Rikoskirjallisuus, elokuvat, sarjat, dokumentit, podcastit yms

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Re: Rikoskirjallisuus, elokuvat, sarjat, dokumentit, podcastit yms

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

RL11/6 kirjoitti: To Heinä 18, 2024 1:09 am Toivotan oikein antoisaa elokuvakokemusta Karvojen parissa.

Edit: haluan vielä muistuttaa, että perseessäkin on ihmisellä Karvoja.
Elokuva Karvat oli ihan perseestä.

Vastapainoksi suosittelen elonet Kuu on vaarallinen (1961).

Sama talo pääsi uutisotsikoihin 31 vuotta myöhemmin oikean murhan myötä.

Kadonneista kiinnostuneille on tarjolla hieman tuntemattomampi kirja: Kadonneet. Vuodelta 2011 ja näemmä jonnninmoinen omakustanne.

Kotimaisista tapauksista - eikä sekään kovin kotimainen koska ulkomaalainen ja katosi ulkomailla - mukana Dominic Arduin ja toinen tapaus - hänkin katosi ulkomailla - Hanna Hietala, joka hävisi Argentiinan poliittisten selkkauksien yhteydessä 1977. Hänestä onkin tietoa sangen runsaahkosti.

Muita tunnettuja ovat täälläkin tutut Natalie Holloway ja Madeleine McCann.

Mielenkiintoinen on Joseph David Wolfgang "Joe" Pichlerin katoaminen vuonna 2006.

Mukana on myös sellaisia "itsestäänselvyyksiä", että kadonnut on lähtenyt uimaan ja todennäköisesti hukkunut, tai että kadonnut lähti yksin lentokoneella ja katosi. Näistä puuttuu se "jokin", ts. tarinasta puuttuu rikos - mutta salaliittoteoreetikot saavat toki vettä myllyynsä.

Kadonneetkirja.jpg
Kadonneetkirja.jpg (52.99 KiB) Katsottu 4930 kertaa
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Barba Tenus S

Viesti Kirjoittaja Barba Tenus S »

Sarjamurhaajan tytär, julkaisuajankohta 10/2024

https://otava.kauppakv.fi/sivu/tuote/sa ... 7%20style=
nipsunapsu
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja nipsunapsu »

Kaikki hallitukset kusettaa! -dokumentista löytyi vielä katsottavissa oleva versio.
kaikki kusettaa dokumentti.jpg
kaikki kusettaa dokumentti.jpg (103.32 KiB) Katsottu 4502 kertaa
https://www.imdb.com/title/tt5937962/
https://yle.fi/a/7-1177106
https://www.reddit.com/r/Documentaries/ ... 16_013233/ - täältä ainakin löytyy katsottavissa oleva.
🇪🇺🇺🇦🏳️‍🌈🏳️‍⚧️☮️✊🏿💉💉💉💉💉💉😷
Unfit for the Future: The Need for Moral Enhancement
https://academic.oup.com/book/12206
Ulrica
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Ulrica »

Lukusuositus:

Rikosasianajaja : Kaarle Gummerus, Julkaisuajankohta 4.10.2024
https://kansallinen.fi/tuote/rikosasian ... J6rozWYTu-
T.T.
Vähänniinkuharrastaja

Rikospodcastit - suomen kieliset

Viesti Kirjoittaja T.T. »

Ajattelin avata tällaisen vinkkiketjun meille.

Haluaisin kuulla suosituksia ja vinkkejä suomen kielisistä podcasteista, jotka käsittelevät rikoksia.

Oma vahva suositukseni aloittaa kuunteleminen on Jäljillä - sarja. Löytyy Podme -palvelusta.

Toinen hyvä on 'Paha syntyi pohjolassa'. Tässä on myös onnettomuuksista kertovia jaksoja, hyvin mielenkiintoisia!

Lisäksi suosittelen:

-I don't like mondays
-Maanantaimysteeri
-Viimeinen havainto

Enemmän kuin kiinnostuneena kuuntelen teidän suosituksia. Näissä mainitsemissani sarjoissa on hyvää se, että jaksojen kestot ovat 25< minuuttia, pääsääntöisesti reilu 40min. Paljon on podcasteja, joiden jaksojen pituudet ovat likimain 15min, joten niitä en halua kuunnella -> liian kevyt pintaraapaisu itse asiaan.
-Miksi etiopialaisella lapsella on niin iso maha ja laihat kädet?
-Liian paljon ruokaa, liian vähän duunia
T.T.
Vähänniinkuharrastaja

Rikospodcastit - englannin kieliset

Viesti Kirjoittaja T.T. »

Avaan myös ketjun englanninkielisille rikospodcasteille/niiden suosituksille.

Oma suosikkini on 'Canadian true crime', jonka juontajan kieli on miellyttävän selkeää. Australialaislähtöinen, nykyisin Kanadassa asuva henkilö, joka käsittelee perusteellisesti ja selkoenglannilla rikostapauksia. Vahva suositus tälle!
-Miksi etiopialaisella lapsella on niin iso maha ja laihat kädet?
-Liian paljon ruokaa, liian vähän duunia
pokkapitää
Neuvoja-Jack

Re: Rikospodcastit - englannin kieliset

Viesti Kirjoittaja pokkapitää »

Itse olen tämän kaverin kertomuksista pitänyt juurikin ulosantinsa takia.

https://www.youtube.com/@ThatChapter
En minä mitään hämätä koita. En minä sitä kiistä etteikö äärioikeistolaisia tahoja olisi tuettu.

OnyxPhoenix
Niks
Poliisikoira Rex

Re: Rikospodcastit - suomen kieliset

Viesti Kirjoittaja Niks »

Kurja juttu
Murha joka tapahtui
Murhakertomuksia
Pahuuden anatomia
Pahan äärellä

Tässä muutama omalla listalla oleva suomalainen rikospodi.
Idiootitkin tarvitsevat ystäviä
phonyjoker
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja phonyjoker »

Seuraavat kirjat suositukseen:

Suicidal Mass Murderers, A Criminological Study of Why They Kill, John A. Liebert, M.D., William J. Birnes, J.D. Tilasin kirjan, koska halusin tutustua tuhopolttaja Paul Kellerin tapaukseen, jota siinä myös käsitellään. Mielenkiintoista luettavaa. Valitettavasti kirjaa on enää hankalasti saatavilla.
Iivis
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Iivis »

Strange Darling
Pitkästä aikaa kauhu/trilleri elokuva, joka pääsi yllättämään, koko 1 h 37 minuuttia piti otteessaan ja leffan musiikki kruunasi koko komeuden.
https://www.imdb.com/title/tt22375054/
ylälauteiden mies
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja ylälauteiden mies »

Tänään keskiviikkona 15.1. klo 23:35, Yle TV2.

Kausi 1, jakso 1. Legendaksi jo eläessään. Vuosituhannen alussa Ruotsia ravisteli arvokuljetusautojen ryöstöaalto. Se sai Tukholman Hässelbyssä asuvat kaverukset unelmoimaan paksuista setelitukuista ja paremmasta elämästä. Yksi porukasta oli kehitellyt saamansa vinkin perusteella ryöstösuunnitelman. Sen kohteena oli Göteborgin postikeskus, jonka kautta kulki vinkin mukaan suuria määriä käteistä rahaa. Ruotsalainen dokumenttisarja ystävyksistä, jotka suunnittelivat ja toteuttivat Göteborgissa vuonna 2008 tehdyn suuren postiryöstön ja saivat koko kaupungin sekaisin.
- Itsemurhalentäjää ei ruusuin palkita -
Luupää
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Luupää »

´
Poliisin mieli Avun sivuilla.
Miten kovien rikollisten jahtaaminen vaikuttaa poliisin henkiseen jaksamiseen? Rikkooko alamaailman kylmyys ja julmuus poliisin mielen? Poliisin mieli -podcastissa puhuvat poliisit itse.
- - -
Tehtaankadun poliisimurhat, rahanpesu, taideväärennökset, huumerikollisuus, ruumiinavaus. Murharyhmä, keskusrikospoliisi, järjestyspoliisi, somepoliisi. Suositussa Poliisin mieli -podcastissa Suomen kovimmat rikostutkijat vastaavat kysymyksiin, joita poliiseilta ei koskaan kysytä.

Podcastia juontavat päätoimittaja Marja Aarnipuro ja entinen huumepoliisi Kale Puonti, sarjan tuottaja ja äänisuunnittelija on Sami Kuusela.
https://www.apu.fi/podcastit/jaksot/99f ... 902284e704
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta tai artikkeli siirtyy maksumuurin taakse tai sen lukemiseen vaaditaan rekisteröityminen. Tai jotain.
phonyjoker
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja phonyjoker »

Viime aikoina olen antaumuksella paneutunut Sarjamurhaaja-teemaan. Jo paljon aiemmin tutustuin moniin sarjamurhaajiin ja heidän tekemiinsä rikoksiin, mutta nyt mua kiinnostaa enemmän se mitä yhteistä sarjamurhaajilla on, heitä koskevat tutkimustiedot ja niistä tehdyt johtopäätökset jne.

Minfosta en ole löytänyt vielä sellaista ketjua sarjamurhaajista, joka käsittelee teemaa yleisesti. Täällä keskustelut koskevat lähinnä tiettyjä tapauksia ja henkilöitä. Todennäköisesti en ole itsekään uutta ketjua avaamassa siis sellaista jonne voitaisiin kasata laajasti kaikkea faktatietoa sarjamurhaajista, koska se vaatisi hyvin paljon kääntämistä ja kirjottamista, eikä mulla ole siihen just tällä hetkellä resursseja.

Muutama kiinnostava seikka sarjamurhaajista:

-Suurin osa sarjamurhaajista on psykopaatteja. Erittäin pieni prosentuaalinen osuus sarjamurhaajista sen sijaan sairastaa skitsotyyppistä häiriötä ja tekee murhat omien harhakuvitelmiensa vallassa, näin oikeuttaen tekonsa.

-Suurin osa sarjamurhaajista toimii varsin pienellä maantieteellisellä alueella ja tekee murhat siellä missä oleskelee. On siis paljon harvinaisempaa, että murhia tehtäisiin useassa eri osavaltiossa tai maassa kuin että niitä tehtäisiin yhdessä kaupungissa, kylässä tai maassa.

-Suurin osa sarjamurhaajista on miehiä ja he ovat naimisissa. Perhe toimii heille suojana, jonka vuoksi heitä ei useinkaan epäillä, koska vaikuttavat ulospäin täysin tavallisilta perheenisiltä.

Muutamia omasta mielestä kiinnostavia aihetta liippaavia videoita:

Kadonneet jäljettömiin
Suomessa katoaa lopullisesti vuodessa kolmisenkymmentä ihmistä. Mikä on heidän kohtalonsa? Voiko tapauksiin liittyä sarjamurhaaja? (19.9.1997) Fiktiivinen tarina sarjamurhaajasta, mutta ohjelmassa nostetaan esille myös todellista faktatietoa sarjamurhaajista. Huomioikaa, että julkaistu vuonna 1997 eli ei ihan uusinta uutta.
https://areena.yle.fi/1-50093656

Serial Killers: Intimacy of Dead Bodies (with Melissa Rondeau, LMHC, MBA)
Sam Vakninin video. Voi olla ajoittain hieman puuduttavaa kuunnella, mutta aihe erittäin kiinnostava ja siinä nostetaan esiin mielenkiintoisia pointteja.
https://www.youtube.com/watch?v=2HgSz8V8Pc4

Sexual Homicide Types | Narcissistic, Schizoid, & Antisocial Personality Disorders as Risk Factors?
Seksuaalisesti motivoituneista murhaajista. Sivuaa myös sarjamurhaaja-aihetta.
https://www.youtube.com/watch?v=xrJjR_xzYts

Psychopathy, Aggression, Violence, and Murder | Which type of psychopath is more dangerous?
Psykopaattien vaarallisuudesta ja siitä onko 1. vai 2. tyypin psykopaatti vaarallisempi.
https://www.youtube.com/watch?v=sn6xtxhSFzY

Kirjasuositus:

MINDHUNTER, OSA 1, FBI JA SARJAMURHAAJAN MIELI (John Douglas & Mark Olshaker)

Maailman mullat eivät pysty peittämään
salattua syntiä, se nousee kätköstään.

-WILLIAM SHAKESPEARE, Hamlet
Aseta itsesi saalistajan asemaan. Juuri niin minun on tehtävä. Ajattele television luontodokumenttia – leijonaa Serengetin tasangolla Afrikassa. Leijona havaitsee juomapaikalle kerääntyneen suuren antilooppilauman. Mutta jostakin syystä – huomaamme sen leijonan silmistä – se kiinnittää katseensa vain yhteen tuhansien eläinten joukosta. Leijona on harjaantunut aistimaan heikkoutta ja haavoittuvuutta, jotakin erityistä, jonka takia uhriksi valikoituu yksi antiloopeista.

Sama pätee tiettyihin ihmisiin. Jos olisin heidän kaltaisensa, saalistaisin joka päivä etsien uutta tilaisuutta ja uutta uhria. Olen esimerkiksi ostoskeskuksessa tuhansien ihmisten keskellä. Menen pelihalliin, ja kun tarkkailen noin viittäkymmentä peleihin uppoutunutta lasta, minun on oltava kuin saalistaja ja profiloija. Minun on osattava profiloida mahdollinen saaliini. Minun on havaittava, kuka viidestäkymmenestä lapsesta on haavoittuva, kuka heistä on lupaavin saalis. Minun on arvioitava lapsen pukeutumista. Minun on harjaannuttava huomaamaan sanattomat viestit, joita lapsi lähettää. Ja kaiken on tapahduttava sekunnin murto-osassa, joten minun on oltava erittäin taitava saalistaja. Kun olen valinnut uhrini ja päätän toimia, minun on tiedettävä, miten viedä lapsi ostoskeskuksesta hiljaa ja ilman välikohtauksia tai epäilyksiä, sillä hänen vanhempansa ovat todennäköisesti ostoksilla jossakin lähistöllä. Minulla ei ole varaa virheisiin.

Näitä miehiä kiihottaa saalistuksen jännitys. Jos yhdeltä heistä mitattaisiin galvaaninen ihoreaktio, kun hän keskittyy lupaavaan uhriinsa, hänen lukemansa olisi todennäköisesti samanlainen kuin savannilla hiipivällä leijonalla. On yhdentekevää puhummeko niistä, jotka saalistavat lapsia, nuoria, naisia, vanhuksia, prostituoituja tai jotakin muuta rajattua ryhmää – vai niistä, joilla ei ole erityistä ihanneuhria. Jollakin tavoin he kaikki ovat samanlaisia.

Mutta heidän eroavaisuutensa ja vihjeet, jotka he jättävät yksilöllisyydestään ovat antaneet käyttöömme uuden aseen taistelussa tietyntyyppistä väkivaltarikollisuutta vastaan, kun olemme yrittäneet keksiä, miten heidät on mahdollista jäljittää ja vangita. Olen käyttänyt suurimman osan ammattiurastani FBI:n erikoisagenttina tämän aseen kehittämiseen ja se on tämän kirjan aihe. Sivilisaation alkuhämäristä asti ihmisiä on vaivannut sama kysymys: minkälainen ihminen syyllistyy kammottaviin väkivaltarikoksiin? FBI:n Tutkimuksen tukiyksikössä suorittamamme profilointi ja rikospakka-analyysi ovat yritys vastata tähän kysymykseen. Käyttäytyminen heijastaa persoonallisuutta.

Ei ole aina helppoa eikä koskaan mukavaa asettua näiden tyyppien asemaan – tai sukeltaa heidän mieliinsä – mutta juuri sen minä ja ryhmämme jäsenet joudumme tekemään. Meidän on yritettävä ymmärtää miltä rikollisista on tuntunut.
AlsSie
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja AlsSie »

Hauska sarjavinkki: Such Brave Girls / Reippaat tytöt. Näkyy Ylen Areenassa. Perustuu osin/löyhästi sarjan luojan, Kat Sadlerin, joka samalla esittää Josieta, elämään. Hänen siskoaan sarjassa esittää hänen oikea siskonsa Lizzie Davidson. Heidän äitinsä on kuulemma nähnyt sarjan ja nauranut juuri oikeissa paikoin. 8)
Mahdollisesti näin.
AlsSie
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja AlsSie »

Onko kukaan ehtinyt nähdä uusia Hostage- ja Wayward- sarjoja? Yhtään hyviä? Imbd - pisteet alle 7 kummissakin, mutta hajontaa on. Sarjoissa pääosissa erinomaiset Suranne Jones ja Toni Collette.

IIvis :
Strange Darling
Pitkästä aikaa kauhu/trilleri elokuva, joka pääsi yllättämään, koko 1 h 37 minuuttia piti otteessaan ja leffan musiikki kruunasi koko komeuden.
https://www.imdb.com/title/tt22375054/
Tämä kiinnostaisi nähdä, kiitti vinkistä. Harmi että sitä ei ole esim. Netflixissä eikä HBO Maxilla.

Pearl -nimistä kauhufilmiä on kehuttu imbd:n yleisöarvosteluissa, en ole sitä kuitenkaan vielä nähnyt. Onko kukaan täällä nähnyt tuota leffaa?

Entäpä Watchers- nimistä filmiä?
Mahdollisesti näin.
Vastaa Viestiin