Anneli Auer ja Statement Analysi - lausunnon analynointi

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
MrEhtivä

Re: Anneli Auer ja Statement Analysi - lausunnon analynointi

Viesti Kirjoittaja MrEhtivä »

Juhlapöytä kirjoitti: Su Tammi 05, 2025 11:45 am Monella on edelleen hukassa tämän ketjun idea. Nimittäin analysoida kieltä. Tiedän se on vaikea ymmärtää jos ole ottanut selvää mitä statement analysis on. Minua ei kiinnosta tässä lähestymistavassa mikään muu kuin Annelin lausunnot. Sen takia tämä ketju on tehty.
Jotkut edelleen kuvittelevat että tässä tarvitaan ihmisen ilmeitä ja sukuhistoria ennen kuin kieltä voi analysoida.

No sitten asiaan. Tämä varmasti taas herättää kuohuntaa niissä jotka tunnetasolla elävät tätä Ulvilan casea.
Sanon alkuun - en voi sille mitään että tiedän nauhoitus-teoriasta.

Joka tapauksessa esille puhelusta ponnahtaa lause joka sisältää tietyn tarkoitusperän vaikka ei tietäisi nauhoitusteoriasta.
" Ku-Kuuleksä ku mun mieheni huutaa?" Aiemmin jo mainitsin että kuten sanoista voi päätellä Anneli haluaa varmistaa että Jukan huuto kuuluu.

Sitten päästään seuraavaan asiaan. Tytärtään Anneli kutsuu puhelussa nimellä.
Hei, mun täytyy ny. (huutaa lastaan nimeltä!).

Jukkaa ei. Anneli ei kysy "Jukka, lähtikö se mies jo" tai mitään muutakaan. Puhelussa Anneli ei kertaakaan mainitse Jukkaa nimeltä. Se on fakta. Hän ei kerro puhelun alussa mikä on uhrin nimi, miehensä nimi.
Mistä se VOI kertoa? Miettikää. Ihmisellä on nimi. Onko Anneli tässä kohtaa jo erkaantunut kielen kautta ihmisestä Jukka. Onko Jukka ollut puhelun aikana elossa lainkaan?

Tämä on vain minun huomio. Laittakaa astalot takaisin piiloon!

When a suspect refers to "my husband" without mentioning his name, it can be an example of distancing language. This type of language is used to create psychological distance between the speaker and the subject. In this case, the suspect might be trying to emotionally or psychologically distance themselves from their husband, which could indicate discomfort, guilt, or a desire to minimize their connection to him.
Tuo ettei Anneli sano miestään nimellä vaan mainitsee vain mies/mieheni, ei kerro kyllä mitään.
Moni ihminen kutsuu aviopuolisoaan mieheni/mies tai vaimoni/vaimo. Omaan korvaan tuntuu "kylmältä" kun jotkut kutsuvat vanhempiaan nimeltä, ei äiti tai isä. Tämä on osittain opittu tapa omilta vanhemmilta ja osalle se vain on luontevampaa kutsua näin.

Tässä pitäisi tietää kuinka Anneli yleensä kutsuu tai nimittää miestään Jukkaa toisille ihmisille.
Juhlapöytä
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Juhlapöytä »

MrEhtivä kirjoitti: Su Tammi 05, 2025 12:28 pm
Juhlapöytä kirjoitti: Su Tammi 05, 2025 11:45 am Monella on edelleen hukassa tämän ketjun idea. Nimittäin analysoida kieltä. Tiedän se on vaikea ymmärtää jos ole ottanut selvää mitä statement analysis on. Minua ei kiinnosta tässä lähestymistavassa mikään muu kuin Annelin lausunnot. Sen takia tämä ketju on tehty.
Jotkut edelleen kuvittelevat että tässä tarvitaan ihmisen ilmeitä ja sukuhistoria ennen kuin kieltä voi analysoida.

No sitten asiaan. Tämä varmasti taas herättää kuohuntaa niissä jotka tunnetasolla elävät tätä Ulvilan casea.

Joka tapauksessa esille puhelusta ponnahtaa lause joka sisältää tietyn tarkoitusperän vaikka ei tietäisi nauhoitusteoriasta.
" Ku-Kuuleksä ku mun mieheni huutaa?" Aiemmin jo mainitsin että kuten sanoista voi päätellä Anneli haluaa varmistaa että Jukan huuto kuuluu.

Jukkaa ei. Anneli ei kysy "Jukka, lähtikö se mies jo" tai mitään muutakaan. Puhelussa Anneli ei kertaakaan mainitse Jukkaa nimeltä. Se on fakta. Hän ei kerro puhelun alussa mikä on uhrin nimi, miehensä nimi.
Mistä se VOI kertoa? Miettikää. Ihmisellä on nimi. Onko Anneli tässä kohtaa jo erkaantunut kielen kautta ihmisestä Jukka. Onko Jukka ollut puhelun aikana elossa lainkaan?

When a suspect refers to "my husband" without mentioning his name, it can be an example of distancing language. This type of language is used to create psychological distance between the speaker and the subject. In this case, the suspect might be trying to emotionally or psychologically distance themselves from their husband, which could indicate discomfort, guilt, or a desire to minimize their connection to him.
Tuo ettei Anneli sano miestään nimellä vaan mainitsee vain mies/mieheni, ei kerro kyllä mitään.
Moni ihminen kutsuu aviopuolisoaan mieheni/mies tai vaimoni/vaimo. Omaan korvaan tuntuu "kylmältä" kun jotkut kutsuvat vanhempiaan nimeltä, ei äiti tai isä. Tämä on osittain opittu tapa omilta vanhemmilta ja osalle se vain on luontevampaa kutsua näin.

Tässä pitäisi tietää kuinka Anneli yleensä kutsuu tai nimittää miestään Jukkaa toisille ihmisille.
Se todellakin kertoo koska se on puhelussa käytetyssä kielessä. Se kertoo ettei halua kutsua Jukkaa nimellä tai mainita koko uhrin nimeä puhelun aikana. Ethän tuota voi millään kiistää. Me voimme vain päätellä mikä on sen takana ja tein huomion. Omituista että et edes voi miettiä tätä vaihtoehtoa - uskon että ilman minkäänlaista opiskelua, olenko oikeassa?
"Hei, lopeta!"
MrEhtivä

Viesti Kirjoittaja MrEhtivä »

Juhlapöytä kirjoitti: Su Tammi 05, 2025 12:39 pm

Se todellakin kertoo koska se on puhelussa käytetyssä kielessä. Se kertoo ettei halua kutsua Jukkaa nimellä tai mainita koko uhrin nimeä puhelun aikana. Ethän tuota voi millään kiistää. Me voimme vain päätellä mikä on sen takana ja tein huomion. Omituista että et edes voi miettiä tätä vaihtoehtoa - uskon että ilman minkäänlaista opiskelua, olenko oikeassa?
Olet väärässä :) Kuten sanoin, se ettei Anneli kutsu miestään nimellä, ei kerro mitään koska emme tiedä kuinka hän yleensä kutsui häntä.
Se etten vastannut kuten halusit tai odotin, ei kerro olenko miettinyt asiaa. Asiallisesti vastasin, joten oletus on että olen miettinyt.

Olen pistänyt huomioon sinusta.. jos sinua joku kritisoi tai ei vastaa kuten "haluat" hyvin helposti menet oman erinomaisuutesi taakse ja kritisoit muiden huonoutta ja epäpätevyyttä itsesi rinnalla. Mitä se kertoo sinusta ja oikeasti motiiveistasi täällä?

En kuitenkaan enää vaivaa sinua tai viitsi vaivautua tähän aiheeseen. Olet käytökselläsi osoittanut minkälainen olet ja mitä oikeasti "osaat"
Menet kohdallani estolistalle:)
Juhlapöytä
Scooby-Doo

En kritisoi ketään muuten kuin kysymällä onko tutustunut tai opiskellut Statement Analysistä vai ei? Pointtini on että jos ei tiedä mistä on kyse niin miten voi osallistua keskusteluun muuten kuin heittelemällä omia mutuja. Huomaan että vasta-argumentointi tehdään yleisillä huomautuksilla mutta ei käytetyn kielen perusteella. Olen kaukana erinomaisesta. En yksinkertaisesti ole opiskellut tarpeeksi.

Mutta sitten taas asiaan. Ja tämä on mielestäni iso juttu.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ulv ... na/9072332

Tässä videossa on pätkä kohta 06:45 alkaen Enbusken haastattelusta jota en ole aiemmin kuullut. Tässä Anneli tekee erittäin vahvan kiistämisen kun Enbuske kysyy "Tapoitko sinä Jukka S: Lahden?" Anneli "En tappanut." Totuudellinen kiistäminen ei tarvitse vahvistusta eikä Anneli lisää mitään tuohon. Käytännössä tämä tarkoittaa että mun pitäisi lopettaa tähän analyysini.
"Hei, lopeta!"
Bullit
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Bullit »

Juhlapöytä kirjoitti: Su Tammi 05, 2025 2:43 pm En kritisoi ketään muuten kuin kysymällä onko tutustunut tai opiskellut Statement Analysistä vai ei? Pointtini on että jos ei tiedä mistä on kyse niin miten voi osallistua keskusteluun muuten kuin heittelemällä omia mutuja. Huomaan että vasta-argumentointi tehdään yleisillä huomautuksilla mutta ei käytetyn kielen perusteella. Olen kaukana erinomaisesta. En yksinkertaisesti ole opiskellut tarpeeksi.

Tässä videossa on pätkä kohta 06:45 alkaen Enbusken haastattelusta jota en ole aiemmin kuullut. Tässä Anneli tekee erittäin vahvan kiistämisen kun Enbuske kysyy "Tapoitko sinä Jukka S: Lahden?" Anneli "En tappanut." Totuudellinen kiistäminen ei tarvitse vahvistusta eikä Anneli lisää mitään tuohon. Käytännössä tämä tarkoittaa että mun pitäisi lopettaa tähän analyysini.
Ne tehdään "yleisillä huomautuksilla" liittyen siihen, voiko menetelmääsi käyttää kuten väität voitavan käyttää. Kyllä tällainen on ihan myös tieteessä tapana, että jos joku tulee saluunanovet heiluen uuden analyysimenetelmän kanssa, niin sen sijaan että aletaan kilpaa analysoimaan, niin tätä menetelmää saa ja pitää haastaa ja kritisoida. Ja tässä haastossa ei ole tarve olla ENSIN käynyt koulutuksia kyseisestä menetelmästä. Sitä kritisointioikeutta ei siis ole varattu vain niille jotka sen menetelmät perusteellisesti tuntevat, siitähän ei tulisi mitään.

Eli esim. tässä tämän sinun menetelmän, etenkin sinun käyttämänä voi hyvinkin lytätä ilman mitään "opiskeluita" tai "statement vasta-analyysiä". Voi kritisoida arkijärjellä ja voi kritisoida jos tuntee tätä kielen analysoinnin tai vaikkapa valheenpaljastuksen huteraa kenttää jotain muuta kautta. Niinkuin täällä osa tuntee, selvästi paremmin kuin sinä. Mutta teempä sellaisen vasta-analyysin huvikseni seuraavaksi
"Santaojan mukaan pahinta johdattelua on se, kun uskotellaan kuulusteltavalle asioita, jotka ovat vailla todenperäisyyttä"
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Esitän kysymyksen kritisoijille.

Jos Anneli kutsuu Jukkaa ’miehekseen’, kutsuiko hän Jukan myös ruokapöytään ’mies, tule syömään’?

Jukka kuitenkin huutaa Annelia lempinimellä ’Annu’ apuun, joten siitä päätellen heillä oli tapana puhutella toisiaan nimillä tai lempinimillä.

Tuo on minusta ihan oleellinen huomio.

Myös se on oleellista, että lapsi ”kärsii isänsä puolesta”
2:28 Lapsi epätoivoisena kimakalla äänellä: Nii, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, -jooko?

Mutta Anneli on jotenkin tunteeton Jukan kärsimystä kohtaan. Käyttää hyvin kylmän rajuja ilmaisuja.

Anneli poistuu puhelimesta 1:41 ja palaa 2:41

Mitä Anneli tuon minuutin tekee?
Juoksee ympyrää Huppumies perässään lapsen ohi ulos?

Minusta Anneli juoksee ensin takkahuoneen ovelle olohuoneeseen, mutta tajuaa, ettei voi mennä sitä kautta ja juoksee lapsen ohi kodinhoitohuoneen kautta takkahuoneen ovelle.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Vuorenninnu
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Vuorenninnu »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Tammi 05, 2025 3:35 pm Esitän kysymyksen kritisoijille.

Jos Anneli kutsuu Jukkaa ’miehekseen’, kutsuiko hän Jukan myös ruokapöytään ’mies, tule syömään’?

Jukka kuitenkin huutaa Annelia lempinimellä ’Annu’ apuun, joten siitä päätellen heillä oli tapana puhutella toisiaan nimillä tai lempinimillä.

Ei tuosta voi tuollaista päätellä. Anneli puhuu "miehestään" hätäkeskusvirkailijalle, ei puhuttele suoraan Jukkaa sanoen "hei mun mies". Jukka taas huutaa suoraan Annelia apuun ja kutsuu tätä "Annuksi", eikä kerro jollekin toiselle, että huutelen tässä nyt "Annua" apuun, saattaisi siinä kohdassa hyvinkin sanoa, että pyydämpä tässä nyt mun vaimoa auttamaan.
vaski
Alokas

Viesti Kirjoittaja vaski »

Luontevammin siihen hätäpuheluun mun mies sopii kuin Jukka. Ainakin tähän alkuosan kohtaan:

Hätäkeskus: Mitä siellä nyt tapahtuu?
Anneli: Joku tuli ikkunast sisää ja hakkaa puukol mun miestäni.

Vrt. Joku tuli ikkunast sisää ja hakkaa puukol *Jukkaa.
Bullit
Martin Beck

Juhlapöytä kirjoitti: Su Tammi 05, 2025 12:39 pm

No kun se ei todellakaan kerro yhtään mitään.

"Kuuleksä ku mun mieheni huutaa?" on sinulle siis etäännyttämistä. Ja viittaa sinun mielestä siihen suuntaan, että saattaa olla murhaajan tekemä soitto. Pohdit tästä sanavalinnasta, "mun mieheni", onkohan Jukka ollut puhelun aikana elossa lainkaan, eli vihjaat, että Anneli on tappanut Jukan ennen häke-puhelua. Ja siis käy ilmi sanoista "mun mieheni".

"Kuuleksä kun Jukka huutaa?" olisi sinun mielestä tukenut Annelin syyttömyyttä, viitannut siihen suuntaan, että ei ole murhaaja kuka soittaa. Koska siinä tämä etunimi kerrotaan.

Tämä sinun analyysisi siis keskittyy sanavalintojen "mun mies" vs. "Jukka" vertailuun.

Ja tyttären kutsuminen nimeltä on sinulle referenssi tässä. Koska tytär kutsutaan nimellä puhelimeen, etäännyttämistä ei sinun mielestä tässä ole. Tähän ehkä voisi todeta, että olisihan se ollut aika erikoista, että Anneli olisi kutsunut tytärtään luokseen huutamalla "Tytär". Eli tämä vertailu on vähän huterahko tässä, jos nätisti sanoo.

Mitä tulee tähän "mun mies" vs "Jukka" asiaan, minusta olisi itse asiassa erikoisempaa, että Anneli puhuisi häkeen "mun miehen" sijaan "Jukasta". Se, että hän puhuu "mun miehestä" on paljon taloudellisempaa/fiksumpaa kielen käyttöä tässä kontekstissa, häkepuhelussa. Ei esim. tarvitse häken kysyä että kuka ja mikä tämä "Jukka" on? Olisi oikeastaan ollut aika outoa häkeen, tuntemattomalle ihmiselle, täräyttää "joku tuli ikkunast sisään ja hakkaa puukol Jukkaa". Se olisi semmoinen pikkulapsen repliikki - jossa oletetaan että ne ihmiset jotka minä tunnen, muutkin tuntee.

Nytkin siinä tulee ylimääräinen viivytys kun häke kysyy "kuka siellä hakkaa puukolla?" Johan se jumantsuikka on tälle sanottu, että "joku", eli kyllä siitä pitäisi osata ammattilaisen päätellä että hakkaajaa ei tunneta.

Se, että ollakseen miehestään huolissaan/ käsittääkseen tämän olevan edes elossa, Annelin olisi sinun (ja kyseisen analyysin "gurujen") mukaan kutsuttava miestään etunimellä eikä "mun miehenä" on ihan täyttä soopaa. Niin soopaa etten ala sinulle edes lähteitä tälle kaivamaan. Jokainen sen tajuaa kun sitä vähänkin miettii. Ja soopaa myös siitä näkökulmasta jonka mrEhtivä tuossa nosti esille. Soopaa siis yleisesti ja erityisesti hätäkeskuspuhelussa.

Tajuan kyllä sen väitetyn logiikan siellä takana...nämä ns. psykologiset etäännyttämiset mistä englanniksi laitoit on ihan todellisia ilmiöitä sinänsä, mutta näin yksinkertaista se ei ole. Juuri tällaisen simppelin "mutkat suoriksi" asenteen takia tämmöset analyysit on useimmiten ihan humpuukia kun sivuutetaan konteksti ja henkilö ja tutkitaan irrallisia puheakteja. Otetaan joku tuollainen psykologian käsite, vedetään siitä suora linkki käytettyyn kieleen ja aletaan katsoa kuka valehtelee ja kuka ei. Etenkin kun sekin kun tiedetään että tätä ns. etäännyttämistä saatetaan tehdä monestakin syystä, mm. trauman takia. Johon toki siinä sinun englanti-lainauksessakin vähän viitataan. Ja jollain saattaa olla ihan tapana puhua tietyn suuntaisesti aina. Esim. tietyissä osissa Suomea rakas puoliso on osalle ihmisistä käytännössä aina "isäntä/emäntä" tai "meidän isäntä/meidän emäntä" - mitenköhän nämä amerikan gurut sen tulkitsisivat? :D. Joka tapauksessa minusta tässä yhteydessä "mun mies" on tunnepitoisempi ja enemmän läheisyyttä ja huolta ilmaiseva ilmaus kuin "Jukka" jos näistä kahdesta pitää valita ja leikkiä analysoijaa tässä. Että revippä siitä :D . Toki "mun mies, Jukka" olisi ollut myös mahdollinen, mutta vähän outo sekin. Mitä helvataa se nimi tähän liittyy, apua tarvitaan joka tapauksessa ja nopeasti. Tai "rakas mieheni Jukka", mutta se kyllä alkaisi viitata jo lavastukseen enemmän :)

Se muistettava, että myös tämä minun tulkinta on ihan täyttä humpuukia: tosin paljon parempi humpuukitulkinta kuin sinun. Voit tästä gallupin ottaa ja huomaat saman. Mutta toki näitä saat analysoida... mites tää: mitä jos soittaja oliskin ollut tyttö:

"kuuleksä kun mun isä huutaa"
vs
"kuuleksä kun Jukka huutaa"

Onko edelleen etäännyttäminen käynnissä jos kutsuu isäksi? Mitä sanoo menetelmän gurut? Millä perustelevat? Jos "mun isä" kelpaa mutta "mun mies" ei kelpaa, niin mielelläni kuulen sen teorian ja miten siihen on päädytty. Joka tapauksessa sanon että hatusta vedetty.

Kirjoitat "Jotkut edelleen kuvittelevat että tässä tarvitaan ihmisen ilmeitä ja sukuhistoria ennen kuin kieltä voi analysoida".
- Niin, siihen on kuule syynsä miksi jotkut sillai kuvittelevat. Ja siltikin ovat epävarmoja mitä tulkintoja voi ja ei voi luotettavasti tehdä. Kielen käyttöä kuitenkin on tutkittu aika pitkään ja monella menetelmällä. Ehkä jotkut täällä foorumillakin sellaista ovat tehneet mene ja tiedä...

Kirjoitat "´ Ku-Kuuleksä ku mun mieheni huutaa´ Aiemmin jo mainitsin että kuten sanoista voi päätellä Anneli haluaa varmistaa että Jukan huuto kuuluu".
- Joo, tämä kyseinen on monesti tällä palstalla nostettu yhdeksi syyllisyyttä osoittavaksi. Sinullakin on joku syysi miksi sen nostit. Useinhan se on tämä klassinen: tässä "varmistetaan että kuuleehan se häke sen vaivalla tehdyn taustanauhan" - ja muuta paskaa. Tilannehan on se, että jos oikeasti osaa tällaisia ihmisten välisiä oikeita keskusteluita analysoida, tajuaa kyllä miksi tällainen "kuuleksä..." saatetaan sanoa justiinsa siinä kohtaa: Häkellä kestää ja kestää, on juuri poistunut paikalta, uhri valittaa ja tarvitsee apua, soittajan hätä ja epätoivo kasvaa, ja itseasiassa edelleenkin on soittajan näkökulmasta vähän epävarmaa lähetetäänkö sieltä oikeasti ketään.

Kyllä se tilanne on nyt se, että sinun perusasenne näiden analyysiesi takana on se, että olisikohan se Anneli sittenkin syyllinen. Sitten näitä sanavalintoja ja lausahduksia tutkitaan kuin piru raamattua. Sieltä se läpi paistaa.
"Santaojan mukaan pahinta johdattelua on se, kun uskotellaan kuulusteltavalle asioita, jotka ovat vailla todenperäisyyttä"
Bullit
Martin Beck

Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Tammi 05, 2025 3:35 pm Esitän kysymyksen kritisoijille.

Myös se on oleellista, että lapsi ”kärsii isänsä puolesta”
2:28 Lapsi epätoivoisena kimakalla äänellä: Nii, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, -jooko?

Mutta Anneli on jotenkin tunteeton Jukan kärsimystä kohtaan. Käyttää hyvin kylmän rajuja ilmaisuja.

Anneli poistuu puhelimesta 1:41 ja palaa 2:41

Mitä Anneli tuon minuutin tekee?
Juoksee ympyrää Huppumies perässään lapsen ohi ulos?

Minusta Anneli juoksee ensin takkahuoneen ovelle olohuoneeseen, mutta tajuaa, ettei voi mennä sitä kautta ja juoksee lapsen ohi kodinhoitohuoneen kautta takkahuoneen ovelle.
Eikös se lapsi tuossa tummenetussa kohdassa sitten etäännyttä? Kun ei "Jukaksi" kutsu. Eipä valikoida tuolviisii :lol:
Bullit
Martin Beck

vaski kirjoitti: Su Tammi 05, 2025 4:27 pm Luontevammin siihen hätäpuheluun mun mies sopii kuin Jukka. Ainakin tähän alkuosan kohtaan:

Hätäkeskus: Mitä siellä nyt tapahtuu?
Anneli: Joku tuli ikkunast sisää ja hakkaa puukol mun miestäni.

Vrt. Joku tuli ikkunast sisää ja hakkaa puukol *Jukkaa.
No niin, ehditkin jo ensin. Tämä jälkimmäinen olisi aika hupaisa. Mitä hemmetin jukkaa? Lapsi, koira, aikuinen, palmu..? :D
Bullit
Martin Beck

Juhlapöytä kirjoitti: Su Tammi 05, 2025 2:43 pm En kritisoi ketään muuten kuin kysymällä onko tutustunut tai opiskellut Statement Analysistä vai ei? Pointtini on että jos ei tiedä mistä on kyse niin miten voi osallistua keskusteluun muuten kuin heittelemällä omia mutuja. Huomaan että vasta-argumentointi tehdään yleisillä huomautuksilla mutta ei käytetyn kielen perusteella. Olen kaukana erinomaisesta. En yksinkertaisesti ole opiskellut tarpeeksi.

Poliisit hei hereillä: jos mistä tahansa rikoksesta epäilty jatkossa sanoo napakasti "en tehnyt", uskokaa tätä! :shock:

Vakavasti ottaen: kun se tilanne todellisuudessa kuitenkin on se, että niihin epäilyä mahdollisesti lisääviin sönkötyksiin ja
"vahvistuksiin" saatetaan mennä ihan toisesta syystä - ei sen takia että oltaisiin syyllisiä vaan sen takia kun huomataan että se toinen osapuoli ei usko. Siis osa ihmisistä, yllättävän moni menee. Ja tämä ilmiö pitäisi osata mm. poliisien ja tuomareiden tunnistaa.

Tästä voi jokainen sitten siirtyä miettimään Annelin tilannetta julkisuudessa. Mikä on ollut vastaanottajien asenne, millaista on ollut antaa haastatteluita...
Joosua
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Joosua »

^ Onhan ollut muutakin kuin teon kiistäminen. Anneli ja vanhin tytär ovat molemmat nähneet tekijän, eli on silminnäkijöitä. Kyllä tähän voi hyvin luottaa.
Bullit
Martin Beck

Joosua kirjoitti: Su Tammi 05, 2025 5:41 pm ^ Onhan ollut muutakin kuin teon kiistäminen. Anneli ja vanhin tytär ovat molemmat nähneet tekijän, eli on silminnäkijöitä. Kyllä tähän voi hyvin luottaa.
Tässä Joosua keskusteltiin nyt siitä mitä voi päätellä vastauksen napakkuudesta vs. mahdollisista lisäsönkötyksistä - voiko niistä tehdä päätelmiä.

Tuo sinun asia on kokonaan eri asia. Mutta joo, kiva, olemme silminnäkijähavainnoista siis samaa mieltä :wink: Se että ne linjassa teknisen näytön kanssa, saa aikaan sen, että ne on erittäin luotettavia.
Juhlapöytä
Scooby-Doo

No niin, nyt päästiin asiaan. Kiitos siitä! Mun analyysit voi olla täyttä humpuukia vaikka Stament Analysis ei olisikaan.

Ihan asiallista vasta-argumentointia. En lähde kiistämään tai kinastelemaan. Sille ei tule ikinä loppua enkä nauti sellaisesta. Tässä pikainen yhteenveto Copilotilta suomennettuna. Olin laiska kun en kirjoita tätä itse.

"Statement Analysis eli lausuntoanalyysi on tekniikka, jolla arvioidaan puhuttujen tai kirjoitettujen lausuntojen uskottavuutta. Se perustuu kielen, rakenteen ja sisällön tarkasteluun, jotta voidaan tunnistaa totuudenmukaisuuden, petoksen tai piilotetun merkityksen merkkejä. Tässä muutamia keskeisiä kohtia:

Etäännyttävä kieli: Käytetään kieltä, joka psykologisesti etäännyttää puhujan aiheesta. Esimerkiksi vältetään ensimmäisen persoonan pronomineja ("minä", "minun") tai käytetään passiivimuotoja ("virheitä tehtiin" vs. "teimme virheitä").

Tunneindikaattorit: Tunnepitoisen kielen ja sävyn tarkastelu voi paljastaa puhujan psykologisen tilan. Aidossa hädässä oleva henkilö käyttää usein johdonmukaista tunnepitoista kieltä.

Tarkkuus ja epämääräisyys: Totuudenmukaiset kertomukset ovat usein yksityiskohtaisia ja tarkkoja, kun taas epämääräinen kieli voi olla merkki petoksesta.

Kielen muutokset: Äkilliset muutokset kielessä tai terminologiassa voivat viitata stressiin tai petokseen.

Johdonmukaisuus: Johdonmukaiset lausunnot ovat todennäköisemmin totuudenmukaisia. Epäjohdonmukaisuudet tai ristiriidat voivat viitata petokseen.

Lausuntoanalyysiä käytetään usein rikostutkinnoissa ja oikeudenkäynneissä, mutta sitä voidaan soveltaa myös muissa yhteyksissä, kuten työhaastatteluissa tai neuvotteluissa."

Omana lisäyksenä toteaisin että yksittäinen lause ei tee kenestäkään valehtelijaa, mutta mitä enemmän merkkejä
petoksesta löytyy sitä enemmän on mahdollista että taustalla on jotain.

Tähän väliin voin kertoa teille mitä ajattelen analyysistä tähän asti.
* häkepuhelu on pääpainoltaan rehellisen soittajan tekemä: siinä on kuitenkin merkkejä uhrista etääntyvään kieleen, Anneli puhuu aina passiivissa kun häntä on puukotettu

* Anneli on kiistänyt vahvasti syyllistyneensä Jukan murhaan Enbusken haastattelussa

* Blogissaan Anneli muistelee 10 vuotta vanhaa surmaa nostamalle ensin itsestään esiin ja viimeiseksi Jukan

Ja ne analyysit jotka voivat viitata jotenkin Annelia vastaan ovat tuomittu foorumilla aika selvästi. Tai sanottu ettei
Annelin lausunnoista voi vetää mitään johtopäätöksiä koska emme tunne Annelia. Harva jos kukaan on käyttänyt vasta-argumentoinnissa Statement Analysistä vaan kritisoinut analyysejäni muilla keinoin.

Myöskin Peter Hyatt on leimattu huijariksi ja puoskariksi. Ja minun kirjoitukset on koettu ylimielisiksi.

Näyttää suunnilleen 5/10 suoritukselta minun osaltani. En ole onnistunut juurikaan saada ketään opiskelemaan aihetta. Saattaa olla että päätän ketjun omalta osalta tähän.

Toivottavasti Jukka saa oikeutta!
"Hei, lopeta!"
Vastaa Viestiin