Kilju useimmiten tehdään ihan missä vaan pöntössä tai saavissa jolloin ilman happi pääsee esteettä vaikuttamaan ja juomaan muodostuu etikkahappoja. Ne ei makua paranna ja luulen että vaikuttavat myös jotenkin nauttijan psyykeen, eikä ainakaan rauhoittavasti.vanhellsing kirjoitti: Su Heinä 21, 2024 5:54 pmKilju on vettä, sokeria ja hiivaa(yleensä jotain turbohiivaa millä käy muutamassa päivässä), jotain mehukattia saatetaan laittaa mausteeksi. Sitten on kotiviini, mitä käytetään pidempään ja haetaan hyvää makua alkoholin lisäksi. Aika veteenpiirretty viiva on sitten kiljun ja kotiviinin välillä, enkä osaa määritellä naapurisi juomaa, ehkä enemmän kotiviiniä jos maistiaisiakin on tuonut ja hedelmiä käytetty siihen käymisprosessiin. Kilju yleensä sellaista harmaata, väri siis siitä hiivasta.K9Wifey kirjoitti: Su Heinä 21, 2024 5:47 pm ^
Mitä on kilju?
Naapurilla sellainen käymispönttö ja kovasti se siihen sokeria, viinihiivaa (?) ja erilaisia hedelmiä ostelee - käymisprosessiin siis. Sitten tulee ovelle tuomaan maistajaiset.
Kerran hän on lähestulkoon onnistunut tekemään juotavaa, mutta vaikka niitä muitakin experimenttoos oon maistanut niin en minä niistä kyllä oo seonnut.
Oonko siis juonut kiljua?
Kotiviiniä tehtäessä käytetään käymisvaiheessa vesilukkoa joka estää hapen vaikutuksen ja ainakin maku on huomattavasti parempi kuin Kiljussa.
Minusta Kilju kuuluu ns korvikepäihteisiin. Jos kulutustottumukset ovat kohdallaan, on varaa nauttia parempia juomia.