10.6.25 Laitilassa tapahtui onnettomuus, jossa hukkui kaksi nuorta.

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
jiitu
Remington Steele

Re: Kaksi nuorta kuoli Laitilassa

Viesti Kirjoittaja jiitu »

ViidakonCasanova kirjoitti: Ti Kesä 10, 2025 11:16 pm Miksi vain 2 pääsi ulos autosta? Luulisi muidenkin pääsevän, jos ovi/ovet on saatu auki.
Ei oo ihan helppoa tositilanteessa. Itsekin pystyn pari minuuttia pidättämään hengitystä ja 50m olen sukeltanut. Mutta kun olin erässä helikopterionnettomuussimulaatiossa, jossa "kopterin" runkon tippuu veteen ja kaatuu ylösalaisin, niin 20 sek oli helvetin pitkä aika olla siellä ja kun olinoma vuoro, ettei oma ikkunanauennutkaan, vaan piti lähteä etsimään vaihtoehtoista reittiä ulos, niin kyllä se matka pääosin kävi läpi avonaisen takaosan, tai suoraan turvasukeltajan regulle.

Ja tuo oli lämpimässä vedessä hyvin valmidtautuneena.
Murhainfossa
Alibin satunnaislukija

Re: 10.6.25 Laitilassa tapahtui onnettomuus, jossa hukkui kaksi nuorta.

Viesti Kirjoittaja Murhainfossa »

Eilen näinkin tuon työnhakuilmoituksen somessa. Arvasin heti että kyseiset nuoret,kun tästä uutisoitiin, että julkaisseet tällaisen hetkeä aiemmin. Voi ei 😭
ViidakonCasanova

Viesti Kirjoittaja ViidakonCasanova »

jiitu kirjoitti: Ke Kesä 11, 2025 2:15 pm
Ei oo ihan helppoa tositilanteessa. Itsekin pystyn pari minuuttia pidättämään hengitystä ja 50m olen sukeltanut. Mutta kun olin erässä helikopterionnettomuussimulaatiossa, jossa "kopterin" runkon tippuu veteen ja kaatuu ylösalaisin, niin 20 sek oli helvetin pitkä aika olla siellä ja kun olinoma vuoro, ettei oma ikkunanauennutkaan, vaan piti lähteä etsimään vaihtoehtoista reittiä ulos, niin kyllä se matka pääosin kävi läpi avonaisen takaosan, tai suoraan turvasukeltajan regulle.

Näin se varmasti on. Haluaisin itse kuvitella, että minulla ei olisi ongelmia vastaavassa tilanteessa kun olen myös sukeltanut pitkiä matkoja ja harjoitellut hengityksen pidättämistä, mutta jos panikoi niin silloin asiat menevät kyllä helposti pieleen. Varsinkin jos ei ole hyvää uimataitoa tai kykyä pidättää hengitystä.
kenkäboksi
Alokas

Viesti Kirjoittaja kenkäboksi »

ViidakonCasanova kirjoitti: Ke Kesä 11, 2025 2:19 pm
jiitu kirjoitti: Ke Kesä 11, 2025 2:15 pm

Näin se varmasti on. Haluaisin itse kuvitella, että minulla ei olisi ongelmia vastaavassa tilanteessa kun olen myös sukeltanut pitkiä matkoja ja harjoitellut hengityksen pidättämistä, mutta jos panikoi niin silloin asiat menevät kyllä helposti pieleen. Varsinkin jos ei ole hyvää uimataitoa tai kykyä pidättää hengitystä.
Mieti kun istut auton takapenkillä. Lennät vauhdista veteen, vettä alkaa tulvia autoon, auto on mahdollisesti jopa ylösalaisin.
Suuntavaisto katoaa, veden alla on pilkkopimeää. Et näe mitään, et kuule mitään, olet pää alaspäin, mahdollisesti turvavöissä veden alla etkä saa auton ovea auki.
Vielä jos mahdollisesti alkoholin vaikutuksen alaisena, siinä ei kyllä todellakaan helpolla päästä ulos. 🥺
Joissain autoissa myös ovet menee lukkoon automaattisesti liikkeelle lähdön jälkeen. Koita siinä sitten miettiä ulospääsyä..
Sil5
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Sil5 »

Tuossa aikaisemmassa meilissä on luistatuksesta syntyneitä renkaan jälkiä soralla.. Olisko siinä kiepattu autoa ympäri vastapäivän suuntaan, vasemmalle kurvaten.. Terävimmän kaarroksen jälkeen jäljet hieman suoristuu..jatkuen hieman rannan suuntaan.

Olisko tuossa voinut käydä jopa niin ikävästi että ns. vastaheitto (ehkä jotkut ymmärtää mitä tarkoitan) olisi kääntänyt auton liikesuunnan oikealle..ja siitä edelleen suoraan reunan ylitse veteen?
- kurvauksen jälkeen on voinut olla vauhtia juuri sen verran että auto pääsi ikäänkuin karkaamaan käsistä..ja jatkoi matkaansa veteen asti.
- tällaista voi joskus sattua osaavammallekin..kun oikaisu hieman viivästyy.

Loppuvaiheen, juuri veteen menon osalta jäljet ovat jo peittyneet...mutta enemmän aiheesta tietävät voisi katsoa videon ja arvioida vedätyksen jälkiä.

Tai sitten kyseessä onkin ihan jonkun muun kurvailut...onhan siellä ollut pelastajia ja käynyt katsoja sekä kurvailijoita. Todennäköisesti poliisillas on kaikkein tuoreimman havainnot ja kuvat tapahtumapaikalta.
bob
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja bob »

Itelle tuli sellanen tilanne mielee kun noita videoita tapahtumapaikalta katselin, että kun siinä ennen veteen päätyvää jyrkkenevää rinnettä on sellanen pieni penger/tömpäre/suorastaan hyppyri, niin jos siitä on vedetty reippaalla vauhdilla läpi, niin autohan on saattanut ihan hyvin lähteä heittämään kuperkeikkaa ja ollut pahimmillaan katollaan jo sinne veteen laskeutuessaan. Vauhtia kun ei tarvi olla kuin joku 30kmh, niin nokka sukeltaa ja perä pyörähtää yli aika herkästi. Matkalla vielä katkottu nuori koivu (vai mikä puu nyt olikaan), niin se ensitäräys jo ilmaan lähtiessä on voinut olla sitä luokkaa raju, että takapenkillä on molemmat kolauttaneet päänsä kattoon ihan helvetin kovaa ja taju ollut pihalla jo ennen seuraavaa iskua eli veteen laskeutumista. Ja vaikka taju olisikin säilynyt, niin onhan tossa aika varmasti toimintakyky ollut ihan hitusen verran alentunut. Pahimmillaan ikkunoita rikki ja auto vajoaa viiteen metriin tosi nopeasti. Optimaalisissakaan oloissa tuolta ei pelastu kuin oikeasti ihan evoluution valioyksilöt, puhumattakaan sitten tällasessa tilanteessa. Kahta hukkunutta enemmän mä oikeastaan ihmettelen, että miten niitä ei ole enempää.

Onnea vain niille kahdelle selviytyneelle, joista vissiin toinen ei ehkä ole olalle taputteluja kovin paljon ansainnut. Jospa olisi tästä eteenpäin viisaampi ja parempi ihminen, niin ei olisi mennyt ihan kokonaan hukkaan tämäkään tapahtuma.
filosofi aina
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja filosofi aina »

Miksi ylipääätään ajoivat pitkän matkan louhokselle? Mitä kiehtovaa louhoksessa, tumma pahanenteinen vesi ja synkät kalliot?
uruzu
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja uruzu »

trapper kirjoitti: Ke Kesä 11, 2025 11:53 am Paikan vieressä asuva kertoo että puomi ollut auki jo pitkään koska paikka kesäisin suosittu uimaranta, joten se siitä puomijutusta
Laitilassa useat louhokset ovat yksityisalueella, joten niillä uiminen tai oleskelu on kielletty ilman maanomistajan lupaa.

Puomi on rikottu toistuvasti. Jos louhos on suosittu uimapaikka, se on luvaton sellainen.
Pulisija
Alokas

Viesti Kirjoittaja Pulisija »

Ehkä turma-autossa ei ollut takaovia, jonka vuoksi takapenkkiläiset jäivät sinne.
Kuumaperuna123
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Kuumaperuna123 »

Kyllä nyt täytyy sanoa, että jotain on tehtävä nopeasti näihin nuorten aiheuttamiin " onnettomuuksiin" Klaukkalassa kuollut 6 nuorta puolessa vuodessa ja kuinkakohan monta muualla. Omat lapset on ajaneet kortit poikkeusluvalla, eikä ole ollut mitään ongelmaa ja toisella ammattiajokortitkin taskussa eli ei kannata näissäkään yleistää. Toki kriteerit täytyy olla tiukemmat kuten ne oli aikaisemmin. Kilpaharrastus, työt tai koulu. Ei millään muilla syillä noita pitäisi myöntää. Liikennekasvatus lähtee kotoa ja ihan pienistä lapsista.
Calabash
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Calabash »

17-vuotias poikkeuslupalainen. Olipa hitonmoinen yllätys.

Itse jäi henkiin.
Sherlok
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Sherlok »

Aave Valo kirjoitti: Ke Kesä 11, 2025 1:37 pm
JanitaSlim kirjoitti: Ke Kesä 11, 2025 1:34 pm
Private dick kirjoitti: Ke Kesä 11, 2025 1:32 pm
Ja mikä moottori autossa ja onko siinä turbo? Ja minkä värinen auto?
Veikkaan, että ol BMW! Mikä sun veikkaus on? :)
Ainakin instan perusteella tällä Martti Walleniuksella ois ollu väyrysmersu.
Ei muuten ole väyrysmersu vaan siitä seuraava malli.
Truth is the first chapter in the book of wisdom.
-Mozzie
Private dick
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Private dick »

Mikä helevatan poikkeuslupa se sellainen joka annetaan jokaiselle hakijalle!!??
Pitäisi olla joku rajoitus missä ja milloin sallittua ajaa poikkeusluvalla. Jos koulun takia niin sitten vain kouluun ja takaisin arkipäivisin päivällä. Muulloin ajo kiellettyä.
kenkäboksi
Alokas

Viesti Kirjoittaja kenkäboksi »

Calabash kirjoitti: Ke Kesä 11, 2025 3:08 pm 17-vuotias poikkeuslupalainen. Olipa hitonmoinen yllätys.

Itse jäi henkiin.
Sitä mahtaa olla kiva loppuelämä miettiä et kaverit kuoli, kukahan tää kuljettaja ja toinen selvinnyt on kun uhrien nimet ainoastaan tuntuu olevan tiedossa.
m1ckey
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja m1ckey »

filosofi aina kirjoitti: Ke Kesä 11, 2025 2:53 pm Miksi ylipääätään ajoivat pitkän matkan louhokselle? Mitä kiehtovaa louhoksessa, tumma pahanenteinen vesi ja synkät kalliot?
Oletko koskaan pitänyt hauskaa?
Paikka jossa nuoret ja minua nätimmät kokoontuvat.
"Pitkän matkaa" - HEH
Eikö Eloranta ole paikallisille enää mitään?
Vastaa Viestiin