Talvi24 kirjoitti: Ti Heinä 30, 2024 3:31 pm
ˆˆ
Kommenttina MonkanSe viestiin:
Väkituomion tieto on, että T on joskus aikoinaan diagnosoinut itseltään ADHDn ja aloittanut siihen silloin lääkityksen. Tämän on kertonut hjoitava psykiatrti todistelussaan.
Välituomion tekstistä myös tiedetään, että käytössä on ollut nimenomaan keskushermosto-stimulantti- lääkitys ja kaksi eri stimulanttia. Tuon tiedon perusteella on ilmeistä, että on käyttänyt aamulla pitkävaikutteista stimulanttia ja iltapäivällä lyhytvaikutteista.
Välituomiossa oli jo ainakin 5.1.2023 selvillä, että on käyttänyt väärin stimulantteja sen lisäksi, että oli diagnosoitu riippuvuus uni- ja rauhoittaviin lääkkeisiin. Entinen diagnoosinsa
Toistuva masennus oli myös ja käsittääkseni
ADHD (vaikka se näyttää tuosta päiväm,äärästä jääneen pois.
Tikkasella oli ollut jo aiemminkin useampia hoitosuteita psykiatrin kanssa ennen kun tämä viimeisin alkoi19.8.2021, silloin oli hänen edellinen hoitava psykiatrinsa jäänyt eläkkeelle.
Ei ole mitään tietoja siitä, oliko T mahdollisesti aina tai lähes aina pyytyänyt stimulanttien reseptit hoitaneilta psykiatreita tai oliko esim. osan kirjoittanut itse. Viimeisen hoitosuteen ajalta tieto reseptien osalta, että osan kirjoitti T itse ja osan psykiatri. Tieto myös, että nimenomaan oli halunnut itse pääsääntöisesti vastata masennuslääkkeiden kokeiluista <- tuosta voisi päätellä, että nimenomaan niitä olisi itse kirjoittanut.
Mainittakoon, ettei apteekin farmaseutti tiedä, kuka lääkäri minkäkin diagnoosin on tehnyt. Ko. lääkkeen ekasta reseptistä sen voisi ehkä päätellä. Farmaseutilla ei ole tietenkään pääsyä potilaan sähköisiin postilaskertomuksiin.
Farmaseutti näkee sen eRec osion. En tiedä, puuttuvatko farmaseutit apteekki-asioinnin aikana tai tekevätkö tarvittaessa jonnekin (mihin?) ilmoituksia, jos lääkäri on kirjoittanut itselleen esim. stimulantteja tai uni- ja rauhoittavia lääkkeitä. Siis,
miten apteekkien tekemä eReseptien valvonta toteutuu?
Onhan tietysti mahdollista, että T olisi junaillut kaikki uni- ja rauhoittavien lääkkeiden ja stimulanttien reseptien kirjoitukset aina kullekin hoitavalle lääkärille. Ehkäpä onkin tehnyt noin? Se tietohan on ollut, ettei nykyisistä masennuslääkkeistä saa mitään kiksejä, eikä niitä sen vuoksi kuulemma käytetä väärin.
ADHD ihmisiä on monenlaisia ja toki heissä on väitelleitä tohtoreita. Erityisesti ns. ”puhtaassa” ADHD:ssä (ei ko-morbiditeetteja) on iso osa heitä, joilla ei ole mitään kehitystasollisia, kognitiivisia ongelmia. Monien ellei lähes kaikkien heistä kohdalla adhd-lääkitys tuo hyvin oleellisen helpotuksen siihen kesittymisen ja tarkkaavuuden parantumisen myötä, että oppiminen, opiskelu sujuu paremmin eikä tipu turhaan kärryiltä.
Tuopa onkin jännä huomio, että ADHDn ja esim. autismin välillä on todettu vahva, ihan tilastollisesti merkittävä komorbiditeetti. Omasta työstäni ei jäänyt tuollaista tuntumaa (potilaina lapsia ja nuoria).
Toki esimerkkiisi liittyen, on älykkäitä autisteja, joilla myös ADHD - jotka voisivat varmasti olla ainakin periaatteessa tohtoreita.
Mielentila-tutkimuksessa ovat selvittäneet senkin, onko Tn oma tekemä ADHD diagnoosi validi. Ja selvittäneet senkin, onko hänellä jonku autismispektrin dg tai piirteitä sellaisesta - sitä epäilyä T on itse tuonut esille välituomion mukaan.
JOS T olisi nyt vapaana odottamassa 30.8. oikeuden istutoa, tuomiota, niin kyllä hän tällä hetkellä voisi kirjoittaa tarvittaessa itselleen eReseptejä (JulkiTerhikki on tiettävästi ihan ajantasainen), mutta ei Tn pitäisi periaatteessa tarvita kirjoittaa itselleen nyt reseptejä, kun vankisairaalan tai vankilan lääkäri olisi kirjoittanut hänelle nyt käytössään olevien lääkkeiden reseptit. Ja kuten sanottu
en usko hänen edes olevan nyt vapaana.