Auto suistui jokeen Nurmijärvellä 4.1.2025 – Neljä nuorta kuoli

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Pössiperk
Martin Beck

Re: Auto suistui jokeen Nurmijärvellä 4.1.2025 – Neljä nuorta kuoli

Viesti Kirjoittaja Pössiperk »

InhimillinenTekijä kirjoitti: Ti Tammi 07, 2025 11:11 pm
Olen asunut 11 vuotta Nurmijärvellä, alle 10min ajomatkan päässä Tulvatiestä, ja kuulin Tulvatiestä nyt ekaa kertaa tämän onnattomuuden yhteydessä.

Minulla on pian ajokortti-ikään tulossa oleva poika, enkä olisi koskaan osannut varoittaa mistään sellaisesta, että Tulvatielle ei saisi ajaa. Tai mistään yksityistiehömpötyksistä.

Itsekin nuorena ajeltiin kaverin kanssa yöllä autolla syrjäteillä pk-seudulla. Nimenomaan se "yöllä" oli se juttu, ja mitä jännempi syrjäisempi paikka sitä parempi. Kierreltiin katsomassa ja tutkimassa, "käännytääs tonne, mitähän tuolla on?". Niin kaikki nuoret tekee. Sellaista on nuorten elämä.
Se on just näin miten Inhimillinen tekijä kirjoittaa. Oisin minäkin voinut kuolla nuorena monta kertaa vahingossa, huonon tuurin takia tai etten ole osannut ottaa kaikkea aina huomioon.

Voimia omaisille
🇫🇮 Syyttömänä syntymään sattui hän
Tähän maahan pohjoiseen ja kylmään
🇫🇮
Nipe
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Nipe »

vanhellsing kirjoitti: Ti Tammi 07, 2025 11:07 pm Ainakin valtion pikkuteillä on usein kylttejä jotka varoittaa vaikka yllättävän jyrkästä mutkasta, yllättävän jyrkistä mäistä, yllättävästä liukkausta, yms. Ite yleensä noteeraan ne kyltit ja säädän ajonopeutta ja tarkkaavaisuuta sen mukaan, ai niin hirvivaara ja muu vaara, mitä näitä on. Jos joku ei niitä kylttejä kattele ja kuolee niin se on sitten Darwin-palkinto. Jos itellä olisi yksityistie niin vähän miettisin sitä perusturvallisuutta jos oletuksena on että siellä muutkin ajelee kuin minä ja en mökkitiestä puhu vaan tän tyyppisestä mikä liittyy ketjun aiheesen, olisi nyt ainakin pakko pidempi sillankaide hommata, muuten voisi omaa tuntoa kaivella jos joku siellä kuolee.
pölkky.png
Tuo kuva Klaukkalantien suunnasta ja siitä olisi paljon todennöisempi mennä jokea jos tulee mäkeä alaspäin.
Nykyään ihmisille pitää olla joka paikassa varoituskyltti kaikesta koska omia aivojaan se ei voi käyttää. Talvella painellaan menemään ei huolta huomisesta ja jos jotain tapahtuu niin syytetään tien omistajia sitten. Mielestäni kaupunki voisi joka taajaman päättymiskyltin paikkaan laittaa kylttejä varoituksena, että Suomessa on 4 vuodenaikaa jolloin myös pahimmat autistit olisivat ainakin tietoisia mahdollisista ympäristön aiheuttamista haittatekijöistä.
vanhellsing

Viesti Kirjoittaja vanhellsing »

Nipe kirjoitti: Ke Tammi 08, 2025 12:11 am
vanhellsing kirjoitti: Ti Tammi 07, 2025 11:07 pm Ainakin valtion pikkuteillä on usein kylttejä jotka varoittaa vaikka yllättävän jyrkästä mutkasta, yllättävän jyrkistä mäistä, yllättävästä liukkausta, yms. Ite yleensä noteeraan ne kyltit ja säädän ajonopeutta ja tarkkaavaisuuta sen mukaan, ai niin hirvivaara ja muu vaara, mitä näitä on. Jos joku ei niitä kylttejä kattele ja kuolee niin se on sitten Darwin-palkinto. Jos itellä olisi yksityistie niin vähän miettisin sitä perusturvallisuutta jos oletuksena on että siellä muutkin ajelee kuin minä ja en mökkitiestä puhu vaan tän tyyppisestä mikä liittyy ketjun aiheesen, olisi nyt ainakin pakko pidempi sillankaide hommata, muuten voisi omaa tuntoa kaivella jos joku siellä kuolee.
pölkky.png
Tuo kuva Klaukkalantien suunnasta ja siitä olisi paljon todennöisempi mennä jokea jos tulee mäkeä alaspäin.
Nykyään ihmisille pitää olla joka paikassa varoituskyltti kaikesta koska omia aivojaan se ei voi käyttää. Talvella painellaan menemään ei huolta huomisesta ja jos jotain tapahtuu niin syytetään tien omistajia sitten. Mielestäni kaupunki voisi joka taajaman päättymiskyltin paikkaan laittaa kylttejä varoituksena, että Suomessa on 4 vuodenaikaa jolloin myös pahimmat autistit olisivat ainakin tietoisia mahdollisista ympäristön aiheuttamista haittatekijöistä.
Oon samaa mieltä, mulla nyt oli vähän erilainen tulokulma, sitähän se nykyään on että kaikki ei tajua että talvella saattaa kävellenkin liukastua ja sitten syytetään jotain tahoja siitä, jotkut luulee että niillä on oikeus neljän aikaan aamuyöstä vittuilla nakkikioskilla ja vaikka olisikin oikeus, niin se ei kannata, ei aina ymmärretä syyn ja seurauksen suhteita ja haudassa siiten on turha itkeä. Tai polkupyöräilijät jotka ajaa 60 km/h suojatielle, no niillä nyt ei ees minkäänlaista oikeutta siihen ole
Murheli
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Fletcher kirjoitti: Ti Tammi 07, 2025 11:32 pm Nimimerkki Inhimillinen tekijä kirjoittaa mielestäni tuossa muutama viesti tätä ylempänä asiaa. Sellaista on nuorten elämä miten hän sen kuvailee. Todella surullista, että tälläisestä, mielestäni kohtuu tavallisesta, nuorten ajanvietosta tuli tälläinen murhenäytelmä.

Mutta koska jokaisesta onnettomuudesta voisi ottaa myös jotain oppia jolla vastaava vältetään niin voisiko joku kertoa mitä tälläisessä tilanteessa pitäisi oikeasti tehdä:
Jos yritetään ajaa jäistä mäkeä ylös ja auto pysähtyy ja lähtee liukumaan taaksepäin niin mitä silloin tulee tehdä? Painaa jarrua? Painaa kaasua? Yrittää vain ohjata jotenkin autoa ratista? Vai mitä?
Joudun ajamaan lähes päivittäin tuonkaltaisesta jyrkästä mäestä, kelissä kuin kelissä etuvetoautolla, ja olen oppinut tekemään niin kun auto ei nouse ylös, että löysää jarruta ja ohjaa, sitten taas pieni jarrutus ja ohjaus jne. Jos pitää jarrua pohjassa, auto liukuu kuin pulkka, eikä sitä voi ohjata, koska abs ei toimi takaperin. Melko sama juttu jos koittaa painaa kaasua.

Alaspäin tullessa peili jäässä ja pakkaslumen peittämää mäkeä taas on paras "ajaa" tyhjäkäynnillä, eli vaihde päällä, muttei anna kaasua. Abseista huolimatta tuollaisessa mäessä ei oikein ole ohjattavuutta eteenpäin mennessäkään.

Toki voi myös kääntää auton kovalla kaasulla peruuttamalla, ja ratti klinkussa, mutta silloin pitää kyllä tietää mitä tehdä. Ja joskus ei vaan auta, kuin jättää auto mäen alle, tai varautua vetämään sitä taljalla puskasta. Siksi minulla aina onkin talja mukana
Viimeksi muokannut Murheli, Ke Tammi 08, 2025 12:35 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voi voi, kun päättyi elämän koi
vanhellsing

Viesti Kirjoittaja vanhellsing »

Murheli kirjoitti: Ke Tammi 08, 2025 12:29 am
Joudun ajamaan lähes päivittäin tuonkaltaisesta jyrkästä mäestä, kelissä kuin kelissä etuvetoautolla, ja olen oppinut tekemään niin, että löysää jarruta ja ohjaa, sitten taas pieni jarrutus ja ohjaus jne. Jos pitää jarrua pohjassa, auto liukuu kuin pulkka, eikä sitä voi ohjata, koska abs ei toimi takaperin. Melko sama juttu jos koittaa painaa kaasua.
Nykykyisin autot on aika turvallisi ja melkein mahdoton ajaa ulos jos tulee vaikka jäisellä tiellä yllättävän jyrkkä mutka ja sitten havahtuu siihen, auto yleensä hoitaa kaiken, mutta tuo että takaperin jos liukuu niin ei varmaan mitkään systeemit toimi, ne on nyt suunniteltu siihen että suht reipasta vauhtia ajaa eteenpäin
Sil5
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Sil5 »

Lähtökohtaisesti yksityistie on perustettu ja rakennettu kyseisen maan- tai metsänomistajien luvalla ja toimesta yksityisen kulkemisen (lue omaan) tarpeisiin. Joskus yksityistien käyttö voi olla myös kielletty ulkopuolisilta. Mahdollisesti jopa estetty puomein tai muulla tavoin. Toisaalta esimerkiksi tien huono kunto tai keli/olosuhteet (märkyys, uraisuus, paksu lumi, liukkaus jne.) voivat estää tien käytön kokonaan. Varsinaisten (oikeudellisesti kelvollisten) liikennemerkkien asentamisessa on omat edellytyksensä. Kaikkien (ja erityisesti ulkopuolisten) kulkijoiden on hyvä tietää ja ymmärtää omat vastuunsa sekä edellytykset ko. teillä kulkemiseen.

Tässä tapauksessa ei kuitenkaan liene tapahtunut mitään rikkomusta tien käytön osalta. Toki on mahdollista että ajokeli yllätti ikävällä tavalla kyseistä tietä ja olosuhteita tuntemattoman kuljettajan. Näin voi joskus tapahtua muuallakin, myös yleisillä maanteillä jne.

Kyseisen onnettomuuspaikka saattaa aiheuttaa jatkossa ylimääräistä kiinnostusta mikä olisi omiaan lisäämään liikennettä Tulvatiellä. Ei liene täysin poissuljettua etteikö joku muukin voisi joutua autoillessaan ikävyyksiin ko. mäkien rinteissä tai jopa sillalla. Jäänee nähtäväksi?
Korppari
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Korppari »

Mutta koska jokaisesta onnettomuudesta voisi ottaa myös jotain oppia jolla vastaava vältetään niin voisiko joku kertoa mitä tälläisessä tilanteessa pitäisi oikeasti tehdä:
Jos yritetään ajaa jäistä mäkeä ylös ja auto pysähtyy ja lähtee liukumaan taaksepäin niin mitä silloin tulee tehdä? Painaa jarrua? Painaa kaasua? Yrittää vain ohjata jotenkin autoa ratista? Vai mitä?
Joudun ajamaan lähes päivittäin tuonkaltaisesta jyrkästä mäestä, kelissä kuin kelissä etuvetoautolla, ja olen oppinut tekemään niin kun auto ei nouse ylös, että löysää jarruta ja ohjaa, sitten taas pieni jarrutus ja ohjaus jne. Jos pitää jarrua pohjassa, auto liukuu kuin pulkka, eikä sitä voi ohjata, koska abs ei toimi takaperin. Melko sama juttu jos koittaa painaa kaasua.

Alaspäin tullessa peili jäässä ja pakkaslumen peittämää mäkeä taas on paras "ajaa" tyhjäkäynnillä, eli vaihde päällä, muttei anna kaasua. Abseista huolimatta tuollaisessa mäessä ei oikein ole ohjattavuutta eteenpäin mennessäkään.

Toki voi myös kääntää auton kovalla kaasulla peruuttamalla, ja ratti klinkussa, mutta silloin pitää kyllä tietää mitä tehdä. Ja joskus ei vaan auta, kuin jättää auto mäen alle, tai varautua vetämään sitä taljalla puskasta. Siksi minulla aina onkin talja mukana
Näin juuri, ikäni kun 90 alkuluvun autolla ajanut niin ei ABS-jarruista ole tietoakaan, ehkä parempi niin, kun tottunut menoon ja tuntee oikeasti auton missä palaa vaan bensavalo ni mukava ajella. :wink:

Lainaukset korjattu. Paluu ketjun aiheeseen
-NILS-
sinttuli
Susikoski

Viesti Kirjoittaja sinttuli »

Kamalaa vanhemmille menettää kaksi lasta kerralla. Onneksi ilmeisesti perheessä on ainakin kolmas lapsi ollut kuulemma niin edes yksi jäi henkiin.
Mrdr
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Mrdr »

sinttuli kirjoitti: Ke Tammi 08, 2025 3:10 am Kamalaa vanhemmille menettää kaksi lasta kerralla. Onneksi ilmeisesti perheessä on ainakin kolmas lapsi ollut kuulemma niin edes yksi jäi henkiin.
Kamalaa myös sille kolmannelle lapselle menettää kaikki sisaruksensa :(
Alien Alien
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Alien Alien »

Tietolähde1980 kirjoitti: Ti Tammi 07, 2025 8:56 pm
Alien Alien kirjoitti: Ti Tammi 07, 2025 8:37 pm
liukaslahna kirjoitti: Ti Tammi 07, 2025 6:38 pm Kyllä pintapelastajat ja sukeltajat erikseen viittaa siihen ettei auto ole tosiaan ollut kyljellään vaan katollaan ja auton takapää ylempänä ja veden pinnalla näkyvissä paremmin. Hyvin onnistui yksi kommentoija hämmentämään.
No Tietolähde1980 on tuonut tähän ketjuun eniten faktaa yhdellä kertaa, kuin suurin osa ketjuun kirjoittaneista yhteensä, itseni mukaan lukien. Henkilöiden nimet, löytäjän ja perustelun etsinnälle. Myös tieto pintapelastajien toiminnasta tukee hänen kertomaansa, että takapenkkiläiset olivat lähinnä pintaa. Näin ollen en näe mitään syytä epäillä, etteikö tuossa vaiheessa auto olisi voinutkin olla kyljellään enemmän kuin katollaan. Kuten joku kirjoitti auto on voinut muuttaa asentoaan joessa tapahtumien aikana. Toki voi olla, että kun ilmoitusta häkeen tehty on sanottu auton olevan katollaan, koska se termi ollut nopein ja helpoin sanoa kuvaamaan tilanteen vakavuutta, vaikka ei ihan täsmällisesti olisikaan kuvannut auton asentoa.

Järkyttävän surullinen tapahtuma ja todella karmea tilanne löytäjille. Toivottavasti saavat riittävästi apua trauman käsittelyssä, kuten kaikki sitä tarvitsevat.
Mukava huomata jonkun oivaltavan.

Auto kuvassa on kyljellään, mutta hieman "yli", eli melkein katollaan.

Asian suhteen olen kuullut paljon iljettiviä yksityiskohtia ja niitä en tänne kirjoita. Poliisi asiasta lausunee tutkinnan valmistuttua.

Autossa on saattanut olla riitaa ja tämä on saattanut olla myös syynä lopputulokseen. (edm. asiasta olen kuullut vain puhetta) Tämä riitely ei välttämättä pidä paikkansa lainkaan.
Kiitos vahvistuksesta.
Todella huonoa tuuria siinäkin, että mennyt ”yli” ja vielä katon suuntaan, tehden pelastautumisesta mahdotonta. Puhtaasti kyljellään tai jäädessään kantilleen hieman ”ali” olisi ollut jo paremmat mahdollisuudet. Oven avaaminen yläviistoon tuossa tilanteessa vaatii paljon voimia ja koordinaatiota. Lisäksi mahdollisuus ilmataskulle pienenee.

Tieto lisää tuskaa ja tässä turmassa, jos missä se pätee. Viimeisiin hetkiin on liittynyt varmasti paljon hätää ja paniikkia, jollei lähtö ole tullut heti.

Toisinaan olisi helpompi olla tietämättä yksityiskohtia, kaikille ei vain suoda sitä mahdollisuutta. Ahdistavasta tiedosta puhuminen helpottaa ja se on tärkeää saada omasta systeemistä ulos, toki on hyvä harkita missä ja kenelle sen tekee.

Kiitos kun kerroit ja kiitos kun jätit kertomatta.
Seinfeld
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Seinfeld »

vanhellsing kirjoitti: Ke Tammi 08, 2025 12:34 am Nykykyisin autot on aika turvallisi ja melkein mahdoton ajaa ulos jos tulee vaikka jäisellä tiellä yllättävän jyrkkä mutka ja sitten havahtuu siihen, auto yleensä hoitaa kaiken, mutta tuo että takaperin jos liukuu niin ei varmaan mitkään systeemit toimi, ne on nyt suunniteltu siihen että suht reipasta vauhtia ajaa eteenpäin
Tämähän on aika lailla täyttä paskaa. Turvavarusteet, kuten ajonvakautus ja lukkiutumattomat jarrut, eivät todellakaan tee autoja "melkein mahdottomaksi ajaa ulos jäisellä tiellä". Tuolla tavalla ajattelevat autoilijat ovat liikenneturvallisuusriski.
Yxkaksvaan
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Yxkaksvaan »

Eiköhän tuo vanhell ole provo.
Kuskit huononee kun autot paranee.
Ei liity mitenkään tähän tapaukseen.
purewithjesus
Alokas

Viesti Kirjoittaja purewithjesus »

Rekisteröidyin tätä varten foorumille, koska asia on tärkeä mutta en oikein tiedä mikä olisi hyvä kanava sen jakamiselle.

Muistan nähneeni unta aamuyöstä la 4.1.2025, kun yht'äkkiä uni keskeytyi "puheluun", mikä ei ollut oikea puhelu, mutta selvästi tulossa oleva viesti joka työnsi unen sivuun. "Langan" toisessa päässä oli nuori naisääni joka sanoi nämä sanat (muistan ne edelleen kuin juuri kuultuna):

"En tiedä muistatko mua enää, mutta mua alkoi sattua mahaan puoli kahden aikaan, ja sitten kolmelta mä olin jo..."

Oletan että viimeinen sana oli joko "poissa" tai "kuollut", mutta joku häiritsi nk. signaalia, eikä se enää sen jälkeen palannut.

Aamulla kerroin tästä hyvin omituisesta viestistä vaimolleni (joka voi vahvistaa sen), mutta vasta lauantai-iltana näimme uutiset Klaukkalasta. Tarkemmin yksityiskohtiin pureutuen, kävi ilmi että nuori naisääni + kellonajat osuivat yhteen pelottavan täsmällisesti.

Olen itse kotoisin Klaukkalasta, olen valmistunut Arkadian Yhteislyseosta viime vuosituhannen puolella, ja minulla on 2006 ja 2008 syntyneet lapset. Erittäin todennäköisesti en ole koskaan tavannut ketään noista menehtyneistä nuorista - mikä tekee "viestistä" hyvin oudon.
Miksi joku ottaisi yhteyttä kuoleman rajan takaa jos en ole koskaan tavannut häntä? Ainoa mitä voin keksiä on että ehkä tunnen jonkun ko. nuorten vanhemmista omasta nuoruudestani, mutta ei sekään oikein selitä tätä.

Joka tapauksessa halusin jakaa tämän tiedon, siltä varalta että se auttaa jotakuta, tai auttaa asian selvittämisessä. Kaksi asiaa siitä ainakin saa irti;

1. naisääni sanoi että häntä sattui mahaan suurinpiirtein siihen aikaan kun auto onnettomuus tapahtui
2. naisääni sanoi että kolmen aikaan hän oli jo (ilmeisesti) kuollut.

Jos tämä auttaa jonkun palapelin kanssa, niin hyvä. Olen myös valmis puhumaan tästä omalla nimelläni omaisille tai viranomaisille jos joku heistä niin haluaa.

Olen kyllä hengellisesti aika herkkä, mutta en ole koskaan ennen saanut vastaavaa viestiä, se oli niin aito ja todellinen. Läheisten kuoleman olen kyllä tuntenut monta kertaa ennenkin, mutta en ole koskaan kuullut mitään.

Ei muuta.
Fletcher
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Fletcher »

purewithjesus kirjoitti: Ke Tammi 08, 2025 7:23 am
Miksi joku ottaisi yhteyttä kuoleman rajan takaa jos en ole koskaan tavannut häntä? Ainoa mitä voin keksiä on että ehkä tunnen jonkun ko. nuorten vanhemmista omasta nuoruudestani, mutta ei sekään oikein selitä tätä.
Olen kuullut kerrottavan, että kuollut/kuolemassa voi ottaa yhteyttä henkilön jonka hän tietää mutta ei ota itselleen läheiseen henkilöön.
Happinaamari
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Happinaamari »

↑↑

Meni kylmät väreet kuin luin tätä. Kiitos kun jaoit.

Lainaus korvattu kahdella nuoliviittauksella
-NILS-
Vastaa Viestiin