65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
aivoriihi
David Starsky

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Korpisoturi kirjoitti: Ma Joulu 23, 2024 5:27 pm
aivoriihi kirjoitti: Ma Joulu 23, 2024 2:50 pm Kannattaa ehkä alkaa ihan alusta lähtien tämän ketjun lukeminen, ja ehkä jonkin toisenkin ketjun, jos haluaa ymmärtää mahdollisen kupletin juonen :?: :oops:
Tämän(kään) ketjun taso ei ole niin hyvä, että jaksaisi lukea noin 300 sivua parhaimmillaankin keskinkertaista kelailua. Ehkä voisi kirjoittaa sellaista ei-ala-aste -tasoista suomen kieltä, että sitä voisi ymmärtää lukematta tuhatta sitä aiempaa viestiä.
Itseänikin harmittaa se, että äidinkieleni suomi on vieläkin se heikompi kieleni, vaikka täällä kotosuomessa jo jonkun vuoden taas olenkin asustellut. Sanajärjestys, pilkkusäännöt, sijamuodot jne., kaikki enemmän tai vähemmän unohduksissa ja sen myötä viturallaan, sen myönnän.

Olen pahoillani, jos en tule ymmärretyksi :oops: .
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
Veijo Neste
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Veijo Neste »

On mennyt harmillisesti sivuraiteille, kun arvostellaan toisten viestejä ja jopa kirjoitustyyliä sen sijaan että keskityttäisiin aiheeseen.

Itse olen kyllä kritiikkiä joltain osin ansainnut toistettuani samaa. Alitajunta vaan toimii niin, asia ei tule kerralla valmiiksi ja uusilla kierroksilla toivon mukaan olen saanut viesteihin uutta lihaa luiden ympärille, tarkempia perusteluja ja tapahtumien kulun todennäköisyyksien puntarointia.

Ymmärrän, että poliisi on vähäsanainen viestinnässään. Jokainen uusi tiedonmurunen analysoidaan tarkkaan palstalla. Harhaankaan ei saa johtaa, ei voi sanoa, että rikos on varmuudella poissuljettu, kun ilmeisesti näin ei ihan sataprosenttisella varmuudella ole. On siis käytettävä tulkinnanvaraisempaa ilmaisutapaa kuten ”tässä vaiheessa sulkisin rikoksen mahdollisuuden pois”. Mutta en sentään usko Minfon olevan niin vaikutusvaltainen foorumi, että pystyy häiritsemään tutkintaa. Jos näin, asiaan olisi varmaankin reagoitu. Eiköhän, jos joku muu kuin B itse on katoamisen takana, tämä ole niin varpaillaan kuin enää ylettyy, että varovaisemmaksi ei enää ole rahkeita.

Ehkä tosiaan teknologian kehitys tuo jonain päivänä ratkaisun tähänkin tapaukseen.
Ross Sullivan
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Veijo Neste kirjoitti: Ti Joulu 24, 2024 1:20 pm On mennyt harmillisesti sivuraiteille, kun arvostellaan toisten viestejä ja jopa kirjoitustyyliä sen sijaan että keskityttäisiin aiheeseen.

Itse olen kyllä kritiikkiä joltain osin ansainnut toistettuani samaa. Alitajunta vaan toimii niin, asia ei tule kerralla valmiiksi ja uusilla kierroksilla toivon mukaan olen saanut viesteihin uutta lihaa luiden ympärille, tarkempia perusteluja ja tapahtumien kulun todennäköisyyksien puntarointia.

Ymmärrän, että poliisi on vähäsanainen viestinnässään. Jokainen uusi tiedonmurunen analysoidaan tarkkaan palstalla. Harhaankaan ei saa johtaa, ei voi sanoa, että rikos on varmuudella poissuljettu, kun ilmeisesti näin ei ihan sataprosenttisella varmuudella ole. On siis käytettävä tulkinnanvaraisempaa ilmaisutapaa kuten ”tässä vaiheessa sulkisin rikoksen mahdollisuuden pois”. Mutta en sentään usko Minfon olevan niin vaikutusvaltainen foorumi, että pystyy häiritsemään tutkintaa. Jos näin, asiaan olisi varmaankin reagoitu. Eiköhän, jos joku muu kuin B itse on katoamisen takana, tämä ole niin varpaillaan kuin enää ylettyy, että varovaisemmaksi ei enää ole rahkeita.

Ehkä tosiaan teknologian kehitys tuo jonain päivänä ratkaisun tähänkin tapaukseen.
Sinun mielestäsi keskustelufoorumilla toisten viestien arvosteleminen on sivuraide? Pitäisi olla vaan samaa mieltä kaikesta, niinkö?
Itseäni muiden kirjoitustyylit eivät häiritse, kunhan viesteistä saa selvää.

Sinäkin toistelet samoja yksioikoisia ja kapeakatseisia huuruisia tarinoita, jotka ovat sinällään harmittomia ja viihdyttäviäkin, mutta realistisia ne eivät ole missään nimessä. Se, että pidät poliiseja melko tolloina, kertoo enemmän sinusta kuin niistä arvostelemistasi poliiseista.
Mitä te dorkat dorkailette?
skoune
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja skoune »

aivoriihi kirjoitti: Ti Joulu 24, 2024 9:09 am
Korpisoturi kirjoitti: Ma Joulu 23, 2024 5:27 pm
aivoriihi kirjoitti: Ma Joulu 23, 2024 2:50 pm Kannattaa ehkä alkaa ihan alusta lähtien tämän ketjun lukeminen, ja ehkä jonkin toisenkin ketjun, jos haluaa ymmärtää mahdollisen kupletin juonen :?: :oops:
Tämän(kään) ketjun taso ei ole niin hyvä, että jaksaisi lukea noin 300 sivua parhaimmillaankin keskinkertaista kelailua. Ehkä voisi kirjoittaa sellaista ei-ala-aste -tasoista suomen kieltä, että sitä voisi ymmärtää lukematta tuhatta sitä aiempaa viestiä.
Itseänikin harmittaa se, että äidinkieleni suomi on vieläkin se heikompi kieleni, vaikka täällä kotosuomessa jo jonkun vuoden taas olenkin asustellut. Sanajärjestys, pilkkusäännöt, sijamuodot jne., kaikki enemmän tai vähemmän unohduksissa ja sen myötä viturallaan, sen myönnän.

Olen pahoillani, jos en tule ymmärretyksi :oops: .
Muistat varmaan sananlaskun "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa...

Niin minulle tuli mieleeni, että jospa BSa etsittäisi siksi, että hän itse olisi tehnyt jonkun talouteen liittyvän rikoksen? Esim olisi vaikka ns veropakolainen..
Veijo Neste
Olivia Benson

Ross Sullivan kirjoitti: Ti Joulu 24, 2024 3:02 pm pidät poliiseja melko tolloina
Älä kuule viitsi laittaa sanoja toisen suuhun. En ole haukkunut ketään tolloksi. Jos viitsit lukea ketjua, olen todennut, että ammattimiehet ovat varmasti osanneet päätellä, miten tämä tapaus on mennyt.

Tässä jutussa olen tiputtanut mielestäni epätodennäköisimmät vaihtoehdot pois. Jäljelle jäänyt vaihtoehto asioiden kulusta on ihan mahdollinen. Mielestäni tässä metodissa ei ole mitään huuruista.
Ross Sullivan

Veijo Neste kirjoitti: Ti Joulu 24, 2024 5:13 pm
Ross Sullivan kirjoitti: Ti Joulu 24, 2024 3:02 pm pidät poliiseja melko tolloina
Älä kuule viitsi laittaa sanoja toisen suuhun. En ole haukkunut ketään tolloksi. Jos viitsit lukea ketjua, olen todennut, että ammattimiehet ovat varmasti osanneet päätellä, miten tämä tapaus on mennyt.

Tässä jutussa olen tiputtanut mielestäni epätodennäköisimmät vaihtoehdot pois. Jäljelle jäänyt vaihtoehto asioiden kulusta on ihan mahdollinen. Mielestäni tässä metodissa ei ole mitään huuruista.
No, olet välillä ihan asiaakin kommentoinut. Mielestäni olet liikaa lähtenyt vain yhdestä (epätodennäköisestä) näkökulmasta, mutta se on toki vain minun mielipiteeni.
Veijo Neste
Olivia Benson

Ross Sullivan kirjoitti: Ti Joulu 24, 2024 6:04 pm Mielestäni olet liikaa lähtenyt vain yhdestä (epätodennäköisestä) näkökulmasta, mutta se on toki vain minun mielipiteeni.
Voihan se näinkin olla. Helposti sitä jumittuu omaan näkökantaan.

Mutta näkisipä päivän, että tämä juttu selviää...
Lumileopardi
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Lumileopardi »

Se että poliisi on sanonut "näyttäisi siltä ettei tähän liity rikosta" ei tietenkään tarkoita etteikö poliisinkin mielestä rikoksen mahdollisuus olisi olemassa, sellaisesta ei vain ole riittävästi evidenssiä.
En ole varma siitä etteikö kampaamoa olisi tutkittu perusteellisemmin. Se on voinut tapahtua vaikka yöllä, ja niin ettei PW tiedä tutkimisesta mitään. Eikä siitä ole tarvinnut informoida esim medialle.

Tiedämmekö me tämän viestiketjun pohjalta minkälaisia havaintoja poliisi on tehnyt kampaamossa ja tapaukseen liittyvien henkilöiden haastattelujen yhteydessä?
Emme tiedä välttämättä monenlaisia seikkoja. Voimme olettaa että mitään mihinkään suuntaan raskauttavaa ei ole havaittu.
Jos kampaamosta ja vuokratusta pakettiautostakaan ei ole löytynyt ruumiskoiran kanssa mitään niin jos BS on kuollut esim onnettomuuden seurauksena, lyönyt esim päänsä johonkin, niin se ei ole tapahtunut kampaamossa.

Mihin ihminen voi kadota keskellä Kamppia? Autoon tai asuntoon. BS on siis voinut kuolla jossain asunnossa. Kuoleman on voinut aiheuttaa tapaturma , ,sairauskohtaus, käsikähmä ja kaatuminen. Kaikki eivät sellaisessa tilanteessa kutsu paikalle ambulanssia ja poliisia.
Tässä tapauksessa: miksi?

Birgitan omalla asunnolla vierailtiin kaksi kertaa. Ei ole mahdollista että kampaamoa ei olisi tutkittu.
Uskoisin että tämän tapauksen tiimoilta on tehty paljon enemmän tutkimuksia ja haastatteluja kuin tiedämme.

Poliisin viimeisen tiedotteen mukaan tapausta tutkitaan vielä. Jos BS olisi päättänyt kadota kenellekään ilmoittamatta esim Espanjaan tai Thaimaahan, uskoisin että poliisit olisivat jo saaneet sen selville.
Eläkkeensä saa kyllä siirrettyä mihin tahansa maahan sinänsä mutta ainoastaan omalla alkuperäisellä nimellään. Tai vaikka BS olisi jo pidemmän aikaa suunnitellut maastamuuttoa ja muuttanut nimensä, niin eläkefirmalla sekin on tiedossa.
Täysin väärennetyin paperein katoavan on varmaan mahdoton saada Suomesta omaa eläkettään sinne jonnekin. Ellei BS ole tehnyt poliisin kanssa sopimusta että hänestä ei saa kertoa missä hän on, kenellekään.
Mutta suostuuko poliisi sellaiseen jos kyseessä on vain tavis joka ei halua että sukulaiset ja tuttavat tietää missä hän on?
Täytyisi olla painavammat syyt; uhkailu, tappouhkaus, todellinen vaara. Sellaisessa tilanteessa poliisi voi antaa uuden henkilöllisyyden.
Ross Sullivan

"Se että poliisi on sanonut "näyttäisi siltä ettei tähän liity rikosta"

Tarkoittaa sitä, että poliisi ei tutki tapausta rikoksena. Arviointi on tehty perusteellisen harkinnan jälkeen.

Piiitkä lainaus korvattu nuoliviittauksella edelliseen viestiin
-NILS-
K9Wifey
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja K9Wifey »

Kahlasin ketjun läpi... Mitäpä sitä muutakaan tekemistä jouluaattona. No haudoille toki kynttilät.

Ketjusta pari seikkaa:
- Tosiaan, reitti BSlle tuttu niin miksi olisi käyttänyt korttia metron lukijassa; kun hän vaikuuttaa olevan viimeisen päälle varman ihminen niin oli varmaan tietoinen saldostaan? Kun siinä sitä ei tarvittu...
- Mielestäni yllä mainittuun hiukan erikoista sekin, että jättänyt menon aika viime tippaan.. En tiedä, onko julkiset siellä useinkin myöhässä, mutta itse varaudun aina myös pahimpaan. Toisaalta - jos ei ollut muualla käyntiä niin... Kuitenkin ainakin puhelimen mukaan 'hortoillut' siellä pari tuntia. Ja kukaan, ei kukaan muista nähneensä. Koko viikonloppuna. Kaunis syyskesän sää niin olisivatko miesystävän kanssa olleet koko viikendin sisällä kertsihuoneistossa. Kyllähän naapureissa on aina kyyliä, jos heiltä on edes kyselty näkymistä. Miesystävän auto viikonlopun parkissa?
-> Noissa voi olla epätarkkuuksia, kun on niin monta mielipidettä kuin sanojaa...
- Rahatilanteen kartoittamiseksi olisi tärkeää tietää, oliko käyttänyt todella hintavan asunnon ostoon lainarahaa vai myynyt aikaisemman (omistusasuntosa?) hyvään hintaan. Ketjussa oli tieto, että nykyisen asunnon ostosta ei kovinkaan monta vuotta aikaa.
-Protskulistalla 5K, vaikka puhuttiin parin donan saatavista. Ja kun lisätään kaikki kulut niin yleensä ilmoitetaan sentin tarkkuudella, esim. 5034,98 € olisi ollut mielestäni 'normaalimpi' summa.

Sit on vielä yksi teoria, mut nyt parempi sanoa GN!
aivoriihi
David Starsky

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Itse aikanaan löysin tämän murha.info-foorumin juuri tämän Silanderin katoamistapauksen johdosta. Miksi? Liian monta outoa yhteensattumaa?

BS katosi 24.8.2015, kuitenkin asiasta uutisoitiin vasta 18.9.2015. Miksi? On uutisoitu, että katoamisilmoitus oli tehty vähän myöhemmin, ei kuitenkaan tietoa milloin. Tutkiko poliisi katoamista kaikessa hiljaisuudessa ennen kuin julkaisi katoamisilmoituksen lehdille?

Nela Saglenova katosi 8.9.2015 ja hänen katoamisensa oli heti alusta alkaen ilta-aviisien etusivuilla lähes päivittäin. Miksi? Muistaako kukaan lähihistoriassa kenenkään katoamisen saaneen yhtä paljon julkisuutta kuin tämän tsekkinaisen katoaminen? Miksi kaikki se hulabaloo?

Nyt sitten itse asiaan, miksi minä itse tästä keissistä kiinnostuin. Kun BSn katoamisesta uutisoitin ensimmäistä kertaa julkisesti, lähisukulaiselleni kerrottiin, että tämä kadonnut tsekkinainen aviomiehineen olivat BSlle velkaa kampaamokauposta. BSn lähipiirin mukaan BS oli sanonut, että NS ja SU olivat hänelle velkaa 5000 euroa, ja hän uskoo, että ei koskaan tule niitä rahoja näkemään. Tämän jälkeen BS katosi. Parin viikon päästä myös NS katosi.

NSn aviomies SU työskenteli Honkarakenteella, joka on lähes vastapäätä katua Silanderin Parturi-Kampaamoa. BS oli myös taitava parturi, työskenteli nuorempana mm. jossain "Herrain Salongissa" tms. parturina. Kävikö SU säännöllisesti leikkauttamassa hiuksensa kadun toisella puolella ja tutustui Birgittaan ja Paulaan? BS halusi myydä yrityksensä, PW halusi ostaa, varat eivät vaan ihan riittäneet? SU ja NS ehkä kiinnostuivat sijoittamaan tähän Studio Sassyyn, kommandiittiyhtiöhän se edellenkin on. Ehkä ajatuksena se, että sisko/veli Tsekeistä tai Venäjältä saisi varman työpaikan Suomesta?

Last, but not least: Se palaveri. Odotteliko PW Birgittaa yksikseen, vai oliko siellä muitakin asianosaisia? Taas kerran muistutan: kommandiittiyhtiö, äänettömät yhtiömiehet sijoittavat rahaa yritykseen.

En todellakaan usko, että BS houkuteltiin palaveriin jotta häneltä saataisiin nirri pois ja ruumis hävyksiin!
Oma näkemykseni on se, että palaverin aiheena oli raha, todennäköisesti läsnä muitakin henkilöitä kuin PW, riita/käsirysy syntyi ja BS menetti henkensä.

Nyt kun olen tämän kirjoittanut ja kirjoitusvirheetkin tarkastanut parhaani mukaan, pelottaa kyllä painaa tuota Lähetä painiketta. Paskaa tulee satamaan niskaani :oops: .
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
viivahattu
Watson itse

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

BS katosi 24.8.2015, kuitenkin asiasta uutisoitiin vasta 18.9.2015. Miksi? On uutisoitu, että katoamisilmoitus oli tehty vähän myöhemmin, ei kuitenkaan tietoa milloin. Tutkiko poliisi katoamista kaikessa hiljaisuudessa ennen kuin julkaisi katoamisilmoituksen lehdille?

Nela Saglenova katosi 8.9.2015 ja hänen katoamisensa oli heti alusta alkaen ilta-aviisien etusivuilla lähes päivittäin. Miksi? Muistaako kukaan lähihistoriassa kenenkään katoamisen saaneen yhtä paljon julkisuutta kuin tämän tsekkinaisen katoaminen? Miksi kaikki se hulabaloo?
Jos katoamistapauksessa mikään ei välittömästi viittaa rikokseen tai itsetuhoisuuteen, poliisin ensioletus on yleensä, että henkilö on lähtenyt jonnekin vetämään vähän happea - ja yleensä poliisi on oikeassa. Suurin osa kadonneiksi ilmoitetuista löytyy ihan omia aikojaan muutamassa päivässä tai jopa muutamassa tunnissa. Ehkä ei ollut vain syytä ryhtyä etsimään Birgittaa välittömästi.

Nelan tapauksessa oli selvästi alusta asti selkeät viitteet itsetuhoisuudesta, vaikka sitä ei suoraan sanottukaan, ja oksasta hänet lopulta löydettiinkin roikkumasta. Media lähti siihen tapaukseen mukaan sillä voimalla, koska Nela oli nuori ja kaunis. Ei siihen sen ihmeellisempää syytä ollut. Vain pari kuukautta Nelan jälkeen joku nuori mies meni Sipoonkorpeen hirttäytymään, ja siitä oli ehkä yksi uutinen tai kaksi.
Ross Sullivan

K9Wifey kirjoitti: Ti Joulu 24, 2024 10:48 pm Kahlasin ketjun läpi... Mitäpä sitä muutakaan tekemistä jouluaattona. No haudoille toki kynttilät.

Ketjusta pari seikkaa:
- Tosiaan, reitti BSlle tuttu niin miksi olisi käyttänyt korttia metron lukijassa; kun hän vaikuuttaa olevan viimeisen päälle varman ihminen niin oli varmaan tietoinen saldostaan? Kun siinä sitä ei tarvittu...
- Mielestäni yllä mainittuun hiukan erikoista sekin, että jättänyt menon aika viime tippaan.. En tiedä, onko julkiset siellä useinkin myöhässä, mutta itse varaudun aina myös pahimpaan. Toisaalta - jos ei ollut muualla käyntiä niin... Kuitenkin ainakin puhelimen mukaan 'hortoillut' siellä pari tuntia. Ja kukaan, ei kukaan muista nähneensä. Koko viikonloppuna. Kaunis syyskesän sää niin olisivatko miesystävän kanssa olleet koko viikendin sisällä kertsihuoneistossa. Kyllähän naapureissa on aina kyyliä, jos heiltä on edes kyselty näkymistä. Miesystävän auto viikonlopun parkissa?
-> Noissa voi olla epätarkkuuksia, kun on niin monta mielipidettä kuin sanojaa...
- Rahatilanteen kartoittamiseksi olisi tärkeää tietää, oliko käyttänyt todella hintavan asunnon ostoon lainarahaa vai myynyt aikaisemman (omistusasuntosa?) hyvään hintaan. Ketjussa oli tieto, että nykyisen asunnon ostosta ei kovinkaan monta vuotta aikaa.
-Protskulistalla 5K, vaikka puhuttiin parin donan saatavista. Ja kun lisätään kaikki kulut niin yleensä ilmoitetaan sentin tarkkuudella, esim. 5034,98 € olisi ollut mielestäni 'normaalimpi' summa.

Sit on vielä yksi teoria, mut nyt parempi sanoa GN!
"Tosiaan, reitti BSlle tuttu niin miksi olisi käyttänyt korttia metron lukijassa; kun hän vaikuuttaa olevan viimeisen päälle varman ihminen niin oli varmaan tietoinen saldostaan? Kun siinä sitä ei tarvittu..."

Tämä on hyvä pointti! Onko kenelläkään tietoa, että minkälainen kortti BS:llä oli? Siis tarkemmin?
Veijo Neste
Olivia Benson

aivoriihi kirjoitti: Ke Joulu 25, 2024 1:42 pm Kun BSn katoamisesta uutisoitin ensimmäistä kertaa julkisesti, lähisukulaiselleni kerrottiin, että tämä kadonnut tsekkinainen aviomiehineen olivat BSlle velkaa kampaamokauposta. BSn lähipiirin mukaan BS oli sanonut, että NS ja SU olivat hänelle velkaa 5000 euroa, ja hän uskoo, että ei koskaan tule niitä rahoja näkemään.
Nyt on kyllä mielenkiintoista settiä! Antaa ihan uuden suunnan tapaukseen, jos tosiaan näin.

Tuosta katoamisilmoituksesta. Kuulemma tehtiin syyskuun ensimmäisinä päivinä, omainen ja miesystävä tekivät, siis vajaat pari viikkoa katoamispäivästä.
K9Wifey
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja K9Wifey »

Todellakin antaa! Selittäisi toisaalta sen, että on pyöritelty summia 5000 ja 2000 ja ehkä myös tuon protskun tasaluvun 5000.
Vastaa Viestiin