Vittikö? Ihmisääni?
-
MrEhtivä
Re: Vittikö? Ihmisääni?
Itse olen tottunut joskus kuulemaan sanan "vittikö" jos joku pyytää jotain, tai haluaa jostain syystä huomion henkilöltä jolle sanan osoittaa.
-väistää /mennä /mene
-voitko antaa jotain
-tuoda jotain
-kertoa jotain
etc.
-väistää /mennä /mene
-voitko antaa jotain
-tuoda jotain
-kertoa jotain
etc.
- Collie
- Perry Mason
Ei "vittikö" ole mielestäni ollenkaan suomea, eikä tarkoita mitään suomeksi. Missä olet tottunut kuulemaan sen? Tarkoitatko sanaa "viititkö"?MrEhtivä kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:32 pm Itse olen tottunut joskus kuulemaan sanan "vittikö" jos joku pyytää jotain, tai haluaa jostain syystä huomion henkilöltä jolle sanan osoittaa.
-väistää /mennä /mene
-voitko antaa jotain
-tuoda jotain
-kertoa jotain
etc.
Kurpa kirjoitti: La Marras 23, 2024 8:41 pm On taas niin viisaita kommentteja. Ketä vittua kiinnostaa onko se joku demari, kun puhutaan valtuustotason poliitikoista eikä mistään kansanedustajasta edes. Se on vaan joku tavis.
-
MrEhtivä
Kyllä ne samaa tarkoittaa. vittikö on ns. puhekieltä sanasta viititkö. Itselle ainakin ihan "normaali" sanonta olen usein elämäni aikana kuullut.Collie kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:37 pmEi "vittikö" ole mielestäni ollenkaan suomea, eikä tarkoita mitään suomeksi. Tarkoitatko sanaa "viititkö"?MrEhtivä kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:32 pm Itse olen tottunut joskus kuulemaan sanan "vittikö" jos joku pyytää jotain, tai haluaa jostain syystä huomion henkilöltä jolle sanan osoittaa.
-väistää /mennä /mene
-voitko antaa jotain
-tuoda jotain
-kertoa jotain
etc.
- Collie
- Perry Mason
Ei. En ole ikinä kuullut tuota missään päin Suomea. Missä noin puhutaan?MrEhtivä kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:41 pm Kyllä ne samaa tarkoittaa. vittikö on ns. puhekieltä sanasta viititkö. Itselle ainakin ihan "normaali" sanonta olen usein elämäni aikana kuullut.
Kurpa kirjoitti: La Marras 23, 2024 8:41 pm On taas niin viisaita kommentteja. Ketä vittua kiinnostaa onko se joku demari, kun puhutaan valtuustotason poliitikoista eikä mistään kansanedustajasta edes. Se on vaan joku tavis.
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
-
MrEhtivä
Itse käytän kyseistä sanaa ajoittain, äitini ja sukulaiset.Collie kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:42 pmEi. En ole ikinä kuullut tuota missään päin Suomea. Missä noin puhutaan?MrEhtivä kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:41 pm Kyllä ne samaa tarkoittaa. vittikö on ns. puhekieltä sanasta viititkö. Itselle ainakin ihan "normaali" sanonta olen usein elämäni aikana kuullut.
Minuun varmaan tarttunut murteita ympäri Suomea mutta suku on kotoisin Kuopiosta pohjoiseen, sinne Nilsiän suuntaan.
-
MrEhtivä
kö-pääte tarkoittaa kysymystä, pyyntöä tai toteamusta kun käytetään sanaa vittikö.Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:48 pm https://fi.glosbe.com/fi/fi/viitti%C3%A4
Ja lisää
IMG_6002.jpeg
-
mikkihirmu
- Agentti Scully
En ole kuunnellut tuota kohtaa nauhoitteelta,mutta mieleen tulee eräs sana joka voisi tuohon tilanteeseen sopia.
Annelin mennessä katsomaan takkahuoneen nurkalta hän näkee kuinka mies on osittain kontallaan Jukan päällä ja näkee
miehen joka on selin häneen pitävän koholla olevassa kädessään veistä ja hänen ajatuksenaan on huutaa tälle miehelle ,että vittuakö teet.
lausahdus jää kuitenkin kesken ja samoin kieli menee solmuun , eikä ehdi muodostaa u -äännettä vaan äänne jää jostain syystä ii- äänteeki ja toinen tekemistä tarkoittava sana jää sanomatta,kun mies kääntyy katsomaan häntä ja ryntää samalla hänen peräänsä.
Syy miksi hän käyttäisi niinkin rumaa sanaa johtuu ainoastaan siitä ,että paniikinomaisessa pelkotilassa ihminen käyttäytyy hyvin primitiivisesti,eikä siihen vaikuta mitkään kouluissa opitut hienostelut ,joita korkeasti oppineelta voitaisiin odottaa.
Annelin mennessä katsomaan takkahuoneen nurkalta hän näkee kuinka mies on osittain kontallaan Jukan päällä ja näkee
miehen joka on selin häneen pitävän koholla olevassa kädessään veistä ja hänen ajatuksenaan on huutaa tälle miehelle ,että vittuakö teet.
lausahdus jää kuitenkin kesken ja samoin kieli menee solmuun , eikä ehdi muodostaa u -äännettä vaan äänne jää jostain syystä ii- äänteeki ja toinen tekemistä tarkoittava sana jää sanomatta,kun mies kääntyy katsomaan häntä ja ryntää samalla hänen peräänsä.
Syy miksi hän käyttäisi niinkin rumaa sanaa johtuu ainoastaan siitä ,että paniikinomaisessa pelkotilassa ihminen käyttäytyy hyvin primitiivisesti,eikä siihen vaikuta mitkään kouluissa opitut hienostelut ,joita korkeasti oppineelta voitaisiin odottaa.
- Collie
- Perry Mason
Erittäin kummallista kun olen Kuopion suunnallakin joskus ollut enkä ole ikinä kuullut tuommoista ilmaisua. En edes tietäisi mitä se tarkoittaa, koska suomea se ei ole. Jotain venäläisten epäsuomea? Sen sijaan "viititsä" on vastaava ilmaisu "viititkö" sanasta.MrEhtivä kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:49 pmItse käytän kyseistä sanaa ajoittain, äitini ja sukulaiset.Collie kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:42 pmEi. En ole ikinä kuullut tuota missään päin Suomea. Missä noin puhutaan?MrEhtivä kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:41 pm Kyllä ne samaa tarkoittaa. vittikö on ns. puhekieltä sanasta viititkö. Itselle ainakin ihan "normaali" sanonta olen usein elämäni aikana kuullut.
Minuun varmaan tarttunut murteita ympäri Suomea mutta suku on kotoisin Kuopiosta pohjoiseen, sinne Nilsiän suuntaan.
- Collie
- Perry Mason
Mutta "vitti" ei ole mikään sana suomeksi eikä suomea. "Viltti" sen sijaan on suomea ja tarkoittaa peittoa, yleensä villaista.MrEhtivä kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:52 pmkö-pääte tarkoittaa kysymystä, pyyntöä tai toteamusta kun käytetään sanaa vittikö.Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:48 pm https://fi.glosbe.com/fi/fi/viitti%C3%A4
Ja lisää
IMG_6002.jpeg
Pohjanmaalla olen kuullut sanottavan "viittikkö", kun tarkoitetaan "et viitsisi",,
-
MrEhtivä
ns. kirosanalla myös yritetään painottaa omaa sanomista, herättää huomiota oman sanomisen painoarvosta.
Itsekin tuota mietin.. olisiko yrittänyt sanoa. vittuako, vittuko, viittiskö.
Sana "vittikö" viittaa enemmän pyyntöön, ei käskyyn.
Itsekin tuota mietin.. olisiko yrittänyt sanoa. vittuako, vittuko, viittiskö.
Sana "vittikö" viittaa enemmän pyyntöön, ei käskyyn.
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
’Viittikkö/ viititkö lopettaa?’
’viitikkö auttaa?’
’Viittitkö siirtyä?’
Ihan normi murre ilmaisu ainakin Länsi-Uudellamaalla, Satakunnassa ja näemmä Savossa.
Pyyntö, ei käsky. Minusta.
•••••
Joku kirjoitti joskus aikaisemmin VITTI ’kirosanaksi’.
Sitä en ole kyllä kuullut, mutta tuota ’viititkö’ käytän toisinaan itsekin.
’viitikkö auttaa?’
’Viittitkö siirtyä?’
Ihan normi murre ilmaisu ainakin Länsi-Uudellamaalla, Satakunnassa ja näemmä Savossa.
Pyyntö, ei käsky. Minusta.
•••••
Joku kirjoitti joskus aikaisemmin VITTI ’kirosanaksi’.
Sitä en ole kyllä kuullut, mutta tuota ’viititkö’ käytän toisinaan itsekin.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
-
canis lupus
- Jessica Fletcher
Olen varmaankin joskus lausunut vittikö potkaissenani pikkuvarpaalla tuolinjalkaan tms. Vielä en ole päätynyt häken nauhalle tällaisesta, enkä varmasti osaisi enää lattialta noustessainkaan kertoa mitä olin mahdollisesti sanomassa.
Mens malus in corpore sano
-
MrEhtivä
Sille en voi mitään jos et ole kuullutCollie kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:58 pmErittäin kummallista kun olen Kuopion suunnallakin joskus ollut enkä ole ikinä kuullut tuommoista ilmaisua. En edes tietäisi mitä se tarkoittaa, koska suomea se ei ole. Jotain venäläisten epäsuomea? Sen sijaan "viititsä" on vastaava ilmaisu "viititkö" sanasta.MrEhtivä kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:49 pmItse käytän kyseistä sanaa ajoittain, äitini ja sukulaiset.Collie kirjoitti: Ti Touko 27, 2025 10:42 pm
Ei. En ole ikinä kuullut tuota missään päin Suomea. Missä noin puhutaan?
Ihan sama mitä muut eivät ole kuulleet, mutta meidän suvussa ja perheessä ajoittain kyseistä sanaa on käytetty.
Todennäköisesti siis joku muukin sitä on käyttänyt...