Poliisi etsii Karfin perhettä

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
HilMil
Armas Tammelin

Re: Poliisi pyytää havaintoja etsimästään pohjalaisesta perheestä

Viesti Kirjoittaja HilMil »

Bird kirjoitti: Su Kesä 22, 2025 7:14 pm
Lisäksi pakko myöntää, että ihmettelen miten paljon kotikoululaisten vanhemmat sekä yliarvioivat omaa osaamistaan ja aliarvioivat koulun opettajien osaamista. Olen itse korkeasti koulutettu, mutta en todellakaan ottaisi kotikoulun riskejä lapseni suhteen. Arvostan korkeasti koulutettujen opettajien osaamista niin paljon, että luotan heidän hoitavan homman paljon paremmin. Kiinnostaisi tietää mistä syistä ja minkälaiset vanhemmat yleensä kotikoulun valitsevat. Tämän kyseisen Karfin perheen tapauksessa herää hyvin helposti ajatus libertaarisesta maailmankatsomuksesta, jota perheen tapauksessa onkin jo väläytelty.
Kotikouluttajissa on ihan kaikenlaisia vanhempia, en ole löytänyt meistä mitään yksittäistä tai useampaa yhdistävää piirrettä. Muutamia yleisimpiä syitä kotikoululle sekalaisessa järjestyksessä:

- Koulukiusaaminen
- Nepsy-piirteet joihin koulu ei kykene vastaamaan
- Sisäilmaongelmat koulussa
- Joku intensiivinen harrastus
- Ulkomailla asuminen osittain/kokonaan
- Halu eriyttää ylöspäin, johon koulu harvoin taipuu

Uskonto/joku ideologia ei ole tullut vastaan yleisimpien joukossa.

Oman osaamisen yliarviointi:
Peruskoulun oppimäärä ei ole mitään rakettitiedettä. Vaatii vaivannäköä ja perehtymistä, mutta ei mitään kovin kummoista osaamista.

Opettajien aliarviointi:
En ole törmännyt kotikouluporukoissa tähän ollenkaan. Itse tunnustan auliisti, että minusta ei ikinä olisi opettamaan lähes kolmeakymmentä eri tasoista, eri lähtökohdista tulevaa ja erilaisia opetusmetodeja vaativaa lasta tuntiakaan niin, että paletti pysyisi kasassa. Siihen tarvitaan sitä ammattitaitoa.
Peruskoulun oppimäärän upottaminen omien lasten nuppeihin on ihan toinen juttu. Siihen tod. näk. pystyy lähes kuka vaan normijärkinen vanhempi, jos on halua.
mielistelijä
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja mielistelijä »

WyldChild kirjoitti: Su Kesä 22, 2025 8:14 pm
Bird kirjoitti: Su Kesä 22, 2025 7:14 pm Toinen asia, mitä mietin on, että miten vanhemmat ovat ajatelleet hoitavansa lasten tulevaisuuden vai ovatko kyenneet ajattelemaan sitä ollenkaan. Esimerkiksi yhteyshenkilö Boden sanoi, että kotikoulua on hankalaa tällaisessa tilanteessa järjestää. Perhe ei voi käytännössä pyytää ketään opetustoimesta järjestämään lasten oppimisen ja edistymisen valvontaa, kuten kotikoulun ehdoissa käsittääkseni vaaditaan.
Se nyt on selvää että eivät voi järjestää seurantaa ja tuskin edes on tullut ajatus mieleen mistään yhteiskunnan vaatimusten täyttämisestä, he kuitenkin ovat pakoilleet yli vuoden ajan poliisia etsintäkuulutettuina. Mutta mitä tulee kotiopetukseen, seurannan puute ei välttämättä tarkoita etteikö opetusta tapahtuisi. Kotiopetusihmisiä tuntevana sanoisin, että hyvin suuri osa opettaisi lähes samalla tavalla vaikka ei olisi minkäänlaista seurantaa. Sillä monet valitsevat kotiopetuksen nimenomaan tai ainakin osittain siksi, että sen koetaan tukevan oppimista paremmin. Eli motivaatio opettaa on sisäsyntyistä eikä tarvitse mitään ulkoista seurantaa tapahtuakseen.

Ja tällä en tarkoita väittää, että vanhemmat olisivat keskimäärin osaavampia kuin opettajat. Mutta mahdollista eroa osaamisessa kompensoi monet oppimisen kannalta oleelliset asiat kuten rauhallisempi oppimisympäristö, jossa lapsi voi keskittyä ilman häiriötekijöitä. Lisäksi opetus voidaan mukauttaa tarkemmin lapsen yksilöllisiin tarpeisiin ja etenemisvauhtiin. Kotiopetuksessa voidaan myös välttyä koulumaailmaan liittyviltä haasteilta kuten sosiaalisilta paineilta ja kiusaamiselta.

Ja opettajien osaamista vähättelemättä, perusopetuksen itse sisällöt eivät ole mitenkään niin vaativia etteikö tavallisella oppimiskyvyllä varustettu lapsi tai nuori suurimmalta osin niitä pystyisi oppimaan vaikka ilman opetusta. Tunnen vanhempia joilla ei ole akateemista koulutusta joiden lapset ovat olleet pelkästään heidän opetuksessaan koko perusopetuksen, ja ovat pärjänneet hyvin elämässä ja jatko-opinnoissa. Monet koulun opettajatkin ovat sitä mieltä, että kotiopetus voi olla lapselle parempi, kunhan vaan vanhemmat näkevät vaivaa. Paljon enemmän siinä on vaivannäöstä kyse kuin osaamisesta.

Nautin lukea mm teidän kahden ajatuksia tästä koulutus aiheesta tapaukseen liittyen.

Itse pohdin myös, että lasten oikeuksia rikotaan, kun heitä ehkä tässä tapauksessa estetään oppimasta tärkeitä sosiaalisia taitoja, esim oppia lapsesta asti tulemaan toimeen erilaisten persoonien kanssa.

Arvostan koulutusta myös ja uskon siihen, että Suomessakin tulevaisuudessa tulemme kiinnittämään enemmän huomioita lasten oikeuksiin sillai oikeesti.
dead_calm
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja dead_calm »

Saunabad kirjoitti: Su Kesä 22, 2025 9:27 pm Ja Boden ei edelleenkään ole "perheen" edustaja, vaan Tommy ja Karoliina Karfin. En ole vielä kuullut tapauksesta, jossa törkeistä rikoksista epäilyillä ja heidän uhreillaan olisi sama edustaja.
Hyvä huomio ja yritän pitää tämän mielessä. Henkilökohtaisesti vähän hävettää, että tuli kirjoitettua "perheen" edustajasta, riippumatta siitä, mitä lehdistö asiasta kertoo. Lapsillahan on tälläkin hetkellä oikeuden määräämät edunvalvojat, ja syystä.
"The truth is, these are not very bright guys, and things got out of hand."
Ajatonkello
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Ajatonkello »

Auto joka ei liikkunut pihasta ei ole kuitenkaan sama joka mainittiin Iltalehden jutussa? Se joka oli viety tuttavalle säilöön joka ei mennyt katsastuksesta läpi? Olisi mielenkiintoista tietää miksi asiat todella halutaan selvittää hyvin perinpohjaisesti. Eihän tää kokonaisuus vaikuta mitenkään mukavalta todellisuudelta elää.
Kaksi mummoa meni marjaan
Korento
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Korento »

Itse olen asunut noin 150 neliöisessä hirsitalossa, johon oli eristeet lisätty alapohjaan, seiniin ja yläpohjaan. Käytössä ilmalämpöpumppu, sähköpatterit (jotka ei käytössä) ja joka huoneessa tulisijat. Voin kertoa, ettei yksi ilmalämpöpumppu kovilla pakkasilla riitä (-25 ja kylmempää). Toki pumpuissa on eroja, mutta tuo oman asuinpaikan pumppu edusti tällaista keskihintaista mallia. Minun on vaikea kuvitella, että niin ihanan pyyteettömiä ihmisiä on jotka asentaa huippu tehokkaan mallin vuokrakiinteistöön. Kyllä minä jouduin kovilla pakkasilla joka huoneessa uuneja lämmittää.
Mitä tulee heidän tulisijoihinsa, niin ne vaativat puuta. Sellainen ikean säkki per pesä päivässä. Oletettavasti lumeen jäisi jälkiä, jos puita oltaisiin haettu. Toki talossa on voinut olla sähköpattereita. En vaan ymmärrä miten he olisivat sähkölaskut maksaneet. Toimeentulotukeen vaaditaan kuitit asumisen menoista, ja jos kirjat ovat olleet puretusta talossa eivät he olisi voineet niitä ainakaan sossulla maksattaa. Putkien jäätymiset ovat vanhoissa taloissa myös ihan normikauraa. Ne sulatetaan ja jatketaan elämää. Jos itse siihen ei kykene niin silloin soitetaan putkimies. Miksi sellaista ei ole soitettu? Miksi taloon ei olla haluttu päästää vieraita?
Minun järkeeni ei käy, miten he ovat pystyneet elättämään tuollaisen lapsikatraan olemattomilla tuloilla. Siitä vaan herää ajatus millaista tuo lasten elämä on ollut. Koulussa ja hoidossa lapset sentäs ruokitaan päivittäin.
Como es?
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Como es? »

HilMil kirjoitti: Su Kesä 22, 2025 10:11 pm
Bird kirjoitti: Su Kesä 22, 2025 7:14 pm
Lisäksi pakko myöntää, että ihmettelen miten paljon kotikoululaisten vanhemmat sekä yliarvioivat omaa osaamistaan ja aliarvioivat koulun opettajien osaamista. Olen itse korkeasti koulutettu, mutta en todellakaan ottaisi kotikoulun riskejä lapseni suhteen. Arvostan korkeasti koulutettujen opettajien osaamista niin paljon, että luotan heidän hoitavan homman paljon paremmin. Kiinnostaisi tietää mistä syistä ja minkälaiset vanhemmat yleensä kotikoulun valitsevat. Tämän kyseisen Karfin perheen tapauksessa herää hyvin helposti ajatus libertaarisesta maailmankatsomuksesta, jota perheen tapauksessa onkin jo väläytelty.
Kotikouluttajissa on ihan kaikenlaisia vanhempia, en ole löytänyt meistä mitään yksittäistä tai useampaa yhdistävää piirrettä. Muutamia yleisimpiä syitä kotikoululle sekalaisessa järjestyksessä:

Oman osaamisen yliarviointi:
Peruskoulun oppimäärä ei ole mitään rakettitiedettä. Vaatii vaivannäköä ja perehtymistä, mutta ei mitään kovin kummoista osaamista.

Opettajien aliarviointi:
En ole törmännyt kotikouluporukoissa tähän ollenkaan. Itse tunnustan auliisti, että minusta ei ikinä olisi opettamaan lähes kolmeakymmentä eri tasoista, eri lähtökohdista tulevaa ja erilaisia opetusmetodeja vaativaa lasta tuntiakaan niin, että paletti pysyisi kasassa. Siihen tarvitaan sitä ammattitaitoa.
Peruskoulun oppimäärän upottaminen omien lasten nuppeihin on ihan toinen juttu. Siihen tod. näk. pystyy lähes kuka vaan normijärkinen vanhempi, jos on halua.
Jos normivanhempi aikoo opettaa vaikka yläasteenkin opetussuunnitelman mukaan usean eri luokan oppimäärän kuten tässä tapauksessa, niin kyllä siinä menee aikaa "opettajalla" itsellään ensin sisäistää opetettavat asiat sekä miettiä, miten opettaa esim.: matematiikka, fysiikka, kemia, historia, äidinkieli, ruotsi, englanti/muu vieras kieli ym. En usko, että normivanhempi pystyy siihen. Ehkä opettajan kokemusta/koulutuksen omaava. Ei ole yksinkertaista opettaa ensin asia, luoda tehtävät, tarkistaa ja läpikäydä ne oppilaan kanssa. Tässä perheessä on useita eritasoisia oppilaita ja mahdollisesti lukiolainen.
Miten vanhempi, joka on huonosti/keskikertaisestikin selvinnyt yläasteesta olisi pätevä opettamaan ketään? Karf-vanhemmat saattavat olla päteviäkin, mutta miten heidän aika on riittänyt, kun hoidettavana on ollut monta alle kouluikäistä lisäksi.
dead_calm
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja dead_calm »

Ajatonkello kirjoitti: Su Kesä 22, 2025 10:31 pm Auto joka ei liikkunut pihasta ei ole kuitenkaan sama joka mainittiin Iltalehden jutussa? Se joka oli viety tuttavalle säilöön joka ei mennyt katsastuksesta läpi? Olisi mielenkiintoista tietää miksi asiat todella halutaan selvittää hyvin perinpohjaisesti. Eihän tää kokonaisuus vaikuta mitenkään mukavalta todellisuudelta elää.
Kyseessä on sama auto. Tommy vei sen tuttavan (Karoliinan Facebook-kaveri, asuu itse pk-seudulla) vanhemmille säilytykseen katoamisen aikoihin sillä tekosyyllä, ettei meniSI läpi katsastuksesta. Tämä tuttavan äiti vaikuttaa sen ikäluokan emännältä, että on jättänyt autoasioiden hoidon miehille, joten ei varmaan siksi(kään) asiaa ihmetellyt.
"The truth is, these are not very bright guys, and things got out of hand."
HilMil
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja HilMil »

Como es? kirjoitti: Su Kesä 22, 2025 10:40 pm

Jos normivanhempi aikoo opettaa vaikka yläasteenkin opetussuunnitelman mukaan usean eri luokan oppimäärän kuten tässä tapauksessa, niin kyllä siinä menee aikaa "opettajalla" itsellään ensin sisäistää opetettavat asiat sekä miettiä, miten opettaa esim.: matematiikka, fysiikka, kemia, historia, äidinkieli, ruotsi, englanti/muu vieras kieli ym. En usko, että normivanhempi pystyy siihen. Ehkä opettajan kokemusta/koulutuksen omaava. Ei ole yksinkertaista opettaa ensin asia, luoda tehtävät, tarkistaa ja läpikäydä ne oppilaan kanssa. Tässä perheessä on useita eritasoisia oppilaita ja mahdollisesti lukiolainen.
Miten vanhempi, joka on huonosti/keskikertaisestikin selvinnyt yläasteesta olisi pätevä opettamaan ketään? Karf-vanhemmat saattavat olla päteviäkin, mutta miten heidän aika on riittänyt, kun hoidettavana on ollut monta alle kouluikäistä lisäksi.
Kotikoulua ei ole pakko sitoa luokkiin. Jos mulla olisi monta lasta kotikoulussa pienillä ikäeroilla kuten tässä keississä varmaan on, opettaisin ehdottomasti esim. 1-3 luokkalaiset samoilla sisällöillä, sitten ehkä 4-6 ja yläasteen yhtenä kokonaisuutena.

Kotikoulua ei myöskään tarvitse toteuttaa aineesta toiseen jatkuvasti hypellen. Tällä hetkellä esimerkiksi mun yläkoululainen opiskelee koko yläkoulun oppimäärän historiaa & yhteiskuntaoppia, matematiikkaa ja ruotsia.
Englanti on koko yläkoulun osalta suoritettu, samoin biologia ja maantieto.
Kuljetan 2-3 ainetta rinnakkain, ja kun ne on opiskeltu, siirrytään seuraaviin.

Kotikoulussa jää pois siirtymät (koulumatkat, luokasta toiseen siirtyminen) ja esim. tunnin alusta se sekoilu, missä yritetään saada luokallinen lapsia istumaan, keskittymään, löytämään tarvikkeet ja ymmärtämään ohjeet.
Se mihin koulussa menee 5h, onnistuu kotikoulussa tunnissa.

(Mun ensimmäinen peruskoulun kotikoulussa käynyt lapsi alottaa lukion syksyllä. Väitän siis tietäväni, mitä kotiopetus vaatii.)
Deckarist_3
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Deckarist_3 »

Tämä kokonaisuudessaan.

Itse asuin pikkulapsena useammassa isossa vanhassa hirsitalossa. Yksikään niistä ei ollut kovilla pakkasilla kovin lämmin.

Kylmin oli erään koulun yläkerta. Ei sähkölämmitystä, vain pönttöuunit. Kun olimme poissa viikonlopun ja alakerran kouluakaan ei viikonlopun vuoksi lämmitetty, eivät kotiintullessa kalat enää liikkuneet. Akvaarioni kaloineen ja kasveineen oli jäätynyt kokonaan umpeen ja muistan vieläkin miten kaikki se liike oli kuin jähmettynyt, kuin lasiseksi. Olin viisi- tai kuusivuotias.

Pönttöuuneja ja puuhellaa varten haettiin joka päivä monta kantokoria puita, puuvaja oli valtava. Sauna oli pihalla, se ja kuumavesipata toimivat samoin vain puilla.

Meillä ei ollut hätää, oli rahaa, vakuutukset, polttopuita, kirjoja, askarteluvälineitä, uimahalli, telkkari, kirjasto, kotiin tilattiin sanomalehtiä ja jokaiselle lapselle oma vapaavalintainen lehti. Oli koulu ja vaatteita, koruja ja tilpehöörejä, fillareita, onget, uimarenkaat ja pelastusliivit,,lemmikkejä, leluja, ilmapalloja, kirjoja, ihastumisia, harrastuksia ja harrastusvälineitä, samoin kuin kavereita aikuisista lapsiin. Syntymäpäivät ja nimipäivät, joulut ja juhannukset kakkuineen, kokkoineen, lahjoineen ja lauluineen.

Mitä näistä oli Karfin perheen lapsilla?
Korento kirjoitti: Su Kesä 22, 2025 10:37 pm Itse olen asunut noin 150 neliöisessä hirsitalossa, johon oli eristeet lisätty alapohjaan, seiniin ja yläpohjaan. Käytössä ilmalämpöpumppu, sähköpatterit (jotka ei käytössä) ja joka huoneessa tulisijat. Voin kertoa, ettei yksi ilmalämpöpumppu kovilla pakkasilla riitä (-25 ja kylmempää). Toki pumpuissa on eroja, mutta tuo oman asuinpaikan pumppu edusti tällaista keskihintaista mallia. Minun on vaikea kuvitella, että niin ihanan pyyteettömiä ihmisiä on jotka asentaa huippu tehokkaan mallin vuokrakiinteistöön. Kyllä minä jouduin kovilla pakkasilla joka huoneessa uuneja lämmittää.
Mitä tulee heidän tulisijoihinsa, niin ne vaativat puuta. Sellainen ikean säkki per pesä päivässä. Oletettavasti lumeen jäisi jälkiä, jos puita oltaisiin haettu. Toki talossa on voinut olla sähköpattereita. En vaan ymmärrä miten he olisivat sähkölaskut maksaneet. Toimeentulotukeen vaaditaan kuitit asumisen menoista, ja jos kirjat ovat olleet puretusta talossa eivät he olisi voineet niitä ainakaan sossulla maksattaa. Putkien jäätymiset ovat vanhoissa taloissa myös ihan normikauraa. Ne sulatetaan ja jatketaan elämää. Jos itse siihen ei kykene niin silloin soitetaan putkimies. Miksi sellaista ei ole soitettu? Miksi taloon ei olla haluttu päästää vieraita?
Minun järkeeni ei käy, miten he ovat pystyneet elättämään tuollaisen lapsikatraan olemattomilla tuloilla. Siitä vaan herää ajatus millaista tuo lasten elämä on ollut. Koulussa ja hoidossa lapset sentäs ruokitaan päivittäin.
Viimeksi muokannut Deckarist_3, Su Kesä 22, 2025 11:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on fifty - sixty.
~enigma~
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja ~enigma~ »

Kotikoulu tosiaan on kompetentille vanhemmalle ihan ok valinta, etenkin, jos se on myös lapsen toive ja lapsi saa kosketuksensa ympäröivään yhteiskuntaan ja sen ihmisiin muuta kautta.

Kotikoulu ahtaissa ja alkeellisissa oloissa, kotipaikkaa jatkuvasti vaihdellen ja salaillen, ja välillä tuttavien nurkissa asuen kuulostaa vähemmän perustellulta ratkaisulta.
The owls are not what they seem
Tupla
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Tupla »

Kotikoulussa opettavan vanhemman ja lapsien suhde luultavasti on aivan eri tasolla, kuin kiireisten, poissaolevien vanhempien kanssa.
Ehditään keräämään henkistä pääomaa elämän varrelle yhteisellä ajalla.
Eikä käsittääkseni kaikkien köyhien kokemukset elämästä ole kärsimysviritteisiä.
(En nyt toki ottanut huomioon, että opettava äiti on hullu, lapsiaan pahoinpitelevä skitsofreenikko ja isä alistuva, sairaasti traumatisoitunut hihhuli :lol: )

Täällä oli tänään päätelty perheen asuneen kesästä 2023 kevääseen 2024 asti punaisessa talossa. Näin sen täytyy olla.

Minibussi
Perheen auto oli siis suurperheelle sopivan kokoinen minibussi. Se vietiin vuosi sitten, keväällä 2024 piiloon sinne maatilalle.

Punaisen talon pihalla, oven edessä, bussi oli ollut näkyvästi parkissa kesästä 2023 seuraavaan kevääseen..

Naapurin pappa muistaa väärin naapuruuden keston, myös minibussi oli unohtunut häneltä

" Toisella puolella tietä asuva Tom Stenvall on elänyt kylällä yli 40 vuotta. Hänen mukaansa kylä on hyvin sosiaalinen ja kaikki juttelevat toistensa kanssa.

Kadonnut perhe oli toista maata.

– Vaikka he asuivat täällä puolitoista vuotta, niin en tuntenut heitä yhtään.

Stenvall kertoo, että perhe vietti aikansa käytännössä neljän seinän sisällä.

Pakettiauto
Koska keväällä kerrottiin pakettiautoilla paetun lasten kanssa vuosi sitten, kertoili tämä Stenwall pakettiauton liikkeistä vuosi sitten talvella useissa haastatteluissa, joita hänen ei olisi pitänyt antaa. Miten ihminen, joka ei muista tai erota pakettiautoa minibussista, voi lausua muistavansa sen liikkeistä.

Kyllä täytyisi muistin pelata, kun tosiasioista julkisesti kerrotaan.
Potus:" – Tulee kaveri, jolla on hyvä puheenparsi. Sitten hänet valitaan, ja yhtäkkiä ollaan jumissa miehen kanssa, joka on idiootti, Trump sanoi skenaariosta, jossa presidentiksi valitaan henkilö, joka ei ole läpäissyt kognitiivista testiä."
Collie
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Collie »

Tupla kirjoitti: Su Kesä 22, 2025 11:38 pm Kotikoulussa opettavan vanhemman ja lapsien suhde luultavasti on aivan eri tasolla, kuin kiireisten, poissaolevien vanhempien kanssa.
Eihän nuo sulje toisiaan pois mitenkään. Lapsi voi olla koulussa ja silti vanhemmat ei-kiireisiä ja läsnäolevia.
Kurpa kirjoitti: La Marras 23, 2024 8:41 pm On taas niin viisaita kommentteja. Ketä vittua kiinnostaa onko se joku demari, kun puhutaan valtuustotason poliitikoista eikä mistään kansanedustajasta edes. Se on vaan joku tavis.
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

Como es? kirjoitti: Su Kesä 22, 2025 10:40 pm Jos normivanhempi aikoo opettaa vaikka yläasteenkin opetussuunnitelman mukaan usean eri luokan oppimäärän kuten tässä tapauksessa, niin kyllä siinä menee aikaa "opettajalla" itsellään ensin sisäistää opetettavat asiat sekä miettiä, miten opettaa esim.: matematiikka, fysiikka, kemia, historia, äidinkieli, ruotsi, englanti/muu vieras kieli ym. En usko, että normivanhempi pystyy siihen. Ehkä opettajan kokemusta/koulutuksen omaava. Ei ole yksinkertaista opettaa ensin asia, luoda tehtävät, tarkistaa ja läpikäydä ne oppilaan kanssa. Tässä perheessä on useita eritasoisia oppilaita ja mahdollisesti lukiolainen.
Kuulostaa ehkä hassulta, mutta kotiopettajan ei tarvitse välttämättä osata kaikkea, mitä oppilas harjoittelee, varsinkaan jos on jo yläastelainen ja motivoitunut sellainen. Eikä tehtäviä tarvitse luoda, vaan voi käyttää samaa matikan kirjaa ja tehdä netistä samoja perunakellari-harjoituksia kuin kouluissa. Kotiopettajan ei välttämättä tarvitse olla vieressä opettamalla opettamassa ihan kaikkea, vaan voi jättää nuorta itsekseen lukemaan, kunhan kotiopettaja tietää suunnilleen, mitä pitäisi lukea. Jos nuori on itseohjautuva ja oma-aloitteinen, hän voi tehdä paljon itsenäisesti, ja ideoida paljon itsenäisesti, miten lisää osaamistaan, haluaako tehdä esseitä historiasta ja maantiedosta ja kuvittaa niitä vai miten. Aika vapaata miten käytännössä toteuttaa, kunhan nyt jotenkin. Ja Feeniks-koulu on systeemi, jossa opiskeltavat matskupaketit valmiina, eikä edes ihan maltaita maksa.
piitu73
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja piitu73 »

Tupla kirjoitti: Su Kesä 22, 2025 11:38 pm Kotikoulussa opettavan vanhemman ja lapsien suhde luultavasti on aivan eri tasolla, kuin kiireisten, poissaolevien vanhempien kanssa.
Eikä käsittääkseni kaikkien köyhien kokemukset elämästä ole kärsimysviritteisiä.
(En nyt toki ottanut huomioon, että opettava äiti on hullu, lapsiaan pahoinpitelevä skitsofreenikko ja isä alistuva, sairaasti traumatisoitunut hihhuli :lol: )

Täällä oli tänään päätelty perheen asuneen kesästä 2023 kevääseen 2024 asti punaisessa talossa. Näin sen täytyy olla.

Minibussi
Perheen auto oli siis suurperheelle sopivan kokoinen minibussi. Se vietiin vuosi sitten, keväällä 2024 piiloon sinne maatilalle.

Punaisen talon pihalla, oven edessä, bussi oli ollut näkyvästi parkissa kesästä 2023 seuraavaan kevääseen..

Naapurin pappa muistaa väärin naapuruuden keston, myös minibussi oli unohtunut häneltä

" Toisella puolella tietä asuva Tom Stenvall on elänyt kylällä yli 40 vuotta. Hänen mukaansa kylä on hyvin sosiaalinen ja kaikki juttelevat toistensa kanssa.

Kadonnut perhe oli toista maata.

– Vaikka he asuivat täällä puolitoista vuotta, niin en tuntenut heitä yhtään.

Stenvall kertoo, että perhe vietti aikansa käytännössä neljän seinän sisällä.

Pakettiauto
Koska keväällä kerrottiin pakettiautoilla paetun lasten kanssa vuosi sitten, kertoili tämä Stenwall pakettiauton liikkeistä vuosi sitten talvella useissa haastatteluissa, joita hänen ei olisi pitänyt antaa. Miten ihminen, joka ei muista tai erota pakettiautoa minibussista, voi lausua muistavansa sen liikkeistä.

Kyllä täytyisi muistin pelata, kun tosiasioista julkisesti kerrotaan.
Naapurin pappa myös tosiaan kertoi, ettei lapsia koskaan näkynyt pihalla. Toisessa antamassaan haastattelussa taas oli nähnyt lapset talon takana ehkä jalkapalloa pelaamassa ja harmitteli, ettei nähnyt kunnolla. En antaisi mitään arvoa tollaselle kyylälälle, jota selvästi harmitti, kun ei oikein kunnolla nähnyt naapurin tapahtumia. Antaa myös jos jotain ihme lausuntoja medialle. No toisaalta on myös soitellut ilmoituksia, kun ei ole nähnyt niin onnea sitten hänelle, kun sai sosiaaliväen ym reagoimaan.
Mökinmiina
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Mökinmiina »

Perheen liikkeistä liikkuu niin ristiriitaisia tietoja että joku toimittaja voisi kerätä faktat kasaan!
Perhe itse on hämmentää soppaa puhumalla vesivahingosta joka tapahtui 5 v sitten tai sitten heille tapahtui sama vahinko kahdessa eri osoitteessa. Joka tapauksessa tarinan tarkoitus on saada vanhemmat näyttäytymään uhrina tässä tilanteessa. Heidän tarinansa tulee julkisuuteen toimittajan tai lakimiehen suulla, muuta todistetta ei ole. Samoin tarina "viranomaisten vainoamisesta" jonka syynä on "kotiopetus", tulee vanhemmilta. Kotiopetuksen vuoksi jopa alle kouluikäiset lapset otettiin huostaan? Uhriutuminen toimii keinona siirtää katse perheestä muualle.
Vanhempia syytetään pahoinpitelystä ja vapauden riistosta, kaikki muu löpinä on harhauttamista.

Toivotaan että lapset pääsisivät pian vapaiksi!
Vastaa Viestiin