sorsake kirjoitti:
Haastattelua tehdessä ei varmaan myöskään ole pyritty ylenmääräiseen spontaaniuteen: yleinen tuntuma tv-haastatteluista yleensä on, että yleisö kokee sen hieman epämukavana, jos haastateltava alkaa *liian* tunteelliseksi.
Aivan. Sama juttu silloin, jos haastateltavat ovat haastateltavina ns. liian kylmiltään (hyvänä esimerkkinä katugallupit, joiden vastaukset ovat lähes järjestään uskomattomia aivopieruja). Ja siihen liittyen; Auviset saivat haastattelun kysymykset (tai ainakin niiden pääkohdat) taatusti etukäteen.
Sen sijaan minusta se oli hieman erikoista, kuinka isä mainitsi ettei ole ehtinyt vielä painiskella itsesyytösten kanssa lainkaan. Kuten sanottua, minulla ei ole lapsia, mutta kuvittelisin että jos jotakin vastaavaa osuisi omalle kohdalleni, itsesyytös olisi ensimmäinen reaktio.
Toki voi olla ettei isä vain halunnut keskustella asiasta tv-kameroiden edessä.
MissHolmes kirjoitti:Minusta on kuitenkin turha verrata PEtä rikollisiin: hänellä ei ennen tuota tapausta ole väkivaltataustaa, häneltä ei löydy rikosrekisteriä, hän ei ole kiusannut ja pahoinpidellyt koulutovereitaan, eikä ole muutenkaan käyttäytynyt väkivaltaisesti.
Minä näkisin teon itsemurhana, joka pitää sisällään koston siitä mitä itse on saanut kärsiä.
Kosto on raaka ja julma ja käsittämätön, koska sairasmieli ei ole pystynyt enää näkemään oikean ja väärän eroa.
Minusta rikollinen on henkilö, joka rikkoo lakia. Tässä tapauksessa lakia rikottiin useaan otteeseen.
Tämä kosto-asia on näissä kouluampumisissa minulle kaikista vaikein ymmärtää. Tuo kosto kun ei kohdistu niihin nimenomaisiin henkilöihin, jotka tekijän tilanteesta ovat vastuussa enkä näe sellaisessa kostossa mitään itua, joka kohdistuu kolmanteen osapuoleen. Minun kokemukseni mukaan kiusaajat ovat usein sellaisia taulapäitä, että eivät osaa lainkaan asettua toisen asemaan eivätkä tajua tekevänsä lähtemätöntä jälkeä. Tiedän pari tapausta, joissa kiusattu on kerännyt rohkeutensa vuosikymmenen myöhemmin ja käynyt avautumassa kiusaajalleen, joka ei ole muistanut koko henkilöä tai on ollut aidosti hämillään siitä, kuinka hänen käytöksensä on voitu käsittää tarkoitushakuisena rääkkäämisenä. Näin ollen näissäkin tapauksissa voidaan olettaa, että kiusaajat eivät välttämättä tunne minkäännäköistä pistoa rinnassaan siitä, että viattomia on kuollut välillisesti heidän vaikutuksestaan. He eivät välttämättä tajua edes olleensa PEA:n kiusaajia. Yhteiskuntaanko kosto sitten kohdistuu? Siihen, ettei yksilöiden käyttäytymiseen puututa valtiolliselta tasolta?
edit, lisäys:
Minusta se, että ennenvanhaan ei ole ollut kouluampumisia, johtuu siitä että kärsimykset on tapana suhteuttaa. Miksi minä en osaa arvostaa ruokakaupan kassajonossa kykkimistä, vaikka afrikkalaisilla ei ole ruokaa? Samasta syystä. Ennenvanhaan sodat ovat olleet tuoreessa muistissa (suuret ikäluokathan ovat veteraanien jälkeläisiä), on ollut pula-aikoja ja kaikkia mahdollisia ongelmia, tämä Auvis-Saari-sukupolvi on sitä joka ei ole kokenut edes edellistä lamaa. Pullamössöys-teorian puolesta liputan siis minäkin. Toki ilmiö on useiden asioiden summa ja tämän lisäksi eräs niistä on varmasti arvomaailman muuttuminen. Painotus on nykyään enemmän minulla kuin meillä ja itsekkyys on paljon hyväksyttävämpää - johtuen toisaalta siitäkin, että emme ole olleet pariin kymmeneen vuoteen missään yhteisessä lirissä, kuten sodassa tai syvän laman pohjamudissa.