Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Maiju
Harjunpää

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Maiju »

aivoriihi kirjoitti: Ti Marras 12, 2024 8:12 am
Ulrica kirjoitti: Ma Marras 11, 2024 10:25 pm Sain selvyyden äitimysteeriin. En jaa tietoja ketjuun. Laitan viestiä mh ja vv.
Eikö tämänkaltainen kommentti ole täysin turha, olisit voinut viestiä tämän tiedon yksityisviestillä ko. nimimerkeille.

Nythän tästä vasta kerjuukommenttien tulva alkaa, kaikki ovat uteliaita!
Tuskin nyt sentään kaikki; tämän tutkintalinjanhan kyseenalaistivat muutamat. Henkilökohtaisesti arvostan Ulricaa ja uskon, että hänellä on valinnalleen hyvät perustelut.
aivoriihi
David Starsky

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Viestini pointti taisi mennä täysin ohi?
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
Talvi24
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Murhasta Tuli Totta kirjoitti: Ti Marras 12, 2024 12:40 am Kyllä sinulla Talvi on ollut puolustelevaa puhetta Tikkasesta ja vähättelevät uhrista monta tuhatta viestiä. Nyt on ääni kellossa muuttunut. Et esim millään uskonut, että T on käyttänyt lääkkeitä niin expotentiaalisesti väärin ja että on vedättänyt hoitavaa lääkäriä. Puolustelit, että kyllä T on osansa varmasti tehnyt kotitöistä yms.
Ei pidä paikkaansa. Minun kellossani ei ole ääni muuttunut. En ole puolustellut Tikkasta, en hänen tekoaan missään vaiheessa. Miksi ihmeessä olisin. Jos et hahmota sitä, että olen yrittänyt faktatietojen ja selvien viitteiden avulla etsiä ymmärrystä sille, miksi tässä tapauksessa kävi niin kuin kävi - niin et sitten ole hahmottanut. Uhria en ole myöskään vähätellyt. Miksi ihmeessä olisin. Uhrista on todella vähän tietoa. Niihin vähäisiin faktatietoihin ja joihinkin selviin viitteisiin olen hänenkin kohdallaan perustanut. Olen myös pitänyt todennäköisenä muutamaa jonkun muun alunperin esittämää ehdotusta, joita en ole edes itse osannut keksiä.

Toinen mahdollisuus on, että olet lukenut tarkemmin Miss Holmesin lukuisia minun viestieni vääristelyjä ja hänen ihan omia tulkintojaan kirjoittamastani - ja olet tehnyt puolestasi päätelmäsi noiden perusteella.

Kuten sanottu en ole puolestani ottautunut muutamiin keskustelujen osioihin, jotka näyttävät vaatineen ihan omansa tarinat pohjakseen faktojen ja selvien viitteiden puuttuessa. Mutta kukin tyylillään, tarpeensa mukaan. Toki jotkut arvailut voivat osua kohdalleen ja onhan mt-tutkimuksessa mm. selvitetty jo sekin, onko persoonallisuushäiriö - ja jos on, minkälainen. Kohtuullista olisi, että kertoisivat asian julkisuuteen edes hovin käsittelyn yhteydessä, kun ovat tähän asti tietoja pantanneet. Lisätieto voi selventää usempiakin asioita, mutta salauslinja on ollut tapauksessa ilmeisesti melko iso.
Olen valmis muuttamaan käsityksiäni silloin, jos jossain asiassa tulee uutta faktatietoa.

En kylläkään epäile Tn vedättäneen hoitavaa lääkäriä sinänsä, koska mitään sellaista ei ole tullut hoitaneen psykiatrin todisteluista ja lausunnoista esille välituomiossa ja tuomiossa. Minulle on riittänyt hyvin se oivallus, että T on voinut käyttää (tietyillä konsteilla) ihan omien laillisten reseptiensä puitteissa lääkkeitään väärin. Tutkimustietoa on ketjussa ollut siitä, että jopa noin 30% lääkkeiden väärinkäyttäjistä tekee noin. Jos sinulla on jotain muuta tietoa kuin mitä välituuomiossa ja tuomiossa on - lääkkeiden väärinkäytöstä, niin kerro ihmeessä. Miten T olisi vedättänyt hoitavaa psykiatria lääkkeiden osalta? Psykiatri on nähnyt koko ajan potilaskertomuksen eRec osiosta sekä omansa että Tn itsensä kirjoittamat reseptit ja miten niitä on apteekista ulos ottanut. Valviran päätöksestä medialle annetuissa tiedoissa ei viitata väärinkäytöksiin reseptiensä osalta.

En ole edes voinut puolustella Tn osuutta kotitöiden tekemisestä. Toki olen ehkä kertaalleen tuonut välituomiosta Tn oman kertoman tiedon siitä, miten kertoi yrittäneensä sen 3 kk sairausloman aikana tehdä jkv kotitöitä. Minä en ajattele Tn puhuneen elämänsä aikana vain ja ainoastaan valheita, vaikka hän onkin valehdellut ihan kaiken henkirikoksen tapahtumatiedoista ja sen jälkeisestä ajasta.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

(OT: jälleen kerran muut tekevät virheitä, lukevat väärin, tai lukevat huonosti, tai lukevat väärien nikkien viestejä.)

Mä palaan vielä ex-vaimoon.

Kun tarkemmin ajattelen hän kommenttejaan, syntyy vaikutelma, että hän on niin hyvin ’aivopesty’, että edelleen kuultaessa vastasi, kuten uhrin kuuluu vastata.

Ei ymmärtänyt eron syytä. Eli mielestäni oli oppinut jo toimimaan Tikkasen oikkujen mukaan, eikä kinannut ja pannut vastaan.

Kertoi riitelyn olevan ’molemmin puolista’, koska edelleen uskoi siihen mitä Tikkanen hänelle väitti.

Mä olen aiemmin sanonut, että pidän häntä hyvänä ja fiksuna ihmisenä.
Se ei todellakaan sulje pois sitä, että monivuotisen manipulaation seurauksena, edelleen uskoo toisen sanaan.
Moni hyväksikäytetty myös oikeasti rakastaa hyväksikäyttäjäänsä. Muistaa hyvät ja positiiviset ajat ja sulkee silmät vaikeilta asioilta. Etenkin eron jälkeen on helppo unohtaa huonot asiat, kun niitä ei tarvitse enää ajatella.
Kestää myös jonkin aikaa, etenkin lapsiarjessa, löytää itsensä uudelleen ja nähdä asiat kirkkaana. Moni tarvitsee siinäkin apua.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

(OT: Olen hurjan ilahtunut ITn nimityksestä.
Onnittelen mielessäni häntä lämpimästi ja hurraan sille, ettei Tn tekoset vaikuttanut hänen uraansa.💐)
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

(OT: Talvi
Pelkästään sanalla ’glögi’ löytyy sinun nimimerkillä 87 tulosta.
’Kotityöt’ sanalla 11 tulosta ja ’kulissit’ sanalla 28 ja ’STBF-lyhenteellä’ 27 kpl.)

IMG_5687.jpeg
IMG_5687.jpeg (81.7 KiB) Katsottu 366 kertaa
Kuvan kokoa kohtuullistettu
-NILS-
skoune
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja skoune »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Marras 12, 2024 10:22 am (OT: jälleen kerran muut tekevät virheitä, lukevat väärin, tai lukevat huonosti, tai lukevat väärien nikkien viestejä.)

Kun tarkemmin ajattelen hän kommenttejaan, syntyy vaikutelma, että hän on niin hyvin ’aivopesty’, että edelleen kuultaessa vastasi, kuten uhrin kuuluu vastata.

Ei ymmärtänyt eron syytä. Eli mielestäni oli oppinut jo toimimaan Tikkasen oikkujen mukaan, eikä kinannut ja pannut vastaan.

Kertoi riitelyn olevan ’molemmin puolista’, koska edelleen uskoi siihen mitä Tikkanen hänelle väitti.

Se ei todellakaan sulje pois sitä, että monivuotisen manipulaation seurauksena, edelleen uskoo toisen sanaan.
...
Anteeksi kun kysyn, mutta mihin keskusteluun tämä liittyy? Siis mitkä ovat Tn ex-vaimon kommentteja ja miten sinä tiedät miten hän on vastannut häntä kuultaessa?
Mistä näitä saa muutkin lukea kuin sinä?
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Ex-vaimon kuulemista mereenajoon liittyen oli jo kesällä?/ keväällä?/syksyllä? Iltapäivälehdissä.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ma Marras 11, 2024 7:30 pm Kyllähän tarinat isästä ja isän itsensä julkaisemat ’tarinat sielun maisemastaan’ kertovat karulla kielellä siitä, millaisessa maailmassa Roopebob on lapsuutensa viettänyt.
(Siksi tuo äiti asia varmasti kiinnostaa monia. Oliko/ onko äiti yhtä kuutamolla kuin isä?)
Tuo maailmankansalaisuus, ruotsinkieli ja nimenmuutokset on selkeästi isä-Timin omaa kamppailua omassa päässään.
Johtuuko se nimekkäästä veljestä? Mitä muut sisarukset tekevät/ tekivät?
Mikä hänet sai jättämään uransa ja ”sekoamaan”?
Vaadittiinko kaksosilta liikaa pienenä? Kasvatettiinko heidät haluamaan enemmän kuin mihin rahkeet riittää? Mistä on kyse?
En ole katsonut isänsä YT-videoita muuta kuin lyhyen pätkän yhdestä. Isästä on toki muodostunut omansa käsitys esillä olleiden tietojen perusteella. Jos oikein muistan ketjussa esillä olleen tiedon, oli diplomityönsä valmistunut samoihin aikoihin kuin kaksoset syntyneet 1974. Netin mukaan näyttää vuonna 1975 oli äitiysloman pituus olleen noin 8,7 kk (174 arkipäivää). Kaksi vauvaa on eri juttu kuin yksi, joten molemmat vanhemmat ovat tarpeen ihan käytännön vauvan hoidossa alusta lähtien. Ja yleisesti isät osallistuivat 1970-luvun loppupuolella vauvojen hoitoon.

Ketjussa ei ole ollut tietoa siitä, missä vaiheessa isän elämä on suistunut raiteiltaan, mutta arjessa ongelmat ovat varmaan tulleet esille jo ennen kuin vanhemmat erosivat kaksosten ollessa 11-vuotilaita. Lienee isä ollut ”kuosissa” vielä diplomityönsä valmistumisen aikoihin ainakin.

Jos - kuten metit olsi äiti ollut yhtä kuutamolla kuin isä - niin luulisi 1970- luvun loppupuoliskolla neuvolan kautta (ellei muuten) oltu lastensuojeluun yhteydessä. Mutta toki perheiden sisäiset ongelmat voivat pysyä pitkäänkin neljän seinän sisällä. Ei ollut 1970-luvulla esim. vielä minkäänlaista alkoholistien hoitoon ohjausta.

Mietit, onko isään vaikuttanut oma ”nimekäs” veljensä. Onhan toki voinut vaikuttaa esim. jollain tavoin hyvänä esikuvana laajasti ansioituneena ihmisenä. Olenkin kertonut, että jouduin olemaan häneen puhelimitse yhteydessä hänen ollessaan Psykologiliiton puheenjohtajana - varsin kimurantissa työyksikköömme sijaisuuteen otetun psykologin asiaan liittyen. Hän paneutui asiaan todella hyvin ja antoi hyvät neuvot.
Kumpi näistä veljeksistä lienee vanhempi ja onko heillä minkä verran ikäeroa. Wikipediassa ei ollut tämän veljen syntymäaikaa. Minkä verran olleet aikuisina toistensa ja perheidensä kanssa tekemisissä?

Ei kai siinä kaksosten isän ”sekoamisessa” ja syrjäytymisessä ole muuta tarvinnut kuin paha alkoholismi ja muistaakseni ketjussa ollut tietoa muidenkin päihteiden ja oliko lääkkeidenkin väärinkäytöstä. Saattaa olla ihminen, jonka ei pitäisi ottaa tippaakaan alkoholia.

Kaksoset ovat eläneet jaetun lapsuuden. Sisko on pärjännyt elämässään ilmeisen hyvin.

Mt-tutkimuksessa ovat paneutuneet asioihin jo äidin raskaudesta lähtien, selvittäneet lapsuuden ja nuoruuden ajat. Missä olleet hoidossa ennen kouluikää jne. Luultavasti saaneet haastateltavakseen isän ja jos äiti elossa niin myös hänet. Tuskin T kieltänyt heitä haastattelemasta. Toivottavasti saaneet. Eikä olisi ollut varmaan haitaksi, jos olisivat saaneet T:ltä luvan myös tuon isän veljen haastatteluun - sikäli kuin veljeksillä perheineen on yhteyksiä ollut aikuisiällä.

Kyllähän isästä olevilla tiedoilla tulee vaikutelma siitä, että hänellä olisi ollut kunnianhimoisia tavoitteita lastensa varalle (mm. tuo ajatus maailman kansalaisuudesta). Onhan ne aina ihan omansa äiti-tytär, äiti-poika, isä-tytär ja isä-poika suhteet ihan saman perheen sisälläkin. 1970-luvulta tulee mieleeni lähipiiristäni jonkinlainen ”vaativuus”, ehkä ylivaativuuskin lasta kohtaan - ja jäin nyt miettimään, oliko se mahdollisesti silloin yleisempääkin. 1980-luvulta jäänyt käsitys, että aika oli jo toisenlaista kuin edellisellä vuosikymmenellä.
Viimeksi muokannut Talvi24, Ti Marras 12, 2024 11:43 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talvi24
Jessica Fletcher

skoune kirjoitti: Ti Marras 12, 2024 10:55 am
Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Marras 12, 2024 10:22 am (OT: jälleen kerran muut tekevät virheitä, lukevat väärin, tai lukevat huonosti, tai lukevat väärien nikkien viestejä.)

Anteeksi kun kysyn, mutta mihin keskusteluun tämä liittyy? Siis mitkä ovat Tn ex-vaimon kommentteja ja miten sinä tiedät miten hän on vastannut häntä kuultaessa?
Mistä näitä saa muutkin lukea kuin sinä?
Olen skounen tapaan kiinnostunut siitä, mistä kohdasta Tn exän haastattelua "sinulle on tullut vaikutelma, että hänet olisi ”aivopesty” ja mistä vaikutelma, että kuultaessa olisi vastannut kuten uhrin kuuluu vastata”?
En vielä palannut ip-lehtien noihin juttuihin, mutta aika lyhyesti niissä tietoja oli eikä minulle kyllä muistinvaraisesti syntynyt tuollaisia vaikutelmia. Eronnut, ehkä itsellinen, taloudellisesti ilmeisesti hyvin toimeen tuleva kahden lapsen äiti. Erosta oli kulunut aikaa 4 vuotta. Ja vieläkinkö mielestäsi ”manipulaation uhriksi uhriutunut”?

(P.s. OTnä: asiat olisivat / ovat paljon selkeämpiä silloin, jos kellään ei olisi tarvetta vääristellä toisten kirjoittamia tekstejä. Tietenkin näin. Tekstit on tekstejä ja sellaisinaan yleensä yksiselitteisiä. Asioista voi olla ja ollaan tarvittaessa eri mieltä. Jos on jotain epäselvää, niin voi puolin ja toisin kysyä, tarkistaa).
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Marras 12, 2024 10:43 am (OT: Talvi
Pelkästään sanalla ’glögi’ löytyy sinun nimimerkillä 87 tulosta.
’Kotityöt’ sanalla 11 tulosta ja ’kulissit’ sanalla 28 ja ’STBF-lyhenteellä’ 27 kpl.)
(Vastauskin OTnä):
En ihmettele, koska niin paljon olet paitsi sinä myös moni muu ottanut samoja asioita yhä uudelleen ja uudelleen esille. Minä olen muistaakseni pääosin kommentoinut esille ottoihin liittyen. Ja toki olihan isot glögijuhlat sellaisenaan (Vn hienoksi kokemakseen ideaksi) merkittävä juttu - ajatellen nimeomaan sitä, että V halusi ehdottomasti järjestää ne isot juhlat puolison voinnista huolimatta (Vn ystävän kertoman mukaan / tarkkoja sanamuotoja en ole tarkistanut). Minulla ei ole ollut sinänsä mitään tarvetta ”vaahdota” tuostakaan asiasta. Olen tuonut välituomiosta faktatietoja asiasta esille (eihän minulla ole muuta tietoa edes ollut), nimenomaan Vn parhaan ystävän havainnot ja kertomansa - kun kerta toisensa jälkeen asia on ketjuun esille tuotu keskustelussa.

Ihan samalla linjalla - keskusteluun kotitöisä ja kulisseista, kun joku / jotkut jankaten toistuvasti ottavat asioita ketjussa esille. Onhan se jatkuviin jankkauksiin toistuva kommentointi toki välillä puuduttavaa ja varmaan olisikin paljon pitänyt jättää esim. sinun jankkauksiasi huomioimatta.

Juu, kiitos kuuluu jollekin nikille oppimastani kätevästä STBF-lyhenteestä. Sittemmin olen itse kehittänyt vielä lyhyemmän sr-lyhenteen.

Oletko muistanut tarkistaa omalta kohdaltasi esim. vastaavien tai muiden sanoen esiintymistä viesteissäsi. Tuskinpa. Tai oletko huomannut, että taidat olla koko ketjun aktiivisin, eniten viestejä laittanut nikki? Joo, ei tarvitse vastata näihin retorisiin kysymyksiin - kun et vastaisi kuitenkaan. Mutta ei oikeasti edes kiinnosta. Keskustelu on keskustelua ja toivottavasti mahdollisimman vähän toistamista, jankkausta.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Kirjoitin, että minulle syntyy mielikuva. Ja ihan siitä pienestä jutusta aiemmin iltapäivälehdissä.

Mielikuva syntyy siksi, että minä en koe hänen olevan katkera ja katkeruuttaan riitelevän itsekin. Katkeraa kuvaa minulle ei välittynyt. Päinvastoin 'hämmentynyt', esim niistä huoltajuuskiista-kommenteista.

Syynä syntyneeseen mielikuvaan on se, että kaikki mitä ex kertoi, oli vastauksia Tn vaatimuksiin. ( viestittely puhelujen sijaan, asian käsittely vasta seuraavana päivänä, lasten pitäminen Ulliksessa äidin sylin sijaan jne...)

(Kyllä Talvi. Olen ollut aktiivinen täällä jo vuodesta 2007. Välillä on ollut taukoja, välillä ei. Kuten kerroin, tämä on minun harrastus.)
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Tästä oli aiemmin pohdintaa:

https://www.is.fi/viihde/art-2000010746012.html
Piilossa katseilta
Tunnettujen suomalaisten someissa on vilahdellut paikka, jossa tarjotaan poikkeuksellista hoitoa. Rahaa yhdestä viikosta joutuu maksamaan enemmän kuin mitä moni tienaa kuukaudessa. Asiantuntija ei ole asiasta niin innoissaan kuin kartanoa pyörittävä omistaja.

IS EXTRAN TILAAJILLE
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Tiiserin jälkeen lisää. Kun pääsin kotiin rauhaan.
Peltojen keskellä Varsinais-Suomessa sijaitsee kartano, jossa moni julkkis on hoitanut itseään elämänsä vaikeimmilla hetkillä. Poikkeuksellisella hoidolla on hurja hintalappu, johon kaikilla ei ole varaa.

Vastaavaa hoitoa ei tarjota juuri muualla. Väitteiden mukaan sillä on mullistavia vaikutuksia, joista moni voisi hyötyä.

Paikalliset kutsuvat taloa ”Dallas-kartanoksi”, mutta todellisuudessa se on mielenterveyshoitola, josta muun muassa Alma Hätönen, Lenni-Kalle Taipale, Sabina Särkkä, Rosanna Kulju ja Sonja Aiello ovat kertoneet hakeneensa apua.
:
:

Elina Rehmonen toimii House of Therapyn toimitusjohtajana. Rehmonen on sairaanhoitaja, joka on työskennellyt lääketeollisuudessa ja mielenterveys- ja päihdekuntoutujien yksikössä sekä opiskellut psykoterapeutiksi ja hallintotieteiden maisteriksi.
:
:

– Julkisen toimijan pitää kuitenkin varmistaa turvallisuus, jos yksityinen toimija tarjoaa hoidon. Vaikka ihminen omalla rahallaan ostaa palvelun, hänen pitää tietää, mitä on ostamassa ja että siinä ei ole terveydellistä riskiä. Jos palveluun käytetään julkista rahaa, ajattelen, että meillä on selkeä lakipohja sille, että julkinen raha käytetään vaikuttaviksi osoitettuihin palveluihin.

Linnaranta uskoo, että mielenterveyskriisin selättämiseen tarvitaan laaja-alaista keskustelua siitä, miten psykoterapian osaajien työpanos käytetään.

– Positiivisena asiana näen, että mitä useampi erilainen ajattelija on mukana, sen parempi. Tarvitsemme myös yrittäjiä ja taloudesta lähteviä ratkaisuja, jotta kansalaisten tarpeet tulee huomioiduksi.
https://www.is.fi/viihde/art-2000010746012.html

Linkki lisätty. Cut. Pykälä 21.
-NILS-
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

(Heti alkuun pahoittelen, etten päässyt enää muokkaamaan tekstistä pois toistoja, kuvatekstejä ja ”mainoskatkoja”)

Toin siis ylläolevan esiin siksi, että paljon aiemmin oli keskustelua siitä, onko Suomessa yksityisiä ’pöpilöitä’, joissa rahalla saisi kohdennettua ja hyvin personoitua hoitoa. Ja näemmä sellainenkin löytyy.

Tuo olisi ollut hyvä vaihtoehto katkoksi lääkeriippuvuuteen, jos halua olisi löytynyt. Hiljaisuudessa olisi saanut asiat kuntoon ja pahalta olisi ehkä vältytty.

Se mistä puhuttiin myös, oli omakantakirjaukset tuollaisessa paikassa. Uskoisin, että siitäkin olisi rahalla päässyt eroon. Uskoisin, en tiedä.
Vastaa Viestiin