä varsinkin kun leffaa ei ole julkaistu Suomessa (ja Suomessa käsittääkseni ollaan) eikä takuulla puhuta englantia täällä.
Mun dvd-versiossa lukee, että Klass. Joten. :wink:
Eiköhän se pian täälläkin julkaista. Viikonloppuna sen ainakin voi nähdä Rakkautta&Anarkiaa -festareilla. Jos sitä ei ole vielä nähnyt, niin nyt on jo korkea aika. Esitysajat ja -paikat voi tarkistaa tästä.
Kiikun kaakun rajalla
Puolimielet hajalla
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Huomiota porukat. Sain tälläisen ilmoitusasian juuri laitettavaksi tänne.

Eli tuosta A Lasting Impression-kirjasta. Olin yhteydessä itse kirjailijaan ja hän pyysi ilmoittamaan, ettei kannata ostaa kyseista kirjaa juuri nyt - eli perukaa tilauksenne, koska tässä on syy siihen;
Sasha Huttunen kirjoitti:Korjaa jos olen väärässä, mutta arvaan teikäläisen kirjoittavan
murha.infon foorumille. Siellä on näemmä ollut keskustelua A Lasting
Impressionista. Voisitko ilmoittaa sinne, että mikäli haluvat kirjan
ostaa, niin eivät ostaisi tätä ensimmäistä versiota, vaan vasta sen
paremman version jahka se saadaan julkaistua?
Hänen mukaansa uusi versio julkaistaan luultavasti muutaman kuukauden sisällä. Tämä siis tiedoksi heille, jotka harkitsevat ko. kirjan tilaamista nyt lähiaikoina. Odottakaa se muutama kuukausi sen suhteen.

Elephant
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Elephant »

Ai että paranneltu versio tulossa? Kivaa.
Piti kysymäni että mistä sen olet VoDKa, (ja muut omistajat) ostaneet? Saako sitä suomalaisilta sivuilta?
Olen hieman laiska, anteeksi, muttakun googlettamalla löysin vain jotain hemmetin ravihummien nimiä.. Tiedä sitten miksi :shock:

Ja huhua kuulin tekeillään olevasta dokumentista. Kyseinen henkilö olisi yhteydessä sekä Columbinen uhrien joihinkin omaisiin, jos oikein muistaisin niin Rachelin siskoon että Brooksiin. Videota tulossa Littletonista tuossa ensivuoden puolella, merkkipäivänä..
Tiedä sitten kuinka pitkälle tätä dokumenttia ikinä saadaan tehdyksi, mutta ei ole ensimmäinen kerta kun joku keltanokka sanoo tälläisen tekevänsä. Olipahan youtubessa tämäkin henkilö, joka omistaisi sen Kleboldin auton ja tekee juuri nyt elokuvaa tapahtumista..
Noh, odotellaan..
"Suomalainen rikos on huonosti suunniteltu,
toissijaisista motiiveista tehty ja useimmiten
sekä uhrin että tekijän kannalta lähinnä
vaivaannuttava kokemus."
-Kyösti Pöysti, nuorempi komisario
sKitty
Alokas

Viesti Kirjoittaja sKitty »

Ah, olen aivan onnessani löydettyäni tämän viestiketjun. Olen ollut jo pari vuotta lähestulkoon sairaalloisen kiinnostunut koulutragedioista ja niiden yhteisistä tekijöistä, ja tämä ketju on avartanut ja kertonut aivan uskomattomasti uutta tietoa niin tapahtumista kuin tekijöistäkin, iso kiitos siis kaikille jotka ovat kirjoittaneet tänne tietojaan ja arveluitaan.. Fiksua porukkaa 8)
Ajattelin kysäistä täältä asiasta enemmän tietäviltä, että onko olemassa kirjaa, joka kertoisi enemmänkin pelkkää faktaa kuin arveluita ja olettamuksia kouluammuskeluista? Haluaisin ihan mustana valkoisella (jotta olisi luettavaa myös muualla kuin koneen äärellä) tietoa kouluissa tapahtuneista verilöylyistä? Jos siis osaatte suositella jotain suomen- tai englanninkielistä kirjaa minulle koskien ko. aihetta, olkaahan ystävällisiä ja ilmiantakaa kyseinen kirja ;)
"Time to die, poor mates, You made me what I am!"
minävaan
Alokas

Viesti Kirjoittaja minävaan »

Mistä näkee sen videonpätkän, missä pojat kävelee portaita. Vasta vähän aikaa sitten luin tämän ketjun niin linkit oli vanhentunut, enkä löytänyt sitä pätkää.
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

minävaan kirjoitti:Mistä näkee sen videonpätkän, missä pojat kävelee portaita. Vasta vähän aikaa sitten luin tämän ketjun niin linkit oli vanhentunut, enkä löytänyt sitä pätkää.
Miten se pätkä voikin aina kadota YouTubesta. Jumalatonta.

En nyt löytänyt sitä pätkää sitten millään.

http://www.youtube.com/watch?v=UJ13CZ4Hekg

Ihan tuon lopussa ovat juuri lähdössä portaille päin, mutta sitä porraspätkää ei nopealla etsinnällä löytynyt.

Natural_Selector
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Natural_Selector »

UUUUUUUUUUUUUU
Viimeksi muokannut Natural_Selector, To Tammi 22, 2009 2:58 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Raatotanssi
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Raatotanssi »

Noniin, sain eilen luettua tämän aiheen läpi ja päätin itsekin rekisteröityä, sillä pelkkä uusien viestien kyttääminen ei enää riittänyt - tahdoin itsekin tehdä niitä :>

Olen ollut aika vähän aikaa kiinnostunut tästä Columbinen tapauksesta, mutta kiinnostus kasvaa koko ajan. Jos ei koulua olisi, istuisin varmaan vaan koneella aamusta iltaan etsimässä uutta tietoa. Hassu juttu, miten tällainen aihe voi olla näin koukuttava monella tapaa. Olen tosin aina tykännyt mennä ihmisten pään sisään ja pohtia asioita useammaltakin kuin yhdeltä kannalta, joten ehkä tämä johtuu sitten siitä. Ja minäkin voin sanoa ymmärtäväni poikia jollain tasolla, sillä kiusattuna ja syrjittynä oleminen on yhtä tuskaa. Joskus silloin kun oli oikein hankalaa, olisi oikeasti haluttanut mennä ja listiä jokainen idiootti, joille ei kelvannut sellaisena kuin on.

Asiasta pannukakkuun. Onko kukaan teistä lukenut Jodi Picoultin kirjaa yhdeksäntoista minuuttia? Itse lainasin kyseisen opuksen (päälle 600 sivua) kirjastosta melkein vahingossa, kun olin etsiskelemässä tuota poikani Keviniä. Kirja kertoo lukiolaispojasta, joka yhtenä päivänä kävelee kouluunsa ja ampuu kymmenen ihmistä. Kirja kertoo periaatteessa tapahtumista pojan oikeudenkäynnin aikana ja juttua kerrotaan monen ihmisen näkökulmasta. Tämäkin kirja keskittyy kiusaamiseen ja siihen, mitä se voi lapsessa aiheuttaa, mutta kannattaa kuitenkin lukea, sillä minä ainakaan en ole vielä kyllästynyt :'>

Poikani Kevin on lukupinossa seuraava, samaten kuin nuo FBI:n raportit Columbinesta. Zero day pitäisi katsella, samoin kuin nuo muutkin leffat. Katsotaan nyt miten aikaa löytyy.

Onnistuin taas kirjoittamaan täysin turhan viestin, joten taidanpa taputtaa itseäni päälaelle ja painua lueskelemaan noita FBI:n tiedostoja.
Lukittu