Viime aikoina olen antaumuksella paneutunut Sarjamurhaaja-teemaan. Jo paljon aiemmin tutustuin moniin sarjamurhaajiin ja heidän tekemiinsä rikoksiin, mutta nyt mua kiinnostaa enemmän se mitä yhteistä sarjamurhaajilla on, heitä koskevat tutkimustiedot ja niistä tehdyt johtopäätökset jne.
Minfosta en ole löytänyt vielä sellaista ketjua sarjamurhaajista, joka käsittelee teemaa yleisesti. Täällä keskustelut koskevat lähinnä tiettyjä tapauksia ja henkilöitä. Todennäköisesti en ole itsekään uutta ketjua avaamassa siis sellaista jonne voitaisiin kasata laajasti kaikkea faktatietoa sarjamurhaajista, koska se vaatisi hyvin paljon kääntämistä ja kirjottamista, eikä mulla ole siihen just tällä hetkellä resursseja.
Muutama kiinnostava seikka sarjamurhaajista:
-Suurin osa sarjamurhaajista on psykopaatteja. Erittäin pieni prosentuaalinen osuus sarjamurhaajista sen sijaan sairastaa skitsotyyppistä häiriötä ja tekee murhat omien harhakuvitelmiensa vallassa, näin oikeuttaen tekonsa.
-Suurin osa sarjamurhaajista toimii varsin pienellä maantieteellisellä alueella ja tekee murhat siellä missä oleskelee. On siis paljon harvinaisempaa, että murhia tehtäisiin useassa eri osavaltiossa tai maassa kuin että niitä tehtäisiin yhdessä kaupungissa, kylässä tai maassa.
-Suurin osa sarjamurhaajista on miehiä ja he ovat naimisissa. Perhe toimii heille suojana, jonka vuoksi heitä ei useinkaan epäillä, koska vaikuttavat ulospäin täysin tavallisilta perheenisiltä.
Muutamia omasta mielestä kiinnostavia aihetta liippaavia videoita:
Kadonneet jäljettömiin
Suomessa katoaa lopullisesti vuodessa kolmisenkymmentä ihmistä. Mikä on heidän kohtalonsa? Voiko tapauksiin liittyä sarjamurhaaja? (19.9.1997) Fiktiivinen tarina sarjamurhaajasta, mutta ohjelmassa nostetaan esille myös todellista faktatietoa sarjamurhaajista. Huomioikaa, että julkaistu vuonna 1997 eli ei ihan uusinta uutta.
https://areena.yle.fi/1-50093656
Serial Killers: Intimacy of Dead Bodies (with Melissa Rondeau, LMHC, MBA)
Sam Vakninin video. Voi olla ajoittain hieman puuduttavaa kuunnella, mutta aihe erittäin kiinnostava ja siinä nostetaan esiin mielenkiintoisia pointteja.
https://www.youtube.com/watch?v=2HgSz8V8Pc4
Sexual Homicide Types | Narcissistic, Schizoid, & Antisocial Personality Disorders as Risk Factors?
Seksuaalisesti motivoituneista murhaajista. Sivuaa myös sarjamurhaaja-aihetta.
https://www.youtube.com/watch?v=xrJjR_xzYts
Psychopathy, Aggression, Violence, and Murder | Which type of psychopath is more dangerous?
Psykopaattien vaarallisuudesta ja siitä onko 1. vai 2. tyypin psykopaatti vaarallisempi.
https://www.youtube.com/watch?v=sn6xtxhSFzY
Kirjasuositus:
MINDHUNTER, OSA 1, FBI JA SARJAMURHAAJAN MIELI (John Douglas & Mark Olshaker)
Maailman mullat eivät pysty peittämään
salattua syntiä, se nousee kätköstään.
-WILLIAM SHAKESPEARE, Hamlet
Aseta itsesi saalistajan asemaan. Juuri niin minun on tehtävä. Ajattele television luontodokumenttia – leijonaa Serengetin tasangolla Afrikassa. Leijona havaitsee juomapaikalle kerääntyneen suuren antilooppilauman. Mutta jostakin syystä – huomaamme sen leijonan silmistä – se kiinnittää katseensa vain yhteen tuhansien eläinten joukosta. Leijona on harjaantunut aistimaan heikkoutta ja haavoittuvuutta, jotakin erityistä, jonka takia uhriksi valikoituu yksi antiloopeista.
Sama pätee tiettyihin ihmisiin. Jos olisin heidän kaltaisensa, saalistaisin joka päivä etsien uutta tilaisuutta ja uutta uhria. Olen esimerkiksi ostoskeskuksessa tuhansien ihmisten keskellä. Menen pelihalliin, ja kun tarkkailen noin viittäkymmentä peleihin uppoutunutta lasta, minun on oltava kuin saalistaja ja profiloija. Minun on osattava profiloida mahdollinen saaliini. Minun on havaittava, kuka viidestäkymmenestä lapsesta on haavoittuva, kuka heistä on lupaavin saalis. Minun on arvioitava lapsen pukeutumista. Minun on harjaannuttava huomaamaan sanattomat viestit, joita lapsi lähettää. Ja kaiken on tapahduttava sekunnin murto-osassa, joten minun on oltava erittäin taitava saalistaja. Kun olen valinnut uhrini ja päätän toimia, minun on tiedettävä, miten viedä lapsi ostoskeskuksesta hiljaa ja ilman välikohtauksia tai epäilyksiä, sillä hänen vanhempansa ovat todennäköisesti ostoksilla jossakin lähistöllä. Minulla ei ole varaa virheisiin.
Näitä miehiä kiihottaa saalistuksen jännitys. Jos yhdeltä heistä mitattaisiin galvaaninen ihoreaktio, kun hän keskittyy lupaavaan uhriinsa, hänen lukemansa olisi todennäköisesti samanlainen kuin savannilla hiipivällä leijonalla. On yhdentekevää puhummeko niistä, jotka saalistavat lapsia, nuoria, naisia, vanhuksia, prostituoituja tai jotakin muuta rajattua ryhmää – vai niistä, joilla ei ole erityistä ihanneuhria. Jollakin tavoin he kaikki ovat samanlaisia.
Mutta heidän eroavaisuutensa ja vihjeet, jotka he jättävät yksilöllisyydestään ovat antaneet käyttöömme uuden aseen taistelussa tietyntyyppistä väkivaltarikollisuutta vastaan, kun olemme yrittäneet keksiä, miten heidät on mahdollista jäljittää ja vangita. Olen käyttänyt suurimman osan ammattiurastani FBI:n erikoisagenttina tämän aseen kehittämiseen ja se on tämän kirjan aihe. Sivilisaation alkuhämäristä asti ihmisiä on vaivannut sama kysymys: minkälainen ihminen syyllistyy kammottaviin väkivaltarikoksiin? FBI:n Tutkimuksen tukiyksikössä suorittamamme profilointi ja rikospakka-analyysi ovat yritys vastata tähän kysymykseen. Käyttäytyminen heijastaa persoonallisuutta.
Ei ole aina helppoa eikä koskaan mukavaa asettua näiden tyyppien asemaan – tai sukeltaa heidän mieliinsä – mutta juuri sen minä ja ryhmämme jäsenet joudumme tekemään. Meidän on yritettävä ymmärtää miltä rikollisista on tuntunut.