Keskustelua ylipainosta

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
QwertyKeyboard
Javier Pena

Keskustelua ylipainosta

Viesti Kirjoittaja QwertyKeyboard »

Helvede, että ihmiset on nykyään lihavia. Olin viikonloppuna sukujuhlissa ja jouduin toteamaan, että olen varmaankin sukuni ainoa kenen paino indeksi on normaali. Eli olen 180cm pitkä ja painan 75kg. Eli paino indeksi on 23,1. Ikää on 50v. Naurattaa nämä nykypäivän selitykset, että muka jollain on sellaiset geenit, että ei mitenpään pysy hoikkana kun itselläni on sukulaisteni kanssa suurinpiirtein ihan samat geenit siitä huolimatta sukulaiset suurin osa on kuin jotain vitun sotanorsuja, joilla ei ole mitään käsitystä siitä miten pitäisi syödä tai elää, että pysyy suurinpiirtein hoikkana. Eli ei liikuta juuri ollenkaan, mutta syödään joka päivä kaloreita yhtä paljon kuin joku Janne Holmen maratonin huippuvuosinaan ja ruuat ovat tosi rasvaista, hiilihydraattipitoista höttöä. Mitään säännöllistä ruokarytmiä ei noudateta vaan syödään aina kun tekee mieli ympäri vuorokauden. Kaapit on täynnä aina kaikkea vitun karkkeja, patukoita ja pähkinöitä joita mutustellaan vähän väliä.

Suvussani on henkilöitä joilla on ikää 25v ja joutuvat käyttämään ylipainon aiheuttaman uniapneaan kaikkia apulaitteita ja syömään verenpaine lääkkeitä itse olen 50v ja verenpaineet erinomaiset enkä ole ikinä tarvinnut mitään verenpaine lääkkeitä. Parodia horisontin tuolle puolen tämä menee kun nämä verenpainelääke heebot alkaa neuvomaan minulle miten pitäisi syödä vaikka kaikki veriarvot on heillä itsellään ihan päin vittua jo nuorella iällä. :lol:

Vituttaa oikeastaan sekin, että sukulaisillani ei ole oikein mitään muuta elämän sisältöä kuin syöminen aina kun siellä käy kylässä mitään muuta tekemistä tai keskutelemista ei ole tarjolla kuin jatkuvaa syömistä ja herkkujen mättämistä. :evil:

Otsikkoa fiilattu
-NILS-
Wow!
Remington Steele

Re: Ylipaino Keskustelu

Viesti Kirjoittaja Wow! »

Niin se vaan on.
Eikä oikein kehtaa sanoa, kun joltisenkin tahdikkaasti koittaa käyttäytyä ja jonkinmoiset välit säilyttää.

Mutta kun ne kaikki viihdykkeet saa siinä kotisohvalla "sontalaatikosta" (joko isosta tai kädessäpidettävästä) ja jääkaapista.

Itse lähestyn kuuttakymppiä ja paino on siinä indeksin normaalin ylärajassa. Ei ole paljoakaan tarvinnut laihdutella, kun syö vain senverran kun on nälkä. Tunnustettava on, että vuosia sitten oli painoa enemmänkin, mutta sillälailla hiljalleen se siitä on kadonnut, eikä ole tarvinnut erillisiä kuureja harrastaa. Niillä kun on tapana pamahtaa takaisin. En kuntoile sen enempää, mutta viikossa keskimäärin parikymmentä kävelykilometriä. Menee ihan luonnonilmiöiden ihmettelyssä.
6EQUJ5 / 15.8.1977

“If you want to get laid, go to college. If you want an education, go to the library.”
― Frank Zappa
Hmmmysteeri
Alokas

Viesti Kirjoittaja Hmmmysteeri »

Miten tämä liittyy tänne rikosfoorumi lle?
Wow!
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Wow! »

Hmmmysteeri kirjoitti: Ti Tammi 21, 2025 9:22 pm Miten tämä liittyy tänne rikosfoorumi:lle?
Heitä villi veikkaus.
Liitteet
Vapaa keskustelu.png
Vapaa keskustelu.png (2.84 KiB) Katsottu 2615 kertaa
6EQUJ5 / 15.8.1977

“If you want to get laid, go to college. If you want an education, go to the library.”
― Frank Zappa
Ludvig Dorka
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Ludvig Dorka »

Hmmmysteeri kirjoitti: Ti Tammi 21, 2025 9:22 pm Miten tämä liittyy tänne rikosfoorumi lle?
No jos vaikka kriminasoidaan ylipaino, sitten keskustelukin sopii paremmin tänne?
TosiJees
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja TosiJees »

Ludvig Dorka kirjoitti: Ke Tammi 22, 2025 10:42 pm
Hmmmysteeri kirjoitti: Ti Tammi 21, 2025 9:22 pm Miten tämä liittyy tänne rikosfoorumi lle?
No jos vaikka kriminasoidaan ylipaino, sitten keskustelukin sopii paremmin tänne?
Ei huono idea. Ylipainoisten läskien kulut yhteiskunnalle ovat ihan sairaat, kuluu miljardeja vuosittain läskistä, sokerista jne paskasta johtuvien sairauksien ja muiden ongelmien hoitoon. Veroveivausten aiheuttamat kulut jäävät kakkoseksi, ja eikö nekin ole rangaistuksen alaisia juurikin sen takia, että verottaja häviää rahaa?

Rasvaprosentti pitäis huomioida tuloveron progressiossa.
aruaylin
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja aruaylin »

Ruuan hinta pitää viisinkertaistaa ja elintarvike varkaille ehdotonta vähintään vuosi.
Nykyään ruoka on liian halpaa sen takia ihmiset lihoo.
Salapoliisi IKE
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Salapoliisi IKE »

QwertyKeyboard kirjoitti: Ti Tammi 21, 2025 5:12 pm Helvede, että ihmiset on nykyään lihavia. Olin viikonloppuna sukujuhlissa ja jouduin toteamaan, että olen varmaankin sukuni ainoa kenen paino indeksi on normaali. Eli olen 180cm pitkä ja painan 75kg. Eli paino indeksi on 23,1. Ikää on 50v. Naurattaa nämä nykypäivän selitykset, että muka jollain on sellaiset geenit, että ei mitenpään pysy hoikkana kun itselläni on sukulaisteni kanssa suurinpiirtein ihan samat geenit siitä huolimatta sukulaiset suurin osa on kuin jotain vitun sotanorsuja, joilla ei ole mitään käsitystä siitä miten pitäisi syödä tai elää, että pysyy suurinpiirtein hoikkana. Eli ei liikuta juuri ollenkaan, mutta syödään joka päivä kaloreita yhtä paljon kuin joku Janne Holmen maratonin huippuvuosinaan ja ruuat ovat tosi rasvaista, hiilihydraattipitoista höttöä. Mitään säännöllistä ruokarytmiä ei noudateta vaan syödään aina kun tekee mieli ympäri vuorokauden. Kaapit on täynnä aina kaikkea vitun karkkeja, patukoita ja pähkinöitä joita mutustellaan vähän väliä.

Suvussani on henkilöitä joilla on ikää 25v ja joutuvat käyttämään ylipainon aiheuttaman uniapneaan kaikkia apulaitteita ja syömään verenpaine lääkkeitä itse olen 50v ja verenpaineet erinomaiset enkä ole ikinä tarvinnut mitään verenpaine lääkkeitä. Parodia horisontin tuolle puolen tämä menee kun nämä verenpainelääke heebot alkaa neuvomaan minulle miten pitäisi syödä vaikka kaikki veriarvot on heillä itsellään ihan päin vittua jo nuorella iällä. :lol:

Vituttaa oikeastaan sekin, että sukulaisillani ei ole oikein mitään muuta elämän sisältöä kuin syöminen aina kun siellä käy kylässä mitään muuta tekemistä tai keskutelemista ei ole tarjolla kuin jatkuvaa syömistä ja herkkujen mättämistä. :evil:
Lihavuus kertoo, että tässä maassa kaikki hyvin ja ruokaa riittää. Olkaa iloisia Suomesta ja ruuasta.
Tai muuttakaan esim. Afrikkaan ! Siellä on vähemmän läskejä. :lol:
QwertyKeyboard
Javier Pena

Re: Keskustelua ylipainosta

Ludvig Dorka kirjoitti: Ke Tammi 22, 2025 10:42 pm No jos vaikka kriminasoidaan ylipaino, sitten keskustelukin sopii paremmin tänne?
REALITY CHECK: Ei demokratiassa ylipainoa pysty kriminalisoimaan jos enemmistö äänestäjistä on läskejä. Siinä käy pitemminkin niin, että säädetään laki, että kaikkien pitää maksaa läskeille hoitoja kymppitonnilla ja toisella 10 000€ siihen päälle, joka vuosi laihdutus lääkkeitä myös niiden pitää osallistua maksuihin, jotka on aina eläneet terveellisesti ja ovat hoikkia. Sitä sitten perustellaan sillä, että se oli äänestäjien enemmistön tahto.

Demokratiassa on sellainen valuvika, että jos enemmistö perseilee tai tuhlaa ei siitä enää pääse mitenkään eroon. Tästä samasta syystä nyt kun rahasta on tiukkaa lähes kaikki säätöt otetaan nuorilta ja lapsiperheiltä, koska heitä on vähemmän äänestämässä kuin eläkeläisiä. Lapset eivät edes saa äänestää.

Täst´eteenpäin fiilatun otsikon voimin
-NILS-
QwertyKeyboard
Javier Pena

Olisikohan vaikka se, että tämä on Vapaa Keskustelu aihealue. Täällä saa jauhaa paskaa muista ei rikollisuuteen liittyvistä aiheista. Oliko muita kysymyksiä?
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

aruaylin kirjoitti: To Tammi 23, 2025 7:04 am Ruuan hinta pitää viisinkertaistaa ja elintarvike varkaille ehdotonta vähintään vuosi.
Nykyään ruoka on liian halpaa sen takia ihmiset lihoo.
Mä sanoisin, että ruuan verotus on perseellään.

Jos mietitään vaikka pienituloista perhettä, jossa on neljä lasta. Vanhemmat haluaisivat syöttää lapsilleen ravintosuositusten mukaisesti kalaa ja kotimaisia vihanneksia. No, jos tilillä on pari kymppiä, sillä saa valitettavasti makaronia ja euron juustoja enemmän kuin lohta ja luomutomaatteja. Kuitupitoinen täysjyväleipä on kalliimpaa kuin valkoinen ranskanleipä. Kaikki jugurtit sisältävät puolet sokeria ja kokoliha on törkeissä hinnoissa jos sitä ajattelisi pienitulosen lapsiperheen ruokapöytään muutoin kuin juhlapäivinä.

Mutta vielä suurempana ongelmana on globaali ravitsemusköyhyys. Z-sukupolvi (1995-2010 syntyneet) ovat huomattavan paljon lihavampia kuin X-sukupolvi oli nuorena. Ilmiö on sama myös kehittyvissä maissa ja esimerkiksi latinalaisessa Amerikassa todellinen ongelma. Z-sukupolven elinajanodote on heikompi kuin edellisen sukupolven ja suurimpana syynä on nimenomaan ylipaino ja siihen liittyvät liitännäissairaudet. Ravitsemusköyhyys tarkoittaa sitä, että ruuan sisältämät vitamiinit, kivennäiset ja hyvälaatuinen proteiini korvataan enenevässä määrin hiilihydraattimössöllä, rasvalla ja sokerilla. Muun muassa C-vitamiinin puutteesta aiheutuvaa keripukkia esiintyy jälleen etenkin Amerikoissa, koska nuoret eivät kertakaikkiaan syö enää tuoreita kasviksia tai hedelmiä.

Lisäksi on tämä kehopositiivisuuskampanja, joka on kriminaisoinut aiheesta puhumisen. Alkuperäisenä tavoitteena oli kai se, ettei kenenkään kehoja saisi kommentoida, mutta voi pojat. Itse hyvin pitkänä naisena ja kahden parimetrisen pojan äitinä ei mene päivääkään, ettei joku asiasta huomauttaisi. Olettepa pitkiä! Pelaatteko koripalloa? Kuinka pitkä olet? Jne. Se on ilmeisesti aivan okei. Ystävättäreni on sen sijaan 152-senttinen ja painaa ehkä 40 kiloa. Vaikka hän on yli nelikymppinen kahden lapsen äiti, hän kuulee jatkuvasti kommentointia siitä, miten laiha hän on.

Josku olen miettinyt, kun olemme perheenä liikkeellä ja kolmas ihminen tulee illan aikana kysymään pelaavatko pojat koripalloa ja kuinka pitkiä he ovat, että kysyn seuraavalla kerralla: "Hei, paljonko painat? Harrastatko sumopainia?" Ai niin, mutta sehän olisi tietysi epäasiallista. Koska lihavuudesta ei saa puhua.

Joku äiti oli taas hermostunut siitä, että kouluterkka oli huomauttanut hänen ala-asteikäisen lapsensa lihavuudesta. Mitä helvettiä sen kouluterkan sitten pitäisi tehdä? Hänen tehtäviinsä kuuluu lapsen terveyden seuraaminen, tarvittaessa vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö, neuvonta ja avun tarjoaminen. Mutta äiti tuli julkisuuteen, koska terveydenhoitaja oli niin epäammattimainen että ilmaisi huolensa lapsen painosta. Tuon ikäinen lapsi kun ei vielä itse ole vastuussa ruokailustaa, osoittaa syyttävä sormi suoraan vanhempiin. Onhan se hirveää, joo, mutta luulisi vanhemmankin tajuavan että hän tarvitsee apua kasvatustehtävässään, jos huonot tulokset ovat nähtävissä jo ala-asteikäisellä lapsella.

Itse olen huomannut, että koska sukuni on genettisesti pitkä ja olemme sellaisia ns. kenialaisen maratoonarin näköisiä kropiltamme, saamme kyllä siitä kuulla ihan omiksi tarpeiksemme. Pojista ei tule ikinä mitään lihaskimppuja, vaan pitkiä, jänteviä ja hoikkia. Kuten veljeni, isäni ja mieheni puolen sukukin. Yleensä ihmiset, jotka kommentoivat asiaa ovat jotenkin itse hyvin epävarmoja kehostaan. He saattavat selitellä ihan pyytämättä, miten on vaikeaa nyt ollut ja siksi on vähän kiloja ja hormonitoiminta on hidasta ja on ollut stressiä jne. Siihen sitten tekisi mieleni aina kysyä, että miten olet sterriäsi hoitanut? Suklaalla ja viinillä? Netflixillä? No en tietenkään sano sitä ääneen, koska se olisi jälleen epäasiallista. Mutta sen sijaan mun perheeni pituuden kommentointi, mun hauisten puristelu tai amatsoniksi kutsuminen on ilmeisen hyvää huumoria kaikkien mielestä.

Lihavuus on itseaiheutettua, aina. Pituus tai lyhyys, silmien väri, etnisyys tai genetiikka ei. Siksi en voi kertakaikkiaan käsittää, että asiasta ei saa puhua. Kaikille läskeille vaan Kela- korvatut verenpainelääkkeet, kakkostyypin diabeteksen lääkkeet ja sairauslomaa tuki- ja liikuntaelinten kuormittumisen vuoksi. Suomessa yli miljoona ihmistä syö verenpainelääkkeitä. Kakkostyypin diabetekseen saa lääkitystä yli 400 000 suomalaista. Moni potilas syö molempiin metabolisen oikreyhtymän aiheuttamiin elintapasairauksiin lääkkeitä samanaikaisesti. On arvioitu, että jo 5-7% painonpudotus vapauttaisi 2/3 potilaista lääkkeistä. Mutta kun. Se on niin vaikeaa! mieluummin sitä syödään pillereitä, jotta voidaan jatkaa mussuttamista sohvalla.

Tuo reilu 5% painonpudotus ei todellakaan ole mikään Amerikantemppu. Jos lihava nainen painaa sata kiloa, viiden kilon pudotus onnistuu ihan takuulla. Jos asiasta vaan saa puhua, tekosyyt ammutaan terveydenhuollossa oikeasti alas ja vaatekaupat alkaisivat jälleen myymään vaatteita normaaleille ihmisille niiden saatanan puolijoukkuetelttojen sijaan. Yksityisellä lapsettomuusklinikalla asioinut tuttavani (5 vuotta sitten) kertoi, että hedelmällisyyslääkärin mukaan hän joutuu sanomaan 60%:lle asiakkaistaan, että pääsette hoitoon kun ensin pudotatte painoa. Aikamoista.
QwertyKeyboard
Javier Pena

Sipi kirjoitti: To Tammi 23, 2025 10:15 pm Lihavuus on itseaiheutettua, aina. Pituus tai lyhyys, silmien väri, etnisyys tai genetiikka ei. Siksi en voi kertakaikkiaan käsittää, että asiasta ei saa puhua. Kaikille läskeille vaan Kela- korvatut verenpainelääkkeet, kakkostyypin diabeteksen lääkkeet ja sairauslomaa tuki- ja liikuntaelinten kuormittumisen vuoksi. Suomessa yli miljoona ihmistä syö verenpainelääkkeitä. Kakkostyypin diabetekseen saa lääkitystä yli 400 000 suomalaista. Moni potilas syö molempiin metabolisen oikreyhtymän aiheuttamiin elintapasairauksiin lääkkeitä samanaikaisesti. On arvioitu, että jo 5-7% painonpudotus vapauttaisi 2/3 potilaista lääkkeistä. Mutta kun. Se on niin vaikeaa! mieluummin sitä syödään pillereitä, jotta voidaan jatkaa mussuttamista sohvalla.
Sitä on tutkittu satojatuhansia ihmisiä sisältäneillä tutkimuksilla ja todettu, että lähes kaikkia lihavuutta aiheuttavia geenejä kantavatkin pääsevät liikunnalla ja elintapa muutoksilla alle 25% rasvaprosenttiin naisilla ja miehillä 15%, joka on normaalipaino. Tätä on tutkittu dna testeilla etsimällä urheilijoita joilla on kaikki lihavuutta aiheuttavat geenimuunnokset ja verrattu heitä ei liikkuviin joilla on saman geenimuunnokset. Sellaisen alle 10% rasvaprosenttiin ei lihavuus geeneillä pääse vaan sellainen "ripped" tason vatsalihakset näkyy laihuus edellyttää geneettistä taipumusta hoikkuuteen. Ei siis vaikka olisi urheilija vaan urheilijoinakin lihavuus geenejä kantavat yleensä jäävät vähän tukevimmiksi, mutta normaalipainoisiksi.

Rasvaprosentti on yleisesti ottaen parempi mittari lihavuudelle kuin paino johtuen siitä, että ihmisillä on niin eri määrä lihaksia ja luuston koko vaihtelee paljon.
ruusumaa
Horatio Caine

Re: Keskustelua ylipainosta

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

Mitä vittua.com :mrgreen:

Mulle tuli 12kg painoa että suhahti, kun lopetin tupakoinnin. Se on ja pysyy, syön paljon tai vähän.

Painoindeksi (johon nykyään kehotetaan olemaan tuijottamatta) 29. Lievä lihavuus.

Ne on mun läskejä, mä ne kannan.
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.
Private dick
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Private dick »

Välillä pitää päästää pätemään ja rintaa takoen saarnata omaa ylemmyttään unohtaen että myös laihat hyväkuntoiset kuolee nuorena ja läski sotanorsu elää satavuotiaaksi. Se ei aina ole kiinni elintavoista vaan sattumasta.
Private dick
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Private dick »

Sipi kirjoitti: To Tammi 23, 2025 10:15 pm Lihavuus on itseaiheutettua, aina.
Ei kategorisesti aina. Mm kortisoni lihottaa, jos sitä joutuu pitkään ottamaan. Ehkä on muitakin lääkkeitä jotka lihottaa mutten tunne.
Vastaa Viestiin