Käsittääkseni hommat menee näin (en tosin ole näitä palveluita viime vuosina käyttänyt): Toimeentulotuen hakemisen pitäisi hoitua ihan sähköisesti. Sitä ei kuitenkaan terve työikäinen saa, jollei ole yrittänyt ensin hakea kaikkia mahdollisia muita tukia, eli jos ei ole töissä niin pitää ilmoittautua työnhakijaksi, jotta saa sitä kautta rahaa. Ja sitä varten on tehtävä työllistymissuunnitelma, mikä edellyttää ainakin jonkinlaista kontaktia virkailijan kanssa. Ei välttämättä käyntiä, mutta esimerkiksi puhelinsoittoa. Ja sitten on työnhakuvelvoite, ja hakemisesta on raportoitava sovitulla tavalla. Yleensä sähköisesti, mutta jollei se syystä tai toisesta onnistu, niin kirjeitse tai virkailija tapaamalla. Aika vaikea olisi siis totaalisesti kadota, jos jommankumman lafkan asiakas on.Sipi kirjoitti: Ma Kesä 30, 2025 2:11 pm Osaatko vastata jos tiedät näistä asioista, että miten tuo toimeentulotuen hakeminen onnistuu ns sähköisesti ja kuinka usein asiakkaan on tavattava joku vastaava virkailija? Eli jos he ovat kertaalleen tehneet selvitykset tuloistaan vaikkapa paikanpäällä Kelassa, voivatko he tehdä ns. jatkohakemuksia vain sähköisesti tyyliin "mikään ei ole muuttunut"? Vai pitääkö asiakkaiden käydä vaikka kolmen kuukauden välein tai puolivuosittain näyttämässä naamansa, täydentämässä hakemusta tai muuten olla yhteydessä? Entä työkkäri? Voiko niissä asioissa toimia täysin sähköisesti, vai onko siellä jotain kontaktivaatimuksia nykyään?
Jostakin syystä pohdinnoissa ei ole ollenkaan otettu huomioon mahdollisuutta, että Karfeilla olisi omaisuutta, ihan vaikka käteistäkin. Esimerkiksi itse olen viime vuodet elellyt perintörahoilla ja muilla säästöilläni, käymättä töissä (kun en ole niitä saanyt) ja mitään tukia nostamatta. Yhteiskunnan kannalta olen siis tavallaan kadoksissa, vaikka asuinpaikkani on kyllä tiedossa.