Rami Mäkisen / Matti Rämön kirja "Oikeusmurha - Kuinka järjestelmä tuhosi Auerin perheen"

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Joosua
Ainesta Watsoniksi

Re: Rami Mäkisen / Matti Rämön kirja "Oikeusmurha - Kuinka järjestelmä tuhosi Auerin perheen"

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Taikatalvi2013 kirjoitti: Pe Huhti 25, 2025 2:21 pm

Tämä on naurettava kommentti. En tiedä Suomessa toista suurperhettä, jossa kireä ja ankara kulttuuri olisi saanut lapset satuilemaan tällaisia megastooreja ja lopulta johtanut vakaviin oikeusseuraamuksiin (jonka käsitteleminen tarkoittaa nuorille aikuisille aina vain lisää trauman kokemista) sekä kaikkien tärkeiden ihmissuhteiden (mukaan lukien isovanhemmat) tuhoutumiseen (tätä he itse hyvin kuvaavat). Voiko lapselle enää tapahtua pahempaa? Vakavasti? Pieni kupru kasvatuksessa?

Eipä mennyt tosiaan putkeen.

Kirjasta saa vahvasti sen vaikutelman, että pelko sijaisvanhempia kohtaan oli suuri vaikutin lasten tarinoissa. Toki silloin, kun vanhemmat epäonnistuvat, lastensuojelun tehtävä olisi astua esiin.

Mutta totta kai sinä omistat näiden lasten kokemukset, tiedät paremmin asiat, kuin he itse.
Ei tiukka ja ankara kasvatus sinällään saa ketään satuilemaan tai valehtelemaan mitään. Jos näin olisi, olisivat monet iäkkäämmät ankarien vanhempien kasvattamat tuntemani ihmiset olleet pahimmanlaatuista valehtelijoita ja satujen kertojia. Vastaavalla tavalla kasvatettuja ihmisiä on maassamme paljon, eikä tällaista väitettä ole aiemmin esitetty. Ainakaan asiantuntijoiden toimesta. Jotakin aivan muuta tarvitaan siihen että lapset alkavat keksiä tarinoita.

Seri- oikeudenkäynnissä kiinnitettiin lasten kertomuksiin paljon huomiota. Alan asiantuntijat todistivat että lasten johdonmukaisten, muuttumattomien ja yhtäpitävien kertomusten esittäminen niin etteivät ne pitäisi paikkaansa vaan olisivat keksittyjä, siis valheellisia, oli heidän mukaansa erittäin epätodennäköistä. Asiantuntijoiden mukaan valehtelu olisi prosessin aikana paljastunut.

Odotan mielenkiinnolla oikeudenkäyntejä. (varmasti kaikki asteet useampaan kertaan mennään)
Hermione
Horatio Caine

Re: Rami Mäkisen / Matti Rämön kirja "Oikeusmurha - Kuinka järjestelmä tuhosi Auerin perheen"

Viesti Kirjoittaja Hermione »

canis lupus kirjoitti: Pe Huhti 25, 2025 3:40 pm

No otin tässä kantaa asetelmaan josta tämä lasujuttu paukahti sitten oikeusistuimeen, siis alkuasetelmaan. Ja että näin pääsi sitten käymään, oikeusmurhaan, Suomessa. Jollaisen koen näinollen jotenkin henkilökohtaisestikin mahdolliseksi omalle kohdalle huonolla säkällä sattuvan. Pelottava ajatuskin.

Viranomaisten tästä oikeusmurhasta on ennenkaikkea kannettava vastuu. Juu, lähtökohtaisesti vihaan nyt myös kasvatusperheen uskonnollisia ideologioita jne. Entisenä UUTn varapuheenjohtajana minulla on näistä niin puistattavia tarinoita ihan lähipiirissäkin että niihin olen jo kyynisyyttäni turtunut. Viranomaiskäsittelyn virheiden osalta olisi vielä jotakin ehkä tehtävissä.
Jää nähtäväksi, haluavatko kolme nuorinta koskaan avata julkisuuteen, millainen meininki sijaisperheessä oikeasti oli. Oikeusmurhakirjassa taisi olla jotain ylikontrolloivasta kasvatustyylistä - Amandahan sanoitti sitä tiukkoina sääntöinä. "Säännöt" ovat saattaneet olla lapsille irrationaalisia ja sellaisia, joita on voinut olla hankalaa tai mahdoton noudattaa. Lisäksi se, että tarinoita painostettiin syntymään puurodieetillä, vihjaa siitä että ruualla on voitu kontrolloida ja rankaistakin. Ari Auer on murhan alkututkinnan kuulusteluissa toi esille inhonsa Jukan ateismia kohtaan ja sen, että tämä vitsaili 6.6. syntymäpäivällään. Onko ollut mahdollista, että lapsista on saatettu yrittää "nitistää" isänsä ateismia pois. Keijo Ahorinnan kirja on ainakin ollut saatavilla (Itseä harmittaa, kun olen huomannut ettei kirja ole saatavilla missään, tai jos on, niin kappaleilla on kulttikirjan todella suolainen hinta).

En toisin sanoen epäile, etteikö nuorempien lasten kohdalla olisi voinut sattui sellaista, mitä olet itse etsisessä roolissasi kohdannut.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Siinä. Vuodelta 2012.
1 lapsi - 25.000€/ vuosi
Eli yli 2000€/kk
Liitteet
IMG_5544.jpeg
IMG_5544.jpeg (389.14 KiB) Katsottu 916 kertaa
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Säfööri
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Säfööri »

Aika monta vikavaloa täytyy palaa sellaisen henkilön kojetaulussa, joka näkee lapset jollain tapaa syyllisinä kyseessä olevaan tragediaan.
"Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja." - Josef Stalin.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Jos minua tarkoitat, en näe heitä syyllisinä.
En myöskään Aria ja Minnaa.

Tämä on lsh:n kantilta tragedia, johon pitäisi saada selkeys.

•••••
Tärkeää on mielestäni kuitenkin huomioida, että lapset aloittivat tarinat. Mihin trauma ja pelko päällimmäisenä liittyy, on minusta selkeää: isän kuolemaan ja äidin tuomioon.

Kaikki meistä pelkäävät murhaajia. Eikö totta?
Onko siis ihme, jos lapset ovat alkaneet pelätä äidin luokse joutumista?

Mysteeri sen sijaan mielestäni on se, mistä he kykenivät kehittämään lsh -tarinat? Kirjan lukeneena ja ne pienet lainaukset nähneenä en pysty ymmärtämään.
Joosua
Ainesta Watsoniksi

Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Huhti 25, 2025 9:19 pm

Mysteeri sen sijaan mielestäni on se, mistä he kykenivät kehittämään lsh -tarinat? Kirjan lukeneena ja ne pienet lainaukset nähneenä en pysty ymmärtämään.
Tämähän on se kaikkein olennaisin kohta. On vaikea kuvitella että täällä väitetyt sijaiskodin tiukat säännöt aiheuttivat tällaisten kertomusten syntymisen. Yhtä vaikea on myöskään kuvitella että sijaisvanhemmat ovat manipuloineet heitä ja näin aiheuttaneet kertomusten syntymisen.

Toivomme oikeutta käydään mahdollisimman avoimesti.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Huhti 25, 2025 6:55 pm Siinä. Vuodelta 2012.
1 lapsi - 25.000€/ vuosi
Eli yli 2000€/kk
Ja palaan tähän edelleen.
A&M säästi yhteiskunnalta noin 75.000€/vuosi, ottamalla lapset huolehdittavakseen.

Joten turhaa kitinää maksetuista summista. Ihan perus.
Taikatalvi2013
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Taikatalvi2013 »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Huhti 25, 2025 2:55 pm Yksin ja yksin.

Anneli kertoo kirjassaan, ettei Amanda kestänyt mummulan ja sijaisperheen sääntöjä.
Anneli kaiketi itse on kertonut, että lapsen lihakielteisyyden vuoksi perheessä noudatettiin vegevaliota.

Anneli on kertonut, että riita Jukan kanssa alkoi Amandan käytöksestä.

Ari ja Minna on kertonut lapsen olleen todella vaikea.

Joissain kuulusteluissa kommenttinsa ovat mielestäni hyvin ylimielisiä.
Kyse on kuitenkin isänsä tappajan selvittämisestä.

Että on minun lisäksi ainakin Anneli, Ari ja Minna, jotka ovat kiinnittäneet huomiota Amandan toimintaan.

Sun olis tosiaan ehkä hyvä miettiä, mitä tämä yhden lapsen ajojahti kertoo sinusta.

Mikään lausumasi ei saa tukea esimerkiksi kirjan asiantuntijoiden lausunnosta.

A tuntuu tosiaan psyykkisesti yllättävän terveeltä, miten tuollainen lapsi on jaksanut vastustaa kaikkien lääkäreiden ja poliisien ja psykologien manipulointia. Muiden lasten kohtalo on valheiden verkossa kenties jopa pahempi.

Sijaisvanhempien olisi pitänyt käsitellä epäonnistuminen murrosikäisen kanssa, eikä käyttäytyä kuin tasapainottomat kaksivuotiaat.
Pieni liekki
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Huhti 25, 2025 2:55 pm ...
Anneli kertoo kirjassaan, ettei Amanda kestänyt mummulan ja sijaisperheen sääntöjä.
Anneli kaiketi itse on kertonut, että lapsen lihakielteisyyden vuoksi perheessä noudatettiin vegevaliota.
Millä sivulla Annelin kirjassa kerrotaan väittämiäsi asioita?
Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Huhti 25, 2025 2:55 pm Anneli on kertonut, että riita Jukan kanssa alkoi Amandan käytöksestä.
Riita ei ole voinut alkaa vanhimman tyttären käytöksestä, koska mitään väittämääsi riitaa ei ole todellisuudessa ollut.
Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Huhti 25, 2025 2:55 pm Ari ja Minna on kertonut lapsen olleen todella vaikea.
Kahvipöydässäkö he ovat tästä asiasta sinulle avautuneet?
Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Huhti 25, 2025 2:55 pm Joissain kuulusteluissa kommenttinsa ovat mielestäni hyvin ylimielisiä.
Kyse on kuitenkin isänsä tappajan selvittämisestä.
Minä en ole näitä vuoden 2011 kuulusteluja päässyt näkemään. Taitavat olla salattua aineistoa. Miten sinä olet päässyt niihin käsiksi?
Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Huhti 25, 2025 2:55 pm Että on minun lisäksi ainakin Anneli, Ari ja Minna, jotka ovat kiinnittäneet huomiota Amandan toimintaan.
Jos et nyt kuitenkaan Annelilla ratsastaisi.
"If she confesses the game ends, there's no need to continue this. But if she doesn't confess and is innocent - the game continues."
Kyo_Saki2
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Kyo_Saki2 »

Itse en osta ajatusta siitä, että sijaisvanhemmat olisivat tämän serinäytelmän ilmiselviä pääkonnia. Uskon, että syyttäjän kanssa yhdessä heillä on tyystin toinen "sävellaji" kerrottavanaan, aikanaan. Uskoakseni syyttäjä ei tässä vaiheessa halua paljastaa korttejaan, joten juuri tässä kohtaa puolustuksen ääni on kaikkein kuuluvin. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, ettenkö esim. itsekin pitäisi huuhaana seriin liittyvää ultraviolettivalon käyttöä tutkimusmenetelmänä. Lasten tarinoiden yhdenmukaisina pysyminen on kuitenkin jo huomionarvoisempaa. Oikeuspsykologit kun ymmärtääkseni ovat hakoja selvittämään, jos tarinoissa alkaa esiintyä merkittäviä poikkeamia. Mutta en ole itse mikään tämänkään osa-alueen ekspertti.
Joosua
Ainesta Watsoniksi

^ Aivan niin. Mutta täällä näyttää olevan monen mielestä perusteltua syyttää sijaisvanhempia koko jutusta, vaikka mitään päteviä perusteita tähän ei olisikaan.

Itse aion odottaa rauhassa oikeudenkäyntiä, tai paremminkin oikeudenkäyntien sarjaa.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Kaivan Liekku sinulle sivunumerot huomenna.
Ja muut viitteet.

••••
Onko minulla tässä todistustaakka, vaikka itse väität lukeneesi kaiken?🤔
Pieni liekki

Miss Holmes #1 kirjoitti: La Huhti 26, 2025 1:20 am Kaivan Liekku sinulle sivunumerot huomenna.
Ja muut viitteet.

••••
Onko minulla tässä todistustaakka, vaikka itse väität lukeneesi kaiken?🤔
Valitettavasti minulla on toisinaan vaikeuksia seurata ajatuksenjuoksusi perässä - varsinkin, kun heittelet omituisia väitteitä omasta ajatuslogiikastani poiketen. Näin ollen mielelläni tarkistan asian mahdollisuuksien mukaan käyttämästäsi alkuperäislähteestä, jotta voin nähdä, oletko ymmärtänyt sen sisältämän asian, niin kuin asia on kirjoitettu vai onko tulkinta muuttanut muotoaan matkan varrella.

Muistaakseni et ole vieläkään kertonut, missä vaiheessa tapahtui Annelin vanhimman tyttären puhuttelu ensimmäisen kerran ja kenen toimesta. Ole ystävällinen ja oikaise asia, koska heitit täällä voimakasta epäilysten viittaa lapsen mahdollisesta johdattelusta aivan väärän henkilön päälle.
"If she confesses the game ends, there's no need to continue this. But if she doesn't confess and is innocent - the game continues."
Kyo_Saki2
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Kyo_Saki2 »

Onhan se nyt varmaa, ettei tulevassa oikeudenkäynnissä kaikki kuulosta siltä kuin Anneli, Jens ja kellokkaansa nyt suureen ääneen kailottavat. Taatusti kuullaan moniulotteisempi kuvaus tästä kaikesta syksyllä.
Pitää myös muistaa se, että puhtain jauhoin eivät ole liikkeellä Annelin lapsetkaan. He valehtelivat aikanaan tai vaihtoehtoisesti valhtelevat nyt. Valehtelijoita joka tapauksessa! Ja mitä siitä seurasikaan tai seuraakaan...
Pieni liekki

Kyo_Saki2 kirjoitti: La Huhti 26, 2025 12:36 pm Onhan se nyt varmaa, ettei tulevassa oikeudenkäynnissä kaikki kuulosta siltä kuin Anneli, Jens ja kellokkaansa nyt suureen ääneen kailottavat. Taatusti kuullaan moniulotteisempi kuvaus tästä kaikesta syksyllä.
Pitää myös muistaa se, että puhtain jauhoin eivät ole liikkeellä Annelin lapsetkaan. He valehtelivat aikanaan tai vaihtoehtoisesti valhtelevat nyt. Valehtelijoita joka tapauksessa! Ja mitä siitä seurasikaan tai seuraakaan...
Nostakoon kätensä pystyyn se, joka ei ole sortunut koskaan alakouluikäisenä lapsena lööperin laskettelemiseen. Kukaan aikuinen ei valitettavasti vaivautunut kyseenalaistamaan lasten palturin puhumista siinä vaiheessa, kun jutuille olisi pitänyt laittaa stoppi.
Vastaa Viestiin