Miss Holmes #1 kirjoitti: To Kesä 20, 2024 9:01 pm
TALVI
Tikkasella on ollut varmasti vahvoja syyllisyyden tunteita juuri vaimoaan ja lapsiaan ajatellen - oman (keski)vaikean masennuksensa syövereissä ollessaan. Vaikka kaikki (muut) tunteet kuolevat, syyllisyydentunne ei häviä.
Kerrotko miten tämä ilmenee ’tarinassa’.
Tarkoitan kaikkea, jota on julkisuuteen tuotu vt:ssä tai muualla?
Eikö syyllisyydentunne olisi juuri sitä, että yrittäisi taas ”olla minä”?
Niin minä sen koin -> tarve ”normalisoitua”, ihan miten vaan perheen suhteen.
Tikkasen lääkärikäynnit eivät syksyn 2021 jälkeen olleet säännöllisiä.
Kävi välillä jopa yleislääkärillä. WTF?
Ja päätyi takaisin vanhalle hoitavalleen, koska yleiskääkäri ei saa kirjoittaa pidempää s-loma jaksoa psyykkisistä syistä, ilman psykiatrin lausuntoa.
Saikin sitten 6 viikkoa lisää kaverinsa avulla.
Ei minua kyllä vakuuta tosissaan suhtautumisesta ongelmiinsa.
Kuten huomasit, kirjoitin vaikeasta ja keskivaikeasta masennuksesta yleisesti tuon syyllisyyden tunteen säilymisen osalta. En ajatellut suoranaisesti Tikkasta, epäilin hänen kohdallaan niin kuin ko. tapauksessa käy. Pidän todennäköisenä.
Kysymykseesi liittyen tuli nyt mieleen se, että hän oli
sairautensa /keski)vaikeasta vaiheesta huolimatta - ehkä paikatakseen syyllisyyden tunteitaan yrittänyt auttaa kykyjensä mukaan kotitöissä. Oli opetellut pyykkikoneen ja tiskikoneen käytön - ja lmeisesti niitä jkv käytti. Kävi ulkoiluttamsaa koiraa. Eli pieniä juttua helpottaakseen vaimonsa kuormaa. Eipä noista (syyllisyyden)tunteistaan ole oikeudessa kertonut. Tiedän, ettet usko Tn tehneen tuota kertomaansa vähääkään, mutta minä uskon hänen puhuneen totta.
Ei ole mielestäni syyllisyyden tunne sitä, että olisi vielä alkamassa toipua. Kun ei se syyllisyyden tunne kadonnut. Mutta kun em. pienen verran on saanut tehtyä, sopii se
keskivaikeaan masennukseen.
Etkö muista käyntiään yleislääkärillä? Tiettävästi oli
Terveystalon yleislääkäri. Vaiheessa, jossa taisi kamelin selkä olla katkeamassa. Oletettavasti sai sieltä nopeammin ajan kuin omalle hoitavalle - siinä oli se 8 kk väliajaksi venynyt tauko vastaanotoista hoitavalla meneillään.
Ei yleislääkäriä olisi tietenkään mikään estänyt kirjoittamasta pidempää esim. 6 vk sl, mutta tuossa tilanteessa 2 vk ollut järkevä. T palasi oman lääkärinsä hoitoon tauon jälkeen.
Olihan tuo pitkäksi venynyt tauko (8 kk) kummallinen, kun samanaikaisesti oli voinut huonosti kesästä lähtien.
Niinpä, ei T ”nähnyt” itseään niin kuin toinen psykiatri ulkopuolisena pystyy näkemään ja arvioimaan.
En epäile, etteikö olisi halunnut tulla kuntoon, mutta alkoihan sitten tulla
lisää stressitekijöitä jo 5.10 (sama päivä, jolloin tuo 2 vk sl jakso päättyi): T teki ekat löydöt Vn vanhalta puhelimelta …