Nils on syyllinen ja sillä sipuli !

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Ross Sullivan
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Re: Nils on syyllinen ja sillä sipuli !

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

JasseHames kirjoitti: Su Syys 22, 2024 1:21 pm
Childofhale kirjoitti: La Syys 21, 2024 11:12 pm
Ross Sullivan kirjoitti: La Syys 21, 2024 10:56 pm Samanasteisia = useita puukoniskuja eri puolilla kehoa ja kaikki uhrit väkivallan seurauksena kuolleita, syviä haavoja puukoniskuista
Yhteneviä = ei olisi tilannetta, että osaa on dipattu ja osaa ei
Niin, Mäki taisi olla ainoa jossa ei ollut yhtään viiltohaavaa, Gustafsonilla toki paljon vähemmän kuin Boismanilla ja Björklundilla. Sitä en kyllä allekirjoita että kaikkien olisi pitänyt kuolla, rikoshistoria on väärällään tappoyrityksistä selviämisiä joista tekijä ei tiennyt.
Taas päädyttäneen siihen, että vain hyvin huomattavat henkilöt voivat ymmärtää ulkopuolisen tekijän aiheuttavan välttämättä kaikille uhreille puukonlyönneistä lähtien suurin piirtein samanlaiset vammat. "Ei vastalauseita, koirat!"
Ikävää, että osa keskustelijoista ei uskalla keskustella tapauksesta kuin aika ajoin huutelemalla puskista. Minulle ei tule paha mieli vastakkaista mielipiteistä enkä ketään blokkaa.

Todennäköisesti ulkopuolinen tekijä sumputtaisi uhrit ja hakkaisi heitä kankaan läpi. Näin ollen uhreilla olisi samanasteisia ja yhteneviä vammoja kehossaan.Todennäköisesti ei tarkoita, että varmuudella näin tapahtuisi.

Vaikuttaa siltä, että vain hyvin huomattavat henkilöt tietävät mitä on varmuudella on tapahtunut, ja muiden pitäisi olla hiljaa kuin koirat.
Mitä te dorkat dorkailette?
snufkin
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja snufkin »

Marjatta Sahakankaan kuulustelukertomuksesta:
Kuten jo olen kertonut Nils ”Nisse ” Gustafssoniin tutustuin Pentti Jäppisen kautta. Aikaisemmin en ollut Nissen kanssa missään tekemissä. Nissen kanssa keskustellessani käytimme usein ruotsinkieltä, mistä muut paikalla olleet kuten Pentti, Seppo Laitinen ja Seija Nieminen, meitä usein huomauttivat. Seurustelu Pentin kanssa päättyi muistaakseni vuonna 1962 tai 1963. Lopetettuani seurustelun Pentin kanssa tapasin Nisseä tosi satunnaisesti. Tämä johtui siitä, etten Pentistä erottuani enää liikkunut niissä samoissa piireissä missä Nissen oli tapana liikkua. Olen usein ollut paikalla kun Nisse on ottanut, meistä muista paikalla olleista, aivan mitättömistä asioista ns. pultit. Hän ei koskaan käynyt kehenkään varsinaisesti käsiksi, mutta huusi ja räyhäsi kovalla äänellä niin kauan, että sai tahtonsa läpi. Nämä Nissen pultit tapahtuivat hänen ollessa selvin päin, eli alkoholilla ei ollut mitään osuutta näiden tapahtumien kanssa. Minulla ei ole mitään tietoa siitä kenen kanssa Nisse olisi siihen aikaan tapellut. Kuten olen kertonut, olen kuullut toisten henkilöiden kertoneen Nissen joutuneen usein tappeluihin. En kuitenkaan pysty sanomaan yhtään sellaista tapahtumaa, jossa Nisse olisi jonkun kanssa tapellut. En tuntenut Nissen lähipiiriä, enkä tästä syystä pysty sanomaan kenen kanssa hän olisi silloin tapellut.
Koko setti

Lukekaapa tuo kokonaan, jos kiinnostaa, ja kertokaa uskotteko aidosti, että joku keksisi tuollaista kertomusta. Voi olla, että tuo paikallaolo ei pidä paikkaansa tai sitten on oltu jossain eri paikassa järveä, mutta selvästi Sahakangas on Nissen ja hänen persoonsansa tuntenut ja hänen rationalisointinsa hiljaa pysymisestä tuntuu suhteellisen uskottavalta.
Venäläinen mielipidevaikuttaja Ross Sullivan on suurin fanini:
Ross Sullivan kirjoitti: La Kesä 29, 2024 6:47 pm
Täällä on hyvin vähän itseäni parempia kirjoittajia, mutta snuffi on yksi niistä.
LexVeritas
Frank Columbo

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Sahakankaan tarinat ovat täyttä satua lukuun ottamatta tietenkin sitä, ettei hän ollut koskaan nähnyt eikä edes tiennyt Gustafssonin tapelleen kenenkään kanssa.
Espoon käräjäoikeudella oli erittäin hyvät perusteet todeta hänet todistajana kelvottomaksi. Hän mm. väitti leiriytyneensä murhayönä paikalla, jossa paikallisten asukkaiden (Henrik Lindelöfin ja Nils-Erk Blomqvistin) mukaan se olisi ollut mahdotonta. Kukaan ei ole kertonut nähneensä Sahakankaan väittämää seuruetta alueella.

Snufkinin innostusta selittää osaltaan se, että myös Sahakangas väitti kykenevänsä lukemaan Gustafssonin katseesta salaisia viestejä.

Täällä voi tutustua Sahakankaan tarinoihin:

viewtopic.php?t=1104
In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Ross Sullivan
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

snufkin kirjoitti: To Syys 26, 2024 12:17 pm Marjatta Sahakankaan kuulustelukertomuksesta:
Kuten jo olen kertonut Nils ”Nisse ” Gustafssoniin tutustuin Pentti Jäppisen kautta. Aikaisemmin en ollut Nissen kanssa missään tekemissä. Nissen kanssa keskustellessani käytimme usein ruotsinkieltä, mistä muut paikalla olleet kuten Pentti, Seppo Laitinen ja Seija Nieminen, meitä usein huomauttivat. Seurustelu Pentin kanssa päättyi muistaakseni vuonna 1962 tai 1963. Lopetettuani seurustelun Pentin kanssa tapasin Nisseä tosi satunnaisesti. Tämä johtui siitä, etten Pentistä erottuani enää liikkunut niissä samoissa piireissä missä Nissen oli tapana liikkua. Olen usein ollut paikalla kun Nisse on ottanut, meistä muista paikalla olleista, aivan mitättömistä asioista ns. pultit. Hän ei koskaan käynyt kehenkään varsinaisesti käsiksi, mutta huusi ja räyhäsi kovalla äänellä niin kauan, että sai tahtonsa läpi. Nämä Nissen pultit tapahtuivat hänen ollessa selvin päin, eli alkoholilla ei ollut mitään osuutta näiden tapahtumien kanssa. Minulla ei ole mitään tietoa siitä kenen kanssa Nisse olisi siihen aikaan tapellut. Kuten olen kertonut, olen kuullut toisten henkilöiden kertoneen Nissen joutuneen usein tappeluihin. En kuitenkaan pysty sanomaan yhtään sellaista tapahtumaa, jossa Nisse olisi jonkun kanssa tapellut. En tuntenut Nissen lähipiiriä, enkä tästä syystä pysty sanomaan kenen kanssa hän olisi silloin tapellut.
Koko setti

Lukekaapa tuo kokonaan, jos kiinnostaa, ja kertokaa uskotteko aidosti, että joku keksisi tuollaista kertomusta. Voi olla, että tuo paikallaolo ei pidä paikkaansa tai sitten on oltu jossain eri paikassa järveä, mutta selvästi Sahakangas on Nissen ja hänen persoonsansa tuntenut ja hänen rationalisointinsa hiljaa pysymisestä tuntuu suhteellisen uskottavalta.
Nisse kertoo ristiriitaisesti tapahtumista eri vuosina. Välillä hän muistaa ja sitten taas ei.
Nissen fanipojat:"no ei kai kukaan muista täydellisesti vanhoja juttuja!"

Sahakangas ei muista täydellisesti teltan sijaintia vuosien jälkeen. Nissen fanipojat:"Ämmä kusettaa! Täysin epäluotettava!"

Vähän on sitä kaksoistantartia.
Mitä te dorkat dorkailette?
snufkin
Jane Marple

LexVeritas siis linkkasi tismalleen samaan ketjuun kuin johon minä edellisessä viestissä annoin linkin. Ainoa ero vaan se, että minä laitoin linkin siihen viestiin tuossa ketjussa jossa oli lainattu Sahakankaan kuulustelukertomusta.

No kuitenkin siis Sahakangas on kuullut ja nähnyt NG:n olleen agressiivinen muita kohtaan. Käsittääkseni myös Salonen on kertonut käyttäjä Merivuokon mukaan nähneensä ihmishahmon Rackarudenilla mikä tukee Sahakankaan kertomusta. Olen ollut siinä uskossa, että Merivuokko on Salosen lähipiiristä.
Täällä on hyvin vähän itseäni parempia kirjoittajia, mutta snuffi on yksi niistä.
Bosse
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Bosse »

ohessa Turun Sanomien juttu vahvistuksesta yllätystodistajalle:
https://www.ts.fi/uutiset/1074065060
snufkin
Jane Marple

Bosse kirjoitti: To Syys 26, 2024 3:39 pm ohessa Turun Sanomien juttu vahvistuksesta yllätystodistajalle:
https://www.ts.fi/uutiset/1074065060
Kiitos tästä! Hyvä, että löytyi virallinen varmistus Salosen puheille. Vaikka tuo nyt ei todista Sahakankaan kertomusta todeksi, niin joku siellä Dahlbyn niemessä on ollut.
Dahlbyn niemessä noin 300 metriä surmaniemestä luoteeseen liikettä ja ainakin yhden miehen. Havaintoa ei mainita krp:n uudessa selvityksessä, mutta Salonen vahvisti havainnon todeksi.
Tämä on myös mielenkiintoinen kohta ko. jutusta:
Lönnbergin paikalta tekemässä piirroksessa oli outoa se, että hän oli taltioinut siihen Gustafssonin nimen, syntymäajan ja osoitteen. Hän ei enää oikeudessa muistanut miten se oli mahdollista. Sen jälkeen hän teki rikospaikalla muita piirroksia, mutta maininnat olivat ensimmäisessä.

Siihen ei saatu enää varmennusta oliko tajuttomana ollut Gustafsson sittenkin puhunut. Gustafssonin asiapapereita ei teltalla ollut, sillä ne olivat kadonneet.
snufkin
Jane Marple

Well, well, well..
Merivuokko kirjoitti: Ke Huhti 23, 2008 8:59 am
:oops:
Uskon näin olevan, siellä rannalla seisoi aamulla mies, jota lintupojat pysähtyivät katsomaan, koska siellä ei koskaan ollut ketään nähty(noin yleensä).
Ja tämä mies huomasi lintupojat aivan varmasti ja Heikki sanoi silloin, että kun he menivät sitä polkua pitkin, niin seurasi aivan selvästi heidän kulkemistaan ja siellä maastossa takana oli liikettä, ihmisä hereillä, joka oli outoa. Ja tätä Tuominen kyseli vanhoihin kuulustelupöytäkirjoin nojaten, Heikiltä. Heikki luuli ilman muuta, että tämä asia oli täysin selvitetty, siis keitä siellä oli.
LexVeritas
Frank Columbo

^
...niin joku siellä Dahlbyn niemessä on ollut.
Kuten tiedossa on, niin Rackaruddenilla tosiaankin sijaitsee Villa Dahlby. Se ei siis ole mikään autio niemi.
Salosen havaitsema "liike rannalla" oli oletettavasti sikäläisten asukkaiden kuten esimerkiksi Henrik Lindelöfin tai hänen tilanhoitaja-isänsä aiheuttamaa. Havainto liikkeestä Rackaruddenilla ei millään muotoa vahvista Sahakankaan väittämän seurueen läsnäoloa alueella. Sitä vastaan sotii mm. Henrik Lindelöfin todistajanlausunto.
Kukaan ei ole ilmoittanut nähneensä Sahakangasta väitettyine seurueineen alueella, ei myöskään Gustafssonin seurueen väitettyä edestakaista reissua Rackaruddenille ja takaisin.
Sahakangas on lainvoimaisesti todistettu todistajana kelvottomaksi.

Lönnberg ja Paavola saivat Gustafssonin Ja Boismanin nimet moottoripyörien rekisterinumeroiden avulla. Partioautoon oli vastikään asennettu radiopuhelin. Tämän kertoi tutkinnanjohtaja Vainio murhapaikalla murhien paljastumista seuraavana päivänä:

Toisen nuorukaisen taskussa olleesta muistivihosta saimme tyttöjen etunimet ja osoitteet, lopullinen henkilöllisyys selvisi paikalla. Poikain henkilöllisyys oli helpompaa, joskin hitaampaa selvittää heidän moottoripyöriensä rekisterinumeroiden perusteella.

(Uusi Suomi 07.06.1960)
snufkin
Jane Marple

Jos kyseessä olisi olleet asukkaat, niin miksi eivät ilmoittaneet poliisille noinkin olennaista tietoa kuin, että he olivat 300m päässä murhaniemestä hieman murhien tapahtumisen jälkeen. Luulisi, että poliisi on heitä kuullut asiasta. Kyllä järkevämmältä kuulostaa, että siellä oli henkilöitä, joita ei koskaan asiassa kuultu.

Tämä mielestäni sopii selitykseksi hiljaisuudelle:
Omasta mielestäni en tässä tapauksessa ole halunnut suojella ketään muuta kuin itseäni. Bodom-järven tapahtumista puhuimme paljonkin Pentin, Sepon ja Seija Nimeisen kanssa. Alussa meillä ei ollut mitään yhteistä sopimusta siitä miten meidän pitäisi toimia tässä tilanteessa. Noin vuosi Bodom-järven tapahtuman jälkeen sovimme keskenämme siitä, ettei kukaan meistä mene kertomaan havainnoistaan poliisille, jos he eivät tule sitä meiltä erikseen kysymään. Syy siihen, miksi päätimme näin toimia oli se, että tiesimme miten Nisse käyttäytyisi meitä kohtaan saatuaan tietää, että olisimme kertoneet sen illan tapahtumat poliisille.
Tällä tarkoitan sitä, että Nisse kostaisi jollain konstilla tämän meille. En nyt enkä silloin pelkää henkeni puolesta, millä tarkoitan sitä, etten usko Nissen tekevän minulle mitään niin pahaa, että menettäisin henkeni.

Meillä kaikilla neljällä oli selvä kuva tuon illan tapahtumista, millä tarkoitan sitä, että meidän mielestämme Nisse oli syyllinen. Tämä perustui siihen, että illan aikana kuulimme Nissen teltalta kova äänistä meteliä, jonka jälkeen tuli aivan hil-jaista. Tämän jälkeen kuulin kun joku lähti sieltä ajamaan moottoripyörällä.
Absurdin viestistäsi tekee, että Itsekkin juuri totesit Henrik Lindelöffin olleen todistajana ja samassa viestissä ehdotat, että hän olisikin voinut olla Dahlbyn niemessä paikassa jossa Sahakangas väitti samaan aikaan olleensa. SIis Lindelöf oli nimenomaan todistajana liittyen Sahakankaan väitteisiin. Olisi varmaan tullut selville oikeudenkäynnissä esille, jos Lindelöf olisikin itse ollut se joka ko. paikassa oli ollut...
LexVeritas
Frank Columbo

^ Mielestäni Villa Dahlbyn asukas Henrik Lindelöf hyvin todennäköisesti tiesi mistä puhui, kun todisti olleen mahdotonta, että kukaan olisi leiriytynyt käytännössä heidän pihallaan murhayönä tai muulloinkaan.

Villa Dahlbyn asukkaita kuultiin jo 1960-luvulla... Lars Heikkilän paperit joutuivat epähuomiossa paperisilppuriin.

Nämä asiat on käyty tällä palstalla moneen kertaan läpi.

Sahakankaan höpinöistä vielä sen verran, että vaikka hän "alusta asti tiesi Gustafssonin olevan syyllinen" niin hän sitten kuitenkin myöhemmin kertoi:
Minulle tuli sellainen tunne, ettei Nisse halunnut niistä mitään puhua. En pitänyt sitä kuitenkaan mitenkään ihmeellisenä koska en varmaan itsekään tuossa tilanteessa Nissenä olisi siitä halunnut puhua.

Tämän tapaamisen aikana Nisse katsoi minua suoraan silmiini ja tällä ymmärsin hänen tarkoittavan, etten saisi puhua tai kysyä mitään Bodom-järven tapahtumista. Sanallisesti hän ei tästä sanonut minulle mitään, ainoastaan tällä silmiin katsomiselle
Ja sokerina pohjalla:
Olen myöhemmin miettinyt syitä siihen miksi Nisse ei halunnut minun kyselevän häneltä Bodom-järven tapahtumista. Olen tullut siihen tulokseen, että jostakin syystä Nissellä oli huono omatunto ko. tapahtumista. Tällä tarkoitan sitä, että hän oli ainoa eloon jäänyt kyseisestä telttaseurueesta.
Viimeksi muokannut LexVeritas, To Syys 26, 2024 6:33 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
snufkin
Jane Marple

No Salosen mukaan siellä on joku ollut. Sinä esitit, että se olisi voinut olla Lindelöf. Tämä on kuitenkin epäuskottavaa sillä asia olisi tullut esille viimeistään 2005 oikeudenkäynnissä. Ei ole uskottavaa, että kukaan asukkaista olisi ollut paikalla Henrikin siitä tietämättä.

Eli siis Salonen on nähnyt tuntemattoman henkilön Dahlbyn niemellä murha-aamuna, paikassa jossa Sahakangas seurueineen väitti olleensa. On epätodennäköistä, että kyseessä oli kukaan Lindelöfeistä.
snufkin
Jane Marple

ETP:n johdannosta:

Seppo Boismann:
.......Vuonna 2004 tehtyjen tutkimusten mukaan niskan ja kaulan vammat on aiheutettu teräaseella (esim. tavallisella puukolla) ja pään vammat on voitu aiheuttaa laakeapintaisella ja painavalla esineellä, esimerkiksi kivellä. Boismanilla todettiin kaulan ja niskan alueella yhteensä kaksi syvää (noin 2 cm:n pituista) ja kaksi pinnallista pistohaavaa ja pään alueelle arveltiin osuneen vähintään kolme tai neljä iskua em. astalolla. Boismanilla todettiin käsissä vammoja, jotka voivat syntyä esimerkiksi nyrkillä lyömisen seurauksena..."
awa:n postaama alunperin.

Palaset jatkavat loksahteluaan.
LexVeritas
Frank Columbo

^ Mielestäni on todennäköisintä, että mikäli Villa Dahlbyn rannassa oli jotain liikettä aamulla, se oli Villa Dahlbyn asukkaiden (esimerkiksi Lindelöfin vanhempien) aiheuttamaa. Paljon epätodennäköisempää on, että Lindelöf ja Blomqvist olisivat todistaneet oikeudessa jotain muuta kuin sellaista, mistä eivät olleet varmoja.
Mielestäni mahdollisesti havaittu liike Villa Dahlbyn rannassa ei millään muotoa tue Sahakankaan väitettä, että nimenomaan he olisivat olleet paikassa, missä leiriytyminen oli ankarasti kielletty, ja missä liikettä oli oletettavasti usein asukkaiden aiheuttamana.

MIkäli Sahakankaan väittämä leiriytyminen ja liikkuminen alueella olisi totta, niistä todennäköisesti olisi tehty havaintoja illan ja seuraavan päivän välisenä aikana.

Suosittelen ankarasti poliisin tutkintayhteenveto "Bodomin mysteerioon" vuodelta 1960 tutustumista.

Ainoastaan Boismanin vasemmassa kädessä todettiin hankautumaa, joka ilmeisimmin oli teräaseen torjuntavamma.

Tämäkin asia on käyty läpi tällä palstalla perusteellisesti.

Mitään uusia vammoja Boismanin "käsistä" ei tiedetä löytyneen.

Palaset todettiin hukatuiksi jo 20 vuotta sitten.

Kerrataan Sahakankaan toteamus:
Olen myöhemmin miettinyt syitä siihen miksi Nisse ei halunnut minun kyselevän häneltä Bodom-järven tapahtumista. Olen tullut siihen tulokseen, että jostakin syystä Nissellä oli huono omatunto ko. tapahtumista. Tällä tarkoitan sitä, että hän oli ainoa eloon jäänyt kyseisestä telttaseurueesta.
snufkin
Jane Marple

Uskon, että LexVeritaskin syvällä sisimmissään tietää, että jos Lindelöf tai joku asukkaista olisi oikeasti ollut se Salosen näkemä mies Dahlbyn niemessä, niin tämä itsessään olisi riittänyt kumoamaan Sahakankaan väitteen. Lindelöf ei kuitenkaan käsittääkseni oikeudessa ole mitään tälläistä todennut vaan on vedonnut mm. maantieteellisiin seikkoihin puhuttaessa mahdollisuudesta ulkopuolisten leiriytymiselle ko paikalle eli esim. paikalla oli joki ja ranta oli mutavelliä.

Eli siis, koska paikallinen todistaja itse ei ole ottanut esille asukkaiden mahdollista paikallaoloa, niin voidaan tulkita, että Salosen näkemä henkilö ei suurella todennäköisyydella ollut Villa Dahlbyn asukas.
Vastaa Viestiin