Siihen miten hyvä on ampumaan vaikuttaa monet asiat joista osa on synnynnäisiä joita ei pysty harjoittelemaan ollenkaan. Esimerkiksi se miten tarkan kaukonäön omaa vaikuttaa ampumiseen ja se miten vakaat kädet ihmisellä on luonnostaan. Näitä ominaisuuksia ei pysty harjoittelemalla parantamaan.jaakok kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 11:28 am Meillä ainakin sekä varusmies että reserviläisammunnoissa hyvn monikin pystyi ja pystyy osumaan tuohon "valkoiseen" toistuvasti kerta toisensa jälkeen 150 metrin makuuammunnassa:
Seisaaltaan ja polviammunnassa hajontaa tulee paljon enemmän, ja siinä osaaminen korostuu enemmän.
Itse en pidä itseäni mitenkään erityisen hyvänä ampujana koska syyt, mutta kompensoimalla rajoitteitani mm. keskittymällä hengitykseen ja liipaisintekniikkaan kyllä minäkin kultaisen kuntsarin tuosta ammuin ja olen pitkin vuosia pysynyt siinä tasossa, melko vähällä määrällä toistoja. Oikein harjoittelemalla tasoa olisi mahdollista nostaa.
Ja kuntsariin siis ainakin meidän aikana tarvittiin myös tuo polvi ja pysty. Niissä minulla tuli pummit, ei koskaan makuulta.
Asioita mitä voi harjoitella on se, että osaa ottaa hyvän ampuma-asennon, osaa hengittää oikein ammuttaessa, osaa säätää tähtäimet oikein eri etäisyyksille, ymmärtää miten luoti käyttäytyy kun siihen vaikuttaa tuuli, etäisyys, sade tms. Osaa ottaa ennakkoa liikkuvaan kohteeseen.
Epäilen, että tää Trumpin ampuja ei ollut kovinkaan taitava ampumaan. Kuvien perusteella käytti pullonpohja silmälaseja, joka viitaa siihen, että näkökyky ei ole kummoinen. Hänellä ei myöskään ollut mitään armeija taustaa, joten ymmärrys aseen käsittelystä todennäköisesti puutteellista.
Omiin armeija kokemuksiini pohjautuen sanoiisin, että suomalainen varusmies olisi kyllä tuolta etäisyydeltä makuuasennosta saanut suurimman osan luodeista osumaan Trumppia päähän. Ei tietenkään kaikki kyllä siellä oli niitäkin kenelle luodit lähti minne sattuu vaikka parhaansa yrittivät eivätkä ikinä oppineet ampumaan kunnolla.