Kotikouluttajissa on ihan kaikenlaisia vanhempia, en ole löytänyt meistä mitään yksittäistä tai useampaa yhdistävää piirrettä. Muutamia yleisimpiä syitä kotikoululle sekalaisessa järjestyksessä:Bird kirjoitti: Su Kesä 22, 2025 7:14 pm
Lisäksi pakko myöntää, että ihmettelen miten paljon kotikoululaisten vanhemmat sekä yliarvioivat omaa osaamistaan ja aliarvioivat koulun opettajien osaamista. Olen itse korkeasti koulutettu, mutta en todellakaan ottaisi kotikoulun riskejä lapseni suhteen. Arvostan korkeasti koulutettujen opettajien osaamista niin paljon, että luotan heidän hoitavan homman paljon paremmin. Kiinnostaisi tietää mistä syistä ja minkälaiset vanhemmat yleensä kotikoulun valitsevat. Tämän kyseisen Karfin perheen tapauksessa herää hyvin helposti ajatus libertaarisesta maailmankatsomuksesta, jota perheen tapauksessa onkin jo väläytelty.
- Koulukiusaaminen
- Nepsy-piirteet joihin koulu ei kykene vastaamaan
- Sisäilmaongelmat koulussa
- Joku intensiivinen harrastus
- Ulkomailla asuminen osittain/kokonaan
- Halu eriyttää ylöspäin, johon koulu harvoin taipuu
Uskonto/joku ideologia ei ole tullut vastaan yleisimpien joukossa.
Oman osaamisen yliarviointi:
Peruskoulun oppimäärä ei ole mitään rakettitiedettä. Vaatii vaivannäköä ja perehtymistä, mutta ei mitään kovin kummoista osaamista.
Opettajien aliarviointi:
En ole törmännyt kotikouluporukoissa tähän ollenkaan. Itse tunnustan auliisti, että minusta ei ikinä olisi opettamaan lähes kolmeakymmentä eri tasoista, eri lähtökohdista tulevaa ja erilaisia opetusmetodeja vaativaa lasta tuntiakaan niin, että paletti pysyisi kasassa. Siihen tarvitaan sitä ammattitaitoa.
Peruskoulun oppimäärän upottaminen omien lasten nuppeihin on ihan toinen juttu. Siihen tod. näk. pystyy lähes kuka vaan normijärkinen vanhempi, jos on halua.