Kapitalistit vai kommunistit kaiken pahan alku?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Chopper
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Chopper »

ubuntus kirjoitti:Eiköhän riittäisi että ilmainen koulutus pidetään meille Suomalaisille, eikä raahata maailmalta opiskelijoita meidän elätettäväksi.
Kun se koulutus olisikin ilmaista edes meille Suomalaisille. Peruskouluhan nyt on mutta siitä eteenpäin koulusta riippuen joutuu kyllä moni turvautumaan opintolainaan jota sitten makselee vielä hamassa tulevaisuudessa.

edit typot
ubuntus
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja ubuntus »

Chopper kirjoitti:
ubuntus kirjoitti:Eiköhän riittäisi että ilmainen koulutus pidetään meille Suomalaisille, eikä raahata maailmalta opiskelijoita meidän elätettäväksi.
Kun se koulutus olisikin ilmaista edes meille Suomalaisille. Peruskouluhan nyt on mutta siitä eteenpäin koulusta riippuen joutuu kyllä moni turvautumaan opintolainaan jota sitten makselee vielä hamassa tulevaisuudessa.

edit typot
Tiettävästi meillä ei ole lukukausimaksuja. Kirjoja yliopistoissa ei käytännössä tarvitse ostaa, jos kirjoja on lainattavana liian vähän kirjasta on yleensä tehty pruju. Muutaman teoksen taisin ostaa. Opintolaina ei ole mikään pakollinen, suurin osa kavereistani ei sitä ole nostanut vaan tinkinyt elintasosta. Itse en nostanut koska opintotuki riitti elämiseen kun välillä kävi hanttihommia tekemässä (melko helposti löyty töitä opiskejijoille siivousta, pizzan paistoa jne. yliopistollakin aina välillä jotain pikku hommia on). Eli rahasta opiskelu ei jää kiinni, se on suoranaista pa...puhetta.
Chopper
Perry Mason

ubuntus kirjoitti:
Chopper kirjoitti:

edit typot
Tiettävästi meillä ei ole lukukausimaksuja. Kirjoja yliopistoissa ei käytännössä tarvitse ostaa, jos kirjoja on lainattavana liian vähän kirjasta on yleensä tehty pruju. Muutaman teoksen taisin ostaa. Opintolaina ei ole mikään pakollinen, suurin osa kavereistani ei sitä ole nostanut vaan tinkinyt elintasosta. Itse en nostanut koska opintotuki riitti elämiseen kun välillä kävi hanttihommia tekemässä (melko helposti löyty töitä opiskejijoille siivousta, pizzan paistoa jne. yliopistollakin aina välillä jotain pikku hommia on). Eli rahasta opiskelu ei jää kiinni, se on suoranaista pa...puhetta.
Kyllä opiskelijan pitäisi saada opiskella rauhassa eikä tehdä opiskelun lisäksi töitä. Muitakin kouluja on kuin yliopistot. Ja kyllä se opiskelu jää monella rahasta kii,esim. mulla ei ois tänä päivänä ees varaa moiseen perheen takia.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Anile kirjoitti: Niin, siis, omistava osapuoli tarvitsee työvoimaa mutta hän saa sen erittäin halvalla (nälkäpalkalla) koska köyhemmällä ei ole mitään neuvotteluvalttia.
Jos hän ei suostu raatamaan omistavan osapuolen hyväksi, hän kuolee nälkään. Eli siis omistavan osapuolen elintaso nousee koko ajan mutta köyhän pysyy samana.
Ja minä haluan sellaisen yhteiskunnan jossa tälläinen tilanne ei olisi mahdollinen.

--

En kyllä keksi tähän mitään vastaan sanottavaa. Olisihan se tosi reilua ja oikeudenmukaista jos kaikki maksaisivat tasaveroa, ja tasaverolla en nyt tarkoita kaikille samaa veroprosenttia vaan että kaikki maksavat saman summan.
Onko tällä omistavalla osapuolella kaikki tarvittava taito sikäli, että hän selviää hengissä ilman toista osapuolta? Ja toisaalta, toinen osapuoli osaa kyllä koneita käyttää mutta ei sitten esimerkiksi osaa valmistaa omia laitteitaan tai opetella vaikka kalastamaan käsin? (:D menee aika absurdiksi tuon vertauksen ansiosta, mutta jokainen varmaan osaa tahollaan ajatella kuvainnollisesti.)

Tuohon jälkimmäiseen: minä olen tasaveron kannalla ja tasaverolla tarkotan nimenomaan tasaista veroprosenttia, en euromäärää. Mutta euromäärässäkin pitäisi olla yläraja. Sanoitte mitä sanoitte, minusta se loukkaa kansalaisen omistusoikeutta törkeästi, että joutuu maksamaan veroja esimerkiksi useita miljoonia euroja. Yksityishenkilönä. Kuitenkaan minullakaan ei ole esittää valmista, toimivaa järjestelmämuutosta sillä minulla ei ole lähellekään tarpeeksi tarvittavia tietoja esimerkiksi ylijäämästä.
Anile
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Anile »

Joey:
Onko tällä omistavalla osapuolella kaikki tarvittava taito sikäli, että hän selviää hengissä ilman toista osapuolta? Ja toisaalta, toinen osapuoli osaa kyllä koneita käyttää mutta ei sitten esimerkiksi osaa valmistaa omia laitteitaan tai opetella vaikka kalastamaan käsin? ( menee aika absurdiksi tuon vertauksen ansiosta, mutta jokainen varmaan osaa tahollaan ajatella kuvainnollisesti.)
On, omistava osapuoli pärjää ja elää ihan hyvin ilman köyhempää osapuolta.
Köyhä osapuoli ei voi valmistaa laitteita koska omistaja omistaa kaiken mitä saarella on.
No ehkä hän voi opetella kalastamaan käsin.
Mutta euromäärässäkin pitäisi olla yläraja. Sanoitte mitä sanoitte, minusta se loukkaa kansalaisen omistusoikeutta törkeästi, että joutuu maksamaan veroja esimerkiksi useita miljoonia euroja.
:lol: :lol:
joey
Angus MacGyver

Chopper kirjoitti:Ja kyllä se opiskelu jää monella rahasta kii,esim. mulla ei ois tänä päivänä ees varaa moiseen perheen takia.
Tuo on minusta suurin epäkohta nykyisessä opiskelun "säännöstelyssä" - opiskelu ei sovi perheen kanssa yhteen. Ensisynnyttäjien iät nousevat pilviin, kun monen on pakko hankkia kunnon työpaikka ennen perheen perustamista. Opiskelujen aikana synnyttäminen on käytännössä katsoen taloudellinen itsemurha vaikka juuri silloin naiset olisivat ikänsä puolesta otollisimpia synnyttäjiä.
Sitä en kannata, että valtio elättäisi opiskelijan täysin, sillä se johtaisi hyvin nopeasti väärinkäytöksiin. Tälläkin hetkellä tiedän tapauksia, jotka käyvät satunnaisesti kääntymässä korkeakouluissaan, jotta saavat nostaa opintotukea ja saavat näin avustusta työn ohella ansaitulle palkalle. Jos valtio elättäisi opiskelijan täysin (eikä opiskelija joutuisi esimerkiksi ottamaan opintolainaa ollenkaan), pitäisi väärinkäytöksiä ennaltaehkäistä jotenkin, mistä päästään taas siihen isoveli-malliin jossa aikuisten ihmisten koulussakäyntiä valvottaisiin.
Anile kirjoitti:
Mutta euromäärässäkin pitäisi olla yläraja. Sanoitte mitä sanoitte, minusta se loukkaa kansalaisen omistusoikeutta törkeästi, että joutuu maksamaan veroja esimerkiksi useita miljoonia euroja.
Sinusta se ei loukkaa omistusoikeutta...?
Chopper
Perry Mason

joey kirjoitti: Sitä en kannata, että valtio elättäisi opiskelijan täysin, sillä se johtaisi hyvin nopeasti väärinkäytöksiin. Tälläkin hetkellä tiedän tapauksia, jotka käyvät satunnaisesti kääntymässä korkeakouluissaan, jotta saavat nostaa opintotukea ja saavat näin avustusta työn ohella ansaitulle palkalle. Jos valtio elättäisi opiskelijan täysin (eikä opiskelija joutuisi esimerkiksi ottamaan opintolainaa ollenkaan), pitäisi väärinkäytöksiä ennaltaehkäistä jotenkin, mistä päästään taas siihen isoveli-malliin jossa aikuisten ihmisten koulussakäyntiä valvottaisiin.
Tuo on kyllä totta. Enkä kyllä oo itsekkään siihen keksinyt toimivaa ratkaisua ja tuskin keksinkään.

Aikuisopiskelua tulis kyllä tukea enemmän jos työtön ihminen (etenkin perheellinen) itse haluaa kouluttautua toiseen ammattiin työllistyäkseen. Onhan noita työllisyyskursseja jos jonkinlaista paikkakunnasta riippuen mutta jos ei halua hitsariksi tai maalariksi eikä ole yli 10 vuotta työhistoriaa ja liiton jäsenyyttä että saisi suurempaa koulutustukea niin aika vaikeaa ilman opintolainan ottamista ja se ala jota haluaisit opiskella ei kuulu työvoimakoulutuksen piiriin.
Onneksi jo niille monille sadoille tuotannollisista syistä irtisanotuille löytyy monenlaista koulutusvaihtoehtoa korotetuin päivärahoin,eli kuuluvat muutosturvan piiriin ja uudelleen kouluttautuminen on helpompaa jos sitä itse haluaa.
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

joey kirjoitti: Tälläkin hetkellä tiedän tapauksia, jotka käyvät satunnaisesti kääntymässä korkeakouluissaan, jotta saavat nostaa opintotukea ja saavat näin avustusta työn ohella ansaitulle palkalle. Jos valtio elättäisi opiskelijan täysin (eikä opiskelija joutuisi esimerkiksi ottamaan opintolainaa ollenkaan), pitäisi väärinkäytöksiä ennaltaehkäistä jotenkin, mistä päästään taas siihen isoveli-malliin jossa aikuisten ihmisten koulussakäyntiä valvottaisiin.
Kela kyllä perii opintotuet takaisin, jos opiskeluvauhti on liian hidas. Luukusta napsahtaa lasku niiltä kuukausilta, joina opintopisteitä ei ole tullut riittävästi. Opintotukea ei voi väärinkäyttää.

Tuohon veroprosenttiin vielä, että rikkailla on varaa maksaa enemmän veroja ja he myös tietävät ruvetessaan hyväpalkkaisiin töihin, että veroja joutuu maksamaan. Jos se heidän mielestään on huutava vääryys, niin he voivat kyllä mennä MacDonaldsiin vääntämään burgeria ja päästä vähemmillä veroilla.

Lisätään vielä, että se määrä, jonka Kela vaatii opintopisteitä keskimäärin kuussa on jotain 3,7 vai 4,1 tms... tekee siis about 30 opintopistettä minimissään lukukaudessa, mikä ei ole vähän esim. työn ohessa. Tiukkaa tahtia. Työtä ja opiskelua.
Paavo Arhinmäki on äijä!
Anile
Martin Beck

joey kirjoitti:
Anile kirjoitti:
Sinusta se ei loukkaa omistusoikeutta...?

Jos sinulla on omistusoikeus, niin mikä velvollisuus minulla on kunnioittaa sitä?
[lähtee etsimään katkaistua haulikkoa ja sukkahousuja :twisted: ]
PaulaDrew
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

ubuntus kirjoitti:
PaulaDrew kirjoitti:Oikeastiko te olette sitä mieltä että 150 000 ihmisen katoaminen työelämästä voisi johtua mahdollisesti siitä, että he ovat itse ryypänneet ja narkanneet työpaikkansa? (Työttömien määrähän on suurempi mutta kaikki eivät ole koskaan edes saaneet töitä.) ....

Onneksi pian tuotanto siirtyykin ulkomaille ja pääsen laiskottelemaan verorahoilla.
Esitätkö tietämätöntä, vai etkö oikeasti ymmärtänyt mistä puhuin? Jos tuo toinen kohta ei ole sarkasmia niin nyt pääsimme asian ytimeen. Sinä olet innolla jäämässä laiskottelemaan joku toinen hakee uuden työpaikan ja menestyy sinä sitten kotoa vaadit hänen tienestejään omalle tilillesi.
Vai asian ytimessä...

No, oli se sarkasmia, kirjoittaessani niin otin sen riskin että sieltä taas innolla hyökätään syyllistämään työttömiä ja keräämään todisteita heidän paskuudestaan, laiskuudestaan ja ahneudestaan. Tosin en arvannut että ihan noin innokkaasti. En ole oikeasti kovin mielissäni jäämässä työttömäksi, monestakaan ihan yleisestä sekä myös henkilökohtaisista syistä. Toisaalta kuitenkaan pääni ei ehkä kestäisi kovin kauaa tätä nykyistäkään työtahtia, joten en ole myöskään kovin surullinen. Olen halvalla työlläni auttanut muutamaa ihmistä ansaitsemaan taas helvetin paljon lisää rahaa ja minua se ei kauheasti motivoi enää hajottamaan itseäni ja tienaamaan juuri ja juuri sen verran ettei kukaan pääse sanomaan että olisi ollut toisten lompakoilla. Olenkin miettinyt, että ehkä joeyn ehdottama verorahojen kohdentaminen voisi olla hyvä idea. Jos sitä sovellettaisiin myös niin, että ne, joista irtisanomiset johtuvat, maksaisivat myös irtisanottujen työttömyyskorvaukset kokonaan ja ne, jotka ovat ahdistaneet työlaisen uupumukseen ja hulluuteen, maksaisivat seuraukset kokonaan verorahoistaan. Rehellisesti sanottuna en varmaan osaisi tuntea kauhean suurta häpeää, jos jonkin aikaa laiskottelisinkin näiden ihmisten kustannuksella. Täytyy kuitenkin lisätä, että oma tilanteeni ei ole se syy, miksi olen sitä mieltä että nykyinen tuloerojen kasvatus ja kurjistusjärjestelmä on huono. Minä olen tippunut tyhjän päälle ennenkin ja elänyt syömällä roskia ja tiedän vakaasti että selviän kaikesta. Ne, jotka ovat antaneet vuosikymmeniä elämästään yritykselle ja joihin kuluttava työ on jättänyt jälkensä ja jotka eivät ole enää kovin nuoria ja joilla on perhe ja velat niskassaan, ne minua huolettavat.

Tuossa alkoholiasiassa en esitä tietämätöntä, Loneliness ehdotti, että alkoholisoituminen tai nistiytyminen voi johtua massairtisanomisista ja sinä vastasit siihen näin:
Useammin taitaa kuitenkin olla niin että se happo tai viina on maistunut jo ennen töihin menoa. Tuntemani nistit ovat aloittaneet keskimäärin 15-17 vuoden iässä. Suurin osa on töitä yrittänyt joskus tehdä, mutta on saanut joko potkut omien toilailujen takia tai sitten hakenut itse verolapun kun ei ole hommat napannut.

Minun tuntemani kuvio on irtisanominen > perheen menettäminen > asunnon menettäminen > alkoholisoituminen. Nuo kolme viimeistä missä järjestyksessä tahansa. Ymmärrän hyvin sen, että vaikka asunnottomana on erittäin vaikeaa pysytellä selvinpäin, sitä ei yksinkertaisesti kestä. Toki tuo sinunkin kuvailemasi malli on nähty, mutta se ei oikeasti kuulu massairtisanomisiin mitenkään.

EDIT: poistettu sarkasmia.
John Smith
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja John Smith »

PaulaDrew kirjoitti:Minun tuntemani kuvio on irtisanominen > perheen menettäminen > asunnon menettäminen > alkoholisoituminen. Nuo kolme viimeistä missä järjestyksessä tahansa. Ymmärrän hyvin sen, että vaikka asunnottomana on erittäin vaikeaa pysytellä selvinpäin, sitä ei yksinkertaisesti kestä. Toki tuo sinunkin kuvailemasi malli on nähty, mutta se ei oikeasti kuulu massairtisanomisiin mitenkään.
Luojan kiitos mun ei tarvitse tippua noinkaan korkealta! Näillä maisterin (vessa)papereilla mä en ole päässyt sen pidemmälle kuin 1500 euron bruttopalkkaan maailman huonoimmilla työehdoilla (tunnussana on "media-ala"), josta sitten makselen vielä yli 15 000 euron opintolainaa, eli käteen ei kuussa jää kuin saman verran kuin työkyvyttömyyseläkeläiselle. Asun pienessä surkeassa vuokramurjussa eikä perhettäkään ole rasitteena. Mutta silti tuntuu paremmalta kuin työttömänä ollessa - työttömyyden ainoa plussa oikeastaan on se, että saa aamulla nukkua niin pitkään kuin haluaa. Ennen pitkää sekin alkaa maistua suussa paskalta. Ainakin tulen omillani toimeen. Toisin sanoen töissä on aina parempi olla. Eikä työttömiä kannata kadehtia (en siis kohdista tätä vuodatusta suhun, Paula, vaikka sua lainaankin - muistelen että sulla on melko lailla samanlainen tausta kuin mullakin).
"Vain fakiiri kusee tumppeja."
- Vanha viidakon sanonta
joey
Angus MacGyver

Anile kirjoitti: Jos sinulla on omistusoikeus, niin mikä velvollisuus minulla on kunnioittaa sitä?
Hienoa että otit itse tuon varastamisen noinkin värikkäästi puheeksi! :)
Ingrid
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Ingrid »

Ai kun kiva John Smith, olen matkalla tuohon samaan tilanteeseen kuin sinulla...motivaatio aivan huipussaan tässä graduvaiheessa, kun tietää mihin päätyy :lol:

Tsemppiä silti meille kaikille sontapaperimaistereille, jee.
Anile
Martin Beck

Anile kirjoitti:
Samaan syssyyn voisi verottaa rankemmin myös epäterveellisiä ruokia.
Tämä ei kuitenkaan ikinä toimi koska jos epäterveellisten ruokien hinta nousee, niin kauppiaat keksivät nostaa myös terveellisten ruokien hintoja. Jotainhan ihmisten on pakko syödä.
Siksi kannattaisi laittaa vero niile tuotteille joita ihmiset eivät välttämättä tarvitse, siis kerskakulutustuotteille.
Anile
Martin Beck

joey kirjoitti:
Anile kirjoitti: Jos sinulla on omistusoikeus, niin mikä velvollisuus minulla on kunnioittaa sitä?
Hienoa että otit itse tuon varastamisen noinkin värikkäästi puheeksi! :)
Kuten yritin selittää yhteiskunta perustuu sopimukselle.
Kauemmin kuin ihmiskunta on tuntenut käsitteen omistusoikeus, se on tuntenut velvollisuuden pitää heikommista huolta. Ja jos sinä, tai joku muu, ei pidä huolta velvollisuuksistaan, muut ihmiset voivat sanoa yhteiskuntasopimuksen irti ja siihen päättyi omistusoikeus. Vai luulitko eläväsi yhteiskunnassa jossa ei ole velvollisuuksia?
Jos tälläkin hetkellä ihmisiä kuolee maapallolla tauteihin,joihin on lääkkeitä, ja aliravitsemukseen tai aliravitsemuksen aiheuttamiin tauteihin, niin vaikuttaa ihan siltä kuin joku ei olisi hoitanut velvollisuuksiaan.
Kuten jo sanoin, haluan, että kaikilla ihmisillä on katto pään päällä, riittävästi ruokaa, hyvä terveys ja jotain viihdykettä. Kun nämä vaatimukset on täytetty,minun puolestani rikkaat saavat tehdä mitä lystäävät.
Vastaa Viestiin