Vieläkin toistuva ilmiö ovat sellaiset väärinkäsitykset, jotka olisivat auenneet, tai joita ei olisi edes syntynyt, jos olisi luettu koko ketju. Tai edes ajateltu sitä, että henkilöt ovat varmaan voineet muuttaa viiden vuoden aikana.Voimamies lahest kirjoitti: Ma Loka 14, 2024 3:24 pm HELSINKILÄISEN kerrostaloasunnon postiluukussa lukee Janne Puhakan ja hänen miesystävänsä sukunimet
Tekijä käyttää hajuvettä ja on kammannut tukkansa. Olisiko vähän narsistin vikaa?deadpan kirjoitti: Ma Loka 14, 2024 2:24 pm Tekijän osalta somessa on kovasti omaa kuvaa, olisko "vähän" narsistin vikaa.
En tiedä, käyttikö tämä tekijä paljon kampaa tai hajuvettä, mutta päättelyn taso on silti sama.
Narsismi tarkoittaa oikeasti tietynlaista käyttäytymisen taustalla olevaa motivaatiota, jolla henkilö yrittää paikata heikkoa tai puutteellista kokemusta omasta minuudestaan. Sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä minkään kuvassa esiintymisen kanssa. Tai minkään tietyn palvelun käyttämisen kanssa. Tai tietyn puhetavan kanssa. Tai tietynlaisen katseen. Tai hymyn.
Motiivi on tekemisen taustalla. Sen voi joskus päätellä tekemisestä, tai sen voi kohtuudella olettaa tekemisestä, mutta se on aina enemmän tai vähemmän todennäköinen, eikä koskaan varma.
Se asia, mikä tässä tapauksessa eniten viittaa siihen, että tekijä olisi narsisti, on se, että hän on homoseksuaali. Mutta kun sekään ei ole mikään taattu, varma eikä välttämättä edes todennäköinen yhteys. Vaikka asiasta on olemassa aikuisen oikeaa tutkimusta. Joten se siitä.
Vähän enemmän pitäisi tietää sekä tekijästä että narsismista, ennen kuin lähtee tuollaisia uumoiluja esittämään. Veikkaus on tasan niin hyvä kuin sille esitetyt perustelut. Tässä tapauksessa siis ei minkään vertaa.
Minä itse asiassa uskon, että sillä on. En pelkästään siksi, että tilastollisesti kaikenlainen epävakaus ja väkivalta on yleisempää niin homojen kuin lesbojen suhteissa verrattuna perinteisiin pareihin, joka täällä siis tuli jo todettua. Vaikka sitä ennen kuviteltiin, ilman mitään perusteita, että väkivalta on miesten ja väkivallattomuus naisten ominaisuus.Morotius kirjoitti: Ma Loka 14, 2024 3:12 pm Älytöntä spekulointia ja ala-arvoista kommentointia uhrin ja tekijän seksuaalisuudesta, sillä tuskin on mitään tekemistä kuitenkaan tämän teon kanssa.
Raivo tai suuttumus, keskiajan filosofiassa, englanniksi anger, latinaksi ira, tarkoittaa toimintaa motivoivaa (irascible) passiota, jossa henkilö reagoi koettuun menneeseen vääryyteen. Tai kokemukseen vääryydestä. Psykopatia erikseen, mutta tavallisen ihmisen kohdalla raivo ja väkivalta on seurausta esimerkiksi kokemuksesta, että on tullut petetyksi jonkin subjektiivisesti ajatellen oikeutetun ja itselle hyvin tärkeän odotuksen suhteen.
Viha sen sijaan tarkoittaa passiivista reaktiota vastenmielisen tai sellaiseksi koetun tai käsitetyn asian läsnäoloon, mutta nyt ei ole tarkoitus puhua siitä.
Minulla on hyvä syy uskoa, että ainoa täysin henkisesti aikuinen ihmisen seksuaalisuuden muoto on sellainen heteroseksuaalisuus, jossa seksuaalisuus ei ole jotain, mitä ihminen on, vaan ainoastaan jotain, mitä ihminen tekee. Heti, kun mennään siihen, että seksuaalisuus käsitetään jonain, mistä ihmisen minuus tai identiteetti koostuu, ollaan ongelmissa. Se tarkoittaa sitä, että "minä" tarvitsen "sinun" olevan tasan tietynlainen tai reagoivan tasan tietyllä tavalla, jotta "minä" voin todella kokea olevani sellainen "minä" kuin tahdon kokea olevani. Se tarkoittaa, että "minä" en toteuta seksiä "sinun" kanssasi tai suhteessa "sinuun", vaan käytän "sinut" osana "minua", jotta "minusta" voisi tulla "minä".
Tämän perusteella voisi sanoa, että jokainen homoakti ja puolet heteroakteista itsessään ovat sekä kestoltaan että vaikutukseltaan lyhyitä eheytyshoidon yrityksiä. Mutta tästä seuraa se ajatus, että seksin sinänsä, ja sitä kautta partnerin, ajatellaan sisältävän lupauksen jostain äärimmäisen tärkeästä asiasta. Ajatus on, että "en pysty kokemaan olevani oma itseni jos en pane sinua, siispä panen sinua jotta saisin kokemuksen siitä, että olen oma itseni". Se tarkoittaa sitä, että jos toinen ei jostain syystä täytä tätä odotusta, koska ei ole ihanteellinen ihminen siihen, tai koska odotus sinänsä on absurdi, tai tietoisesti kieltäytyy toteuttamasta sitä, tai päättää sen sijaan jopa vaihtaa maisemaa, niin siinä ei vain evätä toiselta yhden illan mielihyvää, vaan oikeus ja mahdollisuus olla oma itsensä.
Jos toinen ihminen ei ole toinen ihminen, vaan pelkästään puuttuva pala minua, joka kieltäytyy menemästä paikalleen, niin tottakai sitä kannattaa yrittää koputella kohdalleen vaikka kirveellä.
En ymmärrä, miksi nämä pitäisi rinnastaa millään tavalla. Ei tähän sovellu mikään tasapainon tai vastavuoroisuuden käsite. Lisäksi on varmasti eriäviä käsityksiä siitä, mikä on asiallista ja mikä sopimatonta. Ensimmäinen liian suuri vaiva olisi yksilöidä ne käsitykset. Toinen liian suuri vaiva olisi yrittää päästä niistä yksimielisyyteen.Morotius kirjoitti: Ma Loka 14, 2024 3:12 pm Olisi hienoa, jos tässäkin asiassa voitaisiin pysyä asiallisena - ei kai tällaista vöyhötystä ole heteropariskuntien välisissä surmaspekulaatio ketjuissakaan?
Miksi se olisi ketään järkyttänyt? Eikö ennemmin ole ongelma se, että ihmisiä huvittaa koko tapaus ja homot yleensä? Miksi aina LGBT:n yhteydessä on tällainen outo pyrkimys päästä ihon alle tai niskan päälle yrittämällä selittää, että vastapuoli "pelkää" tai "on epävarma" tai "kokee kauhua"? Mikä ihmeen valtafantasia se on, kun siihen törmää aivan jatkuvasti?Morotius kirjoitti: Ma Loka 14, 2024 3:12 pm Vai järkyttääkö tässä nyt osaa porukasta osaltaan juurikin se, ettei tämä kyseinen parisuhdeväkivallan muoto vastaakaan stereotyyppistä "mies tappaa vaimonsa mustasukkaisuuksissaan" -keissiä?
Joku on vaan eri mieltä homojen kanssa. Tai näkee heidät eri tavalla kuin he näkevät itsensä. Ja homot eivät keksi, että pelkääkö henkilö heitä, vai uhkaako henkilö laittaa heidät kaasukammioon. Ja mikään määrä toistamista, että "ei, kun olen vaan eri mieltä asiasta", ei tuota tulosta.Mutikainen kirjoitti: Ti Loka 15, 2024 2:16 am Sulla taitaa olla aika paha olo, kun olet suoltanut tänne tuota homofobiaasi noin kymmenen viestiä.
Aivan kuin homoseksuaalisuuteen, sen oikeuksien ajamiseen ja siihen samaistumiseen kuuluisi se, että ei vain itsellä kaikki mene tunteisiin, vaan aina yritetään mahdollisimman pian mennä myös vastapuolen tunteisiin. Maailman yleisin esimerkki on tällainen "fobioista" ja "pahasta olosta" puhuminen.
Kukaan ei hyväksy sitä, mitä homoseksuaalisuus on. Eivät homoseksuaalit itse, eivätkä heidän kanssaan eri mieltä olevat. Siksi ainoa selviytymiskeino on esittää se jonain muuna kuin mitä se on oikeasti, ja pöyristyttävin rikos on silloin puhua siitä suoraan ja asiana.
Minun veikkaukseni on, että tekijä on kohdannut poliisit asenteella, että "se on tehty nyt, te varmaan jatkatte tästä", eikä esimerkiksi "voi kamalaa mitä menin tekemään" tai muu raivosta täriseminen ja poissa tolaltaan oleminen. Jostain syystä kuvittelen, ettei Nordmo aikonut salata mitään tai paeta mihinkään. Uskon, että suunniteltua oli se, että Puhakka kuolee, ja loppu tapahtuisi väistämättä omalla painollaan.
Tätä mustasukkaisuuden hokemista minä en oikein ymmärrä tässä koko jutussa. En koko aikana käsittänyt. Mutta nyt osaan sanoa siitä vähän enemmän. Kummallista, että täällä joku sanoo Nordmoa narsistiksi jonkun kuvassa olemisen perusteella, mutta sitten jokainen kuvittelee, että motiivissa täytyy olla kyse jonkinlaisesta kolmannesta. Alkaen jostain toisesta Petollisten näyttelijästä ja edeten siihen, että Puhakka oli kohta pettämässä Nordmoa suunnilleen jokaisen vastaantulijan kanssa.Morotius kirjoitti: Ma Loka 14, 2024 3:12 pm Jos tekijä on huomannut uhrin etääntyvän ja vetäytyvän tästä pikkuhiljaa irti, niin ukko on ruennut punomaan tällaisen suunnitelman tällä "jos minä en saa sinua ei saa kukaan muukaan" -tyylillä.
Minä uskon Nordmon olleen edes sen verran narsisti, tai oikeastaan sen verran henkisesti terve, että koki asiat ja tilanteet ihan itsensä kannalta. Kaikki tuntuvat olevan sillä kannalla, että Nordmo oli suhteen kantava voima, joka jollain tavalla piti Puhakkaa jonain poikaleluna. Kaikilta unohtuu se haastattelussa sanottu asia, että Puhakka oli aloitteellinen suhteessa.
Joten minä psykologian amatöörinä esitän tällaisen ilmaisen eli täysin hintansa väärtin teorian, että Puhakka oli suhteen hyväksikäyttävä osapuoli. Puhakka ripustautui Nordmoon ja halusi hänestä jonkinlaisen isän korvikkeen tai turvasataman, ja Nordmo jollain tavalla meni mukaan tai jäi koukkuun tai tuli jotenkin vietellyksi tai manipuloiduksi. Uskon, että ajan kuluessa Nordmoa alkoi ärsyttää olla suhteen kypsempi osapuoli. Ja että Puhakalle suhteen paras anti oli päinvastoin se, ettei koskaan tarvinnut kypsyä.
Jätetyksi tulemisen tragedia siis ei olisi siinä tapauksessa ollut se, että a) Puhakalla oli niin paljon parempia sänkykavereita saatavilla kaiken maailman muista julkkiksista. Tai se, että b) Nordmo oli tulossa vanhaksi, valmistautui jo kuolemaan, enää ei seissyt, elämä alkoi olla ohi, ja nuori liha päätti karata paremmille laitumille. Tai se, että c) Nordmo jotenkin narsistisesti kuvitteli olevansa oikeutettu toiseen ihmiseen ja ei kestänyt sitä, kun ei voinut jatkaa toisen hallitsemista tai alistamista.
Vaan uskon, että d) Nordmolle jotenkin valkeni, että Puhakka oli leikkinyt hänellä alusta alkaen. Tähän kuuluu tietenkin se, että kaikki on suhteellista. Uskon, että aika monet homosuhteet ovat vain toisella ihmisellä leikkimistä. Myös että monet heterosuhteet, mutta eri syistä ja eri mittakaavassa. Mutta jos parin osapuolten välillä on iso käsitysten ero siitä, että miten vakavaa tai miten leikkiä kaikki lopulta on, niin se tilanne voi kärjistyä esimerkiksi tällä tavalla.
Kukaan ei ole roisto omassa tarinassaan. Tällainen tahtoo monelta helposti unohtua. Sehän ei tietenkään todista, ettei henkilö olisi roisto lain tai yhteiskunnan tai yleisen mielipiteen edessä. Mutta jos haluaa ymmärtää henkilön tekemiä valintoja, niin silloin täytyy pitää mielessä, että hän tekee ne sen mukaan, miten itse käsittää tilanteen. Ei sen mukaan, mikä näyttäisi herkullisimmalta televisiossa kerrottuna.
Sen sijaan se, mitä joku täällä on heitellyt ilmaan "taloudellisesta hyväksikäytöstä", on ihan tyhjää puhetta. Molemmilla osapuolilla oli tuloja. Riippuu täysin suhteista ja osapuolista, että onko siitä suurta, pientä tai ei yhtään haittaa, että toisella on suuremmat tulot, tai toisella ei jonain hetkenä ole tuloja ollenkaan. Täällä ei näyttänyt olevan edes yksimielisyyttä siitä, että kumpi olisi käynyt kumman lompakolla.