Juridianom kirjoitti: Ma Tammi 09, 2023 11:53 pm
PAHAN VÄRI SARJASTA
Osittain tositapahtumiin perustuva sarja kuvaa mielentilatutkimusten suorittamista kolmelle "tutkittavalle". Sarjakuristaja, Myrkkyhoitaja ja Sarjahukuttaja.
Tutkittavien roolitukset vastaavat kiitettävästi tunnettuja esikuviaan.
Kaius Helander näyttelee oikeuspsykiatria, jonka habitus on kieltämättä vahvoja assosiaatioita herättävä.
Kollegan sitaatteja Kaiuksesta;
"Tutkimusetiikan noudattaminen ei ollut vahvin puoli. Kaius löysi aina raon joista livahtaa."
"Näyttää sattuvan, näitä vahinkoja. Sooloilee, ei noudata sääntöjä."
"Sulla on edellisen casen paperityöt tekemättä, tylsätkin hommat pitää tehä"
Kaiuksen entinen tutkijapari "Helsingin yliopistolta" varoittaa Kaiuksen kollegaa, sillä tietää että Kaius on kuvauttanut oman päänsä aiemman tutkimuksen yhteydessä ja tulos on ollut yllättävä.
Kaius puolustautuu kuullessaan kollegaltaan päänsä MRI:n tuloksen, eli psykopatiaan vahvasti viittavat aivokuvat;
"Mä oon lääkäri, en potilas, en rikollinen. Mä en oo tappanut ketään. Mä oon menny naimisiin eli oon ollut rakastunut" "Ja oon hankkinu lapsii ihan tarkoituksella vaik mä tiedän et niiden kustannukset on joku miljoona ennenkuin ne on 18v. Lapset ilahtuu ku mä tuun kotiin, me käydään yhes uimas."
Kaiuksen kollega; "Ei epäilystäkään, psykopaatin aivot."
Kaiuksen roolihenkilö määrittelee sarjassa raskaasti, mutta älykkäästi kiristämällä ketä toinen saa tavata ja ketä ei, ettei paljastu. Roolihenkilö on hauska, hurmaava, empatiakyvytön, sulavasanainen. Puhuu itsensä ulos tilanteesta kun tilanteesta. Halveksii tyhmää rikoksentekijää avoimesti.
Kaiuksen kollega: "Diagnoosin kautta sä voisit hakee apua, käsitellä sun traumaa isästä"
Kaius Myrkkyhoitajalle; "Mä en oo koskaan tavannu ihmistä joka valehtelis noin paljon ja usko mua mä tiedän todella paljon valehtelusta". "Moni narsisti on vaarallisen uskottava - näinhän se on"
Kaius Myrkkyhoitajasta; "Patologisen valehtelijan pinta pitää rikkoa heti, muuten me kuunnellaan satuja vielä kesälläkin."
Kaius saa lopulta kollegaltaan diagnoosinsa; "Sun käytöksessä on selvästi psykopaattisia, narsistisia ja manipuloivia piirteitä. Tyypillistä itsekeskeisyys, manipuloivuus, epärehellisyys, tunnekylmyys ja vähäinen empatiakyky. Aivokuvat ja testit sekä sukuhistoria tukee diagnoosia. Positiivista, sul on hyvä toimintakyky, sä oot älykäs ja monella tapaa pro-sosiaalinen. Tyypillinen valkokauluspsykopaatti."
Sarjahukuttaja, joka muun muassa veneen kaatamalla hukutti uhrejaan; "Mie pystyn pidättää uidessakin henkee yli 2 minuuttia."
JOHTOPÄÄTÖS
Fiktiivisestä osin tositapahtumiin perustuvasta sarjasta ei voi vetää mitään valideja johtopäätöksiä.
Ei vaikka pääkäsikirjoittaja on sama, joka teki jutun ylioppilaslehteen, jossa RT puhui täysin tunteettomasti ruumista. Ei vaikka ajallisesti 2021 tuotetussa sarjassa voisi hyvin olla RT:n vuosien takaisia edesottamuksia kuvaavia tapahtumia muun muassa tekemättömät potilaskirjaukset. Vaikka sitten Valviran papereista.
Kaiuksen kollegalle on roolitettu työpaikalla nukkuminen ja poisjäänti praktiikasta uniensa johdosta. Huomattava on että rooleja tavanomaisesti "ristiinhäivytetään", jos vaarana olisi todellisen henkilön paljastuminen.
Kuitenkaan kun kyse ei ole lainkaan täysin fiktiivisestä sarjasta ja esim. Sarjakuristajaa koskevissa jaksoissa on tosiseikkoja, joita en havainnut julkisuudessa juurikaan käsitellyn, tuotantotiimi on tehnyt ainakin "tutkittavien" osalta vahvaa taustatyötä, huolimatta että sarjassa on toki dramatisoituja ja sepitettyjä tapahtumia.
Yleisvaikutelma sarjasta on että kliinisten tutkimusmenetelmien kuvaus, hierarkia, miljöö ym. on pyritty kuvaamaan budjetin rajoissa mahdollisimman realistisesti, ja alaa tuntematon ei jatkuvalla syötöllä havaitse virheitä. (Kuten lääkäri Syke -sarjaa katsoessa tai juristi/poliisi deckkareita katsoessa.)
Sarja on jopa kuvottavan realistinen "tutkittavien" roolisuoritusten osalta esimerkiksi kuristamisten ja myrkyttämisten suhteen. Jopa siinä määrin uhreja halventava ettei viihteenä mitenkään suositeltava.
Tässä tulee se kylmäävin. Mikäli roolitukset ja tapahtumainkulut vastaavat "tutkittavien" osalta näinkin yksyhteen todellisten murhaajien kanssa, herää kysymys.
Miksi psykiatrien suhteen ei olisi tehty jopa tarkempaa taustatyötä? Eiväthän tuotantotiimi tai heitä konsultoineet psykiatrit ole voineet odottaa tai ennakoida että oikeuspsykiatriaa harjoittanut psykiatri surmaisi pian jonkun. Että sarja tulisi täysin toisessa valossa framille.
Uskon ettei Virkkunen, Lauerma tai Juriloo ainakaan konsultteina ole toiminut, joten miksi ei.
Hakihan RT jo ilman kannuksia näkyvyyttä kirjoittaen Hesarin mielipidepalstalle lääketieteen yo.na ja ainakin aiemmin ollut kontaktissa sarjan pääkäsikirjoittajan kanssa. Varmaan jäi nimi mieleen kun kerran RT:n nimeltä jutussaan mainitsi.
Mikäli tietty henkilö olisi harrastanut lastensa kanssa uintia ja harjoitellut hengen pidättämistä. Kylmäisi, kovin.