ViidakonCasanova kirjoitti: Ke Kesä 11, 2025 2:19 pm
jiitu kirjoitti: Ke Kesä 11, 2025 2:15 pm
Ei oo ihan helppoa tositilanteessa. Itsekin pystyn pari minuuttia pidättämään hengitystä ja 50m olen sukeltanut. Mutta kun olin erässä helikopterionnettomuussimulaatiossa, jossa "kopterin" runkon tippuu veteen ja kaatuu ylösalaisin, niin 20 sek oli helvetin pitkä aika olla siellä ja kun olinoma vuoro, ettei oma ikkunanauennutkaan, vaan piti lähteä etsimään vaihtoehtoista reittiä ulos, niin kyllä se matka pääosin kävi läpi avonaisen takaosan, tai suoraan turvasukeltajan regulle.
Ja tuo oli lämpimässä vedessä hyvin valmidtautuneena.
Näin se varmasti on. Haluaisin itse kuvitella, että minulla ei olisi ongelmia vastaavassa tilanteessa kun olen myös sukeltanut pitkiä matkoja ja harjoitellut hengityksen pidättämistä, mutta jos panikoi niin silloin asiat menevät kyllä helposti pieleen. Varsinkin jos ei ole hyvää uimataitoa tai kykyä pidättää hengitystä.
Mieti kun istut auton takapenkillä. Lennät vauhdista veteen, vettä alkaa tulvia autoon, auto on mahdollisesti jopa ylösalaisin.
Suuntavaisto katoaa, veden alla on pilkkopimeää. Et näe mitään, et kuule mitään, olet pää alaspäin, mahdollisesti turvavöissä veden alla etkä saa auton ovea auki.
Vielä jos mahdollisesti alkoholin vaikutuksen alaisena, siinä ei kyllä todellakaan helpolla päästä ulos.

Joissain autoissa myös ovet menee lukkoon automaattisesti liikkeelle lähdön jälkeen. Koita siinä sitten miettiä ulospääsyä..