Sukupuolenvaihdos ja transseksuaalisuus

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Korpisoturi
Perry Mason

Re: Sukupuolenvaihdos ja transseksuaalisuus

Viesti Kirjoittaja Korpisoturi »

viivahattu kirjoitti: La Elo 03, 2024 1:01 pm
Korpisoturi kirjoitti: La Elo 03, 2024 12:29 pm
Jaaha, Korpiautistin luetun ymmärtämisessä on vieläkin jonkinasteisia puutteita.

Ensinnäkin minä kysyin, lähtisitkö sinä ottamaan matsia selvästi sinua kovempaa ottelijaa vastaan? Minä voisin vaikka huvikseni kokeillakin jotain toista kadulta repäistyä läskiä vastaan, mutta jos minut tällaiseen matsiin houkuteltaisiin ja sitten vastapäiseen nurkkaan astelisikin Tyson Fury, niin kyllä se hanska nousisi pystyyn jo ennen kuin sieltä ehtisi tulla yhtään iskua minun naamariini. Minä en pyytänyt sinua loukkaantumaan kamppailulajien harrastajien puolesta tai kertomaan, mitä joku Immu on asiasta sanonut. Enkä varsinkaan pyytänyt linkkiä videoon, jossa samankokoiset ja fyysisesti tasavahvan näköiset miehet ottavat matsia.

Toisekseen KOK järjestää olympialaisten nyrkkeilyturnaukset itse, kuten teki myös Tokiossa kolme vuotta sitten. KOK on itse sanonut, että sukupuolitestejä ei järjestetä, vaan sukupuoli katsotaan passista. Suomessa naisen passin saa, kun ilmoittaa olevansa nainen ja hankkii uuden passin. Ja tässä olisi taas tarvittu sitä sarkasmin tajua. En ollut tosissani kun ehdotin, että Suomen pitäisi toimia noin ja lähettää naisten olympiaturnaukseen miesnyrkkeilijöitä. Se oli sitä sarkasmia.
Jaaha, haavavittuautistin luetun ymmärtämisessä on edelleen vakavia puutteita, mikä ei ole yllätys hänen koulutustason huomioiden.

Totta kai ottaisin ja olen myös ottanut. En halua narsistisesti korostaa itseäni, joten kerroin miljoonien ihmisten maailmassa niin tekevän.
Sinä nyt pelkäät ihan jo maahanmuuttajia ja luulet sen takia minunkin olevan kaltaisesi pelokas nörttipoju.

"Enkä varsinkaan pyytänyt linkkiä videoon, jossa samankokoiset ja fyysisesti tasavahvan näköiset miehet ottavat matsia." Höpöhöpö. Melvin oli niin kovassa kunnossa 2000-luvun alussa, että siinä voi henki lähteä silloisin vaparisäännöin. Immu on tasan varmasti tiennyt, että mitään tsänssiä voittaa ei ole. On silti lähtenyt ottamaan rohkeasti matsia. Tippui ensimmäisestä lyönnistä, mutta onneksi ei käynyt mitään erityisen vakavaa.

https://www.youtube.com/watch?v=_h8gsjL7qgc

Nämäkään tyypit eivät ole mitään kusisia pikkuprinsessahuoria. Eivät todellakaan luovuta itkuisina parista lyönnistä kylkeen.

"Toisekseen KOK järjestää olympialaisten nyrkkeilyturnaukset itse, kuten teki myös Tokiossa kolme vuotta sitten. KOK on itse sanonut, että sukupuolitestejä ei järjestetä, vaan sukupuoli katsotaan passista. Suomessa naisen passin saa, kun ilmoittaa olevansa nainen ja hankkii uuden passin. Ja tässä olisi taas tarvittu sitä sarkasmin tajua. En ollut tosissani kun ehdotin, että Suomen pitäisi toimia noin ja lähettää naisten olympiaturnaukseen miesnyrkkeilijöitä. Se oli sitä sarkasmia."

Kertoo paljon, että luulet olympianyrkkeilyn olevan jokin kova juttu kamppailulajimaailmassa :D Joko olet ihan vitun kujalla tai sitten todellakin on loistavaa sarkasmia :mrgreen:
snufkin kirjoitti: Su Elo 25, 2024 1:03 am JesseHamesin anti keskusteluun on toistella samoja fraaseja tai linkkailla samoja linkkejä. Kyky kriittiseen omaan ajatteluun näyttää puuttuvan täysin
viivahattu
Watson itse

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

Minä en usko hetkeäkään, että sinä olet mikään vakava kamppailulajiharrastaja ihan jo siitä syystä, että en ole koskaan enkä kertaakaan nähnyt yhdenkään sellaisen haukkuvan miestä (joo joo, tiedän että sillä on syntyessään ollut pillu, mutta kuitenkin XY-kromosomit ja samat testotasot kuin miehillä) vastaan kehässä joutuvaa naista "kusiseksi pikkuprinsessahuoraksi", jos se matsi ei ihan hirveästi innosta. Päin vastoin siellä jos missä ollaan hyvin yleisesti sitä mieltä, että naiset kamppailevat naisia vastaan ja miehet miehiä vastaan. Ihan kaikkein hähmäisimpien vapaaottelurunkkarien sisäpiireistä en tiedä kun en niissä pyöri, mutta aika paljon siellä on paskaa tullut niskaan näille muutamalle transnaiselle, jotka ovat naisten sarjassa käyneet matsia ottamassa.

Ja luetun ymmärtämisessäkin ongelmat jatkuvat. Missä vaiheessa minä väitin, että olympianyrkkeily olisi joku kamppailulajien kovin juttu? Siitä ei ollut missään vaiheessa kysymys. Kamppailulaji se kuitenkin joka tapauksessa on, eikä minua edelleenkään saisi samaan kehään sen Tyson Furyn tai ylipäätään kenenkään ammattinyrkkeilijän kanssa, vaikka painoa suunnilleen saman verran onkin.
Korpisoturi
Perry Mason

viivahattu kirjoitti: La Elo 03, 2024 10:48 pm Minä en usko hetkeäkään, että sinä olet mikään vakava kamppailulajiharrastaja ihan jo siitä syystä, että en ole koskaan enkä kertaakaan nähnyt yhdenkään sellaisen haukkuvan miestä (joo joo, tiedän että sillä on syntyessään ollut pillu, mutta kuitenkin XY-kromosomit ja samat testotasot kuin miehillä) vastaan kehässä joutuvaa naista "kusiseksi pikkuprinsessahuoraksi", jos se matsi ei ihan hirveästi innosta. Päin vastoin siellä jos missä ollaan hyvin yleisesti sitä mieltä, että naiset kamppailevat naisia vastaan ja miehet miehiä vastaan. Ihan kaikkein hähmäisimpien vapaaottelurunkkarien sisäpiireistä en tiedä kun en niissä pyöri, mutta aika paljon siellä on paskaa tullut niskaan näille muutamalle transnaiselle, jotka ovat naisten sarjassa käyneet matsia ottamassa.

Ja luetun ymmärtämisessäkin ongelmat jatkuvat. Missä vaiheessa minä väitin, että olympianyrkkeily olisi joku kamppailulajien kovin juttu? Siitä ei ollut missään vaiheessa kysymys. Kamppailulaji se kuitenkin joka tapauksessa on, eikä minua edelleenkään saisi samaan kehään sen Tyson Furyn tai ylipäätään kenenkään ammattinyrkkeilijän kanssa, vaikka painoa suunnilleen saman verran onkin.
En mä ole mitenkään erityisen vakava, eikä minulla ole tarkoituksena itseäni korostaa ja siksi mieluummin keskustelisin asiasta enkä muista nikeistä.

"kusiseksi pikkuprinsessahuoraksi" Ei sellaista ehkä kannattaisi julkisesti omalla nimellään kertoakaan. Toki olet taas varmaan naruttanut minua esittämällä dorkaa, eli kertomasi on varmaan sarkasmia.

" haukkuvan miestä" Jos keskiverto suomalainen nainen on mies, niin sitten hyväksyn määritelmäsi.

"Toisekseen KOK järjestää olympialaisten nyrkkeilyturnaukset itse, kuten teki myös Tokiossa kolme vuotta sitten. KOK on itse sanonut, että sukupuolitestejä ei järjestetä, vaan sukupuoli katsotaan passista. Suomessa naisen passin saa, kun ilmoittaa olevansa nainen ja hankkii uuden passin. Ja tässä olisi taas tarvittu sitä sarkasmin tajua. En ollut tosissani kun ehdotin, että Suomen pitäisi toimia noin ja lähettää naisten olympiaturnaukseen miesnyrkkeilijöitä. Se oli sitä sarkasmia." Tämä on olkiukkoiluskeidaa. En minä ole kommentoinut millään tavoin mitään KOK-asioita tai sen järjestämiä sukupuolitestejä.

"Missä vaiheessa minä väitin, että olympianyrkkeily olisi joku kamppailulajien kovin juttu?" Sellainen vaikutelma syntyy, kun kovasti höpötät jotain KOK-skeidaa/sukupuolitestejä, vaikka en minä ole kommentoinut KOK-asioita.
snufkin kirjoitti: Su Elo 25, 2024 1:03 am JesseHamesin anti keskusteluun on toistella samoja fraaseja tai linkkailla samoja linkkejä. Kyky kriittiseen omaan ajatteluun näyttää puuttuvan täysin
viivahattu
Watson itse

En tiedä, miksi edes oletan sinulta, että ymmärtäisit mitä muut kirjottavat, kun et sinä näköjään tiedä, mitä edes itse kirjoitat.
Korpisoturi kirjoitti: La Elo 03, 2024 12:29 pm Ja siis Suomen sukupuoliluokittelu ei takaa sitä, että esim. tietty lajiliitto hyväksyy luokittelun.
TÄMÄN takia minä nostin esiin sen, että olympialaisten nyrkkeilyn järjestää KOK itse. TÄMÄN takia minä mainitsin sen, että Suomessa naisen passin saa, kun ilmoittaa olevansa nainen ja hankkii uuden passin. En väittääkseni, että nimenomaan olympialaisten nyrkkeily olisi jotenkin erityisen kova tai arvostettu kamppaliulaji ja mitä kaikkea sinä nyt oletkaan tässä lässyttänyt aiheen vierestä. Jos et edes tiedä mistä puhutaan, niin olisiko parempi olla hiljaa? :D
Korpisoturi
Perry Mason

viivahattu kirjoitti: Su Elo 04, 2024 11:22 am En tiedä, miksi edes oletan sinulta, että ymmärtäisit mitä muut kirjottavat, kun et sinä näköjään tiedä, mitä edes itse kirjoitat.
Korpisoturi kirjoitti: La Elo 03, 2024 12:29 pm Ja siis Suomen sukupuoliluokittelu ei takaa sitä, että esim. tietty lajiliitto hyväksyy luokittelun.
TÄMÄN takia minä nostin esiin sen, että olympialaisten nyrkkeilyn järjestää KOK itse. TÄMÄN takia minä mainitsin sen, että Suomessa naisen passin saa, kun ilmoittaa olevansa nainen ja hankkii uuden passin. En väittääkseni, että nimenomaan olympialaisten nyrkkeily olisi jotenkin erityisen kova tai arvostettu kamppaliulaji ja mitä kaikkea sinä nyt oletkaan tässä lässyttänyt aiheen vierestä. Jos et edes tiedä mistä puhutaan, niin olisiko parempi olla hiljaa? :D
*pltmtxtvp*tm

Jos nyt ymmärtämisistä keskustellaan, niin:

"Ja siis Suomen sukupuoliluokittelu ei takaa sitä, että esim. tietty lajiliitto hyväksyy luokittelun." Miten TÄMÄ liittyy KOK-asioihin tai edes välttämättä nyrkkeilyyn? Huomioni koskee siis tietysti useampaa eri kamppailulajia eikä mitenkään olympianyrkkeilyä. Sinä olet nyt lässyttänyt tyhjänpäiväistä lätinää KOK-asioista useamman viestin mihinkään liittymättä.

Kirjoitit aiemmin:

"yhdenkään sellaisen haukkuvan miestä (joo joo, tiedän että sillä on syntyessään ollut pillu, mutta kuitenkin XY-kromosomit ja samat testotasot kuin miehillä) vastaan kehässä joutuvaa naista "kusiseksi pikkuprinsessahuoraksi"

Enkä minä ole myöskään haukkunut Carinia "kusiseksi pikkuprinsessahuoraksi". Olen sen sijaan antanut esimerkkejä henkilöistä, jotka eivät ole kusisia pikkuprisessahuoria. Se on tietysti niin, että Carini luovutti ottelun aivan liian nopeasti.
viivahattu
Watson itse

Korpisoturi kirjoitti: Su Elo 04, 2024 2:47 pm
viivahattu kirjoitti: Su Elo 04, 2024 11:22 am En tiedä, miksi edes oletan sinulta, että ymmärtäisit mitä muut kirjottavat, kun et sinä näköjään tiedä, mitä edes itse kirjoitat.
*pltmtxtvp*tm

"Ja siis Suomen sukupuoliluokittelu ei takaa sitä, että esim. tietty lajiliitto hyväksyy luokittelun." Miten TÄMÄ liittyy KOK-asioihin tai edes välttämättä nyrkkeilyyn? Huomioni koskee siis tietysti useampaa eri kamppailulajia eikä mitenkään olympianyrkkeilyä. Sinä olet nyt lässyttänyt tyhjänpäiväistä lätinää KOK-asioista useamman viestin mihinkään liittymättä.
No vittu siten, että tässä puhutaan OLYMPIALAISTEN nyrkkeilystä ja siitä, mitkä kriteerit turnauksen järjestävällä KOK:lla on ollut tämänvuotisten OLYMPIALAISTEN kilpailijoiden hyväksymiselle. En minä ole missään vaiheessa puhunut mistään muusta kuin meneillään olevasta olympiaturnauksesta, sinä olet omassa kuvitellussa neruoudessasi onnistunut jotenkin niin käsittämään.

Otetaanpa rautalankaa:

Tokion olympialaisissa ja käynnissä olevissa Pariisin olympialaisissa nyrkkeilyturnaukset on järjestänyt KOK itse, ei IBA, jonka kanssa KOK on katkaissut yhteistyön. IBA hyllytti tämän algerialaisen ja yhden taiwanilaisen edellisistä MM-kisoista siksi, että sukupuolitestistä tuli hylsy. KOK:n "sukupuolitesti" tähän olympiaturnaukseen oli se, että katsotaan passista sukupuoli. Kun puhutaan OLYMPIANYRKKEILYSTÄ juuri tällä hetkellä, ei siis tarvitsisi löytää mitään lajiliittoa, joka hyväksyy Suomen sukupuoliluokittelun. KOK hyväksyy jo nyt sellaisenaan sen, mitä passissa lukee, koska muutakaan järjestelmää ei siellä ole. En minä tiedä, että etkö sinä vain ole ollut näistä tämän keskustelun kannalta ihan kriittisistä perusasioista ollenkaan tietoinen ennen kuin olet rynnännyt suin päin esittelemään ylivertaista tietämystäsi vai mistä sinä olet saanut noita jankuttamiasi asioita päähäsi. Eikä ihan hirveästi myöskään tässä vaiheessa enää kiinnosta. Ihan hyvää viihdettä tämmöinen vääntäminen täysin kujalla olevan ihmisen kanssa on aikansa, mutta nyt alkaa pikkuhiljaa puuduttaa.
Korpisoturi
Perry Mason

viivahattu kirjoitti: Su Elo 04, 2024 4:22 pm
Korpisoturi kirjoitti: Su Elo 04, 2024 2:47 pm

*pltmtxtvp*tm

No vittu siten, että tässä puhutaan OLYMPIALAISTEN nyrkkeilystä ja siitä, mitkä kriteerit turnauksen järjestävällä KOK:lla on ollut tämänvuotisten OLYMPIALAISTEN kilpailijoiden hyväksymiselle. En minä ole missään vaiheessa puhunut mistään muusta kuin meneillään olevasta olympiaturnauksesta, sinä olet omassa kuvitellussa neruoudessasi onnistunut jotenkin niin käsittämään.

Otetaanpa rautalankaa:

Tokion olympialaisissa ja käynnissä olevissa Pariisin olympialaisissa nyrkkeilyturnaukset on järjestänyt KOK itse, ei IBA, jonka kanssa KOK on katkaissut yhteistyön. IBA hyllytti tämän algerialaisen ja yhden taiwanilaisen edellisistä MM-kisoista siksi, että sukupuolitestistä tuli hylsy. KOK:n "sukupuolitesti" tähän olympiaturnaukseen oli se, että katsotaan passista sukupuoli. Kun puhutaan OLYMPIANYRKKEILYSTÄ juuri tällä hetkellä, ei siis tarvitsisi löytää mitään lajiliittoa, joka hyväksyy Suomen sukupuoliluokittelun. KOK hyväksyy jo nyt sellaisenaan sen, mitä passissa lukee, koska muutakaan järjestelmää ei siellä ole. En minä tiedä, että etkö sinä vain ole ollut näistä tämän keskustelun kannalta ihan kriittisistä perusasioista ollenkaan tietoinen ennen kuin olet rynnännyt suin päin esittelemään ylivertaista tietämystäsi vai mistä sinä olet saanut noita jankuttamiasi asioita päähäsi. Eikä ihan hirveästi myöskään tässä vaiheessa enää kiinnosta. Ihan hyvää viihdettä tämmöinen vääntäminen täysin kujalla olevan ihmisen kanssa on aikansa, mutta nyt alkaa pikkuhiljaa puuduttaa.
Missä tässä?

Rautalangasta: Ketjun aihe on käsittääkseni sukupuolenvaihdos ja transseksuaalisuus. Ihan hyvää viihdettä, että joku kuvittelee kaikkien muidenkin keskustelevan erityisesti olympianyrkkeilystä :D Vielä parempaa viihdettä on, että tämä kyseinen joku kuvittelee muiden olevan kujallaan. Jos tämä on sarkasmia, niin onnittelen!

Vaikutat erityisen innostuneelta olympianyrkkeilystä ja oletat muidenkin olevan. Et ymmärtänyt edes alkuperäisviestini koskevan kamppailulajeja ja lajiliittoja yleisesti. Sen nyt yleisesti kommentoin, että Carini luovutti aivan liian helposti, eikä osoittanut kamppailuhenkeä lainkaan, jos se sinulta jäi "sarkastisesti" tajuamatta.
viivahattu
Watson itse

En vittu vaan jaksa enää. Sovitaan, että sinä voitit. :D
Korpisoturi
Perry Mason

viivahattu kirjoitti: Su Elo 04, 2024 4:52 pm En vittu vaan jaksa enää. Sovitaan, että sinä voitit. :D
*pltmtxtvp*tm

Olen itse sitä mieltä, että satanistieliitti haluaa vaihtaa väestön ja ennen kaikkea miesten hakkaavan naisia nyrkkeilykehässä. Tähän vaikuttanee se, että Proud boys voitti Tunnelisodassa Partanaisten armeijan, vaikka se tavallaan Ukrainassa jatkuu Proxy-sotana.

Ai mistäkö tämän tiedän? Mara kuuli Peran kertoneen Jompelle asiasta. Pera oli kuullut asiasta yheltä jenkkiläiseltä bodarilta Tallinnassa.
Paikalla
Huutaja Jaana
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Huutaja Jaana »

https://yle.fi/a/74-20118733

Texasissa poikkeuksellinen syyte: Lääkäri hoiti transnuoria vastoin lakia
Texas kielsi viime vuonna alaikäisten sukupuolenkorjaukseen liittyvät hoidot.

Mielenosoittajat osoittamassa mieltään Texasin Capitolilla.

Transnuorten oikeuksista järjestetty mielenilmaus Texasin osavaltion pääkaupungissa Austinissa maaliskuussa 2023. Republikaanikuvernööri Greg Abbott allekirjoitti sukupuolenkorjaushoidot kieltävän lain saman vuoden kesäkuussa.

Yhdysvaltain Texasissa on nostettu tiettävästi ensimmäinen syyte transnuoren hoitamisesta lainvastaisesti.

Kanteen mukaan lääkäri on määrännyt testosteronia vähintään 21 alaikäiselle, jotka haluavat korjata sukupuolensa naisesta mieheksi.

Texasin osavaltion oikeusministerin Ken Paxtonin mukaan Dallasissa toimivan yliopiston lastenlääkäri on vaarantanut lasten ja nuorten turvallisuuden ja terveyden.

Paxtonin mukaan lääkäri on väärentänyt potilastietoja ja lääkemääräyksiä.

Syytteessa vaaditaan sakkoja ja ammattioikeuksien perumista
Texasissa tuli vuonna 2023 voimaan laki, joka kieltää sukupuolenkorjaushoidot alaikäisille. Lain mukaan hoitohenkilökunta ei saa vahvistaa lapsen käsitystä sukupuolestaan, mikäli käsitys on ”ristiriidassa biologisen sukupuolen kanssa”.

Jos tähän tarkoitukseen määrätään murrosikää siirtävää hoitoa tai hormonihoitoa, lääkäri voi menettää oikeuden harjoittaa ammattiaan. Mikäli kyseisillä hoidoilla hoidetaan liian aikaisin tai myöhään alkanutta murrosikää, ne ovat sallittuja.

Syytteessä esitetään lääkärin toimiluvan perumista ja 10 000 dollarin sakkoa per tapaus, eli yhteensä noin 194 000 euron sakkoja.

Yhdysvalloissa noin puolet osavaltioista on kieltänyt osittain tai kokonaan nuorten sukupuolenkorjaushoidot.

Tiedossa ei ole, onko vastaavia oikeusjuttuja nostettu muualla.
punch kirjoitti: Su Heinä 20, 2025 2:44 am Tällaisella foorumilla te ihmiset kirjoittelette.
Hank Voight

Viesti Kirjoittaja Hank Voight »

Huutaja Jaana kirjoitti: Pe Loka 18, 2024 3:10 pm https://yle.fi/a/74-20118733

Texasissa poikkeuksellinen syyte: Lääkäri hoiti transnuoria vastoin lakia
Texas kielsi viime vuonna alaikäisten sukupuolenkorjaukseen liittyvät hoidot.
Poikkeuksellinen syyyte joo. Sen sijaan ei ole lainkaan tavatonta, että Texasissa lääkäri saa syytteen abortin suorittamisesta. Ei auta puolustukseksi edes se, että on siinä operaatiossa saattanut pelastaa hengen.

En ota kantaa sukupuolen korjausleikkausten enkä lääkehoitojen mielekkyyteen tahi mielettömyyteen, mutta sitä vaan yritän aina sanoa, että ne jotka USA:ssa haluavat laittaa nuo edellä mainitut pannaan, haluavat myös saada voimaan keskiaikaiset aborttilait. Ja sen sanon, että ne nyt ainakin ovat syvältä ja pyyhkimättä.
RL11/6
Watson itse

Viesti Kirjoittaja RL11/6 »

Kiinnostaisi tietää paljonko veroeuroja menee näiden "hoitamiseen" julkisessa terveydenhuollossa ja genitaalikirurgiaan, joka on pois kokonaisresursseista esim. Eturauhassyöpäleikkausjonoja voitaisiin lyhentää merkittävästi.

Seksuaalivähemmistökommentointina ihmettelen ettei LGBTQ-porukkaan ole vielä liitetty raiskaajaseksuaali-identiteettiä pedofiilin lisäksi. Perinteisten homobaarien ja yökerhojen lisäksi näille voitaisiin perustaa vastavia. Myös Mannerheimin nimeä kantava säätiö olisi varsin loistava, koska tämä oli itsekin homopiirteinen lapsiprostituoitu. Mannerheimin Pedofiiliensuojeluliitto sekä Pelastakaa Raiskaajat Ry olisi erittäin nykyaikaa.
Itsenäisen Suomen Kansallisen Taistelujoukon Rintaman kunniajäsen jo vuodesta 1997. Tarkemmin alkukesästä, kun Captain Jack soi listahittinä radioaalloilla ja maailmassa oli vielä kaikki hyvin.
Ifigeneia
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Noinkohan se genitaalien nurinpäin kääntämiseen erikoistunut plastiikkakirurgi osaisi operoida eturauhasia, vai laitetaanko tämä kirurgi kilometritehtaalle...
Tekikö Lilleri-Lalleri itsemurhan, vai tapettiinko hänet?
Paikalla
Huutaja Jaana
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Huutaja Jaana »

https://yle.fi/a/74-20171447?fbclid=IwY ... WO5pk4Wkhg

Emilialla ei ollut transdiagnoosia, mutta lääkäri aloitti hoidot silti – Valvira puuttui asiaan

Transsukupuolinen Emilia joutui lopettamaan hoidon yksityislääkärillä, kun Valvira rajoitti tämän ammattioikeutta. Valviran mukaan lääkärit vaaransivat potilasturvallisuuden.

Henkilö seisoo ulkona vihreässä mekossa ja pinkissä t-paidassa, ympäröivä luonto tuo kuvaan rauhallisen tunnelman.

Emilia toivoo, että transihmisten hoito ja hoidon valvonta tehtäisiin potilaslähtöisesti. Hän kokee, että yksityislääkäri osasi huomioida hormonihoidon riskit ja kertoa niistä kattavasti.

Lotta Sillanmäki
11.7. 10:05

Terveydenhuollon valvontaviranomainen Valvira on rajoittanut kahden sukupuoli-identiteetin häiriöitä hoitaneen lääkärin ammatinharjoittamisoikeutta.

Valviran mukaan yksityisessä terveydenhuollossa toimineet lääkärit ovat vaarantaneet potilaidensa turvallisuuden määrätessään heille hormoneja translain ja -asetuksen vastaisesti.

Lahtelainen Emilia hakeutui transsukupuolisuuden vuoksi yksityislääkärin vastaanotolle vuonna 2018.

– Olin kuullut, että julkisiin on hirveän pitkät jonot, että pääsee mihinkään tapaamiseen ja sen jälkeen ilmeisesti tutkimusprosessikin on hirveän hidas, Emilia kertoo.

Hän esiintyy vain etunimellään, koska jutussa käsitellään hänen terveystietojaan. Emilian henkilöllisyys on Ylen tiedossa ja Yle on nähnyt asiakirjat, joista hoitosuhde käy ilmi.

Emilia on lapsesta saakka toivonut naisellista kehoa. Vasta aikuisena hän sai tietää, että kyse on transsukupuolisuudesta, johon voi saada

Emilia sai yksityislääkäriltä reseptejä hormonivalmisteisiin noin vuoden ajan. Samaan aikaan hän oli tutkimusjaksolla julkisessa terveydenhuollossa sukupuoli-identiteetin tutkimuspoliklinikalla, mutta diagnoosia ei ollut vielä asetettu.

Poliklinikalla selvisi, että hoito yksityisellä joudutaan lopettamaan. Lääkäristä oli tehty valitus Valviralle.

– Se oli tosi paha paikka minulle. Tuli yhtäkkiä pelko, että hoitoni keskeytyy, enkä saisi julkiselta hoitoa ainakaan vähään aikaan.

Tilanne nosti pintaan itsetuhoisia ajatuksia. Emilialla oli aiemmin ollut useita itsemurhayrityksiä, joiden taustalla oli sukupuoliristiriidan aiheuttama ahdinko.

Pian Emilia kuitenkin sai diagnoosin ja hoitoja pystyttiin jatkamaan julkisella puolella. Hänen mukaansa hormonihoito ei eronnut mitenkään yksityislääkäriltä saadusta hoidosta.

Valviran mukaan potilasturvallisuus vaarantui
Emiliaa hoitaneesta mieslääkäristä tehtiin valitus Valviraan syyskuussa 2019. Ilmoitus tehtiin HUSin sukupuoli-identiteetin tutkimuspoliklinikalta.

Sen mukaan lääkäri oli määrännyt potilailleen sukupuolta korjaavia hormoneja niin sanotun translain ja -asetuksen vastaisesti ilman, että potilaiden transsukupuolisuus oli vahvistettu tutkimuksilla.

Valvira antoi lokakuussa 2020 päätöksen, jolla lääkärin ammatinharjoittamisoikeutta rajoitettiin. Hän ei saa hoitaa potilaidensa sukupuoli-identiteetin häiriöitä, eikä määrätä näille potilaille sukupuolihormoneja tai sukuelimiin vaikuttavia aineita.

Päätöksen perusteena oli, että lääkäri toimi yleisesti hyväksyttyjen menettelytapojen ja voimassa olevien säännösten vastaisesti. Myös potilasasiakirjojen merkinnät olivat puutteelliset.

Valviran mukaan tämä vaaransi potilasturvallisuuden.

Valviralle antamassaan vastauksessa lääkäri kiisti vaarantaneensa potilasturvallisuuden.

Mieslääkäri työskenteli aiemmin yksityisen lääkäriaseman vastaavana johtajana. Hän on jo eläkeiän ylittänyt, eikä Ylen tietojen mukaan työskentele enää kyseisessä yrityksessä.

Yle ei tavoittanut lääkäriä kommentoimaan asiaa.

Lääkäri määräsi hormoneja etävastaanotolla

Myös toinen transsukupuolisia hoitanut lääkäri on joutunut Valviran rajoitustoimenpiteiden kohteeksi.

Lääkäri Kipinä Savolaisesta tehtiin ilmoitus Valviraan syyskuussa 2022 Tampereen yliopistollisesta sairaalasta nuorisopsykiatrian vastuualueelta.

Savolainen toimi lääkärinä pääkaupunkiseudulla terveyskeskuksessa sekä yksityisellä etävastaanotolla, jota hän piti kotonaan.

Valviran selvityksen mukaan hän oli aloittanut sukupuolenkorjaushoidot ilman potilaalle asetettua diagnoosia transsukupuolisuudesta ja sitä edeltäviä tutkimuksia.

Valviran mukaan Savolainen toimi useiden potilaiden kohdalla translain ja -asetuksen vastaisesti ”erittäin epäasianmukaisesti ja potilasturvallisuutta vakavasti vaarantaen”.

Valvira katsoo toiminnan olleen erityisen epäasianmukaista alaikäisten potilaiden kohdalla.

Savolainen myönsi toimineensa transasetuksen vastaisesti. Hän perusteli toimintaa muun muassa sillä, että hänen mielestään transpoliklinikat rikkovat perustuslaissa säädettyä oikeutta terveydenhoidon saamiseen.

Savolainen kertoi myös noudattavansa kansainvälisiä hoitosuosituksia, joiden mukaan laajalle psykiatriselle arvioinnille, jota Suomessa tehdään, ei ole tarvetta.

Valviran mukaan kansainväliset hoitosuositukset eivät oikeuta toimimaan kansallisten säännösten vastaisesti. ”Virheellistä ja potilasturvallisuuden vaarantavaa hoitoa” ei voi oikeuttaa myöskään sillä, että transpoliklinikoille on pitkät jonotusajat.

Heinäkuussa 2023 Valvira kielsi Savolaiselta sukupuoli-identiteetin häiriöiden hoidon sekä hormonivalmisteiden määräämisen kaikille potilaille.

Kipinä Savolainen kertoo Ylelle, että päällimmäisenä ajatuksena hänellä on ollut halu auttaa ihmisiä. Transpoliklinikat ovat olleet jo vuosia ruuhkautuneet ja tutkimusjaksot kestävät pitkään.

Savolainen ei koe vaarantaneensa potilaiden turvallisuutta, mutta tekisi joitain asioita toisin. Hän lähti mielestään vähän turhan innokkaasti hoitamaan potilaita.

– Mitään vakavaa henkeen tai terveyteen kohdistuvaa vaaraa en ole koskaan tavannut kenelläkään potilaalla, ja käsittääkseni Valvira ei myöskään ole tällaisia tavannut.

Savolaisen mukaan osa hänen vastaanotollaan aiemmin käyneistä potilaista hankkii hormonivalmisteita ulkomailta tai katukaupasta laittomasti.

Tällä hetkellä Savolainen työskentelee yleislääkärinä, eikä hoida transihmisiä.

Hän kokee Valviran rajoituksen haittaavan työntekoa, sillä hän ei voi esimerkiksi uusia reseptejä ehkäisypillereihin tai vaihdevuosien hormonivalmisteisiin.

– Olisin ymmärtänyt, jos he olisivat kieltäneet hormonien määräämisen sukupuoli-identiteetin häiriöiden hoitoon, mutta tämä on todella laaja (rajoitus). En itsekään oikein ymmärrä, että miksi.

Ryhmäpäällikkö Mervi Koivuniemi Valvirasta kertoo, että ammatinharjoittamisoikeuteen puututaan potilasturvallisuuden varmistamiseksi. Hän ei kommentoi yksittäistapauksia, vaan aihetta yleisellä tasolla.

Terveydenhuollon ammattihenkilö voi hakea ammattioikeuden palautusta, kun rajoituksen syy on lakannut.

– Ammattihenkilön tulee esittää selvitys syyn lakkaamisesta ja se arvioidaan. Jos syy on lakannut, rajoitus voidaan poistaa tai ammattioikeus palauttaa.

Molemmat lääkärit ovat hakeneet Valvirasta rajoituksen poistoa. Valvira ei ole suostunut näihin pyyntöihin.

Valvira pitää epäuskottavana Savolaisen ilmoitusta olla hoitamatta transihmisiä, kun otetaan huomioon lääkärin tietoinen, säännösten vastainen toiminta.
punch kirjoitti: Su Heinä 20, 2025 2:44 am Tällaisella foorumilla te ihmiset kirjoittelette.
ajanpatina
Javier Pena
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ajanpatina »

Minusta sukupuolenvaihdosleikkaukset ja hormoonihoidot tulisi lailla kieltää. Ihminen syntyy mieheksi tai naiseksi ja sillä siisti.
Joillakin ihmisillä on pakkomielteitä olla ja tulla toisenlaiseksi, mitä on. Sille ei tietty mitään voi, jos jollakin korvien välissä viheltää. Heille on psykiatrisia palveluja pillereineen. Kyllä se päässä alkaa pönttö hiljeneen, kunhan lääkitys saadaan kohilleen rauhoittavilla psyykelääkkeillä. :twisted:
Kaikella on aikansa.
Vastaa Viestiin