Skloddi kirjoitti: Su Joulu 29, 2024 10:26 pm
Bullit kirjoitti: Su Joulu 29, 2024 10:19 pm
Skloddi kirjoitti: Su Joulu 29, 2024 10:11 pm
Mikäli murhaaja olisi suunnitellut tekoaan ja tarkkaillut jopa kohdetta huonekalujen paikkoja ja nukkumajärjestyksiä mieleensä painaen, hän ei varmaankaan olisi ryhtynyt tekoa toteauttamaan loppuun kalutulla, ohut teräisellä filetillä, jonka kaikki aikuiset ihmiset Suomessa tietävät soveltuvan vain ja ainoastaan ohuen kalan nahan leikkaamiseen.
Aijaa?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/fil ... ia/8893302
Niin. Kyllähän ihmisen saa hengiltä vaikka teelusikalla, mutta jos suunnittelee murhaa, ei varustaudu moisella. Esimerkkitapauksessasi humalainen otti käteen mikä ensimmäisenä siihen osui. Vähän siltä vaikuttaa Ulvilankin tapahtumakulku veitsen osalta ehkä humalaa lukuunottamatta.
Niin, ymmärrän mitä ajat takaa, mutta itse olen käsityksessä että tavalliset ihmiset (poislukien ammattirikolliset) saattavat nimenomaan suunnitella murhaavansa jonkun hyvinkin ns. epäkäytännöllisillä ja tehottomilla tavoilla.
Toinen asia on se, että mitä tarkoitetaan suunnittelulla. Tarkoittaako se sitä että on jokin elokuvamainen murhasuunnitelma aseineen ja poistumisreitteineen, vai onko se pikemminkin että käydään tunnekuohuissa väijymässä ikkunan läpi ajatellen "vittu. ton mä kyllä tapan", vailla mitään tarkempaa, tai varsinkaan ammattilaisen ajatusta miten sen tekisi. Olen käsityksessä että näin saattaa tapahtua, etenkin kun ei ihan balanssissa tämä henkilö ole.
Joku on saattanut väijyä. Tai sitten ei. Naapuri sanoi kuulleensa kolinoita ja puhetta. Mutta hän on saattanut myös kuvitella koko jutun. Voi siis olla että kukaan ei ole väijynyt. Voi olla että mitään postilaatikoita kiertäneitä Volvoja tai Mazdoja ei ole ollut. Voi olla että nämä pubikuristukset ja käsien viiltelyt ja Porvoon puhelut tai yhtään mikään muukaan sivujuttu ei liity tähän juttuun mitenkään. Siltikin itse teko on täysin simppeli:
Henkilö lyö lasin paskaksi, kiipeää tuolin avulla sisään, alkaa pahoinpidellä miestä, tuikkaa veitsellä väliin tulevaa rouvaa, jatkaa miehen pahoinpitelyä, pitää mahdollisesti pienen tauon (kuunnellakseen mitä rouva tekee ja/tai hakeakseen astalon), säikäyttää rouvan jossain välissä, surmaa miehen, kiipeää ikkunasta ja lähtee karkuun.
Motiivi? Joku sillä varmasti oli. Me ei sitä vaan tiedetä.
Tätä henkilöä voidaan sitten kritisoida:
miksei tappanut pihalle?
miksei kokeillut onko ovi auki?
miksei ampunut?
miksei käyttänyt parempaa teräasetta?
miksei lyönyt heti sorkkaraudalla?
Jos kyseessä olisi joku palkkamurhaajien debriefing-istunto, nuo olisivat ihan perusteltuja kysymyksiä. Toisaalta kehuja tuossa samassa istunnossa hänelle pitäisi antaa siitä, että hän
-tajusi pitää hanskat kädessä ja maskin päässä
-ei jättänyt dna:ta ainakaan niin paljon että oltaisiin (vielä) löydettty
-tajusi pitää turpansa kiinni häkepuhelun aikana.
-teki kaiken riittävän nopeasti ettei jäänyt kiinni
-ei viiltänyt ikkunaan muniaan
-ei sählännyt pakenemisensa aikana
Ne ketkä näkevät rouvassa edelleen murhaajan, arvaukseni on, että rouvan käytös shokkitilanteessa on se suurin "savuava ase". Vaikka siinä käytöksessä ei ole mitään outoa. Ja jokainen voisi tunnissa opiskella asian. Jokainen jolla internetti.
Jankutukset ikkunasta sisään- ja ulosmenon muka mahdottomuuksista tai kuinka aika ei muka riitä surmaamiseen yms on ihan pelleilyä.
"Santaojan mukaan pahinta johdattelua on se, kun uskotellaan kuulusteltavalle asioita, jotka ovat vailla todenperäisyyttä"