Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Chopper
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Chopper »

MissHolmes kirjoitti:Minusta on kuitenkin turha verrata PEtä rikollisiin: hänellä ei ennen tuota tapausta ole väkivaltataustaa, häneltä ei löydy rikosrekisteriä, hän ei ole kiusannut ja pahoinpidellyt koulutovereitaan, eikä ole muutenkaan käyttäytynyt väkivaltaisesti.
Aivan,nuo mun kommentit perustuu tähän väittämään joka oli ketjussa aikaisemmin
Mariacka kirjoitti:Lähetetty: La Hei 26, 2008 4:18 pm
Muutama lainaus tämän päivän Hesarin mielipidepalstalta. Kirjoittajana lastensuojelun kehittämispsykologi Jaana Haapasalo:

- Lapsi saa väkivallasta aina traumoja. Hoitamattomina ne voivat muuntua aikuisiässä väkivallaksi, rikoksiksi ja psyykkisiksi sairauksiksi.
- Yhdysvalloissa on selvitetty, että kuolemantuomiota odottavista vangeista kaikki ovat lapsena kokeneet vakavaa kaltoinkohtelua. Sarjamurhaajien vanhemmat ovat olleet erityisen väkivaltaisia.
- Suomessa valtaosa vankilaan joutuneista nuorista rikoksentekijöistä on kokenut lapsena vanhempiensa käsissä väkivaltaa.
- Väkivalta kasvatuksessa opettaa lapselle, että vahvempi saa käyttää väkivaltaa heikompaan. Vanhemman oma esimerkki on paras opettaja: lyöjä opettaa lyömään ja nöyryyttäjä nöyryyttämään.
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

sorsake kirjoitti: Haastattelua tehdessä ei varmaan myöskään ole pyritty ylenmääräiseen spontaaniuteen: yleinen tuntuma tv-haastatteluista yleensä on, että yleisö kokee sen hieman epämukavana, jos haastateltava alkaa *liian* tunteelliseksi.
Aivan. Sama juttu silloin, jos haastateltavat ovat haastateltavina ns. liian kylmiltään (hyvänä esimerkkinä katugallupit, joiden vastaukset ovat lähes järjestään uskomattomia aivopieruja). Ja siihen liittyen; Auviset saivat haastattelun kysymykset (tai ainakin niiden pääkohdat) taatusti etukäteen.

Sen sijaan minusta se oli hieman erikoista, kuinka isä mainitsi ettei ole ehtinyt vielä painiskella itsesyytösten kanssa lainkaan. Kuten sanottua, minulla ei ole lapsia, mutta kuvittelisin että jos jotakin vastaavaa osuisi omalle kohdalleni, itsesyytös olisi ensimmäinen reaktio.
Toki voi olla ettei isä vain halunnut keskustella asiasta tv-kameroiden edessä.
MissHolmes kirjoitti:Minusta on kuitenkin turha verrata PEtä rikollisiin: hänellä ei ennen tuota tapausta ole väkivaltataustaa, häneltä ei löydy rikosrekisteriä, hän ei ole kiusannut ja pahoinpidellyt koulutovereitaan, eikä ole muutenkaan käyttäytynyt väkivaltaisesti.

Minä näkisin teon itsemurhana, joka pitää sisällään koston siitä mitä itse on saanut kärsiä.
Kosto on raaka ja julma ja käsittämätön, koska sairasmieli ei ole pystynyt enää näkemään oikean ja väärän eroa.
Minusta rikollinen on henkilö, joka rikkoo lakia. Tässä tapauksessa lakia rikottiin useaan otteeseen.

Tämä kosto-asia on näissä kouluampumisissa minulle kaikista vaikein ymmärtää. Tuo kosto kun ei kohdistu niihin nimenomaisiin henkilöihin, jotka tekijän tilanteesta ovat vastuussa enkä näe sellaisessa kostossa mitään itua, joka kohdistuu kolmanteen osapuoleen. Minun kokemukseni mukaan kiusaajat ovat usein sellaisia taulapäitä, että eivät osaa lainkaan asettua toisen asemaan eivätkä tajua tekevänsä lähtemätöntä jälkeä. Tiedän pari tapausta, joissa kiusattu on kerännyt rohkeutensa vuosikymmenen myöhemmin ja käynyt avautumassa kiusaajalleen, joka ei ole muistanut koko henkilöä tai on ollut aidosti hämillään siitä, kuinka hänen käytöksensä on voitu käsittää tarkoitushakuisena rääkkäämisenä. Näin ollen näissäkin tapauksissa voidaan olettaa, että kiusaajat eivät välttämättä tunne minkäännäköistä pistoa rinnassaan siitä, että viattomia on kuollut välillisesti heidän vaikutuksestaan. He eivät välttämättä tajua edes olleensa PEA:n kiusaajia. Yhteiskuntaanko kosto sitten kohdistuu? Siihen, ettei yksilöiden käyttäytymiseen puututa valtiolliselta tasolta?

edit, lisäys:

Minusta se, että ennenvanhaan ei ole ollut kouluampumisia, johtuu siitä että kärsimykset on tapana suhteuttaa. Miksi minä en osaa arvostaa ruokakaupan kassajonossa kykkimistä, vaikka afrikkalaisilla ei ole ruokaa? Samasta syystä. Ennenvanhaan sodat ovat olleet tuoreessa muistissa (suuret ikäluokathan ovat veteraanien jälkeläisiä), on ollut pula-aikoja ja kaikkia mahdollisia ongelmia, tämä Auvis-Saari-sukupolvi on sitä joka ei ole kokenut edes edellistä lamaa. Pullamössöys-teorian puolesta liputan siis minäkin. Toki ilmiö on useiden asioiden summa ja tämän lisäksi eräs niistä on varmasti arvomaailman muuttuminen. Painotus on nykyään enemmän minulla kuin meillä ja itsekkyys on paljon hyväksyttävämpää - johtuen toisaalta siitäkin, että emme ole olleet pariin kymmeneen vuoteen missään yhteisessä lirissä, kuten sodassa tai syvän laman pohjamudissa.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Vielä sellainen seikka tässä kaikessa puistattaa, että näitä koulukiusaajia tuskin heilauttaa paskankaan vertaa nämä tapahtumat. Hyvä jos edes tajuavat olevansa kiusaajia.
Tähän taas (radion kautta kuulemani) tutkimus: -Vanhastaan on totuttu ajattelemaan, että kiusaajat omaavat huonon itsetunnon ja ovat mahdollisesti itse joutuneet kiusatuiksi. Eräs Suomalainen asiaa tutkinut tuli sellaiseen yllättävään :roll: lopputulokseen, että kiusaajat omasivat lähes järjestään hyvän itsetunnon, eikä heillä ollut mitään käsitystä uhrina olemisesta. Ei siis empatiaa myöskään.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

Outoa ajatella, että tänään tasan vuosi. Itse asiassa näihin aikoihinhan se tapahtui. Tuntuu oudolta miettiä, että vuosi sitten tuli puhelinsoitto ja että sen jälkeen teki mieli vain paeta kotiin katsomaan uutisia, mutta kun oli koulussa niin piti vain mennä takaisin luokkaan ja koittaa kuunnella opettajaa, vaikka ajatukset oli koko ajan muualla.

Katsoin tänään tuon vanhempien haastattelun ja täytyy myöntää, että media on antanut Pekka-Ericin vanhemmista ihan erilaisen kuvan kuin mitä he oikeasti ovat. Mediahan antoi ymmärtää, että vanhemmat ovat "tarjonneet" P-E:lle tiettyjä ajatuksia ja että he olisivat tienneet aseesta tai muusta. Mutta nyt osoittautuikin, etteivät he oikeasti tienneet. Voin vain kuvitella, miltä tuntuisi kun yhtäkkiä pojan ystävä soittaa ja kysyy, onko Pekka kotona ja onko se ase kotona. Ase josta ei edes tiedä mitään.

Ja kun miettii... mitä tämän vuoden aikana on tapahtunut. Luvattiin kymmentä hyvää ja yhdeksää kaunista, mutta mitä me saatiin? Ei helvetti vieköön mitään heti Jokelan jälkeen. Vasta Kauhajoen jälkeen kiristettiin aselakia edes vähän, mutta vieläkään ei olla puututtu siihen oikeaan ongelmaan: Nuorten mielenterveyteen. Kukaan ei ole sanallakaan luvannut, että asiaa alettaisiin hoitamaan. Kiristetään vain yhtä lakia, joka mukamas takaa turvallisuutta, kun kaikki ei saa asetta laillisesti. Eikö päättäjät osaa ajatella, että aseita varmasti saa laittomastikin jos oikeasti sellaisen tahtoo? Ja eihän se ase edes ole mitään muuta kuin teon väline, ei yhtään mitään muuta. Se aseen käyttäjä on syypää ja siinä käyttäjässä on selvästi jotain vikaa, jos lähtee kouluunsa ja ammuskelee...

Minä toivon syvästi ja hartaasti, että päättäjät olisivat nyt vuodessa viisastuneet ja näkisivät, mitkä ovat todellisia ongelmia. Olisi jo ihan hyvin aika siihen, kun kuitenkin vuoden sisällä on tapahtunut kaksi ammuskelua, jotka ovat vaatineet yhteensä 19 henkeä + ammuskelijat. Montako pitää vielä kuolla, ennen kuin oikeasti niihin oikeisiin asioihin puututaan? Ja silloinkin pitäisi muistaa, että syitä on enemmän kuin se yksi. Ei syynä voi olla pelkästään koulukiusaus, vaan myös muita osia. Ja jos vielä voitaisiin muistaa, että musiikki, elokuvat tai pelit eivät ole syyllisiä tälläisiin tekoihin, niin olisin tyytyväinen. Tietysti nuokin viihdykkeet voivat olla omalla tavallaan vaarallisia sitten, kun nuori tai miksei vanhempikin ihminen menettää todellisuudentajunsa, mutta jokainen meistä katsoo elokuvia, kuuntelee musiikkia ja mahdollisesti myös pelaa jotain peliä, ja silti me ei olla tehty yhtään mitään.

Anteeksi tämä avautuminen, mutta tuntui siltä että pakko avata suunsa. Olen kuitenkin jo vuoden odottanut ja toivonut, että jotain tapahtuu - turhaan. Ja niin on varmasti moni muukin.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Tampereen Tyttö kirjoitti: Eräs Suomalainen asiaa tutkinut tuli sellaiseen yllättävään :roll: lopputulokseen, että kiusaajat omasivat lähes järjestään hyvän itsetunnon, eikä heillä ollut mitään käsitystä uhrina olemisesta. Ei siis empatiaa myöskään.
Niin, minunkin mielestäni koulukiusaamisen selittää empatian, ei piiskaamisen puute.
llewellyn
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja llewellyn »

En huomannut, että olisi tänne linkitetty - mielenkiintoinen juttu Suomen Kuvalehdestä potentiaalisen koulumurhaajan tuntemuksista, vaikuttaa jotenkin hyvin realistiselta kuvaukselta:

http://www.suomenkuvalehti.fi/etusivu/u ... ri-on.aspx
PorcelainDoll
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja PorcelainDoll »

joey kirjoitti:
Tämä kosto-asia on näissä kouluampumisissa minulle kaikista vaikein ymmärtää. Tuo kosto kun ei kohdistu niihin nimenomaisiin henkilöihin, jotka tekijän tilanteesta ovat vastuussa enkä näe sellaisessa kostossa mitään itua, joka kohdistuu kolmanteen osapuoleen.

Yhteiskuntaanko kosto sitten kohdistuu? Siihen, ettei yksilöiden käyttäytymiseen puututa valtiolliselta tasolta?
Itse näen asian silleen, että jos Pekka koki kaikkien ihmisten kohtelevan häntä välinpitämättömästi niin näin ollen sillä kenet ampuu ei ollut väliä. Eli ei niinkään yhteiskuntaan vaan ihmiskuntaan kosto kohdistui. Tottakai siinä vaiheessa jotkut ihmiset herää ajattelemaan asioita. Ei todellakaan kaikki vaan jotkut. Mutta ehkä myös se riittää että edes joku herää ajattelamaan.
Nothing Lasts Forever
X-tine
Jack Bauer

Vallanhalu

Viesti Kirjoittaja X-tine »

Mariacka kirjoitti:
Tampereen Tyttö kirjoitti: Eräs Suomalainen asiaa tutkinut tuli sellaiseen yllättävään :roll: lopputulokseen, että kiusaajat omasivat lähes järjestään hyvän itsetunnon, eikä heillä ollut mitään käsitystä uhrina olemisesta. Ei siis empatiaa myöskään.
Niin, minunkin mielestäni koulukiusaamisen selittää empatian, ei piiskaamisen puute.
Kun tutkittiin koulukiusaamista ryhmädynamiikan näkökulmasta, selvisi se, että kiusaamisen takana on taistelu vallasta. Jotkut yrittävät saada itselleen valtaa (suosiota) yhteisössä, ja tässä vallantavoittelussa on yhtenä keinona se, että joku (ehkä kilpailijaksi koettu) leimataan syntipukiksi ja häntä aletaan kiusata. Suuri enemmistö myötäilee kiusaajia, koska jos asettuisi kiusatun puolelle, joutuisi helposti itsekin kiusatuksi.
Enemmistön - vahvemman - puolelle asettuminen pönkittää itsetuntoa ja tuntuu makealta. Sekin, joka vielä kykenee empatiaan, menee tähän makeaan loukkuun ja vaikenee. Myötäileminen on niin helppoa - ja siitä voi saada palkinnon.
Ajattelen tätä nyt hirveän kristalliyön muistopäivänä. :x
Kun puhuu totta, ei tarvitse muistaa niin paljon.
sorsake
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja sorsake »

Minusta näyttää siltä, että nämä kouluampumiskeskustelut menevät aina siihen, että keskustelijat alkavat projisoida omia tuntemuksiaan ja käsityksiään ampujaan. Ei minusta Pekka-Ericin kirjoituksista saanut sellaista kuvaa, että hän yritti herätellä ihmisiä välittämään toisistaan tai mitään muutakaan positiivista. Raivoon voi olla hyvätkin syynsä joskus alunperin, mutta ainakin noista dokumentoiduista kirjoittelusta sai kuvan, että hänen pimeä puolensa oli kyllä siinä vaiheessa ottanut vallan.

En muuten henk koht (ja tämä on tietysti vain mielipide) usko, että tällaista voi tapahtua "kenelle tahansa". Esim. tuossa Laurin tarinassa, joka on ehkä toistaiseksi valaisevin kuvaus, hän sanoo, että vain osa ihmisistä reagoi valkoisella raivolla. Lisäksi vielä osalla näistä kuten Laurilla itselläänkin on riittävästi itsetuntemusta ja terveen mielen rippeitä, jotta he tajuavat jotain vaarallista olevan tapahtumassa. Tarinasta käy myös hyvin ilmi, että vaikka koulukiusaaminen oli varmasti se ratkaiseva tikki, tilanteeseen vaikuttivat myös hänen muut traumansa ja näitäkään ei kaikilla ole.

Muuten olen kuullut (vaikka en toki itse nähnyt, eli kertojien rehellisyydestä en tiedä), että "vanhaan hyvään aikaan" tosiaan tuo huonoista ja köyhistä perheistä tulevien lasten sorsiminen (kuten Laurin tarinassa) myös opettajien taholta oli tavallisempaa, eli koulukiusaamisen muodot olivat ehkä erilaisia. Meillä oli ala-asteella vielä pari vanhaa kansakoulunopettajaa, joiden asenteissa oli selkeästi havaittavissa sellaista. Tosin kotikonnuillani niin moni tuli ns. huonoista perheistä että silmätikkuja oli aika monta.
PorcelainDoll
Vähänniinkuharrastaja

sorsake kirjoitti:Minusta näyttää siltä, että nämä kouluampumiskeskustelut menevät aina siihen, että keskustelijat alkavat projisoida omia tuntemuksiaan ja käsityksiään ampujaan. Ei minusta Pekka-Ericin kirjoituksista saanut sellaista kuvaa, että hän yritti herätellä ihmisiä välittämään toisistaan tai mitään muutakaan positiivista. Raivoon voi olla hyvätkin syynsä joskus alunperin, mutta ainakin noista dokumentoiduista kirjoittelusta sai kuvan, että hänen pimeä puolensa oli kyllä siinä vaiheessa ottanut vallan.
Mutta voiko sitä luottaa henkilön kirjoituksiin aina täysin? Ei monikaan ihminen sano kirjoituksissaan sitä mitä ehkä mahdollisesti oikeasti ajattelee. Itse en niinkään ajattele kirjoituksia niin kuin ne kirjoitetaan vaan ajattelen niitä syvemmin yritän nähdä ns. kirjoituksien taakse.
Nothing Lasts Forever
sorsake
Neuvoja-Jack

PorcelainDoll kirjoitti: Mutta voiko sitä luottaa henkilön kirjoituksiin aina täysin? Ei monikaan ihminen sano kirjoituksissaan sitä mitä ehkä mahdollisesti oikeasti ajattelee. Itse en niinkään ajattele kirjoituksia niin kuin ne kirjoitetaan vaan ajattelen niitä syvemmin yritän nähdä ns. kirjoituksien taakse.
Mutta eikö juuri silloin tule huomaamattaan nähdyksi asioita, joita haluaa nähdä tai jotka heijastelevat enemmän omia ajatuksia? Varsinkin jos aihe on näin tunteitaherättävä. Näin käy helposti varmasti kaikille. Nuo nettikirjoitukset ovat kuitenkin ainoita Pekka-Ericin omia sanoja, joita käsittääkseni julkisuuteen on tullut.

Niin, kokonaiskuvan muodostamiseksi kai pitäisi olla käytössä sama materiaali kuin niillä poliisin asiantuntijoilla, jotka hänet profiloivat, mutta siihenhän emme koskaan pääse käsiksi.
PorcelainDoll
Vähänniinkuharrastaja

sorsake kirjoitti: Mutta eikö juuri silloin tule huomaamattaan nähdyksi asioita, joita haluaa nähdä tai jotka heijastelevat enemmän omia ajatuksia? Varsinkin jos aihe on näin tunteitaherättävä. Näin käy helposti varmasti kaikille. Nuo nettikirjoitukset ovat kuitenkin ainoita Pekka-Ericin omia sanoja, joita käsittääkseni julkisuuteen on tullut.

Niin, kokonaiskuvan muodostamiseksi kai pitäisi olla käytössä sama materiaali kuin niillä poliisin asiantuntijoilla, jotka hänet profiloivat, mutta siihenhän emme koskaan pääse käsiksi.
En tiedä kai tämäkin on mielipide kysymys miten kukakin näkee asian. Jotkut näkevät niin että pitää lukea tarkasti mitä henkilön kirjoitukset sanovat, jotkut taas näkevät niin että henkilön kirjoitukset yms oheis"tuotteet".
Itse aihe ei oikeastaan minussa herättänyt mitään muuta tunnetta kun mielenkiintoa, tunteet tuli oikeastaan kehiin vasta sen jälkeen kun Pekan vanhemmat puhuivat.
Näen myös asian niin, että asiantuntijat voivat olla sokeita tietyille asioille, vaikka heillä kuinka olisi enemmän materiaalia.

(Pahoittelen mahdollisesti sekavaa tekstiä, olen huono pukemaan ajatukset sanoiksi niinkuin ne ajattelen)
Nothing Lasts Forever
llewellyn
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja llewellyn »

sorsake kirjoitti:En muuten henk koht (ja tämä on tietysti vain mielipide) usko, että tällaista voi tapahtua "kenelle tahansa". Esim. tuossa Laurin tarinassa, joka on ehkä toistaiseksi valaisevin kuvaus, hän sanoo, että vain osa ihmisistä reagoi valkoisella raivolla. Lisäksi vielä osalla näistä kuten Laurilla itselläänkin on riittävästi itsetuntemusta ja terveen mielen rippeitä, jotta he tajuavat jotain vaarallista olevan tapahtumassa. Tarinasta käy myös hyvin ilmi, että vaikka koulukiusaaminen oli varmasti se ratkaiseva tikki, tilanteeseen vaikuttivat myös hänen muut traumansa ja näitäkään ei kaikilla ole.

Muuten olen kuullut (vaikka en toki itse nähnyt, eli kertojien rehellisyydestä en tiedä), että "vanhaan hyvään aikaan" tosiaan tuo huonoista ja köyhistä perheistä tulevien lasten sorsiminen (kuten Laurin tarinassa) myös opettajien taholta oli tavallisempaa, eli koulukiusaamisen muodot olivat ehkä erilaisia. Meillä oli ala-asteella vielä pari vanhaa kansakoulunopettajaa, joiden asenteissa oli selkeästi havaittavissa sellaista. Tosin kotikonnuillani niin moni tuli ns. huonoista perheistä että silmätikkuja oli aika monta.
Olen muuten samaa mieltä siitä, että tämä Laurin tarina on toistaiseksi autenttisimman oloista tekstiä, mitä koulumurhaajien sielunelämästä on saanut lukea. Etenkin juuri kuvaus tästä "valkoisen raivon" tilasta on sellainen, josta voisi kuvitella tunnistavansa Auvisen ja Saaren... Mutta tosiaan on huomattavaa, että kiusaaminen oli vain yksi tekijä vaikkakin hyvin tärkeä - prosessi on hyvin kompleksinen ja voi olla että ukoisesti rauhallisesta, jo normaalista empatiasta kauaksi etääntyneestä nuoresta ei helpolla enää näekään, mitkä synkät ja julmat ajatukset ovat hänessä saaneet vallan. Kiinnostavaa oli lukea, miten Lauri edelleen tuntee itsessään tämän vanhan impulssin, mutta pystyy sen hillitsemään ja torjumaan. Kysymys ei enää ole normaalista reagoinnista vaan jostain syvemmästä sairaalloisesta refleksistä.
sorsake
Neuvoja-Jack

PorcelainDoll kirjoitti:Näen myös asian niin, että asiantuntijat voivat olla sokeita tietyille asioille, vaikka heillä kuinka olisi enemmän materiaalia.

(Pahoittelen mahdollisesti sekavaa tekstiä, olen huono pukemaan ajatukset sanoiksi niinkuin ne ajattelen)
Niin en mä sanonutkaan, että asiantuntijat olisivat olleet oikeassa (mikä sen profiloinnin tulos sitten olikin, ei kai sitä julkaistu), mutta materiaaliin on varmaan kerätty sekä Pekka-Ericin omat tuotokset että hänet eri yhteyksistä tunteneiden haastattelumateriaalia. Eli mahdollisimman kattava kuva. Tietysti senkin jälkeen voisi spekuloida, oliko vielä joku todellinen Pekka-Eric, jota kukaan ei nähnyt ja joka ei kirjoittanut mitään ylös.

Tekstistäsi saa ihan hyvin selvän, ei huolta.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Väkivaltaisten teinipoikien aivotoiminta yllätti

Aggressiivisesti käyttäytyvät teini-ikäiset kiusaajat eivät olekaan kylmän tunteettomia tekojensa suhteen, on tuore yhdysvaltalaistutkimus selvittänyt uutistoimisto Reutersin mukaan.

Tutkimuksessa selvisi, että kiusaaja saa nautintoa nähdessään muiden kärsivän. Tämä tuskin yllättää kiusattuja, mutta tutkijat eivät odottaneet tällaista tutkimustulosta.

- Syy siihen, että olimme yllättyneitä, on yleinen näkemys, että nämä lapset ovat kylmiä ja tunteettomia aggressiivisuudessaan, kommentoi tutkija Benjamin Lahey Chicagon yliopistosta Reutersille.

Laheyn mukaan näyttää siltä, etteivät kiusaajat sittenkään suhtaudu tunteettomasti tekoihinsa.

Tutkimus tehtiin tarkastelemalla 16-18-vuotiaiden nuorten miesten aivotoimintaa. Tutkimuksessa oli kaksi ryhmää: kahdeksan sellaista nuorta, joilla oli aggressiivinen tausta ja kahdeksan sellaista, joilla ei ollut ilmennyt aggressioita. Aggressiivinen ryhmä oli esimerkiksi aloittanut tappeluita ja käyttänyt asetta.

Tutkijat näyttivät molemmille ryhmille videopätkiä, joissa henkilö aiheutti kipua toiselle ihmiselle. Samaan aikaan poikien aivotoimintaa tarkkailtiin. Aggressiivisten teinien aivotoiminta vilkastui huomattavasti videoiden aikana sellaisella aivojen alueella, joka liittyy palkituksi tulemisen tunteeseen. Sen sijaan itsensä hillintään liittyvällä aivojen alueella heillä ei ollut mainittavaa aktiivisuutta. Sen sijaan toisella ryhmällä aktivoitui juuri itsehillintään liittyvä aivojen alue.

Tutkijat aikovat selvittää asiaa vielä jatkotutkimuksilla. Benjamin Laheyn mukaan tutkimustulokset olivat selvät ja silmiinpistävät. Lahey kuitenkin muistuttaa, että tutkimusotos oli pieni ja tulos pitää vahvistaa laajemmalla tutkimuksella. http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/40448- ... ta-yllatti
Vastaa Viestiin