Koirista vääntö

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Lukittu
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Tengu kirjoitti:Koiran hallussa pidosta.. Se on omistajan harteilla mitä koiruus tekee.
Samaa mieltä. Kellään, siis kellään, ei pitäisi olla koiraa, jota ei saa fyysisesti pistettyä kenttään jos se hetki tulee...

Mitä vittua ihmiset tekee jollain 15kg. itseään painavimmalla koirilla?
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Rattus
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Rattus »

Mike Manner kirjoitti:Mitä vittua ihmiset tekee jollain 15kg. itseään painavimmalla koirilla?
Njaa'a? Mun koira kyllä painaa mua enemmän, mutta ei ole ongelmia hallinnassa.
Mitäkö v*ttua teen itseäni isommalla koiralla? Sitä samaa kuin toisellani, itseäni 30 kg kevyemmällä.
edit. hyvä laskupää... hohhoijaa :lol:
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Rattus kirjoitti:Njaa'a? Mun koira kyllä painaa mua enemmän, mutta ei ole ongelmia hallinnassa.
Minkäpä luulet olevan lopputuloksen, kun itseäsi painavampi koira päättää kilahtaa? Ne kun ei ole ihan niin vetämättömiä lössyköitä, kuin päälle päin näyttää. Mutta ei siinä, ei ole minun päänsärky...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
whispers
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja whispers »

^ siis miten niin koira "päättää kilahtaa"?
Ei ne koirat noin vain kilahda :D , kyllä niistä on aika nuoresta jo nähtävissä mitä ne ovat ... Tosin kaikki eivät osaa käsitellä ja lukea koiriaan ja sehän se ydin ongelma onkin.
whispers
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja whispers »

ketsku kirjoitti:
Niin ja vaikket olisi juuri mua tarkoittanutkaan niin mun kirjoittamat asiat ovat ihan oikeasta elämästä, ei mistään leffojen stereotypioista.
Ei ehkä sinun mielipiteesi tai kirjoittamasi asiat mutta tosielämässä yllättäen monen mielipiteet on...

Itse kuljen kahden dobermannin kanssa ja olen parin vuosikymmenen saatossa kuullut yhtä sun toista idiotismia koirattomien ja koirallisten suusta. Omat koirani ovat aina olleet hyväkäytöksisiä, ystävällisiä ja tottelevaisia, mutta sontaa sataa niskaan aika ajoin vain sen tähden että sattuvat edustamaan tätä elokuvien verikoirarotua :D
Mutta onneksi olen terveellä päällä varustettu ja kykenen pistämään kaiken rosan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Mukavimpia hetkiä ovat ne kun joku tulee kysymään onko koirani oikeasti dobermann ja ihailemaan kuinka fiksusti se käyttäytyykään. Silloin tulee edes yksi positiivinen mielleyhtymä yhdelle ihmiselle... ja sekin on paljon se.
Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

whispers kirjoitti:Itse kuljen kahden dobermannin kanssa ja olen parin vuosikymmenen saatossa kuullut yhtä sun toista idiotismia koirattomien ja koirallisten suusta. Omat koirani ovat aina olleet hyväkäytöksisiä, ystävällisiä ja tottelevaisia, mutta sontaa sataa niskaan aika ajoin vain sen tähden että sattuvat edustamaan tätä elokuvien verikoirarotua :D
Nyt anteeksi OT, mutta ihan pakko kysyä tuohon liittyen, että mites ei vouhkata yhtään berhandilaisista? Kuitenkin niistäkin on ainakin yhdessä kirjassa ja sen filmatisoinnissa tehty hirvittäviä ja vaarallisia...
Rattus
Poliisikoira Rex

Mike Manner kirjoitti:
Rattus kirjoitti:Njaa'a? Mun koira kyllä painaa mua enemmän, mutta ei ole ongelmia hallinnassa.
Minkäpä luulet olevan lopputuloksen, kun itseäsi painavampi koira päättää kilahtaa? Ne kun ei ole ihan niin vetämättömiä lössyköitä, kuin päälle päin näyttää. Mutta ei siinä, ei ole minun päänsärky...
Ja mitenkä niin kilahtaa?
Jos puhutaan fyysisestä hallinnasta, niin kyllä, tuo isompikin koira on pysynyt mulla aina kiinni ilman kuonoremmejä, valjaita ja edes puolikiristäviä. Koirahan se pitää mut hyvässä kunnossa :) ...

No ei ole mitään lössyköitä, mutta myös tiukassa paikassa saan koirani vaikka selätettyä. Tätäkö tarkoitit kilahtamisella, että saa kuriin pahemmassakin tilanteessa? Ei siinä isommankaan koiran kohdalla ole ollut ongelmia, vaikka harvemmin enää pokkuroikaan.

Enkä kyllä tiedä, miten kävisi pienemmänkään koiran kanssa, jos yhtäkkiä päättäisi käydä kurkkuun kiinni. Vois säikähdys viedä aika avuttomaksi.
Rattus
Poliisikoira Rex

Howler kirjoitti:Nyt anteeksi OT, mutta ihan pakko kysyä tuohon liittyen, että mites ei vouhkata yhtään berhandilaisista? Kuitenkin niistäkin on ainakin yhdessä kirjassa ja sen filmatisoinnissa tehty hirvittäviä ja vaarallisia...
Ko. rodun alkuperäisen käyttötarkoituksen vuoksi? Yleensä näytetään vain hyvässä valossa, niin sietää poikkeuksen?
Eihän sekään muuta ihmisten mielipiteitä "verikoirista", vaikka ne jossain mediassa vaihteeksi näytettäisiin mitä lempeimpinä.
Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

Rattus kirjoitti:Ko. rodun alkuperäisen käyttötarkoituksen vuoksi? Yleensä näytetään vain hyvässä valossa, niin sietää poikkeuksen?
Eihän sekään muuta ihmisten mielipiteitä "verikoirista", vaikka ne jossain mediassa vaihteeksi näytettäisiin mitä lempeimpinä.
Juuri sepä onkin huvittavaa. Tietyt rodut leimataan ja ne saavat tietyn leiman ja unohdetaan, että on monia muitakin "vaarallisia" rotuja. Esim. berhandilainen pystyy aika helposti tekemään paljonkin vahinkoa niin halutessaan, ihan jo puruvoimansa ja kokonsa takia. Ja unohdetaan, että monet "pörrönöpöhassuset" (eli rodut, jotka eivät ole saaneet tappaja-leimaa) johtavat tilastoja selkeästi. Ja unohdetaan, että mikä tahansa koira voi purra.

Ei voi muuta sanoa kuin, että mustavalkoinen näkökulma välistä turhauttaa.
MotiivitOn
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

whispers kirjoitti:En oikeasti jaksanut edes lukea joka ikistä viestiä alusta loppuun, enkä varsinkaan sen tähden että monesta viestistä kuulsi läpi se ettei koirista tai koiraroduista tuntemus ole ihan huipussaan vaikka itse niin luullaan. Eniten minua huvitti viesti missä vertailiin kuinka kultainen noutaja ja sakemanni ovat "vähän niinkuin" erilaisia vieteiltään. Niin no joo, toinen on paimen ja toinen noutaja, onko se nyt kovin suuri yllätys että kaksi eri kategorian koiraa on "vähän erilaisia" vieteiltään.

:D Toisillehan tässä ketjussa sekin on tullut kyllä aivan yllätyksenä. Paitsi että sanalle vietti ei varmaan joku tiedä muuta merkitystä kuin sukuvietti! :lol: Viettialuiden tarkempi purkaminen tms. hifistely tässä keskustelussa ei varmaan toisi mitään lisää keskusteluun, sekoittaisi vaan, se taas tuskin kenenkään mielestä tässä hullunmyllyssä on tarpeen.
whispers kirjoitti:Tässä teille esimerkki kuinka hullu tappaja raatelee pienen ja viattoman mopsin (vai miten se nyt meni: http://uk.youtube.com/watch?v=YmRAt_Lpm5M

Olipa vaarallinen dopperi... mopsihan ei käyttäytynyt yhtään ärsyttävästi... ja toinen tais pitää sitä vaan lauman pentuna.
whispers kirjoitti:Mutta otetaanpa esille joku toinen koirarotu. Ihanan laupean ja lempeän näköinen laumanvartija, jonka ulkonäkö pettää mutta jota kukaan ei osaa pitää vaarallisena kun sen habitusta katsoo;
http://uk.youtube.com/watch?v=tn-P8df_Mr0

Voihan pylly, että on taas hienoa suojelukoulutusta... :cry:
Noinhan se tolppatreeni onkin toteutettava.

No onneksi näki että koira oli sentään suht tyytyväinen, sitä vaan en tiedä mitä tuossa saatiin oikein opetettua..? :roll:
whispers kirjoitti:Varmasti monen silmissä sekarotuisen sakemannin näköinen mali ei herätä kadulla kauhuntunteita
http://uk.youtube.com/watch?v=k56H2cRB1tI

No mutta ei kai sen pidäkään herättää kauhua. Tollaset irrotukset tahtois kyllä nähdä seuraavalla omalla koiralla.
whispers kirjoitti:On totta että kaikilla ihmisillä ei pitäisi olla koiraa lainkaan. Mutta sen tähden ei mielestäni ole mitään järkeä lähteä kasailemaan mitään vaarallisten rotujen listaa.
Niinpä, tätä minäkin olen yrittänyt paukuttaa..!
whispers kirjoitti:Oikeammilla poluilla oltaisiin jos koira-kortti tulisi pakolliseksi. Jokaisen koiranomistajan tulisi suorittaa koiran kanssa rotutyyppiin sopiva käyttäytymistesti jossa varmistutaan koiran yhteiskuntakelpoisuudesta. Mikäli korttia ei suoriteta säädettyyn aikaan mennessä, olisi viranomaisilla valtuudet ottaa koira huostaansa ja lopettaa se tarvittaessa.
Tässä olisi ihan varteenotettava tapa hoitaa asia. Mielestäni nytkin jokaisen koiran tulisi suorittaa vähintään BH ennen kahden vuoden ikää.
whispers kirjoitti:Sama koskis myös sekarotusia ja paperittomia koiria.

Itse olen sitä mieltä, että sekarotuiset ja paperittomat koirat tulisi jättää vain viranomaiskäyttöön tai poikkeusluvan alaisuuteen. Useimmiten kun sekarotuisia näkee lasten leluina tai maatalon nurkissa.
Karsisi edelleen koiran ottamista hetken mielijohteesta (otetaanpas koira, kun nyt naapurin tessu pennut pyöräytti). En ole kuullut vielä yhtään hyvää perustetta, miksi ei voisi ottaa rotukoiraa, vaan täytyy ottaa seropi.
Yleensä perusteina on hinta, mikä on maailman huonoin peruste koiranhankinnassa. Ostohinta on pienin kustannus koirassa.
Ja toinen peruste on joku kumman utopinen käsitys, että sekarotuinen, jonka perinnöllisiä sairauksia ja luonteenpiirteitä ei ole mitenkään seurattu, olisi terveempi ja turvallisempi kuin sellainen, jonka perinnöllisyystekijät on tiedossa sukupolvien ajalta.
Tämä on sama kuin sanoisi että katsastamaton käytetty auto on parempi ostos, kuin katsatettu, saattaahan se olla, mutta kyse on silloin tuurista.
whispers kirjoitti:Se voitaisiinko tälläistä testiä/koetta koskaan mahdollistaa Suomessa, onkin sitten jo toinen juttu.
Niinpä. Ehkä sitten tulevaisuuden totalirismissa.
whispers kirjoitti:Myös koiran kasvattajien harteille voisi sysätä enemmän vastuuta siitä mihin niitä koiria myydään...
Mielestäni kasvattaminen pitäisi saada paremmin valvotuksi toiminnaksi. Silloin myös pentumäärät laskisivat, astutukset olisi harkitumpia ja niitä pentuja ei enää luovutettaisi kelle sattuu.
whispers kirjoitti:Ehkä pitäisi olla "koiranhaltijakortti" jotta koiran voi ostaa :shock: :D

Minä olen tosissani tätä mieltä. Peruskoe kirjanoppineisuudesta. Kaavake tyyppinen koe, ollaanko koiran omistamiseen perehdytty ja onko hankkiminen harkittua. Osa-alueina kokeessa voisi olla vaikka rodun tunteminen, vietit ja tarpeet, sairaudet ja lääkintä, eri koulutusmetodit.
Kokeen suorittaa se/ne henkilö(t) kenen nimiin koira tulee.

En väitä, että tämmöinen koiraviisaus, tekisi hyvän koiranohjaajan, mutta jokaisella omistajalla pitäisi kyllä olla perustiedot kunnossa ennen koiran hankkimista.
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
Clyde
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Clyde »

MotiivitOn kirjoitti:
whispers kirjoitti:Ehkä pitäisi olla "koiranhaltijakortti" jotta koiran voi ostaa :shock: :D

En väitä, että tämmöinen koiraviisaus, tekisi hyvän koiranohjaajan, mutta jokaisella omistajalla pitäisi kyllä olla perustiedot kunnossa ennen koiran hankkimista.
Ihan samaa ollaan kaverinkin kanssa mietitty. Muistan miten yhdellä keskustelupalstalla yksi tyttö ei uskonut toisen ihmisen omistavan kaikki neljä koiraa koska hänen mielestään ei kukaan voi huolehtia neljästä koirasta 8)
Löysin youtubesta kauhean videon missä dobermanni selvästi käy lapsen kimppuun ja lapsi sai varmasti traumat ko. tapahtuneesta lopuksi iäksi.. Tai sitten ei 8)
http://uk.youtube.com/watch?v=ixvim4OlPfg
Tuossa joku puhuikin isojen koirien ulkoiluttamisesta, että vaikka se koira normaalisti pysyy fiksusti lieassa se ei tarkoita että se aina olisi kiltisti. Eräs nuori nainen ulkoilutti talvella kahta rotiskaa ja mieleen tuli kyllä että miten pysyy neiti pystyssä jos koirat äkkäävät jotain mielenkiintoista.
Puistossa yksi, en muista olisiko ollu rotikka myös, kävi beaglen kimppuun. Omistaja, neiti/rouva vain seisoi ja katsoi omaa koiraansa kun beaglen omistaja huusi tälle että ota se pois. Rotiskan omistaja tuumasi että hän ei uskalla mennä ottamaan koiraansa toisen koiran kimpusta :roll: Täälläpäin ulkoiluttaa yksi nainen kahta, en tiedä mitä koiria ne on, toinen niistä on ihan mielettömän iso ja tämä juuri ja juuri pystyy pitämään sitä "aloillaan" kun toisia koiria menee ohi. Ko. koira ei tule uroksien kanssa toimeen ja voin sanoa että itseä hieman aina arveluttaa mennä heidän ohi, tuntuu että joskus vielä se koira riuhtoo itsensä irti.. Näitä samanlaisia tapauksia on nähnyt jos jonkinlaisia.
ketsku
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja ketsku »

Myös pikkukoiran omistajana saan kuulla ärsyttäviä kommentteja usein, että se ei rajoitu vaan dobermannien tai muiden verikoirina pidettyjen omistajiin. Pikkukoiran omistajana saa kuulla usein seuraavaa:

- pikkukoirat on tyhmiä
- pikkukoirat on räkyttäviä piskejä jotka kompensoivat pientä koko räkyttämisellä
- kaikki pikkukoirat räkyttää aivottomasti lenkillä vastaantuleville oikeille koirille (eli isoille)
- pikkukoirat ei ole koiria vaan kissoja
- pikkukoiria ei koskaan kouluteta
- pikkukoiria lellitään aina ja pikkukoiran omistaja saa pidettyä fifin aisoissa vain koska se on pieni
Malleri
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Malleri »

Joku tuossa aiemmin ihmetteli, mitä joku tekee isolla koiralla. No aina ei ole kyse pelkästä koosta, vaan koiran luonteesta. Mielestäni dogilla on ihana luonne, ei aggressiivinen vaan säyseä (yleensä, aina joka rodusta löytyy ne "seinähullutkin"), pitää lapsista ja on kiltti.

Koiran käytös on paljolti koulutuksesta kiinni. Itse olen kaikki koirani pentukouluttanut ja tämän urosdogin varsin hyvin pentuna tietämään paikkansa laumassa. Ei sen suhteen ole ollut mitään ongelmia.

Pentuna kuljimme esim. ovista AINA ennen koiraa. Koira sai tulla viimeisenä. Myös ihmiset söivät AINA ennen koiraa eikä pöydästä annettu mitään koiralle. Opetimme koiramme olemaan yksin ilman eroahdistuksen aiheuttamaa "riehumista" ja jatkuvaa haukkumista eikä siitäkään ole ollut sen jälkeen mitään ongelmia.
Vieläkin (jo 6-vuotias) saan helposti selätettyä sen 79kg:n uroksen, en siksi että olisin voimakkaampi vaan siksi että se TIETÄÄ että me ihmiset olemme sen yläpuolella ja niille ei ryppyillä ja "antautuu" suosiolla.
Pystyn leikkaamaan kynnet hyvin, pesemään tarvittaessa (kävelee käskystä itse suihkun alle vaikka VIHAA pesemistä) ja jopa imuroin koirani.. :lol:

Tietenkin se on myös iso asia että ostaa koiransa ammattitaitoiselta kasvattajalta, joka todella pystyy jo pentuna näkemään koiran luonteen, meille sattui erittäin pätevä kasvattaja!

Aina löytyy (joka rodusta) niitä "sekopäisiä" yksilöitä, eikö niitä löydy meistä ihmisistäkin.. :roll:

Enkä edelleenkään laittaisi lapsia ja koiraa samaan huoneeseen ilman valvontaa...

Ps. aiemmin omistin myös dobberinartun eikä senkään kanssa ollut mitään ongelmia, yleensä se hellytti vieraat menemällä syliin. :)
Rattus
Poliisikoira Rex

^Kuulostaa tutulta. Mutta saan myös muutenkin kuin 'arvovallan' puolesta selätettyä koirani, ihan kirjaimellisesti olen siihen joutunut ja kyljen päällä istuen pitänyt kentissä, että rauhoittuu. Useammankin kerran, itsepäinen koira.
Clyde kirjoitti:Tuossa joku puhuikin isojen koirien ulkoiluttamisesta, että vaikka se koira normaalisti pysyy fiksusti lieassa se ei tarkoita että se aina olisi kiltisti.
Eikä se aina tarkoita, että koiraa pienempi omistaja roikkuu narun jatkeena, jos iso koira päättää hiukan kiskaista.
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

MotiivitOn kirjoitti:Harmi kun en ole ehtinyt vastailemaan meidän korkeatasoiseen keskusteluun aiemmin... elämä on tullut meidän väliimme hetkeksi.
MotiivitOn kirjoitti:Niin ja isojen koirien kohdallakin puremistapauksien tiheys johtuu viimekädessä ihmisen virheistä. Vai pystytkö todistamaan tämän vääräksi?

Marsalkka kirjoitti:Miksi minun pitäisi todistaa se vääräksi. Sinun pitää todistaa väitteesi oikeaksi. Ymmärrän kyllä sinänsä, että ihmiset liikkuvat, elehtivät ja ilmeilevät koiria ärsyttävästi ja tähän pitäisi puuttua kovalla kädellä!

Pystytkö sinä todistamaan omat väitteesi?
Sinähän olet jo myöntänyt, että väitteeni pitää paikkansa.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Lukittu