Poliisi etsii Karfin perhettä

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
Deckarist_3
Remington Steele

Re: Poliisi pyytää havaintoja etsimästään pohjalaisesta perheestä

Viesti Kirjoittaja Deckarist_3 »

HilMil kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 1:38 pm
Ulrica kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 11:53 am Tällä hetkellä siis Karfin perheessä on paperiton jonkun maan kansalainen, onko näin? Tällaista henkilöähän ei ole oikeasti olemassa.

Perheessä myös rippikouluikäisiä, jos käyneet etärippikoulua, niin kyllä jälkiä on jäänyt. Mutta jos totaalieristys, niin mikä mielenterveyden kunto lapsilla tällä hetkellä?

Valitettavasti jos ei mitään jälkiä löydy, niin perhe on kuollut.
Rippikoulun kävi vuonna 2023 73% 15-vuotiaiden ikäluokasta. Se ei ole pakollinen. Kirkkoon kuulumattomat, muihin uskontokuntiin kuuluvat esim. ei sitä käy.

Jos nämä kuuluu johonkin lahkoon, niin nillähän voi olla omat käytäntönsä tähänkin.
Mielenkiintoisia pointteja.

Perheestä ei ole digitaalisia jälkiä sen jälkeen kun vanhemmat lapsensa kaappasivat 2024, ja sen jälkeen äiti-Karoliina lie synnyttänyt ainakin yhden lapsen. Eli tällä vauvelilla ei ole sosiaaliturvatunnusta eikä häntä ole olemassa. Jos hän tai joku muu vanhempiensa lapsista katoaa tai hänelle sattuu muuten jotain, hän sairastuu tai loukkaantuu, niin veisivätkö Karfin vanhemmat hänet edes lääkäriin? — Tuskin. Päivystyksetkin vaativat henkkarit ja KELA/EU-/-sairausvakuutuskortin, eri maissa. Vaikka käyttäisivät paperittomien siirtolaisten palveluita, niin he herättäisivät varmasti sielläkin suomen/ruotsinkielisinä huomiota.

Tommy Mikael Karf oli mukana jo 2000-l alussa jonkinlaisen ’aatteeseen sopivan’ online-netti-rippikoulun kehittelyhankkeessa. Tuliko siitä lopulta mitään, nopea googlailu ei tuota tulosta, mutta nettiopetus on ainakin jossain mielessä kiinnostanut Tommya jo tuolloin. Ennen lapsia tai aivan niitä ensimmäisiä saadessa. Hänellä olisi sikäli luultavasti materiaalia ko. opetuksen järjestämiseen, mutta pääsisivätkö lapsensa virallisesti ripille yhtään missään vai vain siellä kotona, turvallisten neljän seinän sisällä pikkumökissä, sitä ei kai tiedetä?
Elämä on fifty - sixty.
Pesukarhu
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

Deckarist_3 kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 1:46 pm Lukio lie ainoa peruskoulun jälkeinen koulu, minkä pystyy lähes kokonaan tekemään kotoa käsin ilman mitään ulkopuolisia kontakteja ulkomaailmaan (ja laboratoriotiloja, suurkeittiöitä, työharjoitteluita, jne.) eli neljän seinän sisältä hirsitöllistäkin.
Ei pysty jos haluaa jonkun todistuksen. Nettilukion kautta pystyy kyllä valmistumaan, mutta siitä jää jäljet, ja jälkiä perheestä ei tiettävästi ole jäänyt. Tyttö taitaa olla -05 tai nuorempi, eli jo pakollisen toisen asteen piirissä, eli mahdollisesti siitäkin sossut huolestuneet.

(Ja nyt ihan yleinen, opetelkaa pliis lainaamaan viestistä vaan se kohta mihin vastaatte. Ei jaksaisi kelata lainaustornien yli jatkuvasti.)
Nyt mä vittu kävelen täällä rannalla yksinäni.
HilMil
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja HilMil »

Ad_Absurdum kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 1:51 pm
Jos ilmoitus on todettu turhaksi niin miksi ne siellä sun luona koko ajan ramppasi? On niillä parempaakin tekemistä kuin selvitellä "katkerien" tyhjän elämän omaavien tyyppien ilmoja. Mahtoi olla paljon ilmoituksia jos "lukuisia työkeikkoja" joutui perumaan. Itse ymmärrän "lukuisia" olevan 15-20.

Kerran tiedät kuka näitä ilmoja tehtailee, niin kannattaisi varmaan asiat selvittää hänen kanssaan. Niitähän tuppaa yleensä tulemaan liukuhihnalla, kun kuvaus sopii hyvin siihen lasten toiseen vanhempaa.

Luulisi myös viimeistään siinä toisen lapsen kohdalla huomaavan jos toinen on täysi sekoboltsi, mutta niinkuin usein, niin tehdään niitä laastarilapsia jos vaikka homma paranisi.

Varsinkin eroasioissa näkee helposti kuinka vanhemmat ajattelevat lapsensa etua. Prioriteetti numero yksi on sotkea toisen osapuolen asiat ja aiheuttaa tälle maksimaalista harmia, viis seurauksista

(Ja nämä siis osittain ihan yleisellä tasolla. En tiedä, eikä kiinnosta lainaamani henkilön elämäntarina :D)
Alkuperäinen ilmoituksen (yhden ilmoituksen) syy todettiin turhaksi. Sen sijaan alettiin huolestua tässäkin ketjussa tutuista asioista:
- Monta lasta
- Syrjässä asuminen
- Kotikoulu

Näillä pääsi siihen palvelutarpeen arviointiin. Joka meidän kohdalla kesti lakisääteisen kolmen kuukauden sijaan 8kk, ja sisälsi useita palavereja sekä meillä, että sossun tiloissa.

Lysti loppui kuin seinään, kun viimeiseksi jääneessä palaverissa vaadin, että käydään läpi äänitteet ja kirjaukset palavereista ja se, miltä osin ne vastaavat toisiaan. Näytti tulleen järkytyksenä, että olin tosiaan nauhoittanut jokaisen käymäni keskustelun.
Aika jännä, eikö?

Tämä on nyt jo vuosia sitten taaksejäänyttä. Sittemmin mulle on mm. maksettu siitä, että olen viikonloppuisin hyysännyt meillä omien lasten lisäksi laitoksessa asuvia teinejä ns. kotiharjoittelussa.

Jaksoinko aikanaan tehtailla kanteluita ja valituksia? En.

Mutta en kyllä tiedä itkeä vai nauraa kun joku väittää, että lastensuojelutyö on jotenkin virheetöntä, objektiivista ja lasten etu edellä.
Bird
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Bird »

T Pasanen kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 11:10 am
poliisikoiran pentu kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 3:39 am
Bird kirjoitti: La Kesä 28, 2025 9:28 pm
Olisivat hyvin voineet tehdä niin. Itse olen lastensuojelussa toimineena terapeuttina törmännyt tapaukseen, missä alkoholisti-isän kanssa asunutta 4-vuotiasta poikaa oli tämä alkkisisä antanut viinapalkkiota vastaan juoppokavereidensa käyttää niin paljon poikaa hyväkseen, että tämän peräaukko oli pahasti venynyt, kun hän vihdoin pääsi lastensuojelun sossujen pelastamana lastenpsykiatrian osastolle, jossa sitten viettikin hyvin pitkän ajan ennen sijaisperheeseen menoa. Ja arvatkaa mitä? Tämä poika silti kaipasi alkoholisti-isänsä luo. Lasten lojaalius vanhempiaan kohtaan ei ikinä voi olla ainoa objektiivinen syy palauttaa lasta vanhemmalle. Elinolosuhteet on selvitettävä huolella. Luojan kiitos tässä ketjussa on ammattitaitoisia sossuja kommentoimassa. Julkisuudessa, kun he eivät voi kommentoida tästä tapauksesta mitään.
Eikö lastensuojelussa olekaan vaitiolovelvollisuutta? :shock:
Älä pelkää tää on ihan pelkästään kirjoittajan fantasiaa ja ns. freudilainen "lipsahdus".
Haha olipa hauska lohkaisu. En rikkonut myöskään vaitiolovelvollisuutta, koska en paljastanut henkilötietoja enkä edes asuinkuntaa. Näitä hyväksikäytettyjä lapsia on lisäksi paljon ympäri Suomea ja maailmaa. Jotkut pedofiilithan ovat sitä mieltä, etteivät tee mitään väärää; hehän vain "rakastavat lasta".
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
Bird
Axel Foley

HilMil kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 3:08 am
Inehmo kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 1:58 am
HilMil kirjoitti: La Kesä 28, 2025 9:07 pm

En mä vastustanut yhtään mitään. Ilmoitin yhden palaverin aluksi, että voitas aloittaa sillä, että käydään läpi siihen astisista palavereista kirjaukset, ja mun nauhoittamat äänitteet ja aletaan käymään läpi, miten hyvin (tai huonosti) ne kirjaukset vastaa sitä, mitä tosiasiassa on puhuttu.

Vähän liian kiusaantuneen hiljaisuuden jälkeen he totesivat ihan yhtäkkiä, että tämähän on ihan ilmeisen kiusaamistarkoituksessa tehty ilmoitus, eikä meillä selkeästi ole mitään palvelutarvetta.
Siihen asti joka palaveriin oli keksimällä keksitty joku uusi "huoli" nimenomaan liittyen kotikouluun, asuinpaikkaan josta ei ole julkista liikennettä, tai että mä en mitenkään voi jaksaa kuuden lapsen kanssa. Vaikka mitään konkreettista ei ollut esittää, etten jaksaisi.
Hyvä kun kerrot näitä. Osa uskoo täällä viranomaisiin niin kirkasotsaisesti.
Enkä mä tässäkään nähnyt pelkästään "sossujen pahantahtoisuutta". Resurssipulaa ja ymmärtämättömyyttä kyllä.

Mutta tiesin alkuperäisen ilmoituksen tekijän, ja syyt täysin turhaan ilmoitukseen (katkeruus, kateus, oma sisällötön elämä...)
Kun sitten siihen palvelutarpeen arviointiin "pääsin", niin sehän oli kun jostain Kafkan romaanista.
Ilmoituksen alkuperäiset syyt todettiin heti turhiksi, mutta koko elämä perattiin, ja kaikki muu aiheutti "huolta".

Enemmän kuin keskiverto 1,8 lasta, siitä jo herää heti huoli. Kuka semmosta jaksaa?

Pari lasta kotikoulussa. Kotikoulu ei ole lasu-peruste, joten väännettiin se huoleksi siitä, että lapsilla ei ole sosiaalisia kontakteja. Pari muuta lasta oli ihan normikoulussa, yksi päiväkodissa ja nuorin kotihoidossa.
Ja niillä kotikoululaisillakin oli sosiaalinen rinki kavereita, sukulaisia, harrastuksia. Kotikoulua toteutettiin museoissa, kirjastoissa, haastattelemalla eri alojen ammattilaisia, liikkumalla luonnossa jne.

Syrjässä asumisesta väännettiin. Lapset ei pääse liikkumaan ihmisten ilmoille. Kerroin, että kuskaan lapsia kyllä, kun julkista liikennettä ei ole. Jos se on huoli, pitäisi tässä ja naapurikylissäkin joka ipanan olla sossun asiakas.
Lapsilta tentattiin, onko kaikilla oma huone. Mikä laki sellaista vaatii? Ja kaikilla kyllä on.

Rahasta ei koskaan kysytty tai puhuttu. Lapsilisät olen toki nostellut, mutta muuten elättänyt työtä tekemällä. Jatkuvasti olivat tyrkyttämässä jotain EU-ruokapaketteja, meidän kanat söi kyllä siihen aikaan varsin monipuolisesti...

Niistä palavereistakin väännettiin jatkuvasti, mä jouduin perumaan lukuisia työkeikkoja, että pystyn juomaan pullakahveja näissä palavereissa, kun siellä piti olla silloin, kun viranomaisille sopii.

Mutta!!!
Iso osa ongelmaa noi sossun resurssit. Joka palaverissa eri ihmiset. Joiden pohjatiedot on vaan ne edellisten kiireessä tekemät kirjaukset.

Joka kerta sai alottaa siitä, että ne lukee mulle kirjauksia ja mä kerron, että noinhan minä en oikeesti sanonut. Ehkä Karfienkin olis kannattanu nauhottaa kaikki, ihme, etteivät sitä ilmeisesti tehneet.

Mä en edelleenkään väitä, että Karfien toiminta olisi ollut asiallista, mitään sanomista ei olisi tai syytä epäillä yhtä sun toista ja kolmatta. Tai että edes se kotikoulu olis hoidettu asiallisesti.

Mutta veikkaan, että on tässä hämärää ja taktikointia viranomaispuoleltakin.
Kun laitetaan epäilyyn etuliite "törkeä", on heti enemmän pakkokeinoja käytössä. Vaikka se on vasta epäily. Kun ajetaan joka suunnasta nurkkaan, niin turha kuvitella, että sieltä tullaan kädet ylhäällä pois. Jos on vähänkään vastaavia kokemuksia kuin nyt vaikka mulla, niin ei varmasti ole mitään luottoa siihen, että asia käsitellään reilusti ja läpinäkyvästi.

Siitäkin on monta juttua nähty, että vaikka hallinto-oikeus olisi todennut huostaanoton joko alunperinkin turhaksi tai perusteiden poistuneen, jolloin huostaanotto pitää oikeuden päätöksellä purkaa, niin se purkaminen voi silti viedä kuukausia, jopa vuosia.
Ei ne näillä spekseillä vapaaehtoisesti esille tule.
Kiitos, kun otit kantaa ja kerroit. En itsekään väitä, että lastensuojelu virheetön olisi. Ja ihan samalla tavalla kuin jokaikiseen ammattikuntaan, myös lastensuojeluun mahtuu ns. mätiä omenoita.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
Bird
Axel Foley

Deckarist_3 kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 1:46 pm
Ulrica kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 12:30 pm Vielä tähän perheen mahdolliseen olinpaikkaan. Juhani P.n sukulaisissa löytyy myös pastoria. Suomessa on yhteensä 7000 seurakuntien omistuksessa olevaa kiinteistöä, jotka kirjattu Basis-järjestelmään. Voisiko perhe olla sijoitettuna tällaiseen, mahdollisuus myös vaihdella paikkaa aika ajoin? Kiinnostavimmat kiinteistöt ovat ne seurakuntien kiinteistöt, joihin isän hallituspaikan putiikilla yhteyksiä. Eli Kotiopettajien pjn kontaktit.

Mielenkiintoisena tietona se, että tämä JP oli yhteydessä perheen vanhimpaan lapseen sijoituspaikkaan ja jopa vieraili siellä. On voinut hoitaa pako-ohjeita vanhempien puolesta vanhemmalle lapselle. Tämä kyseinen lapsi on ollut jo rikosoikeudellisen vastuuikärajan yli. Nähtäväksi jää, saako poliisi JPn laiteetsinnän jäljiltä kättä pidempää ottaa kiinni auttajia, jopa tätä JPtä perheen jäljille pääsemiseksi.

Lähde
https://evl.fi/plus/hallinto-ja-talous/kiinteistot/
Ihmettelin jo aiemmin täällä että kuka piti kotikoulua ja huolehti neljästä pikkulapsesta jos naapurien mukaan 2010-luvun lopussa äiti oli ’kai aina töissä, Karoliina ei näkynyt missään, koskaan’ ja vain perheen isä nähtiin ulkona pihalla tai kävelemässä työpäivän mittaisia kaupassakäyntimaratoneja reppu selässä kylillä.. Isä yksinään näkyi päivisin naapureille ja hän vaikutti normaaliäijälle juttuineen. Tosin mitään hän ei puhunut perheestään, vaimostaan tai lapsistaan muille.
Muistaakseni MTV:n haastattelussa ja artikkelissa äiti Karf kertoi olleensa iltapäivisin osa-aikatyössä ja oli sitä mieltä, että jos lapset on aamupäivän koulussa ja hän itse iltapäivän töissä, hän näkisi lapsiaan liian vähän. Tämä voi olla joko narsistinen mielipide vanhemmalta tai toisaalta lapsia rakastavan vanhemman mielipide ja perustelu kotikoululle.

Uskon ja tiedänkin myös, että näissä suurperheissä vanhimmat lapset joutuvat ottamaan iälleen kuulumatonta vastuuta pikkusisaristaan. Se on omiaan vaikuttamaan näiden vanhempien lasten turvalliseen kasvuun ja kehitykseen. Lupaan olla lapsi eikä pikkuaikuinen.
Viimeksi muokannut Bird, Su Kesä 29, 2025 3:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ad_Absurdum
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Ad_Absurdum »

HilMil kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 2:38 pm
Ad_Absurdum kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 1:51 pm
Jos ilmoitus on todettu turhaksi niin miksi ne siellä sun luona koko ajan ramppasi? On niillä parempaakin tekemistä kuin selvitellä "katkerien" tyhjän elämän omaavien tyyppien ilmoja. Mahtoi olla paljon ilmoituksia jos "lukuisia työkeikkoja" joutui perumaan. Itse ymmärrän "lukuisia" olevan 15-20.

Kerran tiedät kuka näitä ilmoja tehtailee, niin kannattaisi varmaan asiat selvittää hänen kanssaan. Niitähän tuppaa yleensä tulemaan liukuhihnalla, kun kuvaus sopii hyvin siihen lasten toiseen vanhempaa.

Luulisi myös viimeistään siinä toisen lapsen kohdalla huomaavan jos toinen on täysi sekoboltsi, mutta niinkuin usein, niin tehdään niitä laastarilapsia jos vaikka homma paranisi.

Varsinkin eroasioissa näkee helposti kuinka vanhemmat ajattelevat lapsensa etua. Prioriteetti numero yksi on sotkea toisen osapuolen asiat ja aiheuttaa tälle maksimaalista harmia, viis seurauksista

(Ja nämä siis osittain ihan yleisellä tasolla. En tiedä, eikä kiinnosta lainaamani henkilön elämäntarina :D)
Alkuperäinen ilmoituksen (yhden ilmoituksen) syy todettiin turhaksi. Sen sijaan alettiin huolestua tässäkin ketjussa tutuista asioista:
- Monta lasta
- Syrjässä asuminen
- Kotikoulu

Näillä pääsi siihen palvelutarpeen arviointiin. Joka meidän kohdalla kesti lakisääteisen kolmen kuukauden sijaan 8kk, ja sisälsi useita palavereja sekä meillä, että sossun tiloissa.

Lysti loppui kuin seinään, kun viimeiseksi jääneessä palaverissa vaadin, että käydään läpi äänitteet ja kirjaukset palavereista ja se, miltä osin ne vastaavat toisiaan. Näytti tulleen järkytyksenä, että olin tosiaan nauhoittanut jokaisen käymäni keskustelun.
Aika jännä, eikö?

Tämä on nyt jo vuosia sitten taaksejäänyttä. Sittemmin mulle on mm. maksettu siitä, että olen viikonloppuisin hyysännyt meillä omien lasten lisäksi laitoksessa asuvia teinejä ns. kotiharjoittelussa.

Jaksoinko aikanaan tehtailla kanteluita ja valituksia? En.

Mutta en kyllä tiedä itkeä vai nauraa kun joku väittää, että lastensuojelutyö on jotenkin virheetöntä, objektiivista ja lasten etu edellä.
Njoo. Erikoiselta kuulostaa. Yhtä lailla se lastensuojelu on virheetöntä, objektiivista ja lasten etu edellä menemistä kuin perheissäkin. Pääasia että ulospäin näyttää hyvältä.
Deckarist_3
Remington Steele

Pesukarhu kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 2:16 pm
Deckarist_3 kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 1:46 pm Lukio lie ainoa peruskoulun jälkeinen koulu, minkä pystyy lähes kokonaan tekemään kotoa käsin ilman mitään ulkopuolisia kontakteja ulkomaailmaan (ja laboratoriotiloja, suurkeittiöitä, työharjoitteluita, jne.) eli neljän seinän sisältä hirsitöllistäkin.
Ei pysty jos haluaa jonkun todistuksen. Nettilukion kautta pystyy kyllä valmistumaan, mutta siitä jää jäljet, ja jälkiä perheestä ei tiettävästi ole jäänyt. Tyttö taitaa olla -05 tai nuorempi, eli jo pakollisen toisen asteen piirissä, eli mahdollisesti siitäkin sossut huolestuneet.
Kyllä, samaa asiaa ajoin takaa. Nykynuorilla on velvollisuus hakeutua toisen asteen opintoihin peruskoulun jälkeen. Kotona neljän-seinän-sisällä eläen 24/7/365, jäävät kaikilta syystä tai toisesta koteihinsa erakoituneilta lapsilta kaikki toisen asteen koulut suorittamatta.

Niiden läpikäyminen on vain käytännössä mahdotonta. Karfeillahan on nyt muitakin toiselle asteelle siirtyvän ikäisiä lapsia? Ja useita kasvamassa siihen ikään.

Miten Kotiopettajat ry ei itse ole puuttunut asiaan jo etunojassa, on ihmeellistä. Varsinkin jos puheenjohtaja on Karfien ’uskottu’. Tommy Mikael Karf on ko. yhdistyksen monivuotinen hallitusjäsen, joten hänen ja vaimonsa lainvastainen ’kotikoulu’-menettely uhmaa ja pilaa ja pilkkaa jo koko yhdistyksen toimintaa ja brändiä.

Kuten aiemmin kerroin, tunnen itse useita kotikoulua käyviä perheitä sekä ihmisiä, joita on koulutettu kotona jo männävuosina. Jotka ovat saavuttaneet kotikoulussa yläaste- lukiotason, josta he ovat joko lähes suoraan tai muutaman tai useampia lukiokursseja vaikkapa iltalukiossa suorittaen päässeet yliopistoihin juuri sille osastolle johon ovat halunneet. Eli heillä kotikoulu on toiminut varsin hyvin. Kotikoulu vaatii vain vanhemmilta vahvaa tukea ja panostusta. Myös rahaa oppikirjoihin ja nykyisin vaikkapa nettilukio-opetukseen.

KUKAAN tuttavistani ei ole kertonut ongelmista Suomen (tai muunkaan maan) viranomaisten kanssa, koska näiden perheiden muu elämä on ollut ns. normaalia, yhteistyö tukikoulujen ja -opettajien kanssa on sujunut ok ja ainakin jollakin perheessä on ollut aina palkkatuloja. Työttömyystukia & perhetukia on nostettu tarvittaessa, lämmin koti ja sadetta pitävä katto on ollut aina pään päällä, sähkölaskuihin ja ruokaan rahaa, puhtaat vaatteet & hiukset lapsilla ja osoitteet olleet kunnossa.

Karoliina ja Tommy Karf ovat jättäneet monet asiat hunningolle keskittyessään vuosikausia ehkä etsimään itseään ja omaa tarkoitustaan lutherinteksteistä. Koko ajan lisää lapsia tehden.
Elämä on fifty - sixty.
Deckarist_3
Remington Steele

Bird kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 3:04 pm
Deckarist_3 kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 1:46 pm
Ihmettelin jo aiemmin täällä että kuka piti kotikoulua ja huolehti neljästä pikkulapsesta jos naapurien mukaan 2010-luvun lopussa äiti oli ’kai aina töissä, Karoliina ei näkynyt missään, koskaan’ ja vain perheen isä nähtiin ulkona pihalla tai kävelemässä työpäivän mittaisia kaupassakäyntimaratoneja reppu selässä kylillä.. Isä yksinään näkyi päivisin naapureille ja hän vaikutti normaaliäijälle juttuineen. Tosin mitään hän ei puhunut perheestään, vaimostaan tai lapsistaan muille.
Muistaakseni MTV:n haastattelussa ja artikkelissa äiti Karf kertoi olleensa iltapäivisin osa-aikatyössä ja oli sitä mieltä, että jos lapset on aamupäivän koulussa ja hän itse iltapäivän töissä, hän näkisi lapsiaan liian vähän. Tämä voi olla joko narsistinen mielipide vanhemmalta tai toisaalta lapsia rakastavan vanhemman mielipide ja perustelu kotikoululle.

Uskon ja tiedänkin myös, että näissä suurperheissä vanhimmat lapset joutuvat ottamaan iälleen kuulumatonta vastuuta pikkusisaristaan. Se on omiaan vaikuttamaan näiden vanhempien lasten turvalliseen kasvuun ja kehitykseen. Lupaan olla lapsi eikä pikkuaikuinen.

[/quote]
Laina loppuu ⬆️, en osaa tehdä Minfon lainauksia oikein.

Olin itse vanhin lapsi ja huolehdin siksi pikkusisaruksistani monikossa, aina, mutta ikäkauteni mukaisesti. Vanhempani hankkivat meille hoitajan kun oli tarve, eivätkä sysänneet muita minun pienille harteilleni. Kuvittelen tämän olen parempi tapa myös vanhimman lapsen kasvaa aikuisuuteen, lapsena.

Miksi perheen Tommy-pappa oli virallisen työelämän ulkopuolella, lie iso kysymys? Mentaalisista vai fyysisistä syistä, vai kieltäytyikö hän vain yksinkertaisesti tekemästä palkkatöitä?

Jos äiti-Karoliina julkisesti kertoo kokevansa tuskaa siitä ettei kyennyt olemaan lastensa luota poissa koulupäivän vertaa, niin miten hän ei (ainakin jollakin tasolla koulutettuna) hakenut vaikkapa kieltenopettajan osa-aikaista paikkaa viereisistä kouluista, niin olisi nähnyt omiakin lapsiaan myös niiden koulupäivien kuluessa.

Minä vuonna tuo MTV-haastattelu oli tehty?

Mikä osapäivätyö oli niin hyvä tai hyväpalkkainen, että alati raskaanaolevan nelilapsisen perheen äidin kannatti 2010-l lopulla (vai koska MTV haastattelu oli tehty?) käydä mahdollisesti Pietarsaaressa saakka iltapäivät töissä? Osa-aikaisia opettajatöitä ja sijaisuuksia saa varmasti Pohjanmaallakin tehtäväksi helposti oman kunnan tai naapurikunnan alueelta vaikka kasvatustieteitä ei olisi lukenut tuntiakaan, kunhan lukion on suorittanut ok-tasolla.
Viimeksi muokannut Deckarist_3, Su Kesä 29, 2025 3:43 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Elämä on fifty - sixty.
poliisikoiran pentu
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja poliisikoiran pentu »

Bird kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 2:41 pm
poliisikoiran pentu kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 3:39 am

Eikö lastensuojelussa olekaan vaitiolovelvollisuutta? :shock:
Älä pelkää tää on ihan pelkästään kirjoittajan fantasiaa ja ns. freudilainen "lipsahdus".
Haha olipa hauska lohkaisu. En rikkonut myöskään vaitiolovelvollisuutta, koska en paljastanut henkilötietoja enkä edes asuinkuntaa. Näitä hyväksikäytettyjä lapsia on lisäksi paljon ympäri Suomea ja maailmaa. Jotkut pedofiilithan ovat sitä mieltä, etteivät tee mitään väärää; hehän vain "rakastavat lasta".
Toivoin jo, että T Pasanen olisi ollut lohkaisussaaan oikeassa. Sillä eihän kukaan oikeasti lastensuojelun terapeutti kerro noin tarkkoja tietoja lapsesta, eihän...vaan sinä todellakin kerroit. Etkö ymmärrä? Sinä kerroit julkisesti lapsen tarkan iän ja sukupuolen, sen kumpi vanhemmista on alkoholisti, kummalla vanhemmalla on juoppokavereita, lisäksi kerroit että lapsi on ollut pitkään psykiatrisella osastolla ja lopuksi sijaisperheessä. Sitten kerroit kaikkein arkaluonteisemman tiedon lapsesta, ja tämän tiedon täytyy perustua lääketieteelliseen tutkimukseen.

Etkö edelleenkään ymmärrä? Joku tai jotkut voivat tunnistaa lapsen helposti alkupuolen tietojen perusteella. Sen jälkeen he saavat tietää myös kaikkein arkaluonteisimman faktan.

Tämmöistäkö se lastenSUOJELU on? Jo on heikkoa. Toivottavasti ei ole yleistä.
Bird
Axel Foley

Ja käyttäneet aikaa viranomaisten vastustamiseen, valitusten ja kanteluiden tekemiseen sen sijaan, että olisivat yhteistyössä viranomaisten kanssa hoitaneet kotikoulun valvonnan ja muun tarvittavan yhteistyön. Mielestäni tässä vanhemmat ovat olleet todella lyhytnäköisiä ja itsekkäitä.
Bird
Axel Foley

poliisikoiran pentu kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 3:39 pm

Toivoin jo, että T Pasanen olisi ollut lohkaisussaaan oikeassa. Sillä eihän kukaan oikeasti lastensuojelun terapeutti kerro noin tarkkoja tietoja lapsesta, eihän...vaan sinä todellakin kerroit. Etkö ymmärrä? Sinä kerroit julkisesti lapsen tarkan iän ja sukupuolen, sen kumpi vanhemmista on alkoholisti, kummalla vanhemmalla on juoppokavereita, lisäksi kerroit että lapsi on ollut pitkään psykiatrisella osastolla ja lopuksi sijaisperheessä. Sitten kerroit kaikkein arkaluonteisemman tiedon lapsesta, ja tämän tiedon täytyy perustua lääketieteelliseen tutkimukseen.

Etkö edelleenkään ymmärrä? Joku tai jotkut voivat tunnistaa lapsen helposti alkupuolen tietojen perusteella. Sen jälkeen he saavat tietää myös kaikkein arkaluonteisimman faktan.

No älä nyt jaksa jatkaa tätä. En kertonut tarkkoja tietoja. Lasta ei tunnisteta, koska samanlaisia caseja on niin monia. Etkö sinä ymmärrä? Vai onko sinunkin lapsillasi lastensuojelun asiakkuus? Mutta sovitaan, että tein väärin. Se varmaan helpottaa oloasi. Minun takiani ei kannata koko lastensuojelua leimata, olen vain yksi piskuinen terapeutti koko koneistossa. Antaa nyt tämän olla.
poliisikoiran pentu
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja poliisikoiran pentu »

Bird kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 3:54 pm

No älä nyt jaksa jatkaa tätä. En kertonut tarkkoja tietoja. Lasta ei tunnisteta, koska samanlaisia caseja on niin monia. Etkö sinä ymmärrä? Vai onko sinunkin lapsillasi lastensuojelun asiakkuus? Mutta sovitaan, että tein väärin. Se varmaan helpottaa oloasi. Minun takiani ei kannata koko lastensuojelua leimata, olen vain yksi piskuinen terapeutti koko koneistossa. Antaa nyt tämän olla.

Niinpä tietysti. Törkeän virheesi osoittaminen on turhaa "jatkamista". Ja sitten yrität iskeä leimakirveellä. No, huti meni. Minulla ei ole lastensuojelun asiakkuutta. Mene nyt jo itseesi. Sinä kerroit tarkkoja tietoja, joita et olisi saanut julkisesti kertoa. Siinä se. Ei mitään puolusteltavaa.

Toivottavasti toimintasi on todellakin poikkeus eikä lastensuojelu ole "koneisto", koska siellä on kuitenkin eläviä ihmisiä, joihin käytetään valtaa. Toisiin tietysti täydestä syystä, toisiin ei välttämättä.
Bird
Axel Foley

poliisikoiran pentu kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 4:16 pm
Bird kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 3:54 pm

Niinpä tietysti. Törkeän virheesi osoittaminen on turhaa "jatkamista". Ja sitten yrität iskeä leimakirveellä. No, huti meni. Minulla ei ole lastensuojelun asiakkuutta. Mene nyt jo itseesi. Sinä kerroit tarkkoja tietoja, joita et olisi saanut julkisesti kertoa. Siinä se. Ei mitään puolusteltavaa.

Toivottavasti toimintasi on todellakin poikkeus eikä lastensuojelu ole "koneisto", koska siellä on kuitenkin eläviä ihmisiä, joihin käytetään valtaa. Toisiin tietysti täydestä syystä, toisiin ei välttämättä.
Pyysin viestiäni ylläpidolta poistettavaksi, että saat rauhan. Ja minäkin. Myöskin myönsin jo tehneeni virheen, mutta sehän ei sinua kiinnosta, koska sait tästä vain lisää vettä myllyysi. My bad. Edelleen on sanottava, että näitä samanlaisia caseja on lastensuojelussa niin paljon, että tunnistaminen olisi mahdotonta.
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Karfeille maksettaisiin (jos olisivat virallisia huoltajia) lapsilisää 8 lapsesta yhteensä noin 1275 euroa kuussa. Yksinasuvat aikuisen perustoimeentulotuki on noin 600 euroa, eli vanhemmille laskennallisesti vajaa 1200 euroa. Alle 10-vuotiaille lapsille perustoimeentulotukion 373 euroa ja 10-17 vuotiaille lapsille 352-411 euroa.

Kela maksaa myös yleistä asumistukea sillä edellytyksellä, että asunto täyttää tietyt kriteerit.

Tästä voidaan pikaisesti laskea, että mikäli he olisivat hoitaneet asiansa viranomaisten kanssa, saisivat he 8-lapsisena perheenä perustoimeentulotukea noin 3500 euroa kuukaudessa. Lisäksi universaalietuutena lapsilisät 1275 euroa kuussa.

Joten kyllä tuolla summalla pystyy elämään, jos tekee viisaita valintoja. Jos vanhemmat eivät käy töissä, mutta saavat silti 4700 euroa tililleen, aika huono taloudenpitäjä saa olla etteivät rahat riittäisi perusasioihin kuten ruokaan ja päivittäistarpeisiin.

Mutta nyt, kun he eivät ole lastensa huoltajia, eivät saa lapsilisiä eivätkä voi hakea edes aikuisten toimeentulotukea paljastamatta sijaintiaan, ihmettelen kyllä aidosti kuka heitä rahoittaa ja kuika pohjattomasta kassasta. Pysyvä järjestely se ei voi olla, siis lahjoitusvaroilla eläminen. Kyllä itse vanhempien asemassa pyrkisin johonkin työhön, vaikka sitten väärällä nimellä ja käteispalkkaa vastaan. Tämäkin järjestely tietysti edellyttäisi sitä, että työnantaja olisi tietoinen ainakin jollain tasolla perheen tilanteesta ja suostuisi näin auttamaan.
Vastaa Viestiin