Koirista vääntö

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Lukittu
MotiivitOn
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

Marsalkka kirjoitti:
MotiivitOn kirjoitti: Minä en myönnä sitä väitettäsi, että jokin tietty rotu olisi erityisen vaarallinen
Missä minä näin olen väittänyt? Olen sitä mieltä, että tiettyjen koirarotujen hyökkäyksistä aiheutuu vakavampia vammoja kuin joidenkin toisten rotujen hyökkäyksistä?

Siis ymmärränkö oikein, tottahan korjaat jos menee pieleen:

Sinun mielestäsi toisten rotujen tuottamat vammat ovat vakavempia kuin toisten ja tältä pohjalta haluat pohtia ihmisten oikeutta omistaa näitä rotuja. Kuitenkaan et pidä näitä rotuja vaarallisempina, vaikka ne tekevät vakavempia vammoja motivoituneissa hyökkäyksissään kuin ne toiset rodut.

Varsin johdonmukaisen ja järkevän kuuloista...

Niin miten olit sitten pohtimassa sitä omistamisen oikeutta tai omistamisen kieltämistä, jos kerran koirien vaarallisuus ei ole perusteena. Eli haluatko keskustella siitä, että kaikki rodut, joilla on mahdollisuus tuottaa vakavaa terveydellistä uhkaa ihmisille omilla hampaillaan, olematta silti vaarallisempia kuin toiset, tulee ottaa pohdinnan kohteeksi?!?!? :lol: :lol: :lol:

Olet sinä kyllä niin lutunen!
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

MotiivitOn kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:
MotiivitOn kirjoitti: Minä en myönnä sitä väitettäsi, että jokin tietty rotu olisi erityisen vaarallinen
Missä minä näin olen väittänyt? Olen sitä mieltä, että tiettyjen koirarotujen hyökkäyksistä aiheutuu vakavampia vammoja kuin joidenkin toisten rotujen hyökkäyksistä?

Siis ymmärränkö oikein, tottahan korjaat jos menee pieleen:

Sinun mielestäsi toisten rotujen tuottamat vammat ovat vakavempia kuin toisten ja tältä pohjalta haluat pohtia ihmisten oikeutta omistaa näitä rotuja. Kuitenkaan et pidä näitä rotuja vaarallisempina, vaikka ne tekevät vakavempia vammoja motivoituneissa hyökkäyksissään kuin ne toiset rodut.
Luepa tarkemmin mitä kirjoitit.
erityisen vaarallinen
En ole tällaista väittänyt.

Aiotko jatkaa argumenttivirheitten värittämää tapaasi keskustella?

Mutta eipä tässä sen kummempaa. Olemme vain hieman eri mieltä asiasta.

Minä olen sitä mieltä, että tiettyjen koirarotujen hyökkäyksistä aiheutuu vakavampia vammoja kuin joidenkin toisten rotujen hyökkäyksistä ja tästä syystä olen pohdiskellut vaihtoehtoja näiden vakavien vammojen vähentämiseksi. Yksi vaihtoehto voisi olla tiettyjen rotujen hankkimisen kieltäminen.

Näköjään sinäkin olet pohtinut asiaa:
Missään nimessä koiria, ei saisi olla niillä, ketkä eivät osaa koiraansa kouluttaa. Koirien (minkä tahansa rodun) luovutus koetta vastaan. Alle kaks vuotiaana BH, kolmevuotiaana ToKo1, luonnetesti pakolliseksi kaikille jne jne. Jos koiran ottaa, on sen koulutuksesta huolehdittava. Sekarotuiset kokonaan kiellettävä, jotta koirien jalostuksella saadaan karsittua ei toivotut ominaisuudet pois.
Nämä ovat oikeastaan varsin mielenkiintoisen kuuloisia keinoja. Omalla tavallaan miellyttävät minua! Näiden uudistusten jälkeen voisi seurata vähentyvätkö tiettyjen rotujen kohdalla hyökkäykset, joista aiheutuu vakavia vammoja. Kuinkahan helppoa tuollainen uudistus olisi toteuttaa?
Viimeksi muokannut Marsalkka, Ma Loka 06, 2008 11:02 am. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Mother_North
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Mother_North »

Minulla on vastaus tähän kaikkeen ! Huraa !
Näiltä TIETYILTÄ koiraroduilta tulisi heti pysyvien hampaiden ilmaannutua repiä kulmahampaat pois. Näin vältyttäisiin vakavilta vammoilta !

JEIJ ! Lähedempä tästä rautakauppaan ostamaan pihdit ja tuumasta toimeen :lol:
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Marsalkka kirjoitti:
MotiivitOn kirjoitti: Missään nimessä koiria, ei saisi olla niillä, ketkä eivät osaa koiraansa kouluttaa. Koirien (minkä tahansa rodun) luovutus koetta vastaan. Alle kaks vuotiaana BH, kolmevuotiaana ToKo1, luonnetesti pakolliseksi kaikille jne jne. Jos koiran ottaa, on sen koulutuksesta huolehdittava. Sekarotuiset kokonaan kiellettävä, jotta koirien jalostuksella saadaan karsittua ei toivotut ominaisuudet pois.
Nämä ovat oikeastaan varsin mielenkiintoisen kuuloisia keinoja. Omalla tavallaan miellyttävät minua! Näiden uudistusten jälkeen voisi seurata vähentyvätkö tiettyjen rotujen kohdalla hyökkäykset, joista aiheutuu vakavia vammoja. Kuinkahan helppoa tuollainen uudistus olisi toteuttaa?
Tuo uudistus olisi taatusti mahdoton toteuttaa, ihan senkin takia, että moni kasvattaja myy pentuja Kennelliiton ohi eikä välitä niistäkään vähistä säännöistä, joita nyt on. Uudistis olisi kyllä muutoin varsin toimiva, olen itse ehdottomasti jonkinnäköisen "koirakelpoisuuskortin" kannalla. En kuitenkaan kannata sekarotuisten täyskieltoa, ne kun usein ovat koirista kaikista täyspäisimpiä (tosin, minulla ei ole kokemusta oikein muista kuin Virosta pelastetuista sekarotuisista koirista, joista puhtaat rodut ovat useiden sukupolvien päässä) ja etenkin fyysisesti terveimpiä. Sen sijaan ehdottaisin, että koirien jalostaminen ulkonäön takia kiellettäisiin kokonaan tai suurilta osin (sallittaisiin esimerkiksi tietyin ehdoin) ja sellaisten rotujen, jotka erityisesti kärsivät ulkonäöstään, annettaisiin hiipua pois. Osuin viikonloppuna sattumalta koirapuistoon samaan aikaan shar pein ja usean bassetin kanssa...

Kuva

Kuva
serialist
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja serialist »

Kyllä kaikille koirille tulisi olla peruskoulutus pakollinen, laissa määrätty jos ei muuten. Eikä se ole aina kallistakaan. Me kuulumme keski-suomen noutajayhdistykseen, jonka vuosi maksu on 13-25e, riippuen siitä liitytkö vain k-e vai koko suomen yhdistykseen. Tuolla rahalla voit käydä koulutuksissa niin paljon kuin haluat. Ei mielestäni ole paha maksaa vuodessa 13euroa.. Mutta jos paikkakunnalla ei ole tällaista mahdollisuutta niin ei muuta kuin kirjastoon/internettiin etsimään ohjeita. Koirankoulutus nettisivuja ja kirjoja on pilvinpimein!
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
"That's dynamite, baby.".
- Jack Handy -
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Pienenä sivuhuomautuksena, että kaikki koirarodut eivät ole koulutettavissa kuten palveluskoirat. Se ei ole luonnevika, vaan johtuu rodun käyttötarkoituksesta, enkä näe mitään hyvää siinä, että kaikista roduista tehtäisiin niiden alkuperäisen käyttötarkoituksen vastaisesti palveluskoiria tai lempeitä sylikoiria.

Olisikohan maailmassa ihan oikeasti vielä isompiakin ratkaisemattomia ongelmia kuin koirien aiheuttamat kuolemantapaukset? Esimerkiksi se, että kylpyammeisiin ja suihkuihin liukastuu lukematon määrä ihmisiä joka vuosi, mutta niiden pohjat saavat edelleenkin olla tehtyjä liukkaista laatoista yms.
Every ship must sail a world.
ketsku
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja ketsku »

joey kirjoitti:
Bombay kirjoitti:
ketsku kirjoitti: Miksi joey väität, että pikkukoirat ei olis tottuneet muihin koiriin?
Itsekkin tuota mietin, kun käsittääkseni on normaalia, että (pikkuisetkin)koirat totutetaan/tottuvat kasvattajalla jo toisiin koiriin? Ainakin meillä niin meni.
Pikkukoirat ajautuvat todella usein omistajille, jotka eivät itseasiassa halua koiraa lainkaan, vaan kivannäköisen sohvatyynyn. Koirien tarpeita ei oteta huomioon, eikä niitä päästetä esimerkiksi koirapuistoihin tai muihin eventteihin, joissa pääsisivät tutustumaan lajinsa muihin edustajiin. Näitä tapauksia löytyy täältäkin läheltä kymmenittäin, kun vastaantuleva pikkukoira murisee meidän koiralle koko vartalonsa voimalla, omistajansa "joo tää ei oo oikeen tottunu muihin"-säestyksellä. Kasvattajan toiminnalla ei ole mitään väliä siinä vaiheessa, jos koira joutuu elämään lopun elämänsä pois muiden koirien keskuudesta.

(Kuriositeettinä mainittakoon, että meidän koira sattuu olemaan sellainen, jota kasvattaja ei ollut viitsinyt totuttaa koiriin eikä ihmisiin. Mielenkiintoinen kasvatettava.)

edit: typo
No olet kyllä törmännyt kummallisiin pikkukoiriin ja niiden omistajiin. Itselläni kun on pikkukoira ja kyseisissä "piireissä" liikun niin en tunne yhtäkään mainitsemasi kaltaista tapausta. Päinvastoin. Pikkukoira otetaan ihan koko perheen rakastamaksi lemmikiksi eikä miksikään koristeeksi. Kuka on niin tyhmä, että ei ymmärrä, että koira on elävä eläin oli se iso tai pieni? Itse koiraani etsiessä huomasin kyllä kasvattajienkin olevan aika tarkkoja ostajista mikä on hyvä asia.

Kouluttamattomia pikkukoiria on varmasti mutta eiköhän suurin osa ole ihan normaalin koulutuksen saanut. Lisäksi moni pikkukoira on vahtikoira eli sen tehtävä on ilmoittaa haukkumalla vaaroista joten ne ovat monet haukkuherkkiä joka voi lenkillä ollessa vaikuttaa siltä, että koiralle ei ole opetettu mitään. Koira yleensä on muuten aivan täysin hyväkäytöksinen. Itse tosin opetin omani siihen, että lenkillä ei haukuta ihmisille eikä muille koirille mutta aika monet vastaantulijakoirat (yleensä isommat) haukkuvat kyllä. Kerrankin niinkin päin :D

Mä en oikein ymmärrä miksi koiran pitäisi tutustua sen lähemmin muihin koiriin? Koirapuistot on lähinnä vaarallisia paikkoja varsinkin uroskoirille ja mitään lenkillä haisteluakaan en oikein suosi. Toki jos toisen koiran omistaja kysyy voivatko nämä haistella niin haistelkoon. Pitäisi olla joku tuttu koira jonka kanssa leikkiä. Vai mitä sä tarkoitit? Sitäkö, että pikkukoiran omistajat eivät vie koiriansa lenkille ja eristävät ne (??) vai että eivät anna haistella lenkillä vai miten? Mä en tiedä yhtäkään ison koiran omistajaa joka sen enempää tutustuttaisi koiriansa muihin koiriin kun tuntemani pikkukoirienkaan omistajat.
ketsku
Christopher Lorenzo

Clyde kirjoitti:
ketsku kirjoitti:Tässä se luettelo:
Mistä löysit, heittäisitkö linkkiä? Koskahan tuo on päivitetty.. Kiitos kuitenkin. Ja kiitos Motherille tuosta perusteellisesta selvityksestä näyttelyarvosteluista.

Tuosta toisiin koiriin totuttamisesta, monet kasvattajat ovat kyllä nykyään sitä mieltä että koiran nimenomaan olisi hyvä saada koirakavereita että tulisivat muidenkin koirien kanssa toimeen. Oli koira sitten mini tai jätti. Meilläkin koiraa on viety koirapuistoon siitä lähtien kun rokotukset ja varoajat ovat olleet kunnossa. Tiedän muutaman koiran jotka esim. puistoon eivät ole päässeet eivätkä tule toimeen nykyään muiden koirien kanssa.
Päivitetty 25.9.2008 http://www.toydogs.net/
joey
Angus MacGyver

^ En minä mistään haukkuherkkyydestä puhunut, vaan kuten sanoin, siitä että koira ei ole tottunut muihin. Vanhemmillani on haukkuherkkä vahtikoira jonka itse olen kouluttanut, joten tunnen kyllä lajin sinänsä.

Asun itse siinä osassa Suomesta, jossa on hirveästi ihmisiä ja runsain joukoin niitä idiootteja, jotka juoksevat kaikkien mahdollisten trendien perässä. Meillä päin pikkukoirien määrä on viime vuosien aikana lisääntynyt todella paljon (tosin, kääntynyt selvään laskuun viimeisen vuoden sisällä), etunenässä nämä ns. minirodut. Tuo tiettyjen koirarotujen kysynnän lisääntyminen valitettavasti myös aiheuttaa sen, että löytyy monia kasvattajia joita ei kiinnosta pätkääkään jalostaminen, saati sitten se minkälaiseen perheeseen koira joutuu/pääsee - rahat pois vain mahdollisimman nopeasti ja seuraavaa pentuetta siittämään.

edit: lisäys
ketsku kirjoitti:Koirapuistot on lähinnä vaarallisia paikkoja varsinkin uroskoirille ja mitään lenkillä haisteluakaan en oikein suosi. Toki jos toisen koiran omistaja kysyy voivatko nämä haistella niin haistelkoon. Pitäisi olla joku tuttu koira jonka kanssa leikkiä. Vai mitä sä tarkoitit? Sitäkö, että pikkukoiran omistajat eivät vie koiriansa lenkille ja eristävät ne (??) vai että eivät anna haistella lenkillä vai miten? Mä en tiedä yhtäkään ison koiran omistajaa joka sen enempää tutustuttaisi koiriansa muihin koiriin kun tuntemani pikkukoirienkaan omistajat.
Koira tarvitsee virikkeellistä tekemistä ja toisen koiran seuraa siinä missä ihminenkin tarvitsee toisen ihmisen seuraa. En oikein käsitä, kuinka joku voi olla tästä eri mieltä.
ketsku
Christopher Lorenzo

joey kirjoitti:^ En minä mistään haukkuherkkyydestä puhunut, vaan kuten sanoin, siitä että koira ei ole tottunut muihin. Vanhemmillani on haukkuherkkä vahtikoira jonka itse olen kouluttanut, joten tunnen kyllä lajin sinänsä.

Asun itse siinä osassa Suomesta, jossa on hirveästi ihmisiä ja runsain joukoin niitä idiootteja, jotka juoksevat kaikkien mahdollisten trendien perässä. Meillä päin pikkukoirien määrä on viime vuosien aikana lisääntynyt todella paljon (tosin, kääntynyt selvään laskuun viimeisen vuoden sisällä), etunenässä nämä ns. minirodut. Tuo tiettyjen koirarotujen kysynnän lisääntyminen valitettavasti myös aiheuttaa sen, että löytyy monia kasvattajia joita ei kiinnosta pätkääkään jalostaminen, saati sitten se minkälaiseen perheeseen koira joutuu/pääsee - rahat pois vain mahdollisimman nopeasti ja seuraavaa pentuetta siittämään.

edit: lisäys
ketsku kirjoitti:Koirapuistot on lähinnä vaarallisia paikkoja varsinkin uroskoirille ja mitään lenkillä haisteluakaan en oikein suosi. Toki jos toisen koiran omistaja kysyy voivatko nämä haistella niin haistelkoon. Pitäisi olla joku tuttu koira jonka kanssa leikkiä. Vai mitä sä tarkoitit? Sitäkö, että pikkukoiran omistajat eivät vie koiriansa lenkille ja eristävät ne (??) vai että eivät anna haistella lenkillä vai miten? Mä en tiedä yhtäkään ison koiran omistajaa joka sen enempää tutustuttaisi koiriansa muihin koiriin kun tuntemani pikkukoirienkaan omistajat.
Koira tarvitsee virikkeellistä tekemistä ja toisen koiran seuraa siinä missä ihminenkin tarvitsee toisen ihmisen seuraa. En oikein käsitä, kuinka joku voi olla tästä eri mieltä.
Jossain vaiheessa tais olla joku trendi hankkia ihan pikkukoiria kun kaikilla julkkiksillakin niitä oli. Harmi, että olet joutunut kanssakäymisiin noin monen huonosti koulutetun koiran kanssa ja vielä enempi on harmi jos joku hankkii koiran vaikkei sitä oikeasti haluaisi!

Tuosta seurasta niin sä olet siis sitä mieltä, että koiria pitäisi hankkia aina vähintään 2? Tai viedä koirapuistoon? Eiköhän suurin osa koirista ole käymättä koirapuistossa ja elele ainoana koirana ihan onnellisena? Meillä koiralla on kaverina kani mutta ei se mun mielestä olis kamalaa vaikka se olis yksinkin. Onhan sillä koko meidän perhe. En ole pitänyt sitä tärkeänä, että se tapaa muita koiria. En taida haluta kuulla ajatuksiasi ainoista lapsista :lol:
joey
Angus MacGyver

ketsku kirjoitti:En taida haluta kuulla ajatuksiasi ainoista lapsista :lol:
Tämä lastenkasvatushan ei kuulu tähänkään ketjuun, mutta vastaan nyt kuitenkin että harvoin ainoat lapset sentään joutuvat elämään kokonaan ilman ihmiskontaktia vain siksi, etteivät omaa sisaruksia.

Minusta koiria ei tarvitse aina hommata kahta kerralla, mutta se olisi suotavaa, ellei koira muuten pääse lajitovereidensa pariin. Ihmisen seura ei tietenkään oikein pärjää vertailussa. Oma koirani on sellaista erityisen laumakeskeistä tyyppiä, jolle olen ajatellut hommata kaverin joka tapauksessa, vaikka muiden koirien kanssa leikkiikin päivittäin. Tiedän etten koskaan voi olla koiralle niin mieluista seuraa kuin toinen koira.
MotiivitOn
Rico Tubbs

Marsalkka kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:Missä minä näin olen väittänyt? Olen sitä mieltä, että tiettyjen koirarotujen hyökkäyksistä aiheutuu vakavampia vammoja kuin joidenkin toisten rotujen hyökkäyksistä?

MotiivitOn kirjoitti:Siis ymmärränkö oikein, tottahan korjaat jos menee pieleen:

Marsalkka kirjoitti:Luepa tarkemmin mitä kirjoitit.
Elikkä siispä, et pidä toisia rotuja yhtään sen vaarallisempina, vaikka ne tuottavat hyökkäyksissään vakavemmat vammat.

Joten vaikka käytätkin halventavaa nimitystä "bullshitmastiff"- sinulla ei ole mitään itse rotua vastaan. Eli "pohjoisen mamman" huumoripitoinen ehdotus kulmahampaiden poistamisesta toisi ainakin osittain sinulle toivotun lopputuloksen..?

Voi kunpa olisit vain voinut heti kertoa kokonaan mitä ajattelet asiasta.
Marsalkka kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:erityisen vaarallinen
En ole tällaista väittänyt.

Aiotko jatkaa argumenttivirheitten värittämää tapaasi keskustella?
Olen pahoillani siitä, että tulkitsin väitteesi väärin. Ymmärsin katsos keskustelun alun viesteistäsi niin, miten monet tietämäni ihmiset asioista ajattelee, että vakavempia vammoja tuottava = vaarallinen. On sitten kyse aseista tai koirista tai vaikka keskustelussa jo vilahtaneesta panssarivaunusta.

Hyvä jos olet kanssani samaa mieltä, että koira tai ase tai pansarivaunu ei itsessään ole vaarallinen. Siitä tulee vaarallinen vasta epäpätevissä käsissä. Se taas ei kuitenkaan tarkoita varmasti sinunkaan mielestä, että sopivat ihmiset eivät näitä saisi omistaa.

Eli et siis itsekään ole totaalikieltojen kannattaja, kuten aluksi virheellisesti ymmärsin.
Marsalkka kirjoitti:Mutta eipä tässä sen kummempaa. Olemme vain hieman eri mieltä asiasta.

Minä olen sitä mieltä, että tiettyjen koirarotujen hyökkäyksistä aiheutuu vakavampia vammoja kuin joidenkin toisten rotujen hyökkäyksistä ja tästä syystä olen pohdiskellut vaihtoehtoja näiden vakavien vammojen vähentämiseksi. Yksi vaihtoehto voisi olla tiettyjen rotujen hankkimisen kieltäminen.
Emme me ole eri mieltä. Olemme aika lailla samaa mieltä. Minulle vain minkään totaalinen kieltäminen ei ole vaihtoehtojen listalla.
Mielestäni se tekee Suomesta hienon maan, että sopiva yksityinen henkilö on oikeutettu täällä omistamaan myös sen panssarivaunun, kuten myös bullmastiffin.
Marsalkka kirjoitti:Näköjään sinäkin olet pohtinut asiaa:
Missään nimessä koiria, ei saisi olla niillä, ketkä eivät osaa koiraansa kouluttaa. Koirien (minkä tahansa rodun) luovutus koetta vastaan. Alle kaks vuotiaana BH, kolmevuotiaana ToKo1, luonnetesti pakolliseksi kaikille jne jne. Jos koiran ottaa, on sen koulutuksesta huolehdittava. Sekarotuiset kokonaan kiellettävä, jotta koirien jalostuksella saadaan karsittua ei toivotut ominaisuudet pois.

Olen pohtinut asiaa noin vuodesta -95, jolloin koirista kiinnostuin. Olen myös tuonut tämän oman ratkaisumallini julki aiemminkin foorumilla. Minä vain en erottelisi siinä eri rotuja eriarvoisiksi, vaan kaikille samat säännöt.

Valitettavasti en usko ehdotukseni toteuttamiskelpoisuuteen. Käytännössähän tuo vaatisi kokonaan oman instanssin kasvattajien ja omistajien valvontaan, kokeiden valvottuun vastaanottamiseen jne. jne. ja verorahoilla taitaa olla jo nyt riittävästi käyttöä. Jos tälläinen instanssi joskus perustetaan, voin kyllä vaihtaa työpaikkaani ilomielin sen palvelukseen.
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

MotiivitOn kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:Missä minä näin olen väittänyt? Olen sitä mieltä, että tiettyjen koirarotujen hyökkäyksistä aiheutuu vakavampia vammoja kuin joidenkin toisten rotujen hyökkäyksistä?

MotiivitOn kirjoitti:Siis ymmärränkö oikein, tottahan korjaat jos menee pieleen:

Marsalkka kirjoitti:Luepa tarkemmin mitä kirjoitit.
Elikkä siispä, et pidä toisia rotuja yhtään sen vaarallisempina, vaikka ne tuottavat hyökkäyksissään vakavemmat vammat.
*poistettu lautamiestekstiä*tm

Pidätkö sinä toisia koirarotuja vaarallisempina kuin toisia? Tai erityisen vaarallisina? Sinähän olet myös sitä mieltä, että tiettyjen koirarotujen hyökkäyksistä aiheutuu vakavampia vammoja kuin joidenkin toisten rotujen hyökkäyksistä...
Mielestäni se tekee Suomesta hienon maan, että sopiva yksityinen henkilö on oikeutettu täällä omistamaan myös sen panssarivaunun, kuten myös bullmastiffin.
Mitä vaaditaan, että saa omistaa bullshitmastiffin?

Mitä mieltä muuten olet asiantuntijana tällaisista väitteistä:
Ilman muuta tietyt rodut ovat aggressiivisempia ja purevat helpommin kun toiset. SE asia ei ole omistajasta kiinni. Lisäksi siihen vielä päälle tulee se, että tälläisiä koiria on paljon huonoilla omistajilla. Huonollakin omistajalla joku lauhkea rotu ei kuitenkaan tee juuri mitään kun taas joku "vaarallinen" rotu saa jo pahaa jälkeä aikaan.
Viimeksi muokannut Marsalkka, Ma Loka 06, 2008 8:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
hemuli
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Laitan tämän nyt tänne, vaikka mietinkin että tämä ansaitsisi ihan oman ketjunkin. Asiasta ei kuitenkaan ollut vielä missään virallista uutista, pelkkää keskustelufoorumitietoa vain. Eli: Koiranomistajat Tampereen seudulla, olkaa varovaisia lenkillä!! Tampereen seudulla liikkuu joku hullu koiranvihaaja, joka on levitellyt maastoon myrkytettyjä herkkupaloja sekä lihapullia ja korvapuusteja, joissa on nastoja sisällä! Monta koiraa on jo loukkaantunut ja jotkut ovat jopa kuolleet näihin kamaliin ansoihin. Tampereen koirafoorumilla ollutta keskustelua aiheesta:
http://www.tamsk.com/forum/viewtopic.php?t=1281
http://www.tamsk.com/forum/viewtopic.php?t=1132
http://www.tamsk.com/forum/viewtopic.php?t=1267

Siis aivan kamalaa, en voi käsittää miten kukaan pystyy tekemään mitään tuollaista. :evil:
MotiivitOn
Rico Tubbs

Marsalkka kirjoitti: Pidätkö sinä toisia koirarotuja vaarallisempina kuin toisia? Tai erityisen vaarallisina? Sinähän olet myös sitä mieltä, että tiettyjen koirarotujen hyökkäyksistä aiheutuu vakavampia vammoja kuin joidenkin toisten rotujen hyökkäyksistä...

En oikein käsiteltynä. Kuten sanoin, en pidä koiraa itsessään vaarallisena, huonossa ohjauksessa kyllä. Toiset rodut ovat ohjaajalle myös vaativampia.
Jolloin tietty rotu+huono ohjaus= vaarallinen rotu, näin voidaan ajatella, jos halutaan oikoa asioissa ja unohtaa se varsinainen vaikutin.
Voidaan myös ajatella mikä tahansa rotu+huono ohjaus= riskikoira, mikä taas ajatuksena kestää paljon lähempää tarkastelua.
Marsalkka kirjoitti:Mitä vaaditaan, että saa omistaa bullshitmastiffin?
Tällä hetkellä sama mitä panssarivaunuun, eli rahaa, tosin paljon vähemmän.

Toimivalla aseistuksella suomessa ei muuten taida olla vaunuja yksityishenkilöillä, mutta ainakin yksi on Ry:llä. Joten sekin on mahdollista.
Marsalkka kirjoitti:Mitä mieltä muuten olet asiantuntijana tällaisista väitteistä:
Ilman muuta tietyt rodut ovat aggressiivisempia ja purevat helpommin kun toiset. SE asia ei ole omistajasta kiinni. Lisäksi siihen vielä päälle tulee se, että tälläisiä koiria on paljon huonoilla omistajilla. Huonollakin omistajalla joku lauhkea rotu ei kuitenkaan tee juuri mitään kun taas joku "vaarallinen" rotu saa jo pahaa jälkeä aikaan.

En ole asiantuntija, vaan asian harrastaja. Suuri ero.

Siinä mielessä väite pitää paikkansa, että jos kaikki muut muuttujat suljetaan pois (mikä ei ole mahdollista), eli olisi kyseessä vain koiran luonne, niin toiset koirat purevat helpommin kuin toiset ja tässä on nähtävissä rotukohtaisiakin eroja. Se mikä jalostustoiminnalla on saatu aikaiseksi, on kuitenkin myös jalostustoiminnalla saatavissa pois. Joten rodun kieltäminen ei olisi kestävä ratkaisu, jalostaminen olisi.

Puretaan vielä hiukan koiran luonnetta. Siinä on hyvä käyttää mittarina luonnetestiä. Selvennän hiukan lyhyesti luonnetestin rakennetta asiaa tuntemattomille. Koira asetetaan sen ominaisuuksia mittaaviin testeihin, joihin kuuluu yllättäviä ääniä, uhkaavia esineitä ja uhkaavia, jopa agressiivisia vieraita ihmisiä, ystävällisen ja neutraalin vieraan kohtaamista ym.ym. Näiden perusteella tehdään arvio koiran luonteesta.

Osa-alueita ovat:

I.Toimintakyky, eli kansankielellä rohkeus. Asteikko suuresta, toimintakyvyttömään, jossa suuri toimintakyky on toivottavaa.
II. Terävyys, eli koiran "itsepuolustus" kyky. Jossa ei toivottavaa on jäljelle jäävä hyökkäyshalu. Eli uhan päätyttyä, koira ei saisi enää sekunninkaan päästä olla agressiivinen.
III. Puolustushalu, eli kuinka koira puolustaa omistajaansa ja itseään. Ei toivottavaa on haluttomuus puolustaa tai hillitsemätön halu.
IV.Taisteluhalu, eli halu leikkiä esim. vetoleikkiä. Suuri taisteluhalu on toivottavaa. Tämä ei siis ole mikään taistelukoiran merkki osa-alueen nimestä huolimatta, vaan koiralla on oltava "hauskaa" leikkiessään. Halu leikkiä, kuulostaisi kai liian höpsöltä.
V. Hermorakenne, eli kuinka koira reagoi yllättävään jännitystilaan ja ennen kaikkea, kuinka nopeasti siitä palautuu. On toivottavaa, että koira reagoi, mutta rauhoittuu nopeasti = tasapainoinen ja varma.
VI. Temperamentti, eli reagointikyky, vilkkaus toivottavaa ja apaattisuus epätoivottavaa. Vilkas koira on kansankielellä valpas.
VII. Kovuus, eli kuinka koira muistaa epämieluisat asiat. Kova koira unohtaa ja pehmeälle jää pelkotiloja. Tämä ei siis tarkoita sitä, että kova koira purisi helpommin, vaan juuri päinvastoin.
VIII. Luoksepäästävyys, eli päästääkö vieraan lähelleen. Hyväntahtoisuus ja avoimuus toivottavaa, hyökkäävyys ja salakavaluus epätoivottavaa.

Koira jolla on suuri toimintakyky, jonka terävyys on suuri jäljelle jäävin hyökkäyshaluin, puolustushalu hillitsemätön, on hermorakenteeltaan hermostunut ja luoksepäästävyydeltään salakavala on erittäin paljon vaarallisempi kuin toimintakyvytön, terävyydeltään pieni, ilman jäljelle jäävää hyökkäyshalua, puolustushaluton, hermorakenteeltaan tasapainoinen ja luoksepäästävyydeltään mielistelevä koira.

Luonnetestituloksissa on selkeitä rotukohtaisia eroja, kuitenkin miltei minkä tahansa rodun edustajan luonnetestitulokset voivat olla kummasta ääripäästä tahansa. Siksi jalostuksessa tulisi keskittyä toivottavia ominaisuuksia sisältäviin koiriin, rodusta riippumatta.
Lukittu