Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Talvi24
Jessica Fletcher

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

skoune kirjoitti: La Kesä 15, 2024 9:48 pm
QWERTY kirjoitti: La Kesä 15, 2024 5:43 pm ...
...
…..
Siksi olisi esimerkiksi tarpeellista selvittää kaikki ko tapuksen taustalla olevat faktatiedot.
…..
Tämän lisäksi on vielä se epäkohta, että syytetyn taustat on laajasti reposteltu täällä, mutta uhrista ei tiedetä paljon mitään. Vedotaan uhrin omaisten (lasten ) suojelun tärkeyteen. —Mutta entä syytetyn pienet lapset? On mielestäni törkeää, että syytetystä voi sanoa mitä tahansa... - Tietysti tiedämme kaikki, että RT on julmasti tappanut vaimonsa ja yrittänyt sen asian salata. Ja olemme kaikki samaa mieltä siitä, että hänen tulee saada sellainen rangaistus, mikä on hänen tekoonsa oikea tai ns "oikeudenmukainen".
…..
Tämä, että minä komppaisin eräitä nikkejä täällä ja jotain agendaa täällä porukalla hommaisin, on aika mielikuvituksellista. -
…..
Minua ihmetyttää täällä sellaiset nikkien kirjoitukset, joista tihkuu viha Tikkasta kohtaa. Miksihän on näin?
Samoin ihmetyttää minua. Mutta tuo taitaa olla yleisempääkin minfon ketjuissa; syytetty on läpee nsä paha, suunnilleen "epäsikiö", jota voivat jotkut kirjoittaa vaikka miten mielikuvituksellisia (spekulaatiot ylittäviä) satuja - eikä ole tarpeen suojata millään tavoin syytetyn lapsia, siskoa ja muita läheisiä. Uhri taas on täysin viaton, virheetön ihminen - josta ei saisi nostaa esille mitään joidenkin - jostain heidän omista syistään vaikeaksi kokemiaan asioita asialliseen keskusteluun. spekulointiin. Mikä ihmeessä siinä on niin "vaarallista".
Ihan yhtälailla on uhrilla kuin syytetyllä omaiset, läheiset.

Se on vaan niin, että todellisuutta tuollaiset luulot syytetystä ja uhrista eivät kohtaa. Jokainen ihminen on moniulotteisenpi
Veikko Lavin laulun sanoin: "Jokainen ihminen on laulun arvoinen, jokainen elämä on tärkeä. Jokainen ihminen vain elää hetken sen - jonka kohtalo on meille määräämä."

Se, että syytetty pitää leimata läpipahaksi - ihan varhaisplapsuudesta lähtien johtuu minun arvioni mukaan siitä, että ko. henkilön on vaikea' ehkä mahdoton millään muulla tavalla hahmottaa tätä tapausta.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Kesä 16, 2024 2:59 am
Mua kiinnostaa mistä tuo kaikki on tullut.
Onko se aivoissa rakenteellisena, onko se opittu tapa, onko syntymekanismi vihaan ja/tai katkeruuteen liittyvä?
Lääkkeitä siitä tuskin on syyttäminen, koska ensimmäiset tutkimukset (julk 2007) ovat niin kaukana tästä päivästä, mutta aihe väkivalta.

Tässä tietenkin tulee väkisin mieleen lapsuus.
Mulle tulee mieleen, että vanhempien suhde on ollut väkivaltainen ja isällä ollut alkoholiongelma. Tai äidillä.
Tikkanen on selkeästi nuoresta saakka käyttänyt ”värikkäästi” päihteitä.
Usein se malli tulee kotoa.

Onko Tikkasen ”kotiopetus” lapsuudessa oikeasti johtunut syistä, joita hän on kertonut julkisuuteen, vai vakavammista ongelmista, joita vanhemmat ovat ’pehmittäneet’ kertomuksissaan?

Onko isällä diagnoosi? Mies ei selkeästi ole täysin hullu, mutta ei missään nimessä ns normaali.
Minusta taustalla on joko vaikea pershäiriö tai opittu malli, jonka juuret vie lapsuuteen.
Koska raju väkivalta on kohdistunut naisihmiseen, tulee väkisin mieleen, että äiti ei ole ollut täysin tasapainoinen.

Julkisuuteen on tuotu, että idea ruotsinkielisestä koulusta oli isän. Oliko?
Isä vaikuttaa ihmiseltä, joka ei ’puolustaudu’ tuollaisiin, vaikka asia olisi ”laitettu hänelle”, hieman boheemille ja höppänälle poloiselle.
Mihin äiti päätyi eron jälkeen? Avioituiko hän suomenruotsalaisen kanssa? Mikä on äidin merkitys tässä kaikessa?

Millainen on Tikkasen ja kaksoissiskonsa suhde?
Erimunaiset kaksoset eivät ole sen kiinteämmässä suhteessa perimänsä suhteen toisiinsa kuin normaalit sisarukset.
Mikä siskolle on iloinen uutinen, jos kysymys on perimästä; 50/50 vai 50/60 (🤷🏻‍♀️joke) mahd ettei ole samaa perimää.

Millainen on ollut vanhempien suhtautuminen lapsiin? Olivatko he ’tasa-arvoisia’?
Saiko sisko ’helpotuksia’ tyttönä?
Onko siskolla ollut elämässä ongelmia lääkkeiden, alkoholin, parisuhteiden tai muun kanssa?

Kaikki minusta erittäin mielenkiintoisia asioita, jotka on ohitettu kokonaan.
Miksi?
Lapsuus rakentaa ihmisen perustan.

(jos jollekin biologia on vierasta:)
Nyt on asinulla minun mielestäni asiallisempaa pohdintaa - jota on tosin ollut ketjussa jo vähintään muutamaan kertaan.

Tottakai geeniperimällä ja lapsuuteen, lapsuuden kodin kasvatukseen, kasvuympäristöön liittyvillä tekijöillä on merkitystä. Geenit vaikuttavat yhdessä ympärisötekijöiden kanssa ja lisäksi on epigenetiikka. Onhan noista keskusteltu ketjussa. Kuten myös siitä, että persoonallisuushäiriöillä on lähtökohtansa aivojen rakenteessa ja toiminnassa. Tämänkin pitäisi olla sinullekin jo ketjusta ihan tuttua asiaa. Olet itsekin tuonut linkkeinä tietoja noista ketjuun.

Opitussa käyttäytymismallssa lienee tietenkin mukana myös geenien vaikutus tuon ympäristövaikutuksen (vanhemmilta tai joltain muilta opittu) lisäksi.

Tarkoitatko lääkkeiden mahdollisella vaikutuksella sitä, että oli valinnut noin tutkimusaiheensa? Kun rinnastit ensimmäisen tutkimuksen julkaisuajankohtaan 2007? Ja vaimon surma 17 vuoden kuluttua tuosta.
Sinänsä luulen, että lääkkeiden väärinkäytöllä on jnkl tausta-vaikutus tekoon.

Tutkimusten osalta mainittakoon, että aiheiden valintaan on tietysti vaikuttaneet muutkin tytkimusryhmän jäsenet, paitsi väitöskirjansa aiheeseen. Sitä lienee ohjaajansa ehdottanut?

Luulen, että isällään on ollut alkoholiongelmia jo silloin, kun kaksoset olleet pieniä. Sehän on voinut olla todennäköinen, ellei ainut syy heidän eroonsa. Muu spekultaatio vanhempiensa osalta ei taida johtaa mihinkään?

Ei tietoa, onko käyttänyt mahdollisesti miten värikkäästi päihteitä - vaiko ihan värittömästi vaan yhtä js a samaa. Pilven pössyttelystå taitaa olla ainoastaan hänet tunteneen entisen työtoverin maininta.

Saattaa tulla lapsiiden kodista malli päihteiden käytöstä - tai sitten ei. Tosiaan monet sanoutuvat irti vanhempiensa hunoista tavoista perustaessaan oman perheen. Luulen, että pilven pössyttelyä on saattanut olla Tn opiskeluporukoissa jne. Mitähän se nuorisokulttuuri onkaan silloin ollut.

Miksi ei olisi ekaluokan jälkeisenä kesänä opettaja-äitinsä antanut kotiopetusta T:lle hänen itse kertomastaan syystä. Ai niin - kun sinä ajattelet, että T valehtelee ihan kaikissa asioissa. Miksi ihmeessä valehtelisi tuossa - se oli kai ollut siinä "Enemmän kulin lääkäri"-dokkarissa.
— Mitä ihmeen vakavampia ongelmia oikein kuvittelet tuon suhteen?

Saattaa isällä olla diagnoosi, jos on hakeutunut joidenkin ongelmiensa vuoksi tutkimuksiin. Jos on, ei sitä meille kerrota.

On varmasti ihan mahdollista, että joku persoonallisuushäiriö on mt-tutkimuksessa todettu. Viitaten Utelon hyvään koosteeseen / arvioon ei sen perusteella vaikuttaisi ensisijaisesti narsismilta (jota mm. sinä olet paljon, ehdottomasti vakuutellut). Minä olen todennut, ettei sovi narsistin muottiin - kokemani perusteella.

En usko Tn avioituneen ainakaan suomenruotsalaisen kanssa, Ei olisi siten tehnyt samaa virhettä kuin poikansa sittemmin. Ehkä ei mennyt ollenkaan uudelleen naimisiin? Äidistä on tosi vähän tietoa. Eikä meille enempää kerrota. Hyvä, että hän säästyi tältä henkirikokselta ja itse asiassa ei tullut tietämään mitään Tn toisesta avioliitosta, ehtiköhän kuulla erosa, kum oli kuollut samana vuonna.

Kaksoissiskon ja Tn suhde vaikuttaa hyviltä niiden parin valkuvan perusteella, joita taidettu ketjun alkupäähänkin laittaa. Epäilen, ettei kaksoissiskolla ole ollut mainitsemasi tasoisia ongelmia. Olikohan hän jonain hallintojohtajana ja ilmeisesti tuossa virassa, samassa työpaikassa ollut pitkään. Miksi ajattelet, että siskolla olisi mainitsemiasi ongemia?

Monissa perheissä vanhemmat ja/tai esim. isovanhemmatkin voivat - ehkä tarkoittamatta kohdella lapsia eri tavalla, epä-tasa-arvoisesti. Isovanhemmilla on monesti omat suosikkilapsensa. Mutta yleensä ihmiset pääsevät noista irti sen kummemmin psyykkisesti "vaurioitumatta". Olikohan Tn isä ja/tai äiti kysynyt mistään lasten kasvatukseen liittyvästä asiasta isän psykologi-veljelta, joka oli mm. kasvatuksenkin erityisasijantuntija.

Siis haloo - Miss Holmes - eihän noista ole mitään ohitettu! Kaikki nuo on ollut ketjussa - varmaan useamman kerran esillä. Voit halutessasi tarkistaa ketjusta.
Viimeksi muokannut Talvi24, Su Kesä 16, 2024 5:38 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
skoune
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja skoune »

Talvi24 kirjoitti: Su Kesä 16, 2024 4:24 pm
skoune kirjoitti: La Kesä 15, 2024 9:48 pm ...
Minua ihmetyttää täällä sellaiset nikkien kirjoitukset, joista tihkuu viha Tikkasta kohtaa. Miksihän on näin?
Samoin ihmetyttää minua. Mutta tuo taitaa olla yleisempääkin minfon ketjuissa; syytetty on läpee nsä paha, suunnilleen "epäsikiö", jota voivat jotkut kirjoittaa vaikka miten mielikuvituksellisia (spekulaatiot ylittäviä) satuja - eikä ole tarpeen suojata millään tavoin syytetyn lapsia, siskoa ja muita läheisiä. Uhri taas on täysin viaton, virheetön ihminen - josta ei saisi nostaa esille mitään joidenkin - jostain heidän omista syistään vaikeaksi kokemiaan asioita asialliseen keskusteluun. spekulointiin.
...

Se, että syytetty pitää leimata läpipahaksi - ihan varhaisplapsuudesta lähtien johtuu minun arvioni mukaan siitä, että ko. henkilön on vaikea' ehkä mahdoton millään muulla tavalla hahmottaa tätä tapausta.
Ihmettelen sitä, miksi henkilö, jolla on vaikeuksia "hahmottaa" tätä tapausta, ylipäätään tulee tänne esittämään omia mielipiteitään niin ponnekkaasti? Onko taustalla jonkinlainen kosto jollekulle (ei välttämättä syytetylle, vaan jollekulle muulle)? Vai onko joku kirjoittaja ottanut asiakseen ylläpitää vilkasta keskustelua
tästä asiasta?
Talvi24
Jessica Fletcher

skoune kirjoitti: Su Kesä 16, 2024 5:34 pm
Talvi24 kirjoitti: Su Kesä 16, 2024 4:24 pm
skoune kirjoitti: La Kesä 15, 2024 9:48 pm ...
Samoin ihmetyttää minua. Mutta tuo taitaa olla yleisempääkin minfon ketjuissa; syytetty on läpee nsä paha, suunnilleen "epäsikiö", jota voivat jotkut kirjoittaa vaikka miten mielikuvituksellisia (spekulaatiot ylittäviä) satuja - eikä ole tarpeen suojata millään tavoin syytetyn lapsia, siskoa ja muita läheisiä. Uhri taas on täysin viaton, virheetön ihminen - josta ei saisi nostaa esille mitään joidenkin - jostain heidän omista syistään vaikeaksi kokemiaan asioita asialliseen keskusteluun. spekulointiin.
...

Ihmettelen sitä, miksi henkilö, jolla on vaikeuksia "hahmottaa" tätä tapausta, ylipäätään tulee tänne esittämään omia mielipiteitään niin ponnekkaasti? Onko taustalla jonkinlainen kosto jollekulle (ei välttämättä syytetylle, vaan jollekulle muulle)? Vai onko joku kirjoittaja ottanut asiakseen ylläpitää vilkasta keskustelua tästä asiasta?
No niinpä. luulen osittain vaikuttavan sen, ettei ole lukenut kaikkea, mitä välillä on kirjoitettu - jos ei ole vähään aikaan seurannut / kommentoinut keskustelua. Silloin voisi olla vaikea hahmottaa keskustelua, kuten nyt eilen ihan sitäkin, keneltä keskustelun avaukset / nostot olivat lähtöisin. Mutta tosi ponnekkaasti ja myös muita ketjulaisia alentaen, itsensä ylentäen tuo kommentointi tapahtui samoin aiempaan tapaansa syytetettyä lytäten.

Saman aikaisesti haluaisi (kuten muutama muukin) estää keskustelun - nyt tässä kohtaa noista uusista, tärkeistä nostoista.
En osaa päätellä tosiaan muuta kyseessä olevan kuin vaikeus käsitellä tällaista kauheaa henkirikosta muuten kuin leimaamalla syytetty läpi-pahaksi - varhaislapsuudesta lähtien. Ja vastaavasti uhri täysin virheettömäski ihmiseksi, vaikka luulisi aikuisten ihmisten tietävän, ettei ole olemassa virheetöntä ihmistä.
Talvi24
Jessica Fletcher

Se taitaa olla tässä tapauksessa harvinaista, että tekijä ei ole ollut aiemmin aggressiivinen eikä väkivaltainen pikemminkin rauhallinen (entisen työtoverin lausunto ip-lehdelle), eikä uhrin ystävä myöskään epäillyt fyysistä väkivaltaa pariskunnan kesken aiemmin ollut. Kun luulen (en tiedä), että tappoon / murhaan syyllistyneet olisivat olemaassaan väkivaltaisia tai väkivaltaan taipuvaisia. Sikäli ymmärtää se, että tapahtunut oli tullut yllätyksenä tekijän tunteneille.

Aiemmin vaikeatkin tunteensa hallinnut 48-vuotias mies syyllistyy samantien hurjalla väkivallalla aloittaen vaimonsa murhaaniseen / tappoon. Oli siinä tunteidensa säätely tosiaan pahasti pettänyt, kuten Ulrica totesit.

- kaikin puolin stressaava syksy, jo kesäällkin oli uupunut, syksyn myötä aiemminkin ajoittain vaivannut masennus pahenee ja pahenee - ainakin keskivaikeaksi asti.

- Molemmilla puolisoilla stressiä ja vielä olisi pitänyt suoriutua mallikkaasti massiivisista glögi-juhlista vierastamalleen (ehkä jopa inhoamalleen?) suomenruotsalaiselle eliitille näytellen muuta kuin oli oikeasti meneillään.

- Vaimon stressaantuminen työpaikan muutosta
- Vaimon stressaaminen Tn tilanteesta ja erityisesti siitä, kun palkka ei juokse.

- T löytää vaimon vanhasta puhelimesta rohkeita kuvia ja muuta epäilyttävää, googlaa henkilöX. Olemassa oleva mustasukkaisuutensa aste nousee sfääreihin.
- Tilanne on räjähdysaltis, mutta eikö T kyennyt puhumaan siitä hoitavan psykiatrin kanssa. Kokiko epäilynsä niin hänettävänä?- näinkö huono (avio)mies minä olen, että vaimon pitää hankkia rakastaja? - JOS oli hankkinut. Ja kun oli erehtynyt vaimon suhteen - oli tullut vain kehuttua vaimoa.

Miksi kumpikaan ei pysäyttänyt tilannetta - ennen kohtalokasta 16.122022 iltaa, jotta olisivat istuneet alas keskustelemaan asioista. No, olihan siinä ainakin se, ettei uhri ollut (ilmeisesti koskaan elämässään?) osannut / halunnut puhua yhtään mistään vaikeasta asiasta yhtään kenellekään. T lienee ollut tuossa suhteessa periaatteessa "parempi" - jo oman työkokemuksensa ansiosta, mutta toki eri asia, kun onkin oman parisuhteen ongelmien äärellä. Kyllä siinä olisi voinut tunteet kuumentua - kuten varmaan oli kuumentunutkin kohtalokkaana iltana.

Ja V mukaan psykiatrin vastaanotolle!
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

En suinkaan usko mustavalkoisesti hyvään/pahaan, tai näe ihmisiä joko-tai tyyppisesti.
Enkä ole missään vaiheessa väittänyt, että Uhri olisi ollut täydellisyyttä hipova super-persoona.

Vastustan ainoastaan tapaa, jolla käsittelette Uhria.

Viimeiset vähintään 100 sivua Vicistä on väännetty ’syy’ surmaan. Aivan kuten Tikkanen itse on tehnyt oikeudessa loukaten uhrin omaisia. (Vt kohta uhrin mustamaalaamisesta)

Joulukuun 16. päivän alun tapahtumat kertovat paljon hänestä. Läheiset ja ystävät huolestuivat todella nopeasti hänestä. Ja toisaalta epäilykset kohdistuivat melko pian Tikkaseen.
Minusta se kertoo jo paljon tuosta hyvä - paha -asetelmasta.

Se kertoo myös paljon siitä miten Vicin tunteneet ihmiset hänet näkivät. Ihmiset, jotka ovat tunteneet hänet paljon pidempään ja 100% varmasti paremmin kuin Tikkanen muutaman vuoden kokemuksellaan.

Se, että ex-mies kysyi olisiko mahdollista, että Vici olisi mennyt hotelliin, kertoo minusta enemmän toiveikkuudesta, kuin siitä, että se olisi ollut Vicin tapa. Kaikki sairaalat, ystävät, työkaverit yms yms oli jo soitettu läpi ja silloin tietenkin pahin mahdollinen tulee jo mieleen. Ainoa toive tuossa vaiheessa on, että Vici olisikin elossa jossain, vaikka hotellissa.

On väärin myöskin ajatella, että psykopaatti olisi aina ”lipevä”. Psykopaatti on juurikin sellainen, jonka on havainnut toimivaksi malliksi peittää pimeä puolensa.

Uhrin ajatuksista Kauppatorin tapahtumista kertoo jotakin myös ’testamentti’ ja se ettei halunnut puhua asiasta. Minusta se kertoo hänen epäilyistään, joita ei ehkä itsekään halunnut uskoa.

Talvi myös unohti tuosta ’valehtelu’ osiosta oleellisia asioita. Olisi ehkä syytä tarkentaa tuo valehtelu koskemaan rehellisyyttä kokonaisuutena.
(Ja kyllä. Olen minäkin todellakin valehdellut, mutta pidän rehellisyyttä suuressa arvossa.)
Tikkanen ei ollut rehellinen hakiessaan Rinnekotiin. Hän ei tiennyt milloin oikeudet palautetaan.
Epärehellisyys näyttää minusta olleen osa hänen luonnettaan ja tapa suojata itseään ja ajaa omaa etuaan.

Olette myös paljon hokeneet, että Tikkanen ja ex olisi päässyt sopuun lasten huoltajuudesta.
Tuo sovittelu 2019 päättyi kesken, eikä ratkaisua tullut.
Minulla on vahva tunne, että tuo ’sopu’ syntyi vasta Vicin myötä.

Tikkanen on diagnosoinut itselleen aika pitkän listan ’sairauksia’. Hänellä on ADHD, autismia, masennusta, 2-suuntainen,….
Jokainen peittää jonkin kömmeltämisen:
Lääkkeiden väärin käytön, ’kömpelyyden’, masennustaipumuksen, ailahtelevan luonteen….
Suurimman osan diagnooseista hän on tehnyt itse, vaikka on ollut useammin hoitokontaktissa ammattilaisiin, kuin normaali ihminen koko elämänsä aikana.

Minä näen hänessä omaa etuaan tavoittelevan, epärehellisen, sadistisen henkilön, jolle muiden huomioiminen on teatteria.

Uskon myös, että hän on ollut hyvä potilastyössään, mutta motiivi ei ole mielestäni ole ollut ’pyyteetön auttaminen’, kuten Utelo kirjoitti ja kuinka Tikkanen toivoikin pakkomielteisen halunsa ’korjata potilaat’ näyttäytyvän.

Siinä missä useat haluavan nähdä tässä tekijässä hyvää ja sääliä synnyttävää vajaavaisuutta, minä en pysty. Liian monet asiat viittaavat kaikkeen muuhun.

1-2% miehistä on psykopaatteja. Kirurgeja, poliitikkoja, yritysjohtajia… Heidät pintapuoliset tuntevat työkaverit, tuttavat, harrastuskaverit tuskin tajuavat asiaa ja ’outoudet’ käytöksessä pistetään erikoisen luonteen ja älykkyyden piikkiin.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Siis haloo - Miss Holmes - eihän noista ole mitään ohitettu! Kaikki nuo on ollut ketjussa - varmaan useamman kerran esillä. Voit halutessasi tarkistaa ketjusta.
En ole sanonut, että ohitettu.
Tässä tapauksessa tekijän taustojen sijaan on keskitytty Uhrin mahdollisten ’vikojen’ kaiveluun.
Tikkasen diagnoosit, kuten kirjoitin, on pääasiassa hänen itsensä tekemiä, vaikka on ollut hoitosuhteessa ammattilaisiin käytännössä koko aikuisikänsä.

On hassua huomata, kuinka vahvaa ja hyökkäävää ’tikkas-puolustusta’ tulee heti, jos keskusteluun tuo takaisin niitä asioita, joilla varmasti on vahva vaikutus hänen tekoonsa.

Minua taas kerran suorastaan naurattaa, että näkemykseni vuoksi Talvi ottaa taas tutun linjansa ’ystävällisesti halveksua’.

Kyllä, olen aikuinen ihminen, luen, en välttämättä kommentoi, ymmärrän lukemaani.
No niinpä. luulen osittain vaikuttavan sen, ettei ole lukenut kaikkea, mitä välillä on kirjoitettu - jos ei ole vähään aikaan seurannut / kommentoinut keskustelua. Silloin voisi olla vaikea hahmottaa keskustelua, kuten nyt eilen ihan sitäkin, keneltä keskustelun avaukset / nostot olivat lähtöisin. Mutta tosi ponnekkaasti ja myös muita ketjulaisia alentaen, itsensä ylentäen tuo kommentointi tapahtui samoin aiempaan tapaansa syytetettyä lytäten.

Saman aikaisesti haluaisi (kuten muutama muukin) estää keskustelun - nyt tässä kohtaa noista uusista, tärkeistä nostoista.
En osaa päätellä tosiaan muuta kyseessä olevan kuin vaikeus käsitellä tällaista kauheaa henkirikosta muuten kuin leimaamalla syytetty läpi-pahaksi - varhaislapsuudesta lähtien. Ja vastaavasti uhri täysin virheettömäski ihmiseksi, vaikka luulisi aikuisten ihmisten tietävän, ettei ole olemassa virheetöntä ihmistä.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Minun mielenkiintoni Tikkasen mieleen juuri nyt tuli siitä, että ensiviikolla pitäisi tulla jonkinasteista selkeyttä asiaan. Faktaa.

Kokosin itselleni ja teille omia ajatuksiani tuota miettien, mutta näemmä täällä kirjoitusoikeus ei ole tällä hetkellä kaikilla.
Ulrica

Viesti Kirjoittaja Ulrica »

Reaktiivista psykoosista mielenkiintoinen huomio tuli vastaan.

Lainaus:
– Psykoottinen kiihkeys ja vauhti vallitsevat. Maanisessa psykoosissa voi ainakin jonkin aikaa olla miellyttäväkin jakso. Joissain psykooseissa on voimakkaita hallusinaatioita, ja ne voivat jossain tilanteissa olla miellyttäviä. Olen itse jutellut joidenkin potilaiden kanssa, jotka eivät halua täysin luopua tästä. Ne tuovat heidän mielestään tiettyä rikkautta elämään. Toki täytyy miettiä, miten tasapainottelee niiden kanssa, että säilyttää kykynsä toimia.

Lähde:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/psy ... #gs.axgxis

Omaa tulkintaa:
Osittain ymmarrankin yllä viitatun rikkauden neuroihmisella. Niin kutsutun "psykoosilla leikkimisen". Neuroihmisella on haasteita, mutta omia ominaisuuksia on mahdollisuus hyväksikäyttaa sopivissa tilanteissa, esim työura. Tutkijan työhön on varmasti soveltuvaa ns ylikyky, analyyttisyys.

Tikkanen on mielen asiantuntija, uskon hänen tunteneen mielensä, siinä määrin, kuin se on mahdollista.

Ehkä jätän mahdollisuuden asiassa, että syytetty mahd tiesi psykoositaipumuksestaan ja "leikki sillä". Konkreettisena esimerkkinä voisi olla jonkun psykoosin estolaakkeen poisjattaminen tarkoituksenmukaisesti.
taotao
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja taotao »

Tätä mietin jo aiemmin, että käsite psykoosi ei kerro vielä paljoakaan. Ei ne amfetamiinipsykoositkaan aina ole niitä perinteisiä, missä ihminen on kiihtynyt, uskoo jonkun vainoavan häntä yms. paranoidista, minkä kuka tahansa huomaa heti.
Ulrica

Viesti Kirjoittaja Ulrica »

En tunne psykoosiasiaa, mutta niiden eri tasot ovat kiinnostavaa. En katso, että em tiedoin psykoosi on aina se tila, jossa lähdetään saman tien ambulanssilla osastohoitoon. On myös NS harmaan sävyjä.

Ehkä näistä syistä syytetty halusi itse päättää lopulta laakityksestaan (valituomion tieto).
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Kesä 16, 2024 6:34 pm En suinkaan usko mustavalkoisesti hyvään/pahaan, tai näe ihmisiä joko-tai tyyppisesti.
Enkä ole missään vaiheessa väittänyt, että Uhri olisi ollut täydellisyyttä hipova super-persoona.

Vastustan ainoastaan tapaa, jolla käsittelette Uhria.
Viimeiset vähintään 100 sivua Vicistä on väännetty ’syy’ surmaan. Aivan kuten Tikkanen itse on tehnyt oikeudessa loukaten uhrin omaisia. (Vt kohta uhrin mustamaalaamisesta)

Joulukuun 16. päivän alun tapahtumat kertovat paljon hänestä. Läheiset ja ystävät huolestuivat todella nopeasti hänestä. Ja toisaalta epäilykset kohdistuivat melko pian Tikkaseen.
Minusta se kertoo jo paljon tuosta hyvä - paha -asetelmasta.
Se kertoo myös paljon siitä miten Vicin tunteneet ihmiset hänet näkivät. Ihmiset, jotka ovat tunteneet hänet paljon pidempään ja 100% varmasti paremmin kuin Tikkanen muutaman vuoden kokemuksellaan.

Se, että ex-mies kysyi olisiko mahdollista, että Vici olisi mennyt hotelliin, kertoo minusta enemmän toiveikkuudesta, kuin siitä, että se olisi ollut Vicin tapa. Kaikki sairaalat, ystävät, työkaverit yms yms oli jo soitettu läpi ja silloin tietenkin pahin mahdollinen tulee jo mieleen. Ainoa toive tuossa vaiheessa on, että Vici olisikin elossa jossain, vaikka hotellissa.

On väärin myöskin ajatella, että psykopaatti olisi aina ”lipevä”. Psykopaatti on juurikin sellainen, jonka on havainnut toimivaksi malliksi peittää pimeä puolensa.

Uhrin ajatuksista Kauppatorin tapahtumista kertoo jotakin myös ’testamentti’ ja se ettei halunnut puhua asiasta. Minusta se kertoo hänen epäilyistään, joita ei ehkä itsekään halunnut uskoa.

Talvi myös unohti tuosta ’valehtelu’ osiosta oleellisia asioita. Olisi ehkä syytä tarkentaa tuo valehtelu koskemaan rehellisyyttä kokonaisuutena.
(Ja kyllä. Olen minäkin todellakin valehdellut, mutta pidän rehellisyyttä suuressa arvossa.)
Tikkanen ei ollut rehellinen hakiessaan Rinnekotiin. Hän ei tiennyt milloin oikeudet palautetaan.
Epärehellisyys näyttää minusta olleen osa hänen luonnettaan ja tapa suojata itseään ja ajaa omaa etuaan.

Olette myös paljon hokeneet, että Tikkanen ja ex olisi päässyt sopuun lasten huoltajuudesta.
Tuo sovittelu 2019 päättyi kesken, eikä ratkaisua tullut.
Minulla on vahva tunne, että tuo ’sopu’ syntyi vasta Vicin myötä.

Tikkanen on diagnosoinut itselleen aika pitkän listan ’sairauksia’. Hänellä on ADHD, autismia, masennusta, 2-suuntainen,….
Jokainen peittää jonkin kömmeltämisen:
Lääkkeiden väärin käytön, ’kömpelyyden’, masennustaipumuksen, ailahtelevan luonteen….
Suurimman osan diagnooseista hän on tehnyt itse, vaikka on ollut useammin hoitokontaktissa ammattilaisiin, kuin normaali ihminen koko elämänsä aikana.
Minä näen hänessä omaa etuaan tavoittelevan, epärehellisen, sadistisen henkilön, jolle muiden huomioiminen on teatteria.
Uskon myös, että hän on ollut hyvä potilastyössään, mutta motiivi ei ole mielestäni ole ollut ’pyyteetön auttaminen’, kuten Utelo kirjoitti ja kuinka Tikkanen toivoikin pakkomielteisen halunsa ’korjata potilaat’ näyttäytyvän.

Siinä missä useat haluavan nähdä tässä tekijässä hyvää ja sääliä synnyttävää vajaavaisuutta, minä en pysty. Liian monet asiat viittaavat kaikkeen muuhun.
1-2% miehistä on psykopaatteja. Kirurgeja, poliitikkoja, yritysjohtajia… Heidät pintapuoliset tuntevat työkaverit, tuttavat, harrastuskaverit tuskin tajuavat asiaa ja ’outoudet’ käytöksessä pistetään erikoisen luonteen ja älykkyyden piikkiin.
Kuulostaa hyvältä, jos et ajattele / usko mustavalkoisesti ihmisistä hyvä / paha.

Ei ole tainnut olla 100 sivua, kymmeniä kylläkin, mutta joukossa saattaa olla jotain muutakin. Vähäinen sivumäärä olisi 100, kun noin 650 sivua on jauhettu Tikkasesta. Minusta Ulrika on tehnyt hyviä nostoja perustellen, ei vain "lätkästen". Nostoja, jotka panevat ajattelemaan. Nostoja joiden kuten ei niihin kommentoitujenkaan - ole ollut missään nimessä häpäistä, lytätä uhria, jonka muistoa varmasti jokainen ketjussa kunnioittaa.

Tarkoitus on ymmärtää sitä, mitä tässä on tahantunut ja miksi. Myös uhria käsitellen.

Olen kyllä nähnyt sinun kirjoittaneen uhrista pelkkää positiivista, en yhtään mitään negatiivista. Se on ollut sinun tarpeesi ja teet niin kuin haluat, ei siihen ole kellään nokan koputtamista.

Minä en ole lukenut välituomiosta mitään sellaista, missä T olisi loukannut uhrin omaisia. Uhrin veljen kanssa eivät olleet näköjään ystävystyneet ja se näkyi puolin ja toisin molempien kommenteissa toisistaan. Hyvä vaan, että sanoivat suoraan, ei jäänyt epäselväksi. Tuota uhrin veljeä varmaan tarkoitit? Uhrin veljen todistelussa mainuitun mustamaalauksen luulen tarkoittoittaneen sitä, kun T anroi ymmärtää Vn lähteneen töihin, mutta ei palannut kotiin. Mitä muuta se voisi tarkoittaa?

16.12.22.tapahtumat kertoivat myös ilmeisen tiiviin, pienehkön suomenruotsalaisen yhteisön tiiviydestä, jolta pohjalta lienee nuor uhrin omaisten, läheisten ja ystävien reagoinnit tapahtumiin. Tottakai lapset huolestuivat äidistään ja sitä myötä tieto muille. Sehän olikin se outo juttu, ettei Tn puhelinnumeroa ollut uhrin työpaikalla! - mitä ajattelet siitä. Tuore aviomies 2021, samana vuonna, jolloin V vaihtoi työpaikkaa - ja nuo tiedot on varmasti silloin tarkastettu. Se, että muistaakseni ainakin 3 miestä osasi epäillä silloin pe 16.12, että jotain on tapahtunut - ja jotain, mistä T tietäää johtui mielestäni ennen kaikkea Tn kummallisesta käytöksestä, sillä se oli tosi kummallista omaisten ja läheisten, ystävien ollessa asunnolla (toisin kuin naaoureiden ja poliisien kanssa, kaupassa ja apteekissa asioidessa). Noilla miehillä oli niin suuri huoli, että soittivat poliisit paikalle pe illalla (uhrin veli sovitusti soitti).

Toki voi olla toiveikkuuttakin se, että uhrin exä kysyi olisiko ollut riitaa, joka olisi saanut Vn menemään hotelliin. Mutta kertoo se ilman muuta siitäkin, että tuossa porukassa se taitaa olla jnkl tilanteissa tapana - vaikka kotona on runsaasti tilaa ja varmaan ystävällekin olisi voinu ajatella menneen.

Ei kai kukaan ole tuonyt esille väitettä, että psykopaatti olisi aina lipevä. Mutta usein kai ovat.

Uhri ei varmasti halunnut uskoa todeksi kamalaa mereenajoa. Tuore aviomies auton ratissa! Minusta uhrin puhumattomuus pelottavista Kauppatorin tapahtumista.oli kaikin puolin todella huono juttu - ihan häntä itseään, lapsiaan että myös Tn lapsia ajatellen. Minusta uhri valitsi tuossa tosi huonon strategian. Luulen, että hän olisi voinut hyötynyt terapiasta - olisipa siinä samalla voinut oppia puhumaan yleensäkin vaikeista asioista - edes jollekin. Kun asia jäi häneltä käsittelemättä on / olisi siitä pahimmillaan voinut kehittyä PSTD.

Olen varmaan saattanut unohtaa - ehkä oleellisiakin asioita sen osalta, mistä T on valehdellut, mutta on ne kaikki hyvin ketjun tiedossa.
Tuo Rinnekoti case unohtui. T mitä ilmeisimmin kuvitteli, että Valvira olisi pystynyt käsittelemään hänen hakemuksensa vähän nopeammassa aikataulussa kuin se tapahtui. Oli kuitenkin ilmeisen hyvissä ajoin laittanut hakemuksensa oikeuksian palauttamiseta.

Tavallaan jnkl epärehellisyydeksi voisi tulkita sen HUSn työnantajan vedättämisen. Ei vastaa edes puhelimeen, kun etsitään, missä mies on päivystettyään muualla. Ilmeisesti oudon pitkään oli esimies tuota sietänyt, kun ei vienyt asiaa eteenpäin - vaikka T ei ollut tehnyt kirjallista selvitystä työajan käytöstä Ja tosiaan, miten hölmö T oli, kun ei ollut sopinut, etta saisi tulla niinä aamuina HUSiin vasta klo 9. Ja miten lepsu ollut pomonsa.

En leimaa - kaiken tiedetyn perusteella Tikkasta luonteeltaan epärehelliseksi. Ei ole perusteita siihen. En harrsta muutenkaan ihmisten leimaamista.
(Kyllä minäkin arvostan rehellisyyttä, vaikka olen joskus valehdellut.)

Ei olla hoettu mitään, hyvä, että välituomiosta selvisi, että T ja exä olivat - ihan omatoimisesti. ilman oikeuden apua päässyt sopimaan lasten vuoroviikkoasumisesta. Eipä sitä tietoa tietenkään media tuonut esille, kun sielläkin piti saada pidettyä murhamies läpipahiksena. Ei ole mitään tietoa, milloin olivat päässeet sopimukseen, mutta jossain vaiheessa tuon kesken jääneen sovittelun jälkeen. Toki exä lienee ollut tyytyväinen, että Tn elämään oli ilmestynyt nainen - ja sen myötä kahden aikuisen kanssa ollut helpompi luottaa lapset. Vaikka ei V ehkä ollutkaan mikään pullantuoksuinen äiti.

— Mainittakoon, että välituomion mukaan V ei siivonnut kotona (taisi olla veljensä todistelussa) - se on ymmärrettävääkin, kun siivousfirma kävi jonkun tiedon mukaan 2 vk js toiden tiedon mukaan 1 vk välein. Mutta ei olisi pitänyt kotitöiden 47 vuotiasta, tervettä naista rasittaa - etenkin jos oli osannut ohjata lapsensa huolehtimaan omistaan ja esim. astianpesukoneen tyhjentämisestä, ejkä joskus kaupassa käymisestä pienemmillä ostoksilla. Opettanut heitä pesemään pyykkiä. Ajatellen sitä, miten kohtuuttomana uhri piti Tn huonoa kuntoa. Uhri sanoi, että kaikki kotityöt (nuo kovin runsaat!?) jäivät hänelle - niin varmaan se ruokakaupassa käynti

Mainittakoon, että olit ymmärtänyt väärin. Ei ollut kukaan ketjussa luullut uhrin exän olevan koulutukseltaan, ammatiltaa kokki. Ulrica toi tietoa jostain, jonka ainakin minä ymmärsin niin, että olisi hyvä ruoan laittaja / kotikokki. Sellaiset miehet voivat olla aarteita.

T:llä ei käsittääkseni ollut enää virallisesti 2-suuntaisen diagnoosia, kun hoitava sen teilasi, kun ei ollut sair.kertomuksissa mainintaa manioista. Hoitava oli siis selvästi kuitenkin aloittanut 2-suuntaisessa käytettävän lääkeyhdistelmän kokeilun, jonka T oli valitettavasti - ilmeisesti noin 1 kk kuluttua lopettanut noin 1/2022. Autistisia piirteitä oli epäillyt itsellään olevan - siihen saatu vastaus mt-tutkimuksessa.

Oli diagnoosit:
- Toistuva masennus (keskivaikea) j
- ADHD, jonka on itse diagnosoinut joskus vuoden 2005 jälkeen. Se, onko dg validi on tarkastettu mt-t:ssä.
- Joku unihäiriö dg lienee asetettu jo aiemmin.
- Uutena oli kohta Auroraan viennin jälkeen asetettu dg:t Lääkeriippuvuus ja Stimulanttien väärinkäyttö.

Kuten huomaat, ei T ole tehnyt itse muuta kuin adhd-diagnoosin!, jonka luulen tehneen ihan perustellusti oireistaan, epäilystään lähtien. En ajattele hänen tehneen dg siksi, että sai aloitettua stimulanttilääkityksen, jonka väärinkäyttöön sittemmin haksahti.

Luulen, ettei T olisi / ollut halunnut itselleen 2-suuntaisen diagnoosia, koska se taitaa olla suhteessa "rankempi" dg kuin masennus, vaikka olisi hypomaniajakoin. Luulen siksi, kun oli jättänyt aivan kesken hoitavan aloittaman lääkekokeilun. Ehkä sivuvaikutusten vuoksi? Niitä olisi voinut varmasti helpottaa lääkeannosta pienentämällä tai vaihtamalla toiseen lääkkeeseen.

Onko sitten niin, että miehissä on suhteessa enemmän psykopaatteja kuin naisissa, kun väestössä psykopatian esiintyminen on käsittääkseni 1%. Viitaten Utelon hyvään arvioon, jäin miettimään Tn kohdalla Epävakaan persoonallisuuden mahdollisuutta, johon Utelo viittasi. Siihen pers.häiriöön on olemassa Käyoä hoito-ohjeisto.
- Sivulla 405 on Utelon arvio 20.11.2023. Hän on tavannut aikoinaan syytetyn ja syytetyn ja hänen ystävänsä/tuttavansa tuntee vielä paremmin syytetyn.

Luulen, että psykiatrian alan ammattilaiset eeri työryhmissä, joissa T on töitä tehnyt olisivat voineet havaita persoonallisuushäiriön, jos sellainen on. Kyllä työrymässä työn teko on aika tiivistaä. Kuoroharrastuksessa on tuskin tullut mitään erityistä esille, kun laulamiseen keskittyvät. Jos on joku persoonallisuushäiriö, lienee sellaisen lähtökohta ollut jo lapsuudessa / nuoruudessa. Nikki TYC olisi esim. voinut havaita ainakin jotain viitettä sellaiseen. Utelon arvio on luotettavan tuntuinen.

(Miten ihmeessä palstan alusta toimii, kun nyt taisi mustata kokonaan 4 vii eistä kappaletta - ja varmaan tämänkin); vaikka olin mustannut vain tietyt kohdat luettavuutta helpottamaan)
Talvi24
Jessica Fletcher

Ulrica kirjoitti: Su Kesä 16, 2024 8:15 pm En tunne psykoosiasiaa, mutta niiden eri tasot ovat kiinnostavaa. En katso, että em tiedoin psykoosi on aina se tila, jossa lähdetään saman tien ambulanssilla osastohoitoon. On myös NS harmaan sävyjä.

Ehkä näistä syistä syytetty halusi itse päättää lopulta lääkityksestaan (välituomion tieto).
Luulen myös, että noin on. En tosin tiedä. Sellainen käytäntö näyttäytyi entisessä kotikaupungissani, jossa Mielisairaala oli vielä vanhaan tapaan kauempana kaupungista, noin 25-30 km päässä, että psykoosiepäilysä oli kuljetus sairaalaan järjestettävä ambulanssialla, vaikka nuoren vanhemmat olisivat voineet viedä hänet omalla autolla. Se oli ilmeinen protokolla.
Sittemmin sielläkin mielisairaala siirrettiin uuteen tapaan keskussairaalan yhteyteen. Ei enää ambulanssikyytiä ainakaan sellaisessa tilanteessa, jossa potilas meni / vietiin keskussairaalan psykiatriselle päivystys-poliklinikalle. Siinä ensimmäisen psykiatrin arvio ja sen jälkeen piti psykoosiepäilyissä tehdä arvio toisen psykiatrin ttoimesta, jos oli ajatus pakkohoitoon laittamisesta.

Minulla on luulo, että psykoosissa tehtäisiin aina alussa päätös pakkohoidosta. Jos näin ei ole, korjatkaa ketjun psykiatrit.

Käsittääkseni T päätti viiemisen hoitosuhteensa aikana lähinnä masennuslääkkeiden kokeiluista, ehkä liian nopealla aikataululla? ADHD lääkkeen oli itse määrännyt. Miten lie unilääkkeiden ja rauhoittavien osalta? - siis silloin ihan alunperin kun alkoi niitä käyttää - sittemmin käyttää väärin.

Tuli se totaalinen pysäytys 12/2022, jolloin sairaalan / sairaaloiden psykiatrit alkoivat päättämään lääkityksestään. Alkoivat purkamaan riippuvuutta aiheuttaneet. Toki luulen, että yhteisymmärryksessä potilaan kanssa tekivät lääkitykseen muutoksia.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Koska diagnoosit olivat suhteellisen epävarmalla pohjalla, uskon että lääkitystä on lähdetty purkamaan kokonaisuudessaan, jotta ollaan pystytty määrittämään todellinen ongelma.
skoune
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja skoune »

Talvi24 kirjoitti: Su Kesä 16, 2024 9:15 pm ...
.. Nikki TYC olisi esim. voinut havaita ainakin jotain viitettä sellaiseen*.
* eli kaikkiin niihin Tikkasen sairauksiin ja negatiivisiin puoliin mitä täällä jotkut nikit toistavat viestistä toiseen.
Nikeistä tulikin mieleeni., että mitäpä jos nikki TYC olikin jonkun meidän minfolaisten ns sivunikki?
Vastaa Viestiin