Miss Holmes #1 kirjoitti: To Loka 03, 2024 12:10 am
Olisi mielenkiintoista verrata Terveystalon poissaoloilmoitustiedot sloma tietoihin.
Tikkanenhan
ei saanut mitään slomakorvauksia Terveystalon, vaan oman yrittäjävakuutuksensa kautta.
Eikä Tikkasella ollut mikään pakko palata Terveystalolle töihin.
Terveystalon tiedotteesta aikanaan ei käynyt ilmi muuta kuin se, ettei Tikkanen ollut kuukausiin tehnyt siellä töitä.
(Mikä on kuukausiin?
Yksi kuukausi on yksi.
Pariin kuukauteen on kaksi.
Muutama on 3? 4? 5?
Viisi olisi jo ehkä ’lähes puoleen vuoteen…)
Hämmästyttää kuitenkin se, että ilman slomatodistusta ei kuitenkaan olisi vakuutusyhtiö korvannut hänelle yhtään mitään.
(Kuten aiemmin kertoi itse, ettei ollut jaksanut toimittaa papereita jne)
Ei Tikkanen pahemmin ollut huolissaan siitä(kään), että V kärsi maksaessaan kaiken yksin.
(Kuten V ystävättärelle kertoi)
Usein masennusta potevan pahin pelko on, että joutuu töihin ennen kuin on terve. Kun olo vähä kohenee, mutta jaksaminen on vielä heikkoa.
Kysynkin ihan pöljänä, että mistä Tikkanen tiesi, ettei uudetkaan lääkkeet auta?
Tunnistan kyllä tuon ’epätoivon tunteen’, mutta ihmettelen ettei ammattilainen luottanut lääkkeisiin ja kieltäytyi silti terapiasta.
Turha niitä lääkkeitä on monilääkeriippuvuteen asti popsia, jos niiden tehoon ei luota.
Ulrica
Mistä päättelet, että yhteys äitiin on jossain vaiheessa katkennut?
Olen itse miettinyt sitäkin,
ettei äidistä löydy edes hakemalla tietoa. Onko tuo tarkoituksellista jostain syystä?
Eli ajan nyt takaa sitä, että onko perheessä tapahtunut jotain muutakin kuin avioero, joka voisi selittää Tikkasen suhtautumista naisiin?
(Tn ystävän kertoma siitä, että aikaisemmissa suhteissa on ollut jokaisesta jotain negatiivista sanottavaa.) <- jotenkin tuosta jäi outo olo. En ole omassa ystäväpiirissäni huomannut, että jollain olisi ’noin huonosti’ aina ollut asiat.
Mistä tiedät, että T ei saanut sl-korvauksia Terveystalon / Kelan kautta vaan yritysvakuutuksen kautta? Minusta joku (muistaakseni juuri sinä?) otti esille, etyä josko Yllä olisi ollut yritysvakuutus. Mutta eihän tuo tuollaisenaan ollut faktaa, pelkkä oletus. Sl-todistukset pitää joka tapauksessa toimittaa.
Selvää tietoa on ollut ketjussakin, että olisi ollut töissä kesän/syksyn taitteessa ja että todennäköisesti noin 21.9.2022oli alkanut sairauslomansa, josta ekan 2 vk kirjoittanut yleislääkäri ja siitä eteenpäin hoitava psykiatri. Ehti siten olla yhtenäisellä sairauslomalla vähän vaille 3 kk.
Mistä sinä tiedät, ettei T olisi ollut huolissaan siitä, että "V kärsi maksaessaan kaiken yksin.”
>> Kuten muistat, on ainakin kahteen otteeseen jo ruodittu
tuo ”kaikki” - joka voinee tarkoittaa ruokakauppalaskuja, jos Tn masennus on tuolla sl ajalla ollut ainakin osan sellaista, ettei ollut kyennyt käymään tuokakaupassa. Siis - melkoinen ”kärsimys” vaimollaan. Ihan muisyuyukseski, että samaan tapaan, kun heillä oli yhteisesti allekirjoitettu sopimus siivousfirman kanssa, niin yhtiövastikkeet + muut asumisen menot (vesi+sähkö) ovat puolittaneet - aivan varmast i- pariskunta, joka teki tavalliseen (2. avioliitossa) tapaan avioehdon.
>> Huomattavaa on, että
valitsit Vn kärsimykseksi nimenomaan rahan. - Panee kyllä ajattelemaan.
Minä tosin luulen, että on saattanut kärsiä, stressaantua Tn sairauden tilan vuoksi muutenkin. Ihab vaikka ystävälle tosiaan rahasta valitti.
Minusta
väitteesi kuulostaa oudolta ”Usein masennusta potevan pahin pelko on, että joutuu töihin ennen kun on terve. Ei ollut itselläni enkä tuttavapiiristakään tiedä ihmisten noin pelkäävän. Itse kylläkin sovin psykiatrin kanssa sairausloman ”katkaisemisests” vaiheessa, jolloin en sitä enää tarvinnut, olin jo työkuntoinen. Onnistuu noinkin.
Eipä tiedetä, mikä vaihe Yn masennuslääkkeissä oli meneillään 11.11. Sikäli kun tarkistamatta muistan oikein saattoi olla niin, että 5.10 (vai 7.10) T olisi suostunut palaamaan (masennus)lääkkeeseen, jonka oli aiemmin keväällä lopettanut. Seuraava muutos saattoi toteutua 23.11.
Mitä ilmeisimmin ei ollut työkuntoinen 11.11. Hyvinkin mahdollisesti ollut epätoivoinen. Kun masentunut potilas joutuu huomaamaan, että lääke toisensa jälkeen ei auta, niin toivottomuus syvenee entisestään. Kaikki toivo menee. Alkaa tulla itsetuhoisia ajatuksia.
Alkanut ehkä olla jo mahdollisesti kokeiltavat lääkkeet vähissä. Näköpiirissä jo muut hoidot; ketamiini-infuusiot - tai onko sitä saatavana Suomessa jo nenäsuihkeina, sähköhoidot. Oliko niin, että sähköhoitojen aikana pitäisi olla osastolla.
T tiesi oletettavasti olevansa osastohoito kunnossa. Oli sitä varmaan jo 23.11, mutta ei passannut puhua asiasta psykiatrin kanssa, vaan puhunut sitten joulukuussa vointinsa entisestään huononnuttua vaimonsa kanssa - että ei kai nyt sentään osastolla.
Niinpä,
mielenkiintoista olisi saada jotain tietoa epämääräiseen tietoon Tn ja äitinsä suhteesta.
MH:lle - kai nyt sentään sen vinkin tietoihin Tn äidistä näit, joka ohjasi hänen yrittäjä työhönsä. Kesällä se tieto oli. En laittanut ylös. Löytyy ketjusta, en muista kenen tuomana.
Tn ystävän kertomana oli ollut aina jotain moitittvaa tyttöystävien ja exän kohdalla. Mitäpä tuohon voisi sanoa kuin, että jotain, ja että se ei ole varmaan tarkoittanut, että kaikki olisi pielessä. Hienoa, jos joillain on/on ollut ”täydellisiä” parisuhteita, joissa ei olisi yhtään mitään vastoinkäymisiä / negatiivista. Tn ystävä oli huomioinut eron noiden suhteiden osalta vs vasta alle 3 v kestäneeseen suhteeseen Vn kanssa. Tämä suhde lienee ollut vielä liian lyhyt siihen nähden, että "positiivisuuden harha" ei ollut ehtinyt väistyä.