Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Kaikissa avioeroissa ei suinkaan entinen puoliso ole pakotettu maksamaan lapsiensa äidille elatustukea.

Ajatellaanpa vaikka niin, että äiti on luopunut oman uran luomisesta yhteisellä päätöksellä; hän on lasten kanssa kotona kouluikään asti, toisen luodessa menestyksekästä uraa.
Jopa avioehtoon on voitu kirjata tuo asia elatustuesta.
Ei ollenkaan harvinaista sellaisissa piireissä, joissa arvostetaan äidin panosta kotiin ja lapsiin.

Uhrin ja exänsä välit eron jälkeen tuntuvat olleen niin hyvät, että voisin kuvitella kyseen olleen juurikin diilistä, eikä mistään oikeusteitse tapellusta ratkaisusta.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Tikkaselle tuo on voinut selvitä silloin 2021 keväällä ja hän on siitä hieman järkyttynyt ja tohkeissaan, kun ei tiennyt ao elatustuesta mitään ennen kosimistaan.

Tajusi, että joutuu laittamaan omia rahojaan elämiseen, eikä se tuntunut yhtään hyvältä. (Koska kuvitteli tulevan puolisonsa multimiljonääriksi elämäntavan ja asunnon vuoksi.)
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Lisäksi, jos käytte vilkaisemassa linkedinissä, huomaatte, että varsin pitkän uran uhri on rahoitusalalla tehnyt.

Puolisonsa puolestaan oli jonkun väittämän mukaan kokki, mikä on uskomattoman huvittava väite, kun kyse on ihan toisen alan huippuammattilaisesta.
Ulrica

Viesti Kirjoittaja Ulrica »

skoune kirjoitti: Ke Kesä 12, 2024 4:04 pm
Ulrica kirjoitti: Ke Kesä 12, 2024 1:25 pm Ketjussa on tuotu Tikkasen tunteneiden henkilöiden arvioita esiin hänen arvomaailmastaan ja valinnoistaan ja tutkimusurastaan.
Mitä minä olen ymmärtänyt, niin tosiaankin T oli sairauslomalla suhteellisen lyhyen aikaa ennen näitä traagisia tapauksia.

Ja sitten, tarkoitatko tuolla rahoitusalan asiantuntijalla uhria? Mitä olen netistä nähnyt, ei uhri ollut "rahoitusasiantuntijan virassa" ainakaan vika työpaikassaan.
Ehkä exänsä oli aiemmin ollut se perheensä varsinainen "rahoitusalan asiantuntija"? Ajattelin vaan sitä, että hän näkyy jopa olevan opettajana Hankenilla.
Joka tapauksessa uhrista saa sen kuvan, että ei ollut tottunut ottamaan huomioon kaikkia "puolia" juurikin suurten ostosten hankinnoissa.
Viittaan kyllä rahoitusalan asiantuntijalla uhria. Muistaakseni oli pisimpään ruotsinkielisessä pankissa työsuhteessa, sen jälkeen työsuhteensa lyhyempiä.

Lisäksi varallisuutta ei tarvitse lojua pankkitililla 50teur enempää, niin oma pankki kutsuu sijoitustapahtumiin säännöllisesti. Sama koskenut niin uhria kuin syytettyä varallisuutensa perusteella.
skoune
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja skoune »

Katsoin, että Vn vika työnkuva oli Back Office Mananger, mikä ei minulle kertonut mitään ennen googlaamista. Siis https://ctfsolutions.fi/backoffice-maar ... tarkoitus/
Ulrica

skoune kirjoitti: Ke Kesä 12, 2024 4:58 pm
Ulrica kirjoitti: Ke Kesä 12, 2024 4:56 pm
skoune kirjoitti: Ke Kesä 12, 2024 4:04 pm
Mitä minä olen ymmärtänyt, niin tosiaankin T oli sairauslomalla suhteellisen lyhyen aikaa ennen näitä traagisia tapauksia.

Ja sitten, tarkoitatko tuolla rahoitusalan asiantuntijalla uhria? Mitä olen netistä nähnyt, ei uhri ollut "rahoitusasiantuntijan virassa" ainakaan vika työpaikassaan.
Ehkä exänsä oli aiemmin ollut se perheensä varsinainen "rahoitusalan asiantuntija"? Ajattelin vaan sitä, että hän näkyy jopa olevan opettajana Hankenilla.
Joka tapauksessa uhrista saa sen kuvan, että ei ollut tottunut ottamaan huomioon kaikkia "puolia" juurikin suurten ostosten hankinnoissa.
Viittaan kyllä rahoitusalan asiantuntijalla uhria. Muistaakseni oli pisimpään ruotsinkielisessä pankissa työsuhteessa, sen jälkeen työsuhteensa lyhyempiä.

Lisäksi varallisuutta ei tarvitse lojua pankkitililla 50teur enempää, niin oma pankki kutsuu sijoitustapahtumiin säännöllisesti. Sama koskenut niin uhria kuin syytettyä varallisuutensa perusteella.
Katsoin, että Vn vika työnkuva oli Back Office Mananger, mikä ei minulle kertonut mitään ennen googlaamista. Siis https://ctfsolutions.fi/backoffice-maar ... tarkoitus/
Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Minä viittaan asiantuntijalla työtä, mitä tehdään ammattikorkeakoulututkinnolla, en ylemmällä tutkinnolla. Se, että uhri on toiminut alalla tyorukkasena, niin voi olettaa hänen osaavan tehdä arvioita ostopaatoksista vaikka siinä olisikin muuttujaa. Ihmettelen itse, miten muutaman kuukauden sairausloma saa uhrin tolaltaan ja puhumaan aviopuolisosta pahaa hänen selkänsä takana, mutta ei ehkä asianomaiselle ollenkaan mainitse asiasta. Henkilö, jolla on riippumaton taloudellinen tasapaino ja turvallisuus, ei tuollaiseen lähde.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Ehkä tässä juuri päästään asiaan, jota tarkoitin -> toinen luonut uraa, toinen ollut kodin tukipilari.
Onko siinä jotain pahaa?
Ehkä niistä äideistä, joilla ei ole ollut uransa vuoksi aikaa kodille ja lapsille.

Toiset, etenkin paremmissa piireissä, laittavat kodin, lapset ja siitä muodostuvan tuen ensisijalle.
Sekin voi olla syy eroon. V oli saanut tarpeekseen siitä roolista ja halusi panostaa myös omaan elämäänsä ja uraansa.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Muutaman kk:n s-loman pituudesta ei ole varmuutta. Syksyllä 22 ainakin muutaman kk:n.
Entä syksy 2021?
Talvi 2022?

Minulle on jäänyt vaikutelma, että koronan päätyttyä Tikkanen hyvin vähän teki töitä.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Kyllä minä tuoreessa avioliitossa huolestuisin, stressaantuisin ja hermostuisin, jos välittömästi häiden jälkeen uusi puoliso alkaisi venkuilla työnteon ja yhteisten kulujen kanssa.

Juurikin se, mitä tuossa joku sanoi: ”voihan uusi puoliso olla työtön”.
Toki voi, mutta harva Ulliksessa asuva asemaansa arvostava nainen sellaista kotiinsa ottaisi.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Täysin OT
Suoraan sanottuna en itsekään ottaisi nurkkiini pyörimään työtöntä lorvijaa.
Vaikka en Ulliksessa asukkaan.
Töitä kyllä löytyy tekevälle.
canis lupus
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

taotao kirjoitti: Ke Kesä 12, 2024 12:46 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Kesä 12, 2024 8:55 am Tikkasen varallisuuden katsottiin olleen noin miljoona. Pelkästään uhrin asunto oli arvokkaampi.

Epäröintiim avioitumisesta saattoi olla syynä myös se, että avioerossa uhrille oli sovittu elatusapu, joka luinnollisesti lakkaa uudelleen avioituessa.
Ei uusi avioliitto pois sulje elatusvelvollisen elatusvastuuta. Ei Tikkanen ole ollut elatusvastuussa. Vain huoltaja on huollettavastaan.
On se hyvä, että joku toinen oikoo näitä väärinkäsityksiä yhteiskunnan toimintaperiaatteista Maassamme. Mä kun en aina jaksa.

edit: Jos joskus joudun vielä uuden parisuhteen luomaan elämääni, ensimmäinen kysymykseni ennen kuin harkitsen asiaa, on "eihän sun nimimerkki missään somepalveluissa ole ollut Miss Holmes #1"?!?
Mens malus in corpore sano
skoune
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja skoune »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Kesä 12, 2024 5:34 pm Ehkä tässä juuri päästään asiaan, jota tarkoitin -> toinen luonut uraa, toinen ollut kodin tukipilari.
Onko siinä jotain pahaa?
Ehkä niistä äideistä, joilla ei ole ollut uransa vuoksi aikaa kodille ja lapsille.

Toiset, etenkin paremmissa piireissä, laittavat kodin, lapset ja siitä muodostuvan tuen ensisijalle.
Sekin voi olla syy eroon. V oli saanut tarpeekseen siitä roolista ja halusi panostaa myös omaan elämäänsä ja uraansa.
Voinen kertoa sinulle, että ihmiset satsaavat tulevaan uraansa jo lähtiessään yo-tutkinnon jälkeen opiskelemaan. Jos siis ovat ylioppilaita. - V on jostain syystä satsannut ammattikorkeakouluun eikä yliopisto-opintoihin. Ja kuten itse olet maininnut, niin V on ollut pitkään töissä "pankkialalla", mutta vaihtanut aika monesti työpaikkaa, mutta ei käsittääkseni suorittanut jatko-opintoja. - Eli on oletettavaa, että exänsä tulot olivat huomattavasti korkeammat kuin hänen tulonsa. - Olisihan Vllä ollut mahiksia opiskella lisää ja saada hyvätuloisemman työn, sillä hän oli kuitenkin työelämässä mukana eikä ilmeisesti ollut mikään pullantuoksuinen kotiäiti.

Lähipiiristä voin kertoa tapauksen, että korkeassa hyväpalkkaisessa virassa oleva vaimo muutti exänsä ja lapsensa kanssa jopa toiseen maahan siksi, että samanverra opiskellut (mutta eri alaa) miehensä ei saanut työtä Suomesta. Tämä muutto toteutui siksi, että vaimo halusi lapsellaan olevan läsnäolevam isän. - Ja vaimo joutui aloittamaan uudet opinnot ja luomaan uuden työuran, kahdesti, joutuessaan muuttamaan exänsä työn perässä toiseenkin paikkaan. - Eli eipä saanut ex-vaimo mitään elatusapua eikä muutakaan sitten erossa, hänellä ja exällään kun oli aina ollut omat rahat seurusteluajoista lähtien. - Sitä vaan esitän, että tuntuu kummalta, että V olisi jotain elatusapua mieheltään vielä vaatinut/saanut omaisuudenjaon lisäksi. - Edellisen parin avioeron syy oli sitten exän sihteeri..
Ulrica

Mitä minä ymmärrän uhrin avioliittopaatoksesta syytetyn kanssa, on siihen osaltaan vaikuttanut hänen ex-puolisonsa parisuhdestatus. X eli onnellista elämää kiirehtimatta uuden mukavan henkilön kanssa, joka pystyi elämään perhe-elämää ja jonka jalat olivat maassa.

Uhrin avioituminen puolestaan näyttää kiirehtimiselta saada uuden avioliiton kulissit pystyyn vastaaviksi, kuten ennen. Itsenäinen nainen voi elää ilman huviloita, veneitä, toistuvia uusia isompia autoja. Ei hänen tarvitse näyttää kenellekään mitään. Tai hän voi ostaa ne itse tai yksin. Niin helppoa. Niihin ei vain tainnut olla varaa enää yksinään uhrilla.

Mitä tulee syytetyn x-puolisoon. Perheyritysten liiton useimmat perheyrityksen kasvattavat jälkipolvet kouluttautumaan korkeakouluihin ja ensin vieraalle töihin ja palaavat perheyritykseen töihin tuomaan uusia tuulia. Näin perheyrityksen pysyvät pystyssä vuosikymmeniä sukupolvelta toiselle. Varsin vähäinen joukko perheyritysten jälkeläisistä opetetaan elämään siten, että vanhemmat kustantavat elämää viiskymppisille aikuisille ihmisille. Tällaisten aikuisten ihmisten itsenäistyminen on jäänyt johonkin vaiheeseen, jos omia kulkuvalineita ei itse pystytä hankkimaan, mutta sellaiset on pakko olla alla. On selvää, että tällaisten henkilöiden suhde ja arvostus rahaan on toinen, joka on ponnistelut itse ja onnistunut omilla valinnoillaan keräämään omaisuutta omin avuin.

Ketjun syytetysta ei jää käsitystä toisten varoilla elämiseen, kuten Skoune totesi.
Talvi24
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

mielistelijä kirjoitti: Ti Kesä 11, 2024 8:54 pm
sinitarra kirjoitti: Ti Kesä 11, 2024 5:36 pm
QwertyKeyboard kirjoitti: Ti Kesä 11, 2024 4:15 pm
mielistelijä kirjoitti: Ti Kesä 11, 2024 1:39 pm
Uudessa Tiede lehdessä nro 6, on artikkeli mielentilatutkimuksesta jossa todettiin mm, että vaikea-asteiset autismikirjon häiriöt voivat aiheuttaa ja ehkä vaikuttaa arvioon mielentilasta teon hetkellä. Alleviivaus sanaan vaikea-asteinen.

Samaa mieltä autistien empatia kyvystä, ennakkoluuloja on ja niitä hyvä oikoa.

Tiede lehti nro 6/2024

”Mahdollisesti syyntakeisuuteen vaikuttavia sairauksia etsitään myös laboratoriotutkimusten avulla. Esimerkiksi kilpirauhasen liika-ja vajaatoiminta voivat vaikuttaa ihmisen mielentilaan, kuten myös pitkälle edennyt kuppa ja tietyt kromosomipoikkeamat.”

Itselle uutena tuli Kilpirauhasen toimintahäiriöiden mahdollinen vaikutus mielentilaan.
Kuten hyvin totesitkin, niin koskee varmasti vaikea-asteisia autismikirjon häiriöitä, jotka voisivat olla osaltaa vaikuttamassa henkirikoksen teekoon ja teon hetken mielialaan.

Vanhavakanssi kommentoi laittamalla lisätietoa kilpirauhasen sairauksiin liittyen. Kilpirauahsarvojen tarkistamien on psykiatriassa nimenomaan rutiini juuri masennuksen kohdalla. Lauermaakin on jossain haastattelussa tämänkin maininnut kertoessaan sairauksista ja "oireyhtymistä", joita mt-tutkimuksessa ovat löytäneet.

Kilpirauhasen häiriöt; vajaatoiminta ja liikatoiminta ovat tärkeitä löytää - joskus oireet voivat olla vähän epätyypilliset.
Cadi John taisi kommentoida vajaatoimntaan ja liikatoimintaan liittyen. Taitaa olla niin päin, että liikatoimintaa (esim. kilpirauhastulehduksen aiheuttama) - seuraa vajaatoiminta. Noita molempia hoidetaan eri tavoin.

Joku taisi pohtia sitäkin, olisiko T:llä voinut olla kilpirauhasen toiminnan poikkeavuutta vaikuttamassa osaltaan tekoonkin. Kun oli mm.janoisuus ja yhdellä hörpyllä pulloollisen juominen kaupan kassalla ja kiinni oton jälkeen poliisiautossa. En epäilisi noita oireita kilpirauhasen toiminnan poikkeavuudesta johtuviksi, luulen, että jnkl "ylivirittyneisyys" parasympaattisen hermoston toiminnassa voisi tuollaista aiheuttaa. T:ltä on varmaan otettu heti Auroraan vietyä myös kilpirauhasarvot. Hoitava psykiatrikin on ne varmasti tarkistanut siellä hoitosuhteen alussa, kun masennuksen ja ahdistuksen vuoksi meni vastaanotolle.

Kilpirauhasen vajaatoimintaa on seulottu jo vuosikymmeniä vastasyntyneiden napaverinäytteistä, koska jos vastasyntneellä on vajaa-toiminta, niin se voi olla vauvan kehitykselle todella kohtalokas juttu. Vaikuttaa hoitamattomana vauvan kasvuun ja henkiseen kehitykseen, voi johtaa jopa kehitysvammaisuuteen. Kun seulotaan vastasyntyneenä, saadaan heti kiinni ja hoito aloitetaan kipirauhashormonilla.
Talvi24
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Ulrica kirjoitti: Ke Kesä 12, 2024 8:09 pm Mitä minä ymmärrän uhrin avioliittopaatoksesta syytetyn kanssa, on siihen osaltaan vaikuttanut hänen ex-puolisonsa parisuhdestatus. X eli onnellista elämää kiirehtimatta uuden mukavan henkilön kanssa, joka pystyi elämään perhe-elämää ja jonka jalat olivat maassa.

Uhrin avioituminen puolestaan näyttää kiirehtimiselta saada uuden avioliiton kulissit pystyyn vastaaviksi, kuten ennen. Itsenäinen nainen voi elää ilman huviloita, veneitä, toistuvia uusia isompia autoja. Ei hänen tarvitse näyttää kenellekään mitään. Tai hän voi ostaa ne itse tai yksin. Niin helppoa. Niihin ei vain tainnut olla varaa enää yksinään uhrilla.

Mitä tulee syytetyn x-puolisoon. Perheyritysten liiton useimmat perheyrityksen kasvattavat jälkipolvet kouluttautumaan korkeakouluihin ja ensin vieraalle töihin ja palaavat perheyritykseen töihin tuomaan uusia tuulia. Näin perheyrityksen pysyvät pystyssä vuosikymmeniä sukupolvelta toiselle. Varsin vähäinen joukko perheyritysten jälkeläisistä opetetaan elämään siten, että vanhemmat kustantavat elämää viiskymppisille aikuisille ihmisille. Tällaisten aikuisten ihmisten itsenäistyminen on jäänyt johonkin vaiheeseen, jos omia kulkuvalineita ei itse pystytä hankkimaan, mutta sellaiset on pakko olla alla. On selvää, että tällaisten henkilöiden suhde ja arvostus rahaan on toinen, joka on ponnistelut itse ja onnistunut omilla valinnoillaan keräämään omaisuutta omin avuin.

Ketjun syytetysta ei jää käsitystä toisten varoilla elämiseen, kuten Skoune totesi.
En tiedä niin tarkkaan, kuin Ulrica ilmeisesti tiedät jotain enemmän uhrin exän elämästä heidän erona jälkeen. Jos ymmärrän oikein edelle kirjoittamasi, niin voisi kuvitella uhrin olleen ehkä pettynyt ja ehkä katkerakin tuon avioliiton päättymiseen - mutta spekulointi vain sen perusteella, miten tulkitsen kirjoittamasi.

Ei varmaan ollut uhrilla yksinään varaa ostaa kesähuvilaa, venettä ja uutta autoa. Toki olisi voinut ottaa lainaa. Moniin kesähuvilaan ja veneen käyttöön liittyviin - ovat tavallisesti miehet enemmän vihkiytyneet. Mahdollinen puiden kaato ja pilkkominen. Veneen toimintaa liittyvät jutut, joista monissa perheissä ovat miehet enemmän kiinnostuneta. Minä ainakin olen jättänyt tuon tyyppiset hommat mielelläni puolison ja pojan hoidettaviksi. Toki pariskunnan hankkimassa kesähuvilassa lienee sähkööt ja kaikki mukavaaudet ehkä astianpesukonetta ja pyykinpesukonetta myöten.

Uhrin kiirehtiminen parisuhteen vakiinnuttamiseksi on ollut varmasti uusien kulissien rakentamisen kannalta tosi tärkeä juttu. Ystävän mukaan uhri oli em,pinyt naimisiin menoa, mutta siihen ryhtyi - ja sillä sai varmistettua Tikkasesta maksajan isojen kankintojen puolikkaan osalta. Kätevää.

Olen täysin samaa mieltä Skounen ja Ulrican kanssa siitä, ettei T pyrkinyt todellakaan elämään vaimonsa varoilla - loisien syksyn-alkutalven 2022 aikana - kuten ketjussa aiemmin ja vieläkin on paljon revitelty - kun murhamies on pitänyt saada läpi-pahaksi määriteltyä. Olisi hyvä, että noin ajattelevat esittäisivät kunnon perusteet väitteilleen.
Vastaa Viestiin