whispers kirjoitti:En oikeasti jaksanut edes lukea joka ikistä viestiä alusta loppuun, enkä varsinkaan sen tähden että monesta viestistä kuulsi läpi se ettei koirista tai koiraroduista tuntemus ole ihan huipussaan vaikka itse niin luullaan. Eniten minua huvitti viesti missä vertailiin kuinka kultainen noutaja ja sakemanni ovat "vähän niinkuin" erilaisia vieteiltään. Niin no joo, toinen on paimen ja toinen noutaja, onko se nyt kovin suuri yllätys että kaksi eri kategorian koiraa on "vähän erilaisia" vieteiltään.

Toisillehan tässä ketjussa sekin on tullut kyllä aivan yllätyksenä. Paitsi että sanalle vietti ei varmaan joku tiedä muuta merkitystä kuin sukuvietti!

Viettialuiden tarkempi purkaminen tms. hifistely tässä keskustelussa ei varmaan toisi mitään lisää keskusteluun, sekoittaisi vaan, se taas tuskin kenenkään mielestä tässä hullunmyllyssä on tarpeen.
Olipa vaarallinen dopperi... mopsihan ei käyttäytynyt yhtään ärsyttävästi... ja toinen tais pitää sitä vaan lauman pentuna.
whispers kirjoitti:Mutta otetaanpa esille joku toinen koirarotu. Ihanan laupean ja lempeän näköinen laumanvartija, jonka ulkonäkö pettää mutta jota kukaan ei osaa pitää vaarallisena kun sen habitusta katsoo;
http://uk.youtube.com/watch?v=tn-P8df_Mr0
Voihan pylly, että on taas hienoa suojelukoulutusta...
Noinhan se tolppatreeni onkin toteutettava.
No onneksi näki että koira oli sentään suht tyytyväinen, sitä vaan en tiedä mitä tuossa saatiin oikein opetettua..?
No mutta ei kai sen pidäkään herättää kauhua. Tollaset irrotukset tahtois kyllä nähdä seuraavalla omalla koiralla.
whispers kirjoitti:On totta että kaikilla ihmisillä ei pitäisi olla koiraa lainkaan. Mutta sen tähden ei mielestäni ole mitään järkeä lähteä kasailemaan mitään vaarallisten rotujen listaa.
Niinpä, tätä minäkin olen yrittänyt paukuttaa..!
whispers kirjoitti:Oikeammilla poluilla oltaisiin jos koira-kortti tulisi pakolliseksi. Jokaisen koiranomistajan tulisi suorittaa koiran kanssa rotutyyppiin sopiva käyttäytymistesti jossa varmistutaan koiran yhteiskuntakelpoisuudesta. Mikäli korttia ei suoriteta säädettyyn aikaan mennessä, olisi viranomaisilla valtuudet ottaa koira huostaansa ja lopettaa se tarvittaessa.
Tässä olisi ihan varteenotettava tapa hoitaa asia. Mielestäni nytkin jokaisen koiran tulisi suorittaa vähintään BH ennen kahden vuoden ikää.
whispers kirjoitti:Sama koskis myös sekarotusia ja paperittomia koiria.
Itse olen sitä mieltä, että sekarotuiset ja paperittomat koirat tulisi jättää vain viranomaiskäyttöön tai poikkeusluvan alaisuuteen. Useimmiten kun sekarotuisia näkee lasten leluina tai maatalon nurkissa.
Karsisi edelleen koiran ottamista hetken mielijohteesta (otetaanpas koira, kun nyt naapurin tessu pennut pyöräytti). En ole kuullut vielä yhtään hyvää perustetta, miksi ei voisi ottaa rotukoiraa, vaan täytyy ottaa seropi.
Yleensä perusteina on hinta, mikä on maailman huonoin peruste koiranhankinnassa. Ostohinta on pienin kustannus koirassa.
Ja toinen peruste on joku kumman utopinen käsitys, että sekarotuinen, jonka perinnöllisiä sairauksia ja luonteenpiirteitä ei ole mitenkään seurattu, olisi terveempi ja turvallisempi kuin sellainen, jonka perinnöllisyystekijät on tiedossa sukupolvien ajalta.
Tämä on sama kuin sanoisi että katsastamaton käytetty auto on parempi ostos, kuin katsatettu, saattaahan se olla, mutta kyse on silloin tuurista.
whispers kirjoitti:Se voitaisiinko tälläistä testiä/koetta koskaan mahdollistaa Suomessa, onkin sitten jo toinen juttu.
Niinpä. Ehkä sitten tulevaisuuden totalirismissa.
whispers kirjoitti:Myös koiran kasvattajien harteille voisi sysätä enemmän vastuuta siitä mihin niitä koiria myydään...
Mielestäni kasvattaminen pitäisi saada paremmin valvotuksi toiminnaksi. Silloin myös pentumäärät laskisivat, astutukset olisi harkitumpia ja niitä pentuja ei enää luovutettaisi kelle sattuu.
whispers kirjoitti:Ehkä pitäisi olla "koiranhaltijakortti" jotta koiran voi ostaa

Minä olen tosissani tätä mieltä. Peruskoe kirjanoppineisuudesta. Kaavake tyyppinen koe, ollaanko koiran omistamiseen perehdytty ja onko hankkiminen harkittua. Osa-alueina kokeessa voisi olla vaikka rodun tunteminen, vietit ja tarpeet, sairaudet ja lääkintä, eri koulutusmetodit.
Kokeen suorittaa se/ne henkilö(t) kenen nimiin koira tulee.
En väitä, että tämmöinen koiraviisaus, tekisi hyvän koiranohjaajan, mutta jokaisella omistajalla pitäisi kyllä olla perustiedot kunnossa ennen koiran hankkimista.