Metrossa häiriköinyt mies menehtyi Helsingin poliisivankilassa 27.5.2024

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Ahmi
Poliisikoira Rex

Re: Metrossa häiriköinyt mies menehtyi Helsingin poliisivankilassa 27.5.2024

Viesti Kirjoittaja Ahmi »

K9Wifey kirjoitti: Su Kesä 09, 2024 6:26 pm https://ylilauta.org/rikokset/91VFx#post-Gx4lf

Tuossa vielä viime hetket poliisivankilassa (audio). Mm. puree vartijaa jne.

Jos oli epilepsia, johon lääkitys niin miksi ei missään vaiheessa avannut suutansa kertoakseen tarvitsevansa pillerit?

OT, mutta miten kävi sille rahtihameen kanssa painineelle vartijalle? Jatkoiko toimessaan?

EDIT: Pirkka-kaljan nauttijoita pidetään 2. luokan kansalaisina tai deekuina tai sekä että. Sen edullisuuden vuoksi. Mutta kyllähän se S-ryhmän Coop(?)-kalja on vielä halvempaa...
Jokainen joka vetää vkl kännit vielä kolmekymppisenä on samaa deekuliigaa ihan sama vaikka joisivat fat lizardia tai muita hipsteri ipoja. En tajua kuinka saa edes jotain limpparia vedettyä yli pullollista päivässä saati sitten kaljaa.
Lokakuun lapsi
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja Lokakuun lapsi »

Pesukarhu kirjoitti: La Kesä 08, 2024 11:09 pm https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eb5f ... 0f70667f57
Marcus, 35, kuoli putkassa – Näin asiantuntija kommentoi poliisin voimankäytön rajoja
Asiantuntija sanoo, että poliisin on haastavaa arvioida mistä aggressiiviseksi arvioitu käytös johtuu.

– Se on äärimmäisen vaikeaa, oikeustieteen tohtori ja poliisioikeuden dosentti Henri Rikander kommentoi poliisin mahdollisuuksia arvioida sitä, mistä henkilön sekava ja aggressiivinen käyttäytyminen voi johtua.

[...]

Söderströmin siskon tietojen mukaan tämä oli saanut ennen kuolemaansa poliisivankilan suihkussa epilepsiakohtauksen, jonka jälkeen poliisit olivat kohdistaneet häneen voimakeinoja. Siskon tietojen mukaan poliisi oli painanut hänen veljensä maahan ja raudoittanut tämän. Tämän jälkeen Söderström oli mennyt elottomaksi ja häntä yritettiin elvyttää, tuloksetta.

Omaiset kertoivat Iltalehdelle, että Söderström saattoi kohtausten päätteeksi olla tokkurainen ja aggressiivinen, mutta ei väkivaltainen.

– Miten ei tunnisteta sairauskohtausta, vaan kohdistetaan ihmiseen voimakasta väkivaltaa, Söderströmin sisko Henna Söderström kommentoi Iltalehdelle.

Tarpeellisuus täytyy arvioida

Uskotko itse tuohon paskaan.Poliisit on s

Rikander kommentoi poliisien voimankäytön rajoja Iltalehdelle yleisellä tasolla. Hän korostaa, että niiden hyödyllisyyttä tulee aina arvioida hyvin tarkasti.

– Jos ajatellaan, että tilanne voisi päättyä esimerkiksi hetken päästä vaan odottaen, esimerkiksi vaikka niin, että henkilö vähän aikaa siinä melskaa ja sitten toteaa, että ei tätä kannata jatkaa, - - niin silloin siitä puuttuu se tarpeellisuuselementti.

– Pelkästään alkoholin ja alhaisen verensokerin yhdistelmä voi aiheuttaa aggressiivisuutta, plus sitten, jos on taustalla vielä jotain muuta. Nämä ovat poliisille todella hankalia tilanteita, Rikander sanoo.

Voimakeinoja ei saa myöskään aloittaa liian aikaisin, eivätkä ne saa kestää liian pitkään. Jos henkilölle tulee voimankäytön seurauksena vammoja, on aina poliisin vastuulla huolehtia, että vammat tarkastetaan terveydenhuollon toimesta.

Rikander korostaa, että voimakeinojen käyttö tulee arvioida eri tavalla tilanteen ja ympäristön mukaan. On eri asia käyttää voimakeinoja ihmiseen, joka käyttäytyy aggressiivisesti kadulla, kuin ihmiseen, joka on poliisin poliisivankilan tiloissa.

– Kadulla olevasta ihmisestä poliisilla ei ole mitään tietoja, mutta silloin kun henkilö kirjataan poliisin haltuun, on poliisilla korostuneempi velvollisuus seurata hänen terveydentilaansa. Kirjattaessa ja säilöön pantaessa myös kysytään, onko henkilön terveydentilassa jotain sellaisia seikkoja, jotka pitää ottaa huomioon. Kuten lääkityksiä tai muuta.

Turhia riskejä on myös vältettävä.

– Ei ole tavatonta, että putkassa oleva henkilö on aggressiivinen, ja silloin häntä ei tule ottaa kuulusteluihin. vaan hänen annetaan olla siellä työturvallisuusnäkökulmankin kannalta.
Uskotko itse tuohon paskaan .Suomessa poliisit ovat väkivaltaisia.Ei kuule ne katso mitä sinulle tai sinun terveydentilallesi kuuluu.
Nesky
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Nesky »

Ei kai se poliisin tehtävä olekaan tarkastaa ihmisten terveydentiloja. Olen itse hoitanut oman terveydenhoitoni terveysasemalla. En ole myöskään kohdannut väkivaltaa poliisien tai vartijoiden toimesta. Epäilen, että sillä saattaa olla tekemistä "valintojen maailma" -fraasin kanssa.
Jannes
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Jannes »

Nesky kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 1:54 am Ei kai se poliisin tehtävä olekaan tarkastaa ihmisten terveydentiloja. Olen itse hoitanut oman terveydenhoitoni terveysasemalla. En ole myöskään kohdannut väkivaltaa poliisien tai vartijoiden toimesta. Epäilen, että sillä saattaa olla tekemistä "valintojen maailma" -fraasin kanssa.
No odotappa vaan kun näytät tarpeeksi syylliseltä jonkun mielestä ja alat siinä pyristelemään että "hei en mä oo mitään tehny", niin saat naamaan kaasua ja vähän monoa mahaan, ei siinä tarvitse kun näyttää samalta kun joku heebo pikselimössöisessä turvakamerakuvassa niin on mahikset saada vähän ojennusta.

Tai vaikkapa päättävät että sun osoitteessa on vaikka joku vankikarkuri piilottelemassa, niin eipä siinä auta mitkään etsintälupien tivaamiset, ne vetäsee sut nippuun siihen eteisen nurkkaan ja astelee sisään kuin omistaisivat paikan ;D
damfin
James Bond (Pierce Brosnan)

Viesti Kirjoittaja damfin »

Jannes kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 4:35 am
Nesky kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 1:54 am Ei kai se poliisin tehtävä olekaan tarkastaa ihmisten terveydentiloja. Olen itse hoitanut oman terveydenhoitoni terveysasemalla. En ole myöskään kohdannut väkivaltaa poliisien tai vartijoiden toimesta. Epäilen, että sillä saattaa olla tekemistä "valintojen maailma" -fraasin kanssa.
No odotappa vaan kun näytät tarpeeksi syylliseltä jonkun mielestä ja alat siinä pyristelemään että "hei en mä oo mitään tehny", niin saat naamaan kaasua ja vähän monoa mahaan, ei siinä tarvitse kun näyttää samalta kun joku heebo pikselimössöisessä turvakamerakuvassa niin on mahikset saada vähän ojennusta.

Tai vaikkapa päättävät että sun osoitteessa on vaikka joku vankikarkuri piilottelemassa, niin eipä siinä auta mitkään etsintälupien tivaamiset, ne vetäsee sut nippuun siihen eteisen nurkkaan ja astelee sisään kuin omistaisivat paikan ;D
Samasta "valintojen maailmasta" tuossa edelleen on kyse, jos sinua syytetään jostakin asiasta ja poliisit haluavat sinut kuulustella, niin voit lähteä suosiolla poliisiasemalle kuulusteluihin ja saada asian selvitettyä, tai sitten voit tosiaan aloittaa sen öykkäröimisen ja vastaan rimpuilun karjuen että "hei en mä oo mitään tehnyt" ja saada kaasua naamaan ja monoa mahaan.

Tai jos poliisi luulee, vaikka sitten virheellisesti, että asunnossasi piileskelee joku vankikarkuri, niin voit joko päästää poliisin sisään tarkistamaan asunnon ja toteamaan että ei siellä ketään vankikarkuria ollut, tai sitten voit tivata sitä etsintälupaa ja yrittää estää poliisien pääsyn asuntoon, jolloin päädyt nippuun siihen eteisin nurkkaan ja poliisit tarkistavat asunnon joka tapauksessa.

Kyllä nuo kaikki on ihan omia valintoja ja omasta käytöksestä kiinni.
Jannes
Rico Tubbs

damfin kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 7:54 am

Samasta "valintojen maailmasta" tuossa edelleen on kyse, jos sinua syytetään jostakin asiasta ja poliisit haluavat sinut kuulustella, niin voit lähteä suosiolla poliisiasemalle kuulusteluihin ja saada asian selvitettyä, tai sitten voit tosiaan aloittaa sen öykkäröimisen ja vastaan rimpuilun karjuen että "hei en mä oo mitään tehnyt" ja saada kaasua naamaan ja monoa mahaan.

Tai jos poliisi luulee, vaikka sitten virheellisesti, että asunnossasi piileskelee joku vankikarkuri, niin voit joko päästää poliisin sisään tarkistamaan asunnon ja toteamaan että ei siellä ketään vankikarkuria ollut, tai sitten voit tivata sitä etsintälupaa ja yrittää estää poliisien pääsyn asuntoon, jolloin päädyt nippuun siihen eteisin nurkkaan ja poliisit tarkistavat asunnon joka tapauksessa.

Itse en ainakaan luota auktoriteetteihin pätkääkään, sehän onkin jännää kun se poliisi löytääkin sen oman piripussinsa sun taskusta etsinnän yhteydessä, ihan vain kusipäisyyttään että pääsee vähän vetelemään "nistiä" pataan, koska sehän on silloin ihan omasta käytöksestä kiinni kuten jo totesit :D

Kannattaa pitää mielessä että Aarniokaan ei toiminut yksin, poliisissa on aika vitusti niitä mätiä omppuja joita ei tosiaan kannata päästää himaansa.

Pidän ainakin itse tiukasti oikeuksistani kiinni enkä edes vastaa virkavallan esittämiin kysymyksiin, sillä syyllinenhän saadaan kenestä vain kun tarpeeksi kuulustellaan :)
damfin
James Bond (Pierce Brosnan)

Viesti Kirjoittaja damfin »

Jannes kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 8:31 am Pidän ainakin itse tiukasti oikeuksistani kiinni enkä edes vastaa virkavallan esittämiin kysymyksiin, sillä syyllinenhän saadaan kenestä vain kun tarpeeksi kuulustellaan :)
Eli joudut ihan oman kusipäisyytesi johdosta ongelmiin poliisin kanssa ja syytät poliisia kusipäisiksi.

Ei taida olla montaakaan (tai yhtäkään?) tapausta joissa poliisin pahoinpitelemäksi tai putkassa kuolleeksi olisi päätynyt täysin normaalikäytöksinen kohtalaisen nuhteeton kansalainen, aina noiden taustoista löytyy jotain rikollisuutta tai häiriökäytöstä, melko usein ne "nistin kohtelun" saaneetkin ovat olleet todellisuudessakin huumeiden käyttäjiä eli nistejä.
Pesukarhu
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Täähän on sama kuin jos vaikka pyydetään näyttämään laukun sisältö. Jos näytät ihan kiltisti, niin poliisi/vartija toteaa että ei siellä mitään laitonta ole ja jatkat matkaa. Mutta jos kieltäydyt näyttämästä, niin sithän sua vasta epäilläänkin.
Nesky
Lauri Hanhivaara

Miksi ihmeessä alkaisin pyristelemään? Selvittäisin tilanteen puhumalla, kuten aikuinen ihminen.

Suomessa ei ole mitään "etsintälupaa." Kotietsintäpäätös voi olla suullinen, eli sellaista on ihan turha tivata kirjallisena, kuin jenkkilässä ikään. En muutenkaan ymmärrä, mitä se lapun tivaaminen auttaisi, samat virheelliset tiedot siinä olisi, ja samalla tavalla joutuisit päästämään poliisit sisään asuntoosi. Eivät tietenkään ala neuvottelemaan asiasta tilanteen ollessa päällä. Tämänkin aikuinen ihminen hoitaa valittamalla jälkikäteen, niin säästyy niiltä turhilta niputuksilta.

Oikeuksistaan voi ja kannattaa pitää kiinni, mutta vartijoiden/poliisin kanssa tappelu ei ole oikeuksista kiinni pitämistä ja siitä seuraa vain ja ainoastaan ongelmia itselle, eli se on järjetöntä.
MrSamba
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja MrSamba »

Epäilenpä kuolinsyyksi jotain päihteisiin liittyvää. Nämä naisystävän selitykset "metrossa horjahtamisesta" ovat naurettavia. Työskentelen alalla, jossa saan kuulla näitä ihmisten tarinoita päivät pitkät, tunnista nämä kusetukset jo kaukaa. Eiköhän tässä ole ollut taas elämää nähnyt pariskunta, vasemmiston ja ilmaisen ylläpidon äänestäjiä, joilla päihteitä kuluu. Mies häiriköinyt, poliisit paikalle, saa kohtauksen poliisivankilassa ja kuolee. Suomen poliisi on maailman rauhallisin, harvemmin nähnyt liiallista vallankäyttöä. Ihmiset ovat nykyisin todella sekaisin päihteistä ja mt-ongelmista, poliisi näkee nämä kaikkein pahimmat tapaukset, pakkohan niitä on joskus pysäyttää tai niputtaa. Kyllä tässä nyt vastuuttaisin ensisijaisesti näitä aikuisia ihmisiä, jotka lähtevät sekoilemaan. Itsellä ei jostain syystä koskaan ongelmia Suomen poliisin kanssa..
Jannes
Rico Tubbs

Pesukarhu kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 9:23 am

Täähän on sama kuin jos vaikka pyydetään näyttämään laukun sisältö. Jos näytät ihan kiltisti, niin poliisi/vartija toteaa että ei siellä mitään laitonta ole ja jatkat matkaa. Mutta jos kieltäydyt näyttämästä, niin sithän sua vasta epäilläänkin.
Niin, mutta siinähän se onkin että epäillä saa vaikka kuinka paljon, eikä sillä ole oikeastaan mitään merkitystä jos et ole syyllinen, ja voihan sitä olla vaikka mitä salaista messissä mitä ei halua näyttää muille kun ei ole pakko.

Saako joku satunnainen stevari tsekkailla sun puhelimen läpi jos joku väittää että olet salakuvannut pukukoppeja?
Jannes
Rico Tubbs

Nesky kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 10:06 am

Miksi ihmeessä alkaisin pyristelemään? Selvittäisin tilanteen puhumalla, kuten aikuinen ihminen.

Suomessa ei ole mitään "etsintälupaa." Kotietsintäpäätös voi olla suullinen, eli sellaista on ihan turha tivata kirjallisena, kuin jenkkilässä ikään. En muutenkaan ymmärrä, mitä se lapun tivaaminen auttaisi, samat virheelliset tiedot siinä olisi, ja samalla tavalla joutuisit päästämään poliisit sisään asuntoosi. Eivät tietenkään ala neuvottelemaan asiasta tilanteen ollessa päällä. Tämänkin aikuinen ihminen hoitaa valittamalla jälkikäteen, niin säästyy niiltä turhilta niputuksilta.

Oikeuksistaan voi ja kannattaa pitää kiinni, mutta vartijoiden/poliisin kanssa tappelu ei ole oikeuksista kiinni pitämistä ja siitä seuraa vain ja ainoastaan ongelmia itselle, eli se on järjetöntä.
Enpä nyt tiedä, minusta on paljon järjettömämpää antaa toisen homosimpanssin paskantaa päälleni vain koska niillä on virkamerkki.

Mutta voihan sitä poskea kääntää miltei loputtomiin jos ei arvosta itseään, ehkä sitten kun järjestelmä on vielä järjettömämpi ja ne tulee sun himaan neljältä aamuyöllä tekemään peräreikätutkimuksen koska on kuulleet huhun että siellä on pommi, niin saatat tulla toisiin aatoksiin :D
Nesky
Lauri Hanhivaara

Jannes kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 10:24 am Enpä nyt tiedä, minusta on paljon järjettömämpää antaa toisen homosimpanssin paskantaa päälleni vain koska niillä on virkamerkki.

Mutta voihan sitä poskea kääntää miltei loputtomiin jos ei arvosta itseään, ehkä sitten kun järjestelmä on vielä järjettömämpi ja ne tulee sun himaan neljältä aamuyöllä tekemään peräreikätutkimuksen koska on kuulleet huhun että siellä on pommi, niin saatat tulla toisiin aatoksiin :D
Oletko montakin kertaa niputtanut poliisit niin, että et ole joutunut alistumaan heidän toimenpiteisiinsä?

Sanomissasi ei ole mitään järkeä, koska et hyödy mitään siitä, että laitat vastaan. Sinut vain alistetaan entistä pahemmin. Joka tapauksessa se toimenpide suoritetaan, kysymys on vain siitä, seisotko vieressä vai oletko nurkassa käsiraudoissa samalla, kun joku istuu päälläsi. Ja otat vielä tuomion vastustamisesta.

Jonka jälkeen onkin sitten taas hyvä ihmetellä, että miksi poliisi on niin väkivaltainen...
Jannes
Rico Tubbs

Nesky kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 10:29 am
Jannes kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 10:24 am Enpä nyt tiedä, minusta on paljon järjettömämpää antaa toisen homosimpanssin paskantaa päälleni vain koska niillä on virkamerkki.

Oletko montakin kertaa niputtanut poliisit niin, että et ole joutunut alistumaan heidän toimenpiteisiinsä?

Sanomissasi ei ole mitään järkeä, koska et hyödy mitään siitä, että laitat vastaan. Sinut vain alistetaan entistä pahemmin. Joka tapauksessa se toimenpide suoritetaan, kysymys on vain siitä, seisotko vieressä vai oletko nurkassa käsiraudoissa samalla, kun joku istuu päälläsi. Ja otat vielä tuomion vastustamisesta.

Jonka jälkeen onkin sitten taas hyvä ihmetellä, että miksi poliisi on niin väkivaltainen...
Jaa, emmä kato ala painimaan kun se on vielä tyhmempää, oon vaan pirun nopea sprintteri.
Nesky
Lauri Hanhivaara

Jannes kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 10:36 am
Nesky kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 10:29 am

Jaa, emmä kato ala painimaan kun se on vielä tyhmempää, oon vaan pirun nopea sprintteri.
Pirun nopeasti sprinttaat omasta kodistasi pois kysyttyäsi etsintälupaa? Mielenkiintoinen päätös tälle skenaariollesi. Ettei vain olisi maalitolpat siirtyneet?

Muutenkin aika myötähäpeää herättävää ja lapsellista alkaa pinkoa karkuun kuin mikäkin teini, mutta tyylinsä kullakin.
Viimeksi muokannut Nesky, Ma Kesä 10, 2024 10:41 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin