Maiju kirjoitti: To Heinä 11, 2024 12:41 pm
Talvi24 kirjoitti: To Heinä 11, 2024 12:08 pm
(Onko mahdotonta kommentoida niin kuin muut. Tiedät hyvin, että näkymä kerralla on rajallinen).
Et siis ymmärtänyt, kun en ollut kirjoittanut erikseen, että
kyseessä on tietenkin vain minun päätelmäni - toki koulutukseni, työkokemukseni ja elämänkokemuksenikin pohjalta. Näin on meidän kaikkien Tn isästä kirjoittavien kohdalla - käytössä on vain ne tiedot, jotka on.
Onko nyt niin, ettei mielestäsi saisikaan tuoda millään tavoin esille
geeniperimän osuutta - varsinkaan syytetyn perimien sairauksien osalta, kuten lääkeriippuvuutensa sitä mitä ilmeisimmin on.
Voi olla jopa taipumus masennukseenkin? psykoosiin? adhd:hen (jos se dg on varmistunut)? Vai oletko jotain muuta mieltä - perustellusti? Viekö noista asioista keskustelu pois pohjaa omalta agendaltasi? Et ehkä huomannut, että jotkut muutkin kirjoittivat geeniperimän osuukista. Niistä kun tiedetään nykyisin jo varsin paljon.
Tn isä vaikuttaa käytettävissä olevien tietojen mukaan syrjäytyneen ja vaikuttaa ressukaltakin - jo kuvakin tuo minulle sen vaikutelman.
Tiedot isästään ovat rajallisia ja em. tiedot "sisäpiiri-tiedon”-tasoisia. Aina on huomioitava, että kaikki ketjuun tuodut tiedot eivät pidä paikkaansa. Isänsä YT-videot puhuvat myös puolestaa. Oletko katsonut niitä?
Kaiken käytössä olevan tiedon mukaan epäilen hänen syrjäytyneen työelämässä ollessaan. Ja olevan siltäkin pohjlta jnkl ressukka. Hänen habituksensa sopii myös alkoholistin habitukseen.
En tietenkään tiedä, minkälainen Tn isä oli ennen eroa. Täyttä ja ketjussa ihan luvallista spekulointia. Unohditko, että
ketjussa nimenomaan myös spekuloidaan
Jos omaa lääkeriippuvuus-sairautta aiheuttavan / aiheuttavia geenejä - ei / eivät ne ole minun mielestäni millään tavoin optimaalisia, toivottavia. Vai haluaistko itsellesi sellaisia? Kun tuo geenien vaikutus näyttää olevan vielä noin vahva 50 - 70 %
Tiesit varmaan, ettei meistä kukaan tosiaan voi valita paitsi vanhempiaan ei myöskään perimiään geenejä. Ei voinut Tn isä valita, ei voinut T valita.
Täyttä spekua, että kasvattaja-opettaja vaimonsa olisi ennen heidän eroaan yrittänyt ”kasvattaa” ja ojentaa puolisoaan.
Etkö ole koskaan kuullut, että monet naiset yrittävät ”kasvattaa” puolisojaan muuttumaan vaimon toivomalla tavalla ”paremmaksi” ihmiseksi? Vastaavasti miehet toivovat vaimoistaan ”Koskaan et muuttua saa," — ”Ole sellainen vain jonka nähdä mä sain, ole muisto mun nuoruudestain.” lauletaan vuosikymmenten takaisessa laulussakin. Ole ikuisesti se kaunis nuori tyttö, kiltti ja kuuliainen, laiha nainen.
- Tuo retoriikka sinulle siis täysin tuntematonta?
JOKU syy on ollut Tn vanhempien eroon, eikä ole varmaan ollut ”erilleen kasvanut”. Luulen, että eron syyt ovat paljon raadollisemmat, tavallisemmat. Alkoholismi lieveilmiöineen on ollut tavallinen syy.
Käytettävissä olevien tietojen pohjalla tätäkin spekuloin. Niin kuin ketjussa tehdään spekuloidaan ja spekuloidaan. Ei ole minulla mitään sisäpiiritietoa, jollaista jassehamesilla on.
Ai nyt oletkin muuttanut käsitystäsi, kun oletkin sitä mieltä, että ”Kamala, itsekäs Victoria olisi tuhonnut upean miehen, Roopen.”
>> On huvittavaa
yrityksesi laittaa milloin mitäkin sanoja toisen kirjoittajan suuhun. Tiedät varsin hyvin, etten ole noin sanonut. Enkä missään kohtaa mitään tuohon viittaavaakaan väittänyt. Sinä vaikutat tekevän kummallisia tulkintoja - omasta suppeasta nurkastasi käsin - ilmeisesti agendaasi pönkittäen.
Olet varmaan kuullut Tn tutkimusryhmän löytämästä rähinäkänni-geenistä:
"Hyvin monen henkirikoksen taustalla on alkoholi. Etenkin Lapissa ja Kainuussa tapetaan ihmisiä tyypillisesti humalapäissään. Syytä on etsitty geenivirheestä, joka saa monen ihmisen verensokerin laskemaan humalassa, mikä johtaa aggressiiviseen ja impulsiiviseen käytökseen. Mutta geeni ei päätä sitä, mitä ihminen tekee, joten geenejä ei voi syyttää rikoksista.”
>> Siis geenit + ympäristövaikutukset + epigenetiikka!
Lauerma tuossa jutussa: "
Geeneillä on varmasti vaikutusta väkivaltaisuuteen. Mutta kun Lauerma puhuu ihmisistä, jotka muuttuvat väkivaltaisiksi alkoholin vaikutuksen alaisena, se ei tarkoita sitä, että nämä ihmiset olisivat mielenterveysongelmaisia, vaan he ovat ihan tavallisia ihmisiä, jotka voivat olla väkivaltaisia humalassa.”
Yle uutinen 5.9.2013
https://yle.fi/a/3-6816012?utm_medium=s ... mail-share
>> Puhtaasti todennäköisyyksillä tässäkin pohdin. Tuosta jutusta ei käy ilmi ko. geenin yleisyys suomalaisessa väestössä, enkä sitä nyt muista.
Puhtaasti minun oletukseni, että äitinsä olisi hakenut eroa. On toki mahdollista, että olisivat hakeneet yhdessä. Sinä voit ihan rauhassa spekuloida sillä, että isänsä olisi hakenut eroa.
Pohjaan todennäköisyyksiin. Iso prosenttiosuus puhuu naisten hakemien erojen puolesta - kuten muistanet aiemmista keskusteluista.
Ai ei liity ketjun aiheeseen syytetyn lapsuuteen, vanhempiensa eroon liittyvät asiat? Kummallinen luulo sinulla.
Erikoista kuvitella, että minä en saisi tulkita jotain kuvaa niin kuin tulkitsen eikä vastaavasti joku muu voisi tulkita toisella tavalla. Sinäkin teet oman tulkintasi. Tai, että sinun pitäsis saada määrittää, miten kaikkien pitäsi jotain kuvaa tulkita. Erikoista. Turhaan hurskastelet.
Ihan tosissani olen kirjoittanut ihan kaiken tuossakin viestissäni kirjoittamani. Ei ole tapana valehdella, ei tarvetta kertoa satuja yhtään mistään.
Voin tehdä olettamuksia Tn geeniperimästä - jälleen ihan käytössä olevien tietojen pohjalta. Lääkärinä, perinnöllisiä, hyvin harvinaisia, vaikeita sairauksia diagnosoineena ja hoitavana lastenneurologian erikoislääkärinä - minulla sattuu olemaan aika paljon tietoa myös genetiikasta. Myös hyvin tärkeää yhteistyötä perinnöllisyyslääkärin kanssa tehneenä. Todella opettavaista.
Geenit vaikuttavat olevan sinulle ihan tuntematon entiteetti. Ehkä hyökkäävä reagointisi on siltä pohjalta jtk ymmärrettävää. Tosin päällimmäinen agendasi tässä suhteessa vaikuttaa olevan se, että unohtakaa tyystin geeni, ei ne vaikuta yhtään mihinkään.” Oletko jo selvittänyt, kulkeeko tärkein aiheesi "pakottava kontrolli” myös geeneissä?
>> Mainittakoon, että olet tehnyt melkoisia oletuksia useita kertoja ketjuun juurikin pääagendaasi nojautuen. Täysin luulojesi varassa. Etkö ole huomannut?
P.s. En aio jatkossakaan lisätä sinun Maiju vuoksi jokaiseen lauseeseen, että kyse on minun spekulaaistani. Muut ketjussa ymmärtävät, sinä et ole ymmärtävänäsi.