Metsänomistajana olen itse määritellyt tavoitteet sille, miten metsääni hoidetaan ja miten siitä haluan hyötyä. Vähän samaan tapaan kuin pankissa mietitään sijoituskohteiden riskisyyttä, olen päättänyt, että en hae metsästäni maksimituottoja, koska luontoarvot eivät ole minulle yhdentekeviä. Ehkä tämä Suomen suurin yksityinen metsänomistaja on määritellyt toisin?Ballasti kirjoitti: La Elo 24, 2024 1:50 pmItse asiassa Stora Enso ei ole kovin kaukana operatiivisesta työstä. Kyllä siellä on tiimitasolla ensinnäkin ostosta vastaava toimihenkilö joka on tietoinen ostamansa leimikon erityispiirteistä ja oletettavasti myös käynyt aikoinaan paikan päällä. Hän on laatinut leimikkosuunnitelman ja tehnyt metsänkäyttöilmoituksen. Sitten on korjuusta vastaava toimihenkilö joka oletettavasti on tehnyt työohjeen motokuskille. Työohjeeseen merkitään aina reitti hakkuualueelta varastolle. Jotenkin näin se yleensä menee, ainakin niillä firmoilla joiden kanssa olen tavalla tai toisella ollut tekemisissä. Variaatioita on, joillakin firmoilla sama henkilö vastaa ostosta ja korjuusta toimialueellaan, joillakin taas on ostolle ja operaatioille eri henkilö, kuten esim Ensolla on ollut ainakin näihin päiviin asti. Toki firmoilla on alueyrittäjämalleja käytössä ja joillakin isoilla koneyrityksillä on omia toimihenkilöitäkin palkattuna. Heidän toimenkuvansa liittyy kuitenkin yleensä logistisiin asioihin kuten työmaiden ketjutukseen ja muuhun vastaavaan järjestelyyn. Melkoisella varmuudella väittäisin, että tuo joen ylityspäätös on tehty nimenomaan Enson esimiehen toimesta. Sataprosenttisen varma en tietenkään voi olla. Erittäin mielenkiintoista olisi tietää miten " komentoketju " on tarkalleen ottaen toiminut.Sestoelemento kirjoitti: La Elo 24, 2024 12:18 pm Toki koneen kuljettaja on syyllinen, ja pitää saada asianmukainen rangaistus. Tietämättömyyteen on turha vedota, jos nyt sitten on vaan liian tyhmä tai piittaamaton, niin siitä sakotetaan ja ihan aiheesta.
Mutta aika vaikea uskoa, että firmalla (oli sitten tuo Mototeam tai joku muu) ei sama hälläväliä-linja ole vähintään 1st line työnjohdolla. Tuskin yksittäinen kuski sooloilee miten sattuu, sitä vaikea uskoa varsinkin, kun kyseistä uraa veivattu edestakas ja suoja-alueita ei ole jätetty ohjeistuksen mukaan.
Voi tietysti olla, että kyseessä yhden koneen firma alihankkijan alihankkijana, mutta silloinkin syyttävä sormi osoittaa alihankkijan (metsä)työnjohtoon.
Tone from the top on se mikä määrää minkä tahansa firman arvot ja kuinka toimitaan eettisesti. Selkeästi isoja ongelmia suorittavassa portaassa, kyseisellä kuskilla ja kuskia lähimmällä johdolla. Kenties koko firmalla.
Stora Enso on jo niin kaukana varsinaisesta operatiivisesta työstä, että informoivat, ohjeistavat ja olettavat sen riittävän. Se toki on ollut virhe retrospektiivisesti (kuten on ollut virhe ilmiselvästi valittu alihankkijakin), ja heidän vastuunsa varmaan määrää sitten oikeus aikanaan, mutta isoin moraalinen ja toivottavasti aikanaan oikeudellinen & korvauksellinen taakka kuuluu alemmalle tasolle. Ei ’isolle pahalle korporaatiolle’ niinkuin kaikki mielensäpahoittajat ja uhriutuvat vastuunpakoilijat huutaa kurkku suorana näissä tapauksissa.
Kyllä duunarinkin pitää ajatella omilla aivoillaan, ei omaa vastuuta voi ulkoistaa ’mä olen täällä vaan töissä’ mentaliteetilla.
Sitten on Stora Enso. En oikeasti usko, että joen ylitys on tehty heidän aloitteestaan tai ylipäänsä ollut heillä tiedossa. Ihan varmasti tiedostavat maineriskin. Mutta kyseessä on iso firma, jossa varmaan luotetaan pitkäaikaisiin kumppaneihin. Ehkä liikaa, kuten tässä vaikuttaa käyneen. On jäänyt varmistamatta, että todella toimitaan siten kun on ohjeistettu eli siinä on kyllä selkeä aukko riskien hallinnassa. Varmasti kiinnittävät asiaan enemmän huomiota jatkossa, mutta vahinko ehti jo tapahtua.
Työn toteuttaja eli Mototeam on mielestäni tässä suurin syyllinen, heidän valvontansa on pettänyt vielä Stora Ensoa pahemmin.