joey kirjoitti:MotiivitOn kirjoitti:
Mitä hyötyisimme kieltämällä Walther P22 tyyppiset aseet?
Vastaavat valopäät joutuisivat suunnittelemaan tekoaan pidempään. Toki tällöin teko voisi myös jäädä tekemättä, mutta mikäli tuo tekijöiden kommentti siitä että tekoja on suunniteltu vuosia pitää paikkansa, todennäköisempää on että teko toteutuisi ja toteutuessaan olisi paremmin suunniteltu ja raskaammin aseistettu.
Mmhhjaah... Enpä ole (itsekään) ensimmäistä kertaa tätä argumenttia täällä lausumassa, mutta en usko laittoman aseen saamisen olevan paljoa työläämpää kuin ampumaseuraan liittyminen ja aseenkantoluvan hankkiminen ja sen jälkeen aseen ostaminen.
Itse en ole ase-harrastaja, mutta silti en usko, että aseiden kieltämisellä näitä ongelmia ratkaistaan. Ei tarvinnut Myyrmannin kaverikaan aseenkantolupaa.
Aseiden kieltäminen ja poliisin toimiin puuttuminen on vähän sama kuin jos VR myisi kahvinsa pallon muotoisissa kupeissa ja sitten kehittelisi ratkaisuja sille, miten kaatuva kahvi ei osuisi ihmisten vaatteille. Muovisia ruokalappuja ja sen sellaisia.
Pidin Kataisen TV-puheen siitä osasta, jossa hän sanoi, ettei ole väärin välittää ja huolehtia muista ihmisistä, mutta en sitten enää siihen heti perään heitettyihin kansalaisten ahdistamisesityksistä. Lisää työvoimaa lapsista huolehtimiseen. Ei välttämättä pienempiä koululuokkia, mutta enemmän lapsia huomioivia ihmisiä.
Itse olisin voinut omasta asemastani ikätoverieni parissa, päätyä tällaiseen kauheuteen, mutta minulla on ainakin ollut kotona asiat kunnossa ja joku, jonka kanssa puhua mistä tahansa asiasta, minkä lisäksi minulle on opetettu vähemmän kosto-mentaliteettia ja enemmän sitä, että maailmasta pitäisi tehdä kaikille parempi paikka. Saattaa kuulostaa jonkun korviin naurettavalta pehmolöpertelyltä, enkä tiedä, mitä arvoja Saaren aseiden parissa työskentelevä isä ja Auvisen vanhemmat ovat opettaneet, mutta minä en ole koskaan syyllistynyt henkirikokseen, tai edes kokenut kaipuuta sellaiseen.
konsta kirjoitti:Seuraava idiootti on todennäköisesti jo valmistautumassa. Hän tarvitsee vähintään 11 uhria. Poliisin olisi syytä valmentaa koululaisia. Latauksen aikana on hyökättävä, purtava, potkittava, revittävä silmät päästä. Tärkeätä olisi tajuta, ettei ampuja ole ravoissaan, vaan lähinnä hurmoksessa. Hänelle jutuu tekemään kovaa vävaltaa, ennenkuin tokenee.
Mielestäni ei ole aiheellista varta vasten opettaa koululaisia, miten toisia koululaisia vastaan hyökätään. Tässä koulutettavien joukossa kuitenkin on sitten mukana ne tulevat ongelmatapauksetkin. Tietävät, millä agressiolla kaverit on opetettu toimimaan ja mitä jekkuja tekemään, niin osaavat varautua.
Harriet Makepeace kirjoitti:Sinäkin Vodka taidat olla hoidon tarpeessa. Suosittelen ehdottomasti ennen kuin alat seuraamaan idoliesi jalanjälkiä.
Minä en jotenkin ole
VoDKasta huolissani(, mutta kerrankos sitä erehtyy). Toisin kuin Auvinen omilla foorumeillaan, VoDKa ei nähdäkseni täällä ole tullut tyrmätyksi ja torjutuksi, ainakaan varteenotettavien kirjoittajien toimesta. (Sinäkin, Harriet, olet nytkin enemmänkin tukemassa, vaikka hatarien muistikuvieni pohjalta olette usein ollut hyvinkin eri mieltä eri asioista.) Saareen verrattuna toisaalta VoDKalla tuntuisi olevan enemmän ymmärrystä ihmisiä kohtaan kuin vihaa(?) Mutta mikäpä psykoanalyytti minä olen sanomaan, etenkään kun en ole ketään noista kolmesta tavannut.
Tällä foorumilla ehkä
markja on eniten paitsiossa ja saa lokaa niskaansa, mutta hänen politiikkansa perustuu ymmärtääkseni heti sananvapauden jälkeen fyysisen koskemattomuuden kunnioittamiseen. Luottaisin siihen, että tällaisellakin vallankumouksella on terveempi pohja ja parempi mahdollisuus onnistua kuin Auvisen touhuilulla.
Mielestäni näen näissä molemmissa kouluammuskelutapauksissa sen kuvion, että ensin on tullut vertaistensa syrjimäksi oikeassa elämässä, sen jälkeen luullut löytäneensä yhteisön, jossa voisi pärjätäkin, mutta kokenut siellä taas saman kohtalon. Tämän kuvion olen itsekin aikanani kokenut - tämä ei ole riittävä tunniste - mutta olen selvitynyt tilanteesta mielekkäimmin keinoin. Olisikohan tämä kuvio yksi niistä Saksassa(ko se oli?) löydetyistä 51 (muistaakseni) tunnistusmerkeistä näissä tapauksissa? (Olisi kiva tietää ja kokea itsensä päteväksi

)
(Toivottavasti tummennettu teksti kiinnittää molempien mainitsemieni henkilöiden huomion, etten tule puhuneeksi heistä "selän takana")
Ihmistä etsimässä.