Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

multsi kirjoitti: Ma Kesä 24, 2024 10:52 am Auton lätsäyttäminen satama-altaaseen ei varmasti mene murhayrityksinä läpi, joten sen osalta edes tuomionpurun puiminen on suhteellisen turhaa.
Mistä näin päättelet?
Syyttäjällä on varmasti ollut tiedossa mtt:n tulos tuon jättäessään, eli tilanne on sinänsä muuttunut.
Jos mtt:n tulos olisi syyntakeeton, olisi varmasti turha lähteä purkua uudestaan hakemaan.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
multsi
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja multsi »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ma Kesä 24, 2024 10:58 am
multsi kirjoitti: Ma Kesä 24, 2024 10:52 am Auton lätsäyttäminen satama-altaaseen ei varmasti mene murhayrityksinä läpi, joten sen osalta edes tuomionpurun puiminen on suhteellisen turhaa.
Mistä näin päättelet?
Syyttäjällä on varmasti ollut tiedossa mtt:n tulos tuon jättäessään, eli tilanne on sinänsä muuttunut.
Jos mtt:n tulos olisi syyntakeeton, olisi varmasti turha lähteä purkua uudestaan hakemaan.
Mä nyt vaan väitän yleisesti oikeuskäytännön pohjalta, että auton ajaminen kesäpäivänä veteen ei osoita riittävästi sitä, että tavoitteena on ollut murhata kaikki. Ainakin murhayrityksenä kohtalaisen kelvoton ja epävarma keino. Toki "hulluahan" moinen on, jos kyseessä tahallinen teko, minkä todistaminen yleensä olisi jo oma juttunsa.

Tässähän kko ei ole ottamassa murhan yritystä arvioitavaksi vaan pohtii sitä, että pitäisikö aiempi lievä tuomio poistaa kokonaan, jolloin eri oikeusasteissa päästäisiin alusta asti puimaan sitä, että oliko kyseessä murhayritys vai ei.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Kyllä minä sen ymmärsin.
Tarkoitin sitä, että jos mielentilatutkimuksen tulos on sellainen, että syyttäjän on todellakin syytä olettaa tekoa tahalliseksi, yrittää tietenkin purkua jo ihan siksi, että teko on ollut osallisille traumaattinen.

Mun järjen mukaan olisi turha yrittää uusia ”aureita”, eli saada tuomio väkisin jostain.
Vaikka eipä tuota tiedä.

Näissä tapauksissa, joissa on tavalla tai toisella lapsia osallisina tai sivullisina, on tietenkin ymmärrettävää, että syyttäjä tekee kaikkensa, jotta tuomiolla olisi edes jonkinlainen merkitys läheisten menetykseen nähden.
QWERTY
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja QWERTY »

A Lad Insane kirjoitti: Ma Kesä 24, 2024 10:47 am
QWERTY kirjoitti: La Kesä 22, 2024 7:32 pm
QWERTY kirjoitti: La Kesä 22, 2024 6:00 pm
Talvi on kertonut olleensa julkisella, ja sinne e-resepti tulivat varhaisemmassa aallossa. 5 v eläkkeellä, eli on ollut varmasti e -reseptin käyttäjä.

Lastenneurologit todellakin kirjoittavat lapsille kolmiolääkkeitä, mm ADHD -lääkkeitä, myös stimulantteja. Tämä on aivan varma asia. Myös epilepsiapotilaille kirjoitetaan kotiin akuuttilääkkeeksi kohtauksiin esim rektaalisesti annetavaa diatsepaamia. Varmaan myös klonatsepaamia kirjoittavat, ja gabapentiiniä.

Ei pidä merivettä Talven kertomukset tässä. Muutenkaan vanhentunutta tietoa ei pitäisi levittää, ja jos levittää, niin pitäisi myöntää virheensä eikä olla röyhkeä ja hyökkäävä.

LISÄYS: ja Tiedän, en Luule, että Terveystalo ei todellakaan ollut viimeisten joukossa e -reseptin käyttöönotossa.

Olen sellaisessa positiossa psykiatrian kentällä, että olen näitä joutunut tarkkaan miettimään ja syynäämään.

Ja LISÄYS 2: kun esim Terveystalossa otettiin e -resepti käyttöön, niin sillä hetkellä kaikille siellä sen käyttö tuli pakolliseksi. Jos e -resepti oli yksikössä käytössä, ei sen jälkeen enää voinut sooloilla paperiresepteillä (paitsi häiriötilanteissa; ja kolmioresepteissä on silloinkin omat erityiset säädöksensä. Myös IT -häiriöissä paperireseptit siirretään myöhemmin sähköiseen Kantaan).
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Kiitos QWERTY tiedoista.

Minä, asioista sen enempiä tietävänä, olen koittanut tuota tarkistus-pakotetta hokea moneen kertaan, mutta on mennyt vähän kuuroille korville ja minua on syytetty hoitavan dissauksesta.
Olen yrittänyt vain tuoda esiin sitä tosiasiaa, jonka nyt avasit oikein selkeästi.

Törmäsin eilen välituomiossa hoitavan lausahdukseen:
Silmiini pomppasi myös välituomion kohta, jos Tikkasen hoitava lääkäri toteaa ”Hoidon aikana oli paljon myös keskusteltu Tikkasen lääkityksestä, joka oli hoitavan mukaan ollut turhan monimutkaista.”
Mikä minusta viittaa siihen, että hän oli kuin olikin huolissaan Tikkasen lääkkeiden käytöstä.
Eli selkeästi hoitava on ollut lääkityksestä huolissaan, mutta ei ole sen enempiä asialle tehnyt.
MLV
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja MLV »

Psykopatia epäilys vahvistuu entisestään, nyt kun kuulin tarkemmin tuosta mereenajosta. Olen kyllä alusta asti uskonut teon olleen tahallinen. Toivon todella, että RT saa syytteen siitä. Se on tärkeää niiden kannalta, jotka olivat autossa silloin, V:n lapset ja RT:n omat lapset.

Olisi aika uskomatonta, jos oikeus päätyisi siihen, että näihin lapsiin kohdistunutta mahdollista murhayritystä ei tutkita millään lailla ja tekijä voisi jatkossa vaatia oikeutta olla ilman valvontaa tekemisissä lastensa kanssa, jotka hän siis oli yrittänyt jo kerran murhata. Pelottavaa todella, jos asia jää ilman uutta tutkintaa.
Primum non nocere
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

MLV kirjoitti: Ma Kesä 24, 2024 3:05 pm Psykopatia epäilys vahvistuu entisestään, nyt kun kuulin tarkemmin tuosta mereenajosta. Olen kyllä alusta asti uskonut teon olleen tahallinen. Toivon todella, että RT saa syytteen siitä. Se on tärkeää niiden kannalta, jotka olivat autossa silloin, V:n lapset ja RT:n omat lapset.
(lyhensin lainausta)

Olen kyllä samoilla linjoilla tuosta psykopatia -epäilystä.
Tai mahdollisesti jokin muu 'vakavanlaatunen' pershäiriö.

En jaksa uskoa, että syyttäjä lähtisi hakemaan syyntakeettomalle, hetkellisessä psykoosissa vaimon surman aikaan olleelle toista ''hoitojaksoa''.
Musta vaikuttaa enemmänkin siltä, että MTT:ssä on tullut ilmi asioita, jotka puoltavat teon tahallisuutta. Ja tarkoitan nyt esim täyttä piittaamattomuutta muiden turvallisuudesta ja hengestä.

Eniten kuitenkin itse kiinnitin tuossa uutisessa huomiota siihen, että asiasta ei saanut puhua. Eli se tarkoittanee myös sitä, ettei kukaan lapsista ole saanut mitään terapiaa tapahtuneen jälkeen.
Ja selittää sen, että Vici ei ''halunnut'' puhua asiasta.

Maiju on varmasti alusta asti ollut oikeassa tuon pakottavan kontrollin suhteen. Ja vähitellen tulee väkisin olo, että tuo slomakin on ollut sitä, että on pystynyt mahdollisimman paljon ''vartioimaan'' mitä kotona tapahtuu.
No, tähän tulee vastauksia varmasti pian. Ja rumba mahdollisesti jatkuu tuon Vironaltaa osalta taas.
Sissi
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Sissi »

Luultavasti murhasyyte on kaatunut ja syyttäjäpuoli yrittää nyt epätoivoissaan raapia mereenajosta vielä jotain jutuntynkää kun ei muutakaan keksi. :|
QWERTY
Nikke Knatterton

MLV kirjoitti: Ma Kesä 24, 2024 3:05 pm Psykopatia epäilys vahvistuu entisestään, nyt kun kuulin tarkemmin tuosta mereenajosta. Olen kyllä alusta asti uskonut teon olleen tahallinen. Toivon todella, että RT saa syytteen siitä. Se on tärkeää niiden kannalta, jotka olivat autossa silloin, V:n lapset ja RT:n omat lapset.

Olisi aika uskomatonta, jos oikeus päätyisi siihen, että näihin lapsiin kohdistunutta mahdollista murhayritystä ei tutkita millään lailla ja tekijä voisi jatkossa vaatia oikeutta olla ilman valvontaa tekemisissä lastensa kanssa, jotka hän siis oli yrittänyt jo kerran murhata. Pelottavaa todella, jos asia jää ilman uutta tutkintaa.
Mun mielestäni kaikki julkisuuteen tulleet tiedot sopivat psykopatiaan; vahvaa epäilyä siihen suuntaan.

Myös päihteiden/lääkkeiden väärinkäyttö sopii erinomaisen hyvin tuohon psykopatia -hypoteesiin. Tutkimusten mukaan suurimmalla osalla psykopaateista on komorbidi (yleensä sekundaarinen) päihdehäiriö.
Sekundaarinen tarkoittaa siis sitä, että päideongelma ”laahaa perässä”. Ja tyypillisesti pahenee. Ja kun on pahentunut riittävän vaikeaksi, niin siiloin sitä mennään jo kunnon hallitsemattomaan kierteeseen, jossa salaaminen ei enää onnistu. Ja sekasotku näkyy myös kognitiivisessa performanssissa.
Vaikka olisi kuinka korkea primaari kognitiivinen kapasiteetti, niin jossain kohtaa komorbidi päihdeongelma sotkee kaiken, ja homma leviää käsiin. Näin tässä luulen käyneen.

Ja luulenpa, että upperi-downeri -kierre selittää tapahtumia jo sinä aikana, kun RTllä oli päivätyö, tutkimustyö ja päivystyksiä eri työnantajilla. Ja piti olla samaan aikaan monessa eri paikassa… Että stimulanteilla jaksoi painaa; ja nukkuakin oli pakko, bentsoilla? Selittäisi monta asiaa, joista on julkisuuteen kerrottu.

Eikä pidä unohtaa myöskään: vaikka olisi huippuälykäs (tarkoitan merkityksessä perinteinen ÄO), niin vaikea persoonallisuushäiriö on vaikea häiriö (kuten diagnostinen nimikin kertoo), joka vääristää arvostelukykyä ja itsereflektiota.
Kombona vaikea persoonallisuushäiriö ja vaikeutuva päihdeongelma johtavat katastrofiin, ennemmin tai viimeistään myöhemmin.
QWERTY
Nikke Knatterton

Ja vielä mereenajosta:

-joka on nähnyt videon, lienee saanut valaistuksen

-ja siis (vrt video ja RTn sepustus): kuka lähtee talla pohjassa PERUUTTAMAAN yhtään missään, paitsi teinit jollain avoimella paikalla, ja jenkkileffoissa… Koska olen/olet/joku on viimeksi ryntännyt ahtaalla alueella (tai missään muuallakaan) tallan pohjaan peruuttaessaan.

Katsokaa se video!
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Kitarisa
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Kitarisa »

multsi kirjoitti: Ma Kesä 24, 2024 11:20 am
Miss Holmes #1 kirjoitti: Ma Kesä 24, 2024 10:58 am
Mistä näin päättelet?
Mä nyt vaan väitän yleisesti oikeuskäytännön pohjalta, että auton ajaminen kesäpäivänä veteen ei osoita riittävästi sitä, että tavoitteena on ollut murhata kaikki. Ainakin murhayrityksenä kohtalaisen kelvoton ja epävarma keino. Toki "hulluahan" moinen on, jos kyseessä tahallinen teko, minkä todistaminen yleensä olisi jo oma juttunsa.

Tässähän kko ei ole ottamassa murhan yritystä arvioitavaksi vaan pohtii sitä, että pitäisikö aiempi lievä tuomio poistaa kokonaan, jolloin eri oikeusasteissa päästäisiin alusta asti puimaan sitä, että oliko kyseessä murhayritys vai ei.
Samaa mieltä. Tuollainen autolla mereen loiskauttaminen siinä ajatuksessa, että muut kuolee, mutta ei itse, on kyllä ihan jo kuolleena syntynyt ajatus. Ei tulisi menemään koskaan läpi. Haiskahtaa vähän yhteiskunnan varojen tuhlaamiselta ja oikeuslaitoksen muutenkin ruuhkautuneiden käsittelyaikojen vetämiseltä viemäriin jos tällaiseen sirkukseen on vielä ajatus lähteä.
neiti marple
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja neiti marple »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ma Kesä 24, 2024 5:14 pm Joka löytyy täältä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5090 ... 97f6b1f737

Kun seuraa T:n auton takana kävelevää (mies henkilö oletus), henkilöä niin ei hän pitkälle kävele, kun auto syöksyy mereen,
Eli jos veneitä tultiin ihailemaan, niin kovin oli lyhyt katselmus….😆
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Mä olen katsonut sen moneen kertaan 65” telkkarista ja kyllä siinä kaikkien kävelijöiden nopeuksista pystyy laskemaan paikallaan olo ajan.
Hätäinen mies.

Mä en näe uutta oikeudenkäyntiä resurssien ja rahojen tuhlauksena.
Jos on todennäköistä, että teko on ollut tahallinen, on se tietenkin otettava käsittelyyn.
Talvi24
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

^^
OT:na vastaus useampaan QWERTYn kommenttiin oikaisuna hänen luuloihinsa, jota esittänyt itselleen täysin vieraasta erikoisalasta.

E-resepteihin ja ADHD -lääkkeisiin keskusteltiin jo kauan sitten. Sinä QWERTY et ehkä seurannut sitä keskustelua tai et lukenut tai et muista.

Vastikään kirjoitin Rec edeltävän ajan numeroiduista ihan omanlaisistaan ns. huumeresepteistä, joiden valvonta oli tosi tiukkaa. Tiedossa oli sekin, että e-Rec oli otettava käyttöön viimeistään 2017. Keskussairaalassa, jossa olin töissä ne otettiin käyttöön jkv ennen tuota. Em. huumereseptit jäivät historiaan.

Jossain kommentissa taisit luulla, etteivät lastenneurologit käyttäisi potilaillaan stimulantteja. Viimeiseen kommenttiisi sentään korjasit tiedon.

Olen jo aiemmin kertonut, että me lastenneurologit olimme Suomessa edelläkävijöitä ADHD-lääkitysten osalta. HUS last.neurolla aloittivat ensin keräämään kokemuksia. Meni jonkin aikaa kunnes kaikkialla maan muissa YO-sairaaloissa ja kaikissa keskussairaaloissa aloitettiin 1996. Media nosti kohun, mm. Hesarin keskiaukeamalla ihmeteltiin, miten lapsille saatettiin aloittaa 'huumeita'. Lasten ja nuorten vanhemmat olivat epäileviä.

Käytössä oli tuolloin vain metyylifenindaatti, amfetamiinijohdos, lyhytvaikutteinen Ritalin. Aloitettiin hoitokokeiluna kullekin potilaalle. Ensin muutama päivä osastolla; seurattiin mahdollisia sivuvaikutuksia, RR ja pu. Sitten 6 viikon kaksoisokko-koe, vuoroviikoin Ritalinia ja plaseboa. Seurattiin kotona ja koulussa Connersin käyttäytymisen seulontalomakkeilla kahtena päivänä viikossa. Pkl-kontrollissa noista graafinen esitys, joka näytti hyvin selvästi, hyötyykö lapsi / nuori lääkkeestä.

Kului vuosia, kunnes lastenpsykiatrit rupesivat aloittamaan stimulantteja - se saattoi olla 2004, joka tapauksessa silloin kun tuli toinen stimulantti, pitkävaikutteinen metyylifenindaatti Concerta tuli markkinoille. Jossain vaiheessa ryhtyivät nuorisopsykiatria aloittamaan näitä lääkkeitä

Myöhemmin tuli toisenlaisen vaikutuksen omaava atomoksetiini (Strattera) markkinoille. Ollessani työelämässä ehti tulla myös lisdexamfetamiini (Elvanse) markkinoille. Jo aiemmin tuli lyhytvaikutteinen metyylifenindaatti (Medikinet).

Hoitotakuulaki tuli voimaan 2005. Siinä määrättiin aikuisten ADHD / ADD tutkimukset ja hoito aikuis-psykiatrian tehtäväksi. Päätöksen jälkeen te psykiatrit aloitte perehtyä asiaan, kouluttautua. HUSiin perustettiin neuropsykiatrinen yksikkö.

Lasten ja nuorten osalta hoidon porrastus on sittemmin tehty lievien tapausten osalta niin, että koululääkäritkin voivat diagnosoida ja hoitaa ADHD-potilaita, konsultoivat tarvittaessa lastenneurologia.

Tapaus Tikkanen on voinut tehdä itselleen ADHD-diagnoosin ja aloittaa siihen lääkityksen (kahta stimulanttia käyttänyt - olisiko aamulla pitkävaikutteista ja ip:llä lyhytvaikutteista?) aikaisintaan 2005.
Pharmacassa on aina erikseen mainittu, minkä alan erikoislääkäreillä on lupa ko. lääkettä kirjoittaa.

Mainittakoon, että maailmalla on amfetamiini-johdannaisia, metyylifenindaattia käytetty jo 1930-luvulta alkaen. Suomessa suhtauduttiin hyvin pidättyvästi, epäillen pitkään. Lastenneurologia oli siis Suomessa pioneeri tässä asiassa. Aikuisten ADHD-lääkitykset on aloitettu vasta noin 10 vuotta myöhemmin (hoitotakuulaki 2005).

Lastenneurologina näin sen todella ison hyödyn, jonka nämä lapset ja nuoret lääkityksestä saivat. Sitä ennen oli lääkärinä aika 'kädetön' olo, kun diagnosoin esim. todella ylivilkkaan lapsen. Ei ollut vielä 2000-luun alkupuolellakaan esim. nepsy-ohjausta jne lapselle, joka ei pysynyt edes vastaanottohuoneessa (kunnes ovi lukittiin), kiipeili pitkin leluhyllyä jne. Opettajat olivat näiden kanssa 'helisemässä'.

Sittemmin lasten ja nuorten vanhemmat ovat osanneet pyytää tutkimuksia ja hoitoja. Lapsen diagnoosin myötä aina välillä pyysivät vanhemmat itselleen lähetettä tutkimuksiin.

Oikaisin edellä QWERTYn vääriä luuloja. Pahoittelen tämän viestini sisältämää toisto, em. asiat ovat olleet ketjussa jo aiemmin.
Luulen, että stimulanteista, ADHD-lääkkeistä lienee keskusteltu jo tarpeeksi. Ollaan odottamassa tapauksen tuomiota .

P.s. Joudun laittamaan erikseen kommenttia QWERTYn muihin luuloihin.
Vastaa Viestiin