Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
Mariangel
Martin Beck

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

Ross Sullivan kirjoitti: Ke Helmi 21, 2024 11:48 am
Viimeinen lause on olkiukkokirjoittelua toisten käsittämisiin liittyen. Varmaan jokaisella nikillä on ollut joskus murrosikä ja osalla on varmaan tälläkin hetkellä.

Kyse ei kuitenkaan ole ketjun nikeistä vaan Piia Ristikankareesta. Jos hän olisi ollut (kuten väitetty) äkkipikainen, niin todennäköisesti tämä olisi näkynyt hänen käytöksessään ja toimissaan. Mikään ei käsittääkseni puolla, että hän olisi ollut keskivertoa äkkipikaisempi tai temperamenttisempi.

Ei ole tavanomaista, että teini lähtee mitättömän riidan seurauksena usean päivän reissuun.
Juuri näin. Itselleni ainakin on piirtynyt Piiasta tavallista tunnollisempi kuva. Pikkuveljen hoito, kotityöt ym. Punkkarivaihe mietityttää, ja se, miten isänsä mahtoi suhtautua asiaan.

Päiväkirjan puuttuvat sivut - oliko tämä ihan höpöpuhetta?
Musta ruusu
vanhavakanssi
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja vanhavakanssi »

Mariangel kirjoitti: To Helmi 22, 2024 9:47 pm
Ross Sullivan kirjoitti: Ke Helmi 21, 2024 11:48 am
Viimeinen lause on olkiukkokirjoittelua toisten käsittämisiin liittyen. Varmaan jokaisella nikillä on ollut joskus murrosikä ja osalla on varmaan tälläkin hetkellä.

Kyse ei kuitenkaan ole ketjun nikeistä vaan Piia Ristikankareesta. Jos hän olisi ollut (kuten väitetty) äkkipikainen, niin todennäköisesti tämä olisi näkynyt hänen käytöksessään ja toimissaan. Mikään ei käsittääkseni puolla, että hän olisi ollut keskivertoa äkkipikaisempi tai temperamenttisempi.

Ei ole tavanomaista, että teini lähtee mitättömän riidan seurauksena usean päivän reissuun.
Juuri näin. Itselleni ainakin on piirtynyt Piiasta tavallista tunnollisempi kuva. Pikkuveljen hoito, kotityöt ym. Punkkarivaihe mietityttää, ja se, miten isänsä mahtoi suhtautua asiaan.

Päiväkirjan puuttuvat sivut - oliko tämä ihan höpöpuhetta?

Vanhakansa kokosi Piian katoamisesta 17. kohdan tiivistelmän joka linjasta. Päiväkirjan puuttuvista sivuista Vanhakansa toteaa, että sitkeistä huhuista huolimatta mitään todisteita ei ole sivujen repimisestä eikä ole tietoa mistä huhu on saanut alkunsa.
Hurjimus
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Hurjimus »

Jokaisesta tapauksesta on näitä huhuja, jotka lähtevät sitten elämään.
Esim. Joku saattaa aprikoida, jospa se teki niin, tai joku vaan huumoria laskee. Ei nämä kummoisia syitä tarvitse.
skoune
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja skoune »

vanhavakanssi kirjoitti: To Helmi 22, 2024 10:46 pm ...
Vanhakansa kokosi Piian katoamisesta 17. kohdan tiivistelmän joka linjasta. Päiväkirjan puuttuvista sivuista Vanhakansa toteaa, että sitkeistä huhuista huolimatta mitään todisteita ei ole sivujen repimisestä eikä ole tietoa mistä huhu on saanut alkunsa.
En spekuloi kenenkään nikin henkilöllisyydestä tai muusta, mutta minua ihmetyttää miksi kaiken, minkä Vanhakansa esittää pidetään faktana?
Pohjosenvalunut
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Pohjosenvalunut »

En nyt osaa sanoa suoraan faktana, onhan siellä arveluita ja todennäköisesti liitoksia. Mutta, ainakin esittäytyy, sieltä alueelta, samasta koulusta (olikos pari vuotta nuorempi) käyttänyt aikaa. Tuntee ihmisiä ja paikkoja sieltä. On myös apuja alueelta. Ainakin pystyy tuomaan asiaan enemmän kuin tälläinen muualla asuva yms.
Tietysti netissä voi esiintyä kenenä haluaa ja kriittisyys ihan hyvä asia. Itse kyllä luotan häneen, ainakin sillä osin että en näe syytä miksi tahallaan vedättäisi asioissa. Toki asioissa voi olla väärässä tai ei ole huomannut jotain se eri asia kuin valehtelu tai vedätys.
sikapäivät2020

Viesti Kirjoittaja sikapäivät2020 »

Pohjosenvalunut kirjoitti: Pe Helmi 23, 2024 8:38 pm En nyt osaa sanoa suoraan faktana, onhan siellä arveluita ja todennäköisesti liitoksia. Mutta, ainakin esittäytyy, sieltä alueelta, samasta koulusta (olikos pari vuotta nuorempi) käyttänyt aikaa. Tuntee ihmisiä ja paikkoja sieltä. On myös apuja alueelta. Ainakin pystyy tuomaan asiaan enemmän kuin tälläinen muualla asuva yms.
Tietysti netissä voi esiintyä kenenä haluaa ja kriittisyys ihan hyvä asia. Itse kyllä luotan häneen, ainakin sillä osin että en näe syytä miksi tahallaan vedättäisi asioissa. Toki asioissa voi olla väärässä tai ei ole huomannut jotain se eri asia kuin valehtelu tai vedätys.
Tuskin vedättää ketään/mitään.Ollaan naamatusten tavattu muutaman kerran.Hänellä on halu että selviäisi tämä juttu lopultakin.Ja täysin oikeassa on vanhakansa siitä että hommaa ei aikoinaan edes tutkittu,eikä tuotu julkisuuteen lähes ollenkaan.Sen myötä selvinnyt meille monille että miksi jäi tai haluttiin jättää pimentoon.Mutta koska ei uskalla täällä käyttää kenenkään nimiä, niin jää paljon sellaista täällä kertomatta, millainen tämä koko asiaan ilmeisesti liittyvä ketju oikein on.Sitä tuskin tarvitsee pelätä, että jos voisi kertoa,kenen suurille kengille astuu,ja millainen haloo siitä nousisi.Osa on päässyt pinteestä,eli on kaksi metriä multaa päällä.Mutta onko täällä toista henkilöä, joka olisi perehtynyt tähän juttuun niin hyvin,kun vanhakansa on.
Vanhakansa
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Vanhakansa »

skoune kirjoitti: Pe Helmi 23, 2024 5:51 pm
En spekuloi kenenkään nikin henkilöllisyydestä tai muusta, mutta minua ihmetyttää miksi kaiken, minkä Vanhakansa esittää pidetään faktana?
En spekuloi, mutta spekuloin kuitenkin... minusta on itse asiassa aika erikoinen väite, että kaikkea täällä sanomaani pidettäisiin faktana. Viime aikoina äänessä ovat olleet lähinnä sellaiset nikit, jotka ovat kanssani täysin eri mieltä siitä, onko Piialle voinut tapahtua kotona jotain kohtalokasta ennen ulos lähtemistä. Itse pidän sitä käytännössä täysin mahdottomana, että appiukko, Heikki ja Teijo olisivat voineet tehdä jotain edes vahingossa ja salanneet asian kaikki vuodet. Mutta täällä näköjään ihan vakavissaan ollaan sitä mieltä, että Piian "raiskaaminen/hakkaaminen" on voinut vaan lähteä käsistä. Siis appiukko, Heikki ja Teijo porukalla? No siis näyttäisi minusta olevan niin, että iso osa palstan aktiiveista ei todellakaan ole kanssani samaa mieltä asioista, saati että ottaisi sanomiseni jotenkin automaattisesti faktana. Tiedän kyllä toisaalta myös, että moni palstaa lukeva enemmän tai vähemmän arvostaa selvitystyötä, jota olen Piian katoamistapauksen ympärillä tehnyt.

Vanhin löytämäni viittaus siihen, että päiväkirjasta olisi revitty sivuja, on käyttäjätunnus "skoonen" kysymys tämän ketjun sivulla 69, "Pitääkö se paikkansa, että Piian päiväkirjasta oli repäisty lehtiä vek?" Kaikki keskustelut hejacissa ja minfossa näyttävät palautuvan tästä kysymyksestä alkaneeseen keskusteluun ja huhumyllyyn. Ehkäpä nikki "skoone" osaa vastata siihen, mistä tämän väitteen revityistä sivuista on alun perin lukenut? Tämä olisi kiinnostava tieto.
Vanhakansa
Hetty Wainthropp

Vanhakansa kirjoitti: Pe Helmi 23, 2024 9:15 pm
Vanhin löytämäni viittaus siihen, että päiväkirjasta olisi revitty sivuja, on käyttäjätunnus "skoonen" kysymys tämän ketjun sivulla 69, "Pitääkö se paikkansa, että Piian päiväkirjasta oli repäisty lehtiä vek?" Kaikki keskustelut hejacissa ja minfossa näyttävät palautuvan tästä kysymyksestä alkaneeseen keskusteluun ja huhumyllyyn. Ehkäpä nikki "skoone" osaa vastata siihen, mistä tämän väitteen revityistä sivuista on alun perin lukenut? Tämä olisi kiinnostava tieto.
No niin, heti pääsen korjaamaan itseäni. Eli tämä tieto revitystä sivusta onkin lähtöisin minfon nikki Peimarilta, yhdeltä erikoisimmista tapauksista Piian keissin ympärillä koskaan. Sivu 66: "Päiväkirjan yks sivu hävinny!Olikohan Piia kirjoittanut siihen sivulle halusta erota yhteisöstä!?" Ja sitten myöhemminkin, kun kysellään, mistä tietää, niin: "Voihan se olla että tiedän enemmänkin ei julkaistuja juttuja mut pysytään näissä mitä on julkaistu!" On tuolla samalla sivulla myös väitetty, että asiasta (irtirevityistä sivuista) mainittaisiin kadonneet -dokumentissa. Itse en muista, että näin olisi, mutta saa todistaa vääräksi.

Oli kyllä kiinnostava tapaus tämä Peimari ennen katoamistaan... mm 2012: "Edelleen toistan että Piiaa ei ketään ole nähnyt KOTI-PAIMIO välillä.Pontela oli todellakin voimissaan tuohon aikaan,e3 nousussa!Porukkaa ravas mäkee ylös/alas virtana! Ykköstie oli johtava tie välillä tku-hki .Ja ei todellakaan ollut mikään hiljanentie! JOS Piia olisi kävellyt kotoa pysäkille.Olisi..." ...ja tämä siis paljon ennen, kuin Paimio oli millään tavalla "pinnalla" Piian tapauksessa.

No en nyt noihin Peimarin kommentteihin lähde sen enempää sanomaan, mutta on tuolla Peimarilla ollut ihan kiintoisia ja aikaansa edellä oleviakin kirjoituksia. Viestit on tietysti vähän "persoonallisesti" kirjoitettu ja suurin osa viesteistä on vain sen toistamista, että kukaan ei ole nähnyt Piian lähtevän.
Ross Sullivan
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

En spekuloi, mutta spekuloin kuitenkin... minusta on itse asiassa aika erikoinen väite, että kaikkea täällä sanomaani pidettäisiin faktana. Viime aikoina äänessä ovat olleet lähinnä sellaiset nikit, jotka ovat kanssani täysin eri mieltä siitä, onko Piialle voinut tapahtua kotona jotain kohtalokasta ennen ulos lähtemistä. Itse pidän sitä käytännössä täysin mahdottomana, että appiukko, Heikki ja Teijo olisivat voineet tehdä jotain edes vahingossa ja salanneet asian kaikki vuodet. Mutta täällä näköjään ihan vakavissaan ollaan sitä mieltä, että Piian "raiskaaminen/hakkaaminen" on voinut vaan lähteä käsistä. Siis appiukko, Heikki ja Teijo porukalla? No siis näyttäisi minusta olevan niin, että iso osa palstan aktiiveista ei todellakaan ole kanssani samaa mieltä asioista, saati että ottaisi sanomiseni jotenkin automaattisesti faktana. Tiedän kyllä toisaalta myös, että moni palstaa lukeva enemmän tai vähemmän arvostaa selvitystyötä, jota olen Piian katoamistapauksen ympärillä tehnyt.

Olennaista lienee ainoastaan, mitä poliisi pitää mahdollisena tai mahdottomana. Selvästikään poliisi ei pidä mahdottomana sellaista tapahtumainkulkua. että Piialle olisi tapahtunut jotain kohtalokasta ennen ulos lähtemistä, vaan on esim. ihan vakavissaan ukkelin kopittanut viime syksynä ja vetänyt lattiaakin auki.
Mitä te dorkat dorkailette?
skoune
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja skoune »

Vanhakansa kirjoitti: Pe Helmi 23, 2024 10:02 pm
No niin, heti pääsen korjaamaan itseäni. Eli tämä tieto revitystä sivusta onkin lähtöisin minfon nikki Peimarilta, yhdeltä erikoisimmista tapauksista Piian keissin ympärillä koskaan. Sivu 66: "Päiväkirjan yks sivu hävinny!Olikohan Piia kirjoittanut siihen sivulle halusta erota yhteisöstä!?"
..
Kiitos tiedoista, käytin pitkän rupeaman etsiessäni tietoa tuosta päiväkirjan sivun repäisystä. - En muista kylläkään tuota Peimarin viestiä (mulla on kuvien suhteen näkömuisti), vaan olen nähnyt ilmeisesti sen ko päiväkirjan kuvan jossain noista Piian katoamista pähkäilevistä "elävistä kuvista"-ohjelmista.

ps en kritikoi Vanhakansa sun tietoja asioista. Olet todella tehnyt suuren työn tämän asian tiimoilta. - Mutta osa muistoistasi on ajalta, kun olit itse aika nuori, eikä sinulla ollut tarpeeksi vielä ns elämänkokemusta..Esimerkiksi mainitsit siitä, että Piia olisi ollut paljon pois koulusta ysillä. Jossain täällä esitin, että tyttö joutui varmaan hoitamaan Kallea, jos poika oli sairaana eikä häntä voitu päivähoitoon viedä. - Olen tätä Piian katoamista "tutkinut" aika monelta taholta ja monin keinoin, mutta en halua kaikesta täällä kirjoittaa..
sikapäivät2020

skoune kirjoitti: Pe Helmi 23, 2024 10:27 pm
Vanhakansa kirjoitti: Pe Helmi 23, 2024 10:02 pm
No niin, heti pääsen korjaamaan itseäni. Eli tämä tieto revitystä sivusta onkin lähtöisin minfon nikki Peimarilta, yhdeltä erikoisimmista tapauksista Piian keissin ympärillä koskaan. Sivu 66: "Päiväkirjan yks sivu hävinny!Olikohan Piia kirjoittanut siihen sivulle halusta erota yhteisöstä!?"
..
Kiitos tiedoista, käytin pitkän rupeaman etsiessäni tietoa tuosta päiväkirjan sivun repäisystä. - En muista kylläkään tuota Peimarin viestiä (mulla on kuvien suhteen näkömuisti), vaan olen nähnyt ilmeisesti sen ko päiväkirjan kuvan jossain noista Piian katoamista pähkäilevistä "elävistä kuvista"-ohjelmista.

ps en kritikoi Vanhakansa sun tietoja asioista. Olet todella tehnyt suuren työn tämän asian tiimoilta. - Mutta osa muistoistasi on ajalta, kun olit itse aika nuori, eikä sinulla ollut tarpeeksi vielä ns elämänkokemusta..Esimerkiksi mainitsit siitä, että Piia olisi ollut paljon pois koulusta ysillä. Jossain täällä esitin, että tyttö joutui varmaan hoitamaan Kallea, jos poika oli sairaana eikä häntä voitu päivähoitoon viedä. - Olen tätä Piian katoamista "tutkinut" aika monelta taholta ja monin keinoin, mutta en halua kaikesta täällä kirjoittaa..
Jos olet tutkinut.Eikö kannattaisi olla yhteydessä vanhaankansaan.Silloin voisi juttun löytyä ihan uutta tietoa.
sikapäivät2020

Ross Sullivan kirjoitti: Pe Helmi 23, 2024 10:15 pm

Olennaista lienee ainoastaan, mitä poliisi pitää mahdollisena tai mahdottomana. Selvästikään poliisi ei pidä mahdottomana sellaista tapahtumainkulkua. että Piialle olisi tapahtunut jotain kohtalokasta ennen ulos lähtemistä, vaan on esim. ihan vakavissaan ukkelin kopittanut viime syksynä ja vetänyt lattiaakin auki.
Pistää miettimään, oletko sinivuokko.Vai mistä tulee tämä järkähtämätön kanta tässä Piian tapauksessa.
Vanhakansa
Hetty Wainthropp

Ross Sullivan kirjoitti: Pe Helmi 23, 2024 10:15 pm

Voi kuulostaa saivartelulta, mutta sitä tämä ei ole. Kuten olen monesti sanonut, mielestäni ainoa jossain määrin uskottava linja sille, että kotona tapahtui jotakin, on se, että Piia lähti ulos, mutta palasi kun appi ja Teijo olivat jo nukkumassa. Muuttaisin mieltäni, jos kävisi ilmi, että appiukkoa ei ole koskaan kuultu ja varmistettu hänen olleen paikalla. Olisi kyllä todella outoa, jos edes KRP ei olisi appea kuullut 2003 jälkeen, mutta ehkä hän oli silloin jo liian dementoitunut kuultavaksi. Lähden kuitenkin olettamasta, että poliisi ei ole voinut olla niin kädetön, että ei ole koskaan vahvistanut Heikin tarinaa appiukolta (ja Teijolta). Jos kaikki kolme ovat olleet paikalla alkuillasta, niin pidän äärimmäisen epätodennäköisenä teoriaa siitä, että Piialle olisi tapahtunut alkuillasta jotakin. Eli siis lattian avaaminen ja Heikin mahdollinen pidätys eivät poissulje sitä, että Piia olisi lähtenyt kotoaan.

Mielestäni on jossain määrin koomista, että koti-teorioihin uskovat naureskelivat aikanaan vuosia tutkinnanjohtaja Heinoselle, kun tämä kymmeniä kertoja vakuutteli, ettei perhettä epäillä. Nyt kun "poissulkevana" toimenpiteenä autotallin lattia on avattu ja Heikki ja Teijo sen aikaa olleet poissa poliisin tieltä (mahdollisesti myös pidätettynä), niin yhtäkkiä tätä lattian avaamista pidetään aivan varmana todisteena siitä, että poliisi uskoo/tietää perheen olevan syyllinen.
vanhavakanssi
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja vanhavakanssi »

Sikapäivät kirjoittaa:
"Sen myötä selvinnyt meille monille että miksi jäi tai haluttiin jättää pimentoon.Mutta koska ei uskalla täällä käyttää kenenkään nimiä, niin jää paljon sellaista täällä kertomatta, millainen tämä koko asiaan ilmeisesti liittyvä ketju oikein on.Sitä tuskin tarvitsee pelätä, että jos voisi kertoa,kenen suurille kengille astuu,ja millainen haloo siitä nousisi.Osa on päässyt pinteestä,eli on kaksi metriä multaa päällä.Mutta onko täällä toista henkilöä, joka olisi perehtynyt tähän juttuun niin hyvin,kun vanhakansa on".

Se on ymmärrettävää miksi nimiä ei voi mainita, vaikka osa olisi jo multiin laittettukin, perikunta ja lähipiiri voisi kuitenkin siinä olla osallisena.

Mietityttää tämä melko paljon mistä sikapäivät kirjoitat:
"Niin jää paljon sellaista täällä kertomatta, millainen tämä koko asiaan ilmeisesti liittyvä ketju oikein on".

Liittyykö tämä johonkin tiettyyn linjaan mitä olette Vanhankansan kanssa tutkineet? Vai liittyykö tähän lankoja myös muista linjoista? Onko teille tullut yllätyksiä, kun olette tutkineet näitä lankoja? Onko joku aikalaisista avautunut teille? Vai onko nämä löytyneet SLM tutkinnan kautta?

Miten vahvasti tähän liittyy se ettei poliisi halunnut tutkia tapausta kunnolla? Onko kaiken takana sellainen henkilö jolla on ollut mahdollisuus sulkea tutkinta heti alkuunsa tai osallisena on ollut joku lähipiiriläinen?

Miten uusi tutkija on suhtautunut teidän tietoihinne?

Mietityttää myös naapurin Ilona Niemen toteamus, että hänellä on tapahtumankulusta oma käsitys, mutta hän haluaa pitää sen itsellään. Oletko Vanhakansa jutellut hänen kanssaan tai tiedätkö onko hän kertonut näkemyksiään poliisille jossain vaiheessa, kun heillä on ollut sitä kuuluisaa aikaa siinä seuraavassa aallossa?

Pahoittelut tästä kysymysten sarjasta mihin, että luonnollisesti pysty antamaan vastauksia ainakaan kaikkiin kysymyksiin...
sikapäivät2020

Vanhakansa saa minun puolestani vastata näihin kysymyksiin,jos katsoo sen olevan tarpeen.Koska en tiedä mitään tähän liittyvää,mitä hän myös tiedä . Toiseksi mun artikulointi ja todella surkea ulosanti (kirjoitus)On kuten mainittu usein:sekavaa ym.Kun yhtäkkiä kysytään että muistatko mitä tepahtui 30-40 vuotta sitten.Täytyy sanoa että muisti palaa pätkittäin,tai sitten on harmaata.
Vastaa Viestiin