Trumpia ammuttiin kampanjatilaisuudessa - luoti lävisti korvan

Tänne keskustelut politiikasta siihen liittyvästä korruptiosta yms.
JasseHames
Perry Mason

Re: Trumpia ammuttiin kampanjatilaisuudessa - luoti lävisti korvan

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

jaakok kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 1:22 pm
Sipi kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 1:11 pm Voisin ajatella, että heillä kun on lupa ampua tappaakseen jos tilanteen niin arvioivat, heidän ei tarvitse esimerkiksi suullisesti ilmoittaa olevansa poliiseja, varoittaa ensin muilla keinoin jne vaan voivat suoraan avata tulen -päähän.
Ironisesti juurikin Trump kritisoi juuri tätä, että FBI:llä oli voimankäyttöoikeus osana kotietsintälupaa, kun ratsasivat hänen paskahuussiaan.
On myös mahdollista, että kyseessä on kritisoimisen sijaan tunnusmerkki "taipumus moittia muita tai puolustella kaunistelevin järkeistyksin omaa käytöstä, joka on johtanut selkkaukseen yhteiskunnan kanssa" tai "mielestään oikeus erityiskohteluun": https://www.youtube.com/watch?v=4CbYj4K-S2U

Tämäkin on katsomisen arvoinen: https://www.youtube.com/watch?v=HY16OQY21DE jossa käsitellään Trumpin kertoneen tai jossakin kerrotun olevan lähes neljä (3,73) standardipoikkeamaa älykkäämpi kuin väestön keskiarvo.
"Kostin" sukkanukke/sivupersoona kuvittelee suuruusharhoissaan tuntevansa Castrén & Snellmanin osakkaan:
Ross Sullivan kirjoitti: Ma Tammi 06, 2025 1:42 am Mulla on muuten kaveri Kassun osakkaana!
lammas1
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja lammas1 »

Kun Trumppia ammuttiin, hän ihan oikeaoppisesti Itse! kumartui puhujakorokkeen suojaan ja näkyvissä oli vain turvamiesten päitä. Olen melko varma että kun tekijä nähtiin, hänet oli päätetty ampua heti. Mietin jospa Trumppi uskalsi nousta niin näkyviin koska oli saanut tiedon tekijän eliminoimisesta. Amerikan mailla ei ole paljoakaa kysely byrokratiaa kun tapahtuu, silloin toimitaan. Loppuselvitys voidaan sitten tehdä oikeudessa ja usein pitkän kaavan kautta.
rumilus
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Amnestia kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 12:02 pm Mielenkiinnolla odotan sitä, että julkistetaan se, kuinka Trump on pihistellyt turvakuluissa. Varmasti yrittää sitä nyt peitellä.
Itseasiassa olisi milenkiintoista nähdä asiantuntevan vastaus kysymyksene kenellä (vai oliko kenelläkään) oli varsinaisesti vastuu asiasta. Presidentillä se on (kai) Secret Serivce, mutta vaikka entisellä presidentillä on oikeus suojeluun, se on kuitenkin alemman tasoista ja ainakin minulle on epäselvää, onko heillä varsinaisesti yleisestä vastuuta asiasta vai missä se on joukossa, jonka muodostavat he itse, muut liittovaltion viranomaiset, kampanjan väki, ja paikalliset poliisit - vai onko niin, että varsinaisesti kellään ei ole selkeää oikeutta käskyttää toisia, eikä näin ollen vastuutakaan.
JasseHames
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

lammas1 kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 2:29 pm Kun Trumppia ammuttiin, hän ihan oikeaoppisesti Itse! kumartui puhujakorokkeen suojaan ja näkyvissä oli vain turvamiesten päitä. Olen melko varma että kun tekijä nähtiin, hänet oli päätetty ampua heti. Mietin jospa Trumppi uskalsi nousta niin näkyviin koska oli saanut tiedon tekijän eliminoimisesta. Amerikan mailla ei ole paljoakaa kysely byrokratiaa kun tapahtuu, silloin toimitaan. Loppuselvitys voidaan sitten tehdä oikeudessa ja usein pitkän kaavan kautta.
Suuressa älykkyydessään Trump varmasti tiesi, ettei ampujia ollut enemmän kuin yksi. Kun oma henki on kyseessä, niin tällainen asia kannattaa tosiaan tietää täydellä varmuudella.
"Kostin" sukkanukke/sivupersoona kuvittelee suuruusharhoissaan tuntevansa Castrén & Snellmanin osakkaan:
Ross Sullivan kirjoitti: Ma Tammi 06, 2025 1:42 am Mulla on muuten kaveri Kassun osakkaana!
jaakok
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja jaakok »

JasseHames kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 2:20 pm Tämäkin on katsomisen arvoinen: https://www.youtube.com/watch?v=HY16OQY21DE jossa käsitellään Trumpin kertoneen tai jossakin kerrotun olevan lähes neljä (3,73) standardipoikkeamaa älykkäämpi kuin väestön keskiarvo.
Kiitos.

En vielä katsonut ensimmäistä, mutta tämä linkattu oli ihan asiallista ja mielestäni osuvaa analyysia ukosta.

Sinänsä ei uutta, tuo on kaikki ilmeistä, mutta hyvin perusteellisesti sanoiksi puettuna.
jaakok
Harjunpää

JasseHames kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 2:32 pm Suuressa älykkyydessään Trump varmasti tiesi, ettei ampujia ollut enemmän kuin yksi. Kun oma henki on kyseessä, niin tällainen asia kannattaa tosiaan tietää täydellä varmuudella.
Ja erityisen suurta älykkyyttä vaippavaari osoitti tietämällä, että potentiaalinen toinen ampuja ei ollut se taitavampi kaveri.
Donald McRonald
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Donald McRonald »

jaakok kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 1:58 pm
Donald McRonald kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 1:56 pm Minä en satavarmasti juoksisi maratonia. En edes harjoiteltuani. En minä mikään läski ole, päinvastoin, mutta sen tiedän, että maratoniin en pysty.
Ja kuka tahansa ei osu maaliin edes harjoiteltuaan. Aina on olemassa niitä, jotka eivät osu millään, vaikka kuinka harjoittelisi.
Mielenkiinnosta, miksi et jos harjoittelisit? Eri asia jos raajoja puuttuu tms, mutta onhan niitäkin nähty.

Jos rima olisi kolmessa tunnissa, se olisi oikeasti rima. Neljäkin tuntia vaatii jo oikeasti kovaa kuntoa. Mutta nykyään kun aikaraja on joku 6h, niin sen melkein kävelee siihen vauhtiin... Melkein.
On lonkkien ja polvien kulumaa tms. Eli ei edes kävellen mitään maratonia. Mutta nyt ei ollutkaan kyse maratonista, vaan ampumatarkkuudesta.

Olin jossain lukenut jopa niin lennokkaan väitteen että "kuka tahansa" osuisi tuolta etäisyydeltä kahden euron kolikkoon. Ei taatusti osuisi. Ja JOS joku "kukatahansa" harjoittelisi niin paljon, että lopulta osuisi joka laukauksellaan siihen kolikkoon, niin hän ei enää olekaan mikään "kuka tahansa", vaan ihan oikea ampuja.

Kuten sanoin, intissä oli vaikeuksia osua tuohon 10 cm keskiympyrään. Kaikki oltiin näitä "kukatahansa" -tyyppejä. Vain muutama osui 15 cm ympyrään. Jokunen tyyppi ampui minua paremmin, mutta kukaan ei saanut kaikkia laukauksia siihen 10 cm sisään. Valtaosalla ympyrä oli joku 20-30 cm. Sitten oli se yksi pakollinen komppanianpölvästi, joka ei osunut koko tauluun. Hänet siirrettiinkin melko nopeasti aseettomaan palvelukseen.

Ennen inttiä olin ampunut tyyliin vain isoisän piekkarilla (hän oli melko hyvä opettaja, muuten), joten vaikkei kovin paljoa kokemusta ollut, niin tiesin kyllä suurin piirtein mitä tehdä. Intissä tuota harjoiteltiin useaan otteeseen ennen sitä oikeaa pistelaskuammuntaa. Pystymettästä revittynä en varmasti olisi vieraalla aseella osunut mihinkään ukon päähän yli 100m etäisyydeltä.
jaakok
Harjunpää

AR-15 tarkkuudesta.

Tällainen, melko tavallisen näköinen tosin laadukkailla kannuilla varustettu lupaa tarkkuutta kilometriin:

Kuva

Kasa sadan metrin matkalta on n. puolitoista senttiä, reilusti sub MOA:

Kuva

Tässä toinen "1000 yard" AR-15:

Kuva

Tuossa ei ole mitään kovin eksoottista. Sitten isommilla rungoilla päästään merkittävästi pidempiin etäisyyksiin, osaavissa käsissä. Toki jossain king of the mile -kisoissa ei taideta enää millään puoliautomaatilla pärjätä, ja kaliiberitkin alkavat jostain .338 ja ylöspäin.

Ja vielä, näkemä tähtäimen läpi n. 100 jaardin etäisyydeltä, eli käytännössä aivan sama kuin nyt kyseessä. Noissahan on nykyään usein säädettävä polttoväli, joten suurennuksen saa sopivaksi:

Kuva
jaakok
Harjunpää

Donald McRonald kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 2:44 pm On lonkkien ja polvien kulumaa tms. Eli ei edes kävellen mitään maratonia. Mutta nyt ei ollutkaan kyse maratonista, vaan ampumatarkkuudesta.

Olin jossain lukenut jopa niin lennokkaan väitteen että "kuka tahansa" osuisi tuolta etäisyydeltä kahden euron kolikkoon. Ei taatusti osuisi. Ja JOS joku "kukatahansa" harjoittelisi niin paljon, että lopulta osuisi joka laukauksellaan siihen kolikkoon, niin hän ei enää olekaan mikään "kuka tahansa", vaan ihan oikea ampuja.
Ok.

Kolikkoon osuminen vaatii jo osaamista. Pää on kuitenkin merkittävästi isompi kohde. Kyllä siihen pitäisi harjoittelulla osua. Se on tuolla matkalla _reilusti_ suurempi kohde kuin moa (minute of angle), jota yleisesti pidetään ns. tarkan ampumisen rajana.

Onhan meillä hirvikokeetkin missä kokeillaan että osuuko ja jos ei niin harjoitellaan ennen metsälle lähtöä.
Skloddi
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Skloddi »

Lipsuu pahasti sivuraiteille tämä ketju, kun joka toinen kommentti alkaa olla osastoa ”kyllä suomalainen b-mieskin olisi rynkyllä ampunut yhdellä heittolaukauksella Trumpin, Bidenin, näiden varapresidentit ja Obaman”. :lol:

Sitten sitä asiaa. Trump on aloittanut puheet kansakunnan yhdistämisestä. Aikoo pistää mm. Bidenin haukkumiseen keskittyneen puheen roskiin republikaanien puoluekokouksessa ja kirjoit(ut)taa uuden, joka keskittyy kansakunnan yhdistämiseen. Noinkohan tästä siis seuraisi vielä hyviäkin asioita?

”Trump sanoo kirjoittaneensa tapahtuman jälkeen uuden, yhdistävämmän puheen republikaanien puoluekokoukseen, joka alkaa maanantaina Wisconsinissa Milwaukeessa.

New York Postin mukaan Trumpille ehdotettiin, että hän voisi käyttää salamurhayritystä hyväksi yrittäessään olla maata yhdistävä ehdokas.

”Meillä oli erittäin kova puhe, ja heitin sen pois viime yönä. Sanoin, etten voi sanoa näitä asioita sen jälkeen, mitä olen kokenut”, Trump kertoo haastattelussa.”
-> https://www.aamulehti.fi/ulkomaat/art-2 ... 64354.html

Tämä taas, että nyt jotkut äänispesialistit arvioivat, että Trumpia kohti olisikin ammuttu kahdella tai jopa kolmella eri aseella, uppoaa varmasti salaliittohörhöihin kautta maailman.

”Audiorikostekniset tutkimukset viittaavat jopa kolmeen aseeseen, joilla olisi ammuttu Pennsylvanian vaalitapahtumassa, kertoo CNN.

FBI sanoi sunnuntaina, että tekijä toimi yksin.

Kolme ensimmäistä laukausta olivat yhdenmukaisia väitetyn aseen A kanssa, seuraavat viisi olivat yhdenmukaisia väitetyn aseen B kanssa ja lopullisen "akustisen impulssin" lähetti mahdollinen ase C.”
-> https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010563014.html
Schimanski
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Schimanski »

lammas1 kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 2:29 pm Kun Trumppia ammuttiin, hän ihan oikeaoppisesti Itse! kumartui puhujakorokkeen suojaan ja näkyvissä oli vain turvamiesten päitä. Olen melko varma että kun tekijä nähtiin, hänet oli päätetty ampua heti. Mietin jospa Trumppi uskalsi nousta niin näkyviin koska oli saanut tiedon tekijän eliminoimisesta. Amerikan mailla ei ole paljoakaa kysely byrokratiaa kun tapahtuu, silloin toimitaan. Loppuselvitys voidaan sitten tehdä oikeudessa ja usein pitkän kaavan kautta.
Tuskin sitä on edes varsinaisesti päätetty tai mietitty. Eiköhän tuo tapahdu varsinkin USA:ssa tuollaisissa tilanteissa ihan automaattisesti. Tarkka-ampuja on havainnut ammuskelijan katolla ja ampunut suoraan silmien väliin heti kun löytyi sopiva kulma.

Se on sitten ihan oma tarinansa miten tuo tappaja pääsi huomaamatta katolle ja ehti ampumaan useammankin laukauksen ennen eliminointia. Tämä oli juurikin sellainen tapaus mistä erilaiset salaliittoteoriat saavat alkunsa ja voimansa. Minä en tässä tapauksessa sellaisiin usko vaikka joku siellä on sössinyt jo turvajärjestelyiden suunnittelussa kauan ennen Trumpin lavalle tuloa.
aruaylin
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja aruaylin »

jaakok kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 3:06 pm
Donald McRonald kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 2:44 pm On lonkkien ja polvien kulumaa tms. Eli ei edes kävellen mitään maratonia. Mutta nyt ei ollutkaan kyse maratonista, vaan ampumatarkkuudesta.

Ok.

Kolikkoon osuminen vaatii jo osaamista. Pää on kuitenkin merkittävästi isompi kohde. Kyllä siihen pitäisi harjoittelulla osua. Se on tuolla matkalla _reilusti_ suurempi kohde kuin moa (minute of angle), jota yleisesti pidetään ns. tarkan ampumisen rajana.

Onhan meillä hirvikokeetkin missä kokeillaan että osuuko ja jos ei niin harjoitellaan ennen metsälle lähtöä.
Tuo hirvikoe on aika hyvä esimerkki tähän tapaukseen, olen niitä useampia ollut seuraamassa ja ampumassa.
Kyseissä kokeessa on 90 sekuntia aikaa ensimmäisestä laukauksesta osua neljästi 23cm halkaisijaltaan olevaan ympyrään 75m matkalta.
Erittäin helppo koe siis kyseessä.
Silti jokaisessa kokeessa epäonnistuu todella monta hyväksi tiedettyä ampujaa jotka harjoittelevat runsaasti ja vaikka heidän kalustonsa on viimeisen päälle kunnossa.
Paine ja syke kasvavat exponentiaalisesti kun paikalla on sekä valvojia että runsaasti yleisöä.
Pad
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Pad »

Skloddi kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 3:07 pm
Tämä taas, että nyt jotkut äänispesialistit arvioivat, että Trumpia kohti olisikin ammuttu kahdella tai jopa kolmella eri aseella, uppoaa varmasti salaliittohörhöihin kautta maailman.

”Audiorikostekniset tutkimukset viittaavat jopa kolmeen aseeseen, joilla olisi ammuttu Pennsylvanian vaalitapahtumassa, kertoo CNN.

FBI sanoi sunnuntaina, että tekijä toimi yksin.

Kolme ensimmäistä laukausta olivat yhdenmukaisia väitetyn aseen A kanssa, seuraavat viisi olivat yhdenmukaisia väitetyn aseen B kanssa ja lopullisen "akustisen impulssin" lähetti mahdollinen ase C.”
-> https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010563014.html
Realistiselta mielestäni vaikuttaisi se, että ampuja on ampunut kolme laukausta, jonka jälkeen itse ampujaa on ammuttu sen jälkeen kahdella eri aseella nuo loput laukaukset.
Hei sinä siellä, onks sul kelloo?
lonesjucca
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja lonesjucca »

jaakok kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 1:58 pm
Donald McRonald kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 1:56 pm Minä en satavarmasti juoksisi maratonia. En edes harjoiteltuani. En minä mikään läski ole, päinvastoin, mutta sen tiedän, että maratoniin en pysty.
Ja kuka tahansa ei osu maaliin edes harjoiteltuaan. Aina on olemassa niitä, jotka eivät osu millään, vaikka kuinka harjoittelisi.
Mielenkiinnosta, miksi et jos harjoittelisit? Eri asia jos raajoja puuttuu tms, mutta onhan niitäkin nähty.

Jos rima olisi kolmessa tunnissa, se olisi oikeasti rima. Neljäkin tuntia vaatii jo oikeasti kovaa kuntoa. Mutta nykyään kun aikaraja on joku 6h, niin sen melkein kävelee siihen vauhtiin... Melkein.
Ei kovinkaan monesta ole edes kävelemään kuutta tuntia putkeen. Ruumiinrakenteen tulee olla melko hintelä eikä siihen 90-100kg:a painava heteromies pysty.
lonesjucca
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja lonesjucca »

Schimanski kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 3:09 pm
Tuskin sitä on edes varsinaisesti päätetty tai mietitty. Eiköhän tuo tapahdu varsinkin USA:ssa tuollaisissa tilanteissa ihan automaattisesti. Tarkka-ampuja on havainnut ammuskelijan katolla ja ampunut suoraan silmien väliin heti kun löytyi sopiva kulma.

Se on sitten ihan oma tarinansa miten tuo tappaja pääsi huomaamatta katolle ja ehti ampumaan useammankin laukauksen ennen eliminointia. Tämä oli juurikin sellainen tapaus mistä erilaiset salaliittoteoriat saavat alkunsa ja voimansa. Minä en tässä tapauksessa sellaisiin usko vaikka joku siellä on sössinyt jo turvajärjestelyiden suunnittelussa kauan ennen Trumpin lavalle tuloa.
Tekohan epäonnistui osaltaan sen vuoksi, että hänen perässään kiipeili katolla myös poliisi ja hänelle tuli kiire huutaa katolla laukaus laukaus laukaus. Sitten poliisin, tai armeijan tms. tarkka-ampuja huusi perään, että laukaus laukaus kuole. Ja tekijä totteli käskyä tilanteen ollessa siten ohi.

Se miten äärioikeistolaista akselatioranismia kannatteleva nuorukainen pääsi katolle tapahtui taas tikkaiden kautta. Jos ei olisi ollut tikkaita katoille ei tätäkään olisi tapahtunut. Tikkaat tulisi poistaa yleisötilaisuuksia vaarantavina.
Vastaa Viestiin