Kuten välillä sattuu... Poimitaan tekstistä vain osa ja sitten kommentoidaan (ehkä ei lueta edes koko kirjoitusta loppuun)Satunnaisohikulkija kirjoitti: Ti Elo 27, 2024 10:48 pmVäitätkö, ettei suomalaisilla olisi kunniaa? Et ole sitten koskaan Pohjanmaalla käynyt?MrEhtivä kirjoitti: Pe Elo 16, 2024 11:19 pm Ok, siis kunnia-murhan voi poistaa listalta aika varmasti.
Varmasti jossain tapauksissa voi kantasuomalais-yhteisössä jossain piireissä tällanenkin tapahtua.
Eiköhän se ole niin, että mustasukkaisuus on koko maailmassa yleisimpiä syitä henkirikoksille, ja hyvänä kakkosena tulee arkuus omasta kunniasta. Kun se sanoi pahasti eikä heti uskonut uhkausta, niin pakkohan sitä kunniaa oli puolustaa.
Se, mitä kutsutaan nykykielessä "kunniamurhaksi" eroaa tavanomaisista mustasukkaisuus- ja riidan päätteeksi -murhista lähinnä siten, että teko tehdään koko perheen kunnian nimissä. Ja joskus teossa on mukana useampi kuin yksi perheenjäsen tappamassa sitä yhtä, jonka kuvitellaan tuoneen perheelle häpeää, yleensä seksiasioihin liittyvillä teoilla, esim. seurustelemalla väärin ihmisen kanssa.
Ja voihan se Myrtsin murhaaja tosiaan olla mamu, vaikka uhri olikin kantis. Mamuja on väestöstä selvä vähemmistö Myrtsinkin kaltaisissa lähiöissä, mutta toisaalta postinjakajanainen oli ikäryhmää ja toimi ammatissa, joissa kummassakin mamujen osuus on selvästi korkeampi kuin yleisotoksessa väestöstä.
Sinänsä mikään teossa ei viittaa mamuun, muttei myöskään poissulje. Jos hän olisi mesonut pihalla kovaan ääneen jollain haamilais-seemiläisellä kielellä tai vaikka vain venäjäksikin, niin siitä olisi kuultu jo megafoneilla jokaisesta tuutista (paitsi ehkä kaikkein virallisimmista). Sama, jos joku silminnäkijöistä olisi kiinnittänyt huomiota kantasuomalaisesta poikkeavaan ulkonäköön. (Olen tosin ymmärtänyt, ettei kukaan silminnäkijöistä nähnyt tekijää kyllin hyvin voidakseen kuvailla kasvoja.)
Uskoisin, että poliisi olisi heti E1:n syyttömäksi todettuaan tutkinut mahdollisimman hyvin, oliko uhrilla mitään suhteen tapaista kenenkään samoissa hommissa tai syntymäpäivillä olleen nuoren miehen (mamun tai kantiksen) kanssa. Toisaalta, "mahdollisimman hyvin" ei välttämättä riitä, eikä varsinkaan jos tuollainen suhde oli vain tekijän päässä.
Ja tehtyään tämän tutkinnan, poliisi on varmaankin selvittänyt myös sen, oliko jollain tuollaisella nuorella miehellä katkera tai mustasukkainen tyttöystävä, jolla olisi ollut aihetta vihata uhria, ja joka olisi mustiin pukeutuneena voinut mennä pienikokoisesta miehestä. Itse tosin mietin, että jos joku todistajista olisi nähnyt tekijän naaman, se olisi ollut europidiseen rotuun kuuluvan nuoren miehen häiriintyneesti tuijottava naama, melko kapea (menisi suomalaisesta, muttei ehkä aivan 100-prosenttisesti klassisen näköinen). Hiukset lyhyet tai melko lyhyet.
Häiriintynyttä stalkkeria yhä epäilen, kun ei oikein mikään puhu sitä vastaankaan. Oliko uhri itse tietoinen tästä henkilöstä, on sitten toinen kysymys.
Kaikki, mitä spekuloin, voi olla täysin väärin.
Minä itse tuolla toin esille mahdollisen kunniamurhan, se sopisi myös hyvin motiiviksi.
En enää muista miksi totesin Ok, siis kunnia-murhan voi poistaa listalta aika varmasti. Joku osasi muistaakseni antaa tietoa teosta, joka sulki sen kunniamurhan aika varmasti pois.
Ei eroteta kirjoituksia kokonaisuudesta