Vittikö? Ihmisääni?

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
MrEhtivä

Re: Vittikö? Ihmisääni?

Viesti Kirjoittaja MrEhtivä »

Itse olen tottunut joskus kuulemaan sanan "vittikö" jos joku pyytää jotain, tai haluaa jostain syystä huomion henkilöltä jolle sanan osoittaa.

-väistää /mennä /mene
-voitko antaa jotain
-tuoda jotain
-kertoa jotain
etc.
Collie
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Collie »

MrEhtivä kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:32 pm Itse olen tottunut joskus kuulemaan sanan "vittikö" jos joku pyytää jotain, tai haluaa jostain syystä huomion henkilöltä jolle sanan osoittaa.

-väistää /mennä /mene
-voitko antaa jotain
-tuoda jotain
-kertoa jotain
etc.
Ei "vittikö" ole mielestäni ollenkaan suomea, eikä tarkoita mitään suomeksi. Missä olet tottunut kuulemaan sen? Tarkoitatko sanaa "viititkö"?
Kurpa kirjoitti: La Marras 23, 2024 8:41 pm On taas niin viisaita kommentteja. Ketä vittua kiinnostaa onko se joku demari, kun puhutaan valtuustotason poliitikoista eikä mistään kansanedustajasta edes. Se on vaan joku tavis.
MrEhtivä

Collie kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:37 pm
MrEhtivä kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:32 pm Itse olen tottunut joskus kuulemaan sanan "vittikö" jos joku pyytää jotain, tai haluaa jostain syystä huomion henkilöltä jolle sanan osoittaa.

-väistää /mennä /mene
-voitko antaa jotain
-tuoda jotain
-kertoa jotain
etc.
Ei "vittikö" ole mielestäni ollenkaan suomea, eikä tarkoita mitään suomeksi. Tarkoitatko sanaa "viititkö"?
Kyllä ne samaa tarkoittaa. vittikö on ns. puhekieltä sanasta viititkö. Itselle ainakin ihan "normaali" sanonta olen usein elämäni aikana kuullut.
Collie
Perry Mason

MrEhtivä kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:41 pm Kyllä ne samaa tarkoittaa. vittikö on ns. puhekieltä sanasta viititkö. Itselle ainakin ihan "normaali" sanonta olen usein elämäni aikana kuullut.
Ei. En ole ikinä kuullut tuota missään päin Suomea. Missä noin puhutaan?
Kurpa kirjoitti: La Marras 23, 2024 8:41 pm On taas niin viisaita kommentteja. Ketä vittua kiinnostaa onko se joku demari, kun puhutaan valtuustotason poliitikoista eikä mistään kansanedustajasta edes. Se on vaan joku tavis.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

https://fi.glosbe.com/fi/fi/viitti%C3%A4

Ja lisää
IMG_6002.jpeg
IMG_6002.jpeg (138.04 KiB) Katsottu 2439 kertaa
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
MrEhtivä

Collie kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:42 pm
MrEhtivä kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:41 pm Kyllä ne samaa tarkoittaa. vittikö on ns. puhekieltä sanasta viititkö. Itselle ainakin ihan "normaali" sanonta olen usein elämäni aikana kuullut.
Itse käytän kyseistä sanaa ajoittain, äitini ja sukulaiset.

Minuun varmaan tarttunut murteita ympäri Suomea mutta suku on kotoisin Kuopiosta pohjoiseen, sinne Nilsiän suuntaan.
MrEhtivä

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:48 pm https://fi.glosbe.com/fi/fi/viitti%C3%A4

Ja lisää
IMG_6002.jpeg
kö-pääte tarkoittaa kysymystä, pyyntöä tai toteamusta kun käytetään sanaa vittikö.
mikkihirmu
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja mikkihirmu »

En ole kuunnellut tuota kohtaa nauhoitteelta,mutta mieleen tulee eräs sana joka voisi tuohon tilanteeseen sopia.
Annelin mennessä katsomaan takkahuoneen nurkalta hän näkee kuinka mies on osittain kontallaan Jukan päällä ja näkee
miehen joka on selin häneen pitävän koholla olevassa kädessään veistä ja hänen ajatuksenaan on huutaa tälle miehelle ,että vittuakö teet.
lausahdus jää kuitenkin kesken ja samoin kieli menee solmuun , eikä ehdi muodostaa u -äännettä vaan äänne jää jostain syystä ii- äänteeki ja toinen tekemistä tarkoittava sana jää sanomatta,kun mies kääntyy katsomaan häntä ja ryntää samalla hänen peräänsä.
Syy miksi hän käyttäisi niinkin rumaa sanaa johtuu ainoastaan siitä ,että paniikinomaisessa pelkotilassa ihminen käyttäytyy hyvin primitiivisesti,eikä siihen vaikuta mitkään kouluissa opitut hienostelut ,joita korkeasti oppineelta voitaisiin odottaa.
Collie
Perry Mason

MrEhtivä kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:49 pm

Minuun varmaan tarttunut murteita ympäri Suomea mutta suku on kotoisin Kuopiosta pohjoiseen, sinne Nilsiän suuntaan.
Erittäin kummallista kun olen Kuopion suunnallakin joskus ollut enkä ole ikinä kuullut tuommoista ilmaisua. En edes tietäisi mitä se tarkoittaa, koska suomea se ei ole. Jotain venäläisten epäsuomea? Sen sijaan "viititsä" on vastaava ilmaisu "viititkö" sanasta.
Collie
Perry Mason

MrEhtivä kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:52 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:48 pm https://fi.glosbe.com/fi/fi/viitti%C3%A4

Ja lisää
IMG_6002.jpeg
kö-pääte tarkoittaa kysymystä, pyyntöä tai toteamusta kun käytetään sanaa vittikö.
Mutta "vitti" ei ole mikään sana suomeksi eikä suomea. "Viltti" sen sijaan on suomea ja tarkoittaa peittoa, yleensä villaista.
sörsse
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja sörsse »

Pohjanmaalla olen kuullut sanottavan "viittikkö", kun tarkoitetaan "et viitsisi",,
MrEhtivä

ns. kirosanalla myös yritetään painottaa omaa sanomista, herättää huomiota oman sanomisen painoarvosta.

Itsekin tuota mietin.. olisiko yrittänyt sanoa. vittuako, vittuko, viittiskö.

Sana "vittikö" viittaa enemmän pyyntöön, ei käskyyn.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

’Viittikkö/ viititkö lopettaa?’
’viitikkö auttaa?’
’Viittitkö siirtyä?’

Ihan normi murre ilmaisu ainakin Länsi-Uudellamaalla, Satakunnassa ja näemmä Savossa.
Pyyntö, ei käsky. Minusta.

•••••
Joku kirjoitti joskus aikaisemmin VITTI ’kirosanaksi’.
Sitä en ole kyllä kuullut, mutta tuota ’viititkö’ käytän toisinaan itsekin.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Paikalla
canis lupus
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

Olen varmaankin joskus lausunut vittikö potkaissenani pikkuvarpaalla tuolinjalkaan tms. Vielä en ole päätynyt häken nauhalle tällaisesta, enkä varmasti osaisi enää lattialta noustessainkaan kertoa mitä olin mahdollisesti sanomassa.
Mens malus in corpore sano
MrEhtivä

Collie kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:58 pm
MrEhtivä kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:49 pm

Erittäin kummallista kun olen Kuopion suunnallakin joskus ollut enkä ole ikinä kuullut tuommoista ilmaisua. En edes tietäisi mitä se tarkoittaa, koska suomea se ei ole. Jotain venäläisten epäsuomea? Sen sijaan "viititsä" on vastaava ilmaisu "viititkö" sanasta.
Sille en voi mitään jos et ole kuullut 8) Omalla suvulla on juuret Suomessa aika lujassa :)

Ihan sama mitä muut eivät ole kuulleet, mutta meidän suvussa ja perheessä ajoittain kyseistä sanaa on käytetty.
Todennäköisesti siis joku muukin sitä on käyttänyt...
Vastaa Viestiin