JasseHames kirjoitti: Ke Heinä 16, 2025 12:18 am
matlockb kirjoitti: Ti Heinä 15, 2025 8:59 pm
Otsikon aiheeseen: Marjatta on kuten tahansa alkoholin väärinkäyttäjä (huomionkipeä) ja hänen puheensa todistettiin jo oikeudenkäynnissä - ei vain pelkästään valheeksi - vaan mahdottomiksi ollakseen totta.
Tämä pitää paikkansa. Muistaakseni esimerkiksi väitti tavanneensa Gustafssonin tiettynä vuonna tietyn huoltoaseman baarissa. Asianajajat joutuivat sitten tekemään osin poliisillekin kuuluvaa työtä ja kaivelemaan rakennuslupia ja muita dokumentteja todistaakseen, ettei
huoltoasemaaedes ollut olemassa väitettynä ajankohtana.
Hämeenkylän Gulf-huoltoasema on ollut olemassa jo 1950-luvulla. En tiedä, millainen mesta se oli 1958-1959. Oliko siinä huoltoaseman yhteydessä silloin mitään kioskia, kahviota tai minkäänlaista ajanviettopaikkaa? Saiko kahvia ja sämpylää? Vai oliko se vain pelkkä bensa-asema?
Varsinainen Hämeenkylän ”baari” tehtiin sitten 1960-luvulla.
Vanhan lehtileikkeen mukaan joku myi Jawa-moottoripyöräänsä Hämeenkylän huoltoasemalla maaliskuussa 1959.

- mopo.jpg (51.71 KiB) Katsottu 2401 kertaa
...Voisi kuvitella, että moottoripyöristä kiinnostuneita nuoria vietti Gulfin kulmilla aikaansa jo tuolloin 1950-luvun lopussa ennen baaria. Voisi kuvitella, että jonkinlainen kohtaamispaikka se on voinut keskeisen sijainninkin puolesta olla.
Marjatan esitutkintakuulustelusta poimittua:
Tutustuin 15-vuotiaana (vuonna 1958) Odilammella asuessani Pentti "Pena" Jäppiseen, joka oli minua 7 vuotta vanhempi. Hänellä oli moottoripyörä Jawa...Penan kanssa kulkiessani tutustuin seuraavana vuonna Linnaisissa Nils Gustafssoniin ja tämän kaveriin Seppo Boismaniin. Nils Gustafssonia kutsuttiin nimellä "Nisse" ja Seppo Boismanista jotkut käyttivät nimeä "Sepi". Nissellä oli moottoripyörä, jonka merkkiä en tiedä. Seppo hankki moottoripyörän myöhemmin. Kanssakäyminen Nissen ja Sepin kanssa oli satunnaista. Tapaamiset tapahtuivat jossain kioskilla tai sitten Gulfin baarissa Hämeenkylässä.
Bodom-retkeä suunnitteli pääasiassa Pena. Minä olin innokkaasti mukana. Seppo Lahtinen ja Seija Nieminen olivat Pentti Jäppisen tuttuja. Olin tavannut heidät ennen Bodomin retkeä mm. Gulfin baarissa. Seppo Lahtinen ja Seija Nieminen seurustelivat.
...Tietääkseni tämän enempää Marjatta ei kuulusteluissaan puhu Gulfista. Kuulusteluissa hän ei väitä missään vaiheessa tavanneensa Irmeliä tai Tuulikkia Gulfin baarissa. Sen sijaan Marjatta kertoo tavanneensa Pentti Jäppisen tuttavat eli Seijan ja Sepon mm. Gulfin baarissa ennen Bodomin retkeä.
Marjatan tarinassa voi olla 45-vuoden muistiaukkoja. Ehkä Marjatta tässä sekoittaa Gulfin baarin ja nimeltä mainitsemansa kioskin toisiinsa.
Tai ehkä kyseessä olikin Vihdintien Gulf huoltoasema, joka avasi ovensa 28.2.1959. Sieltä ainakin sai kahvetta...
Nissen esitutkintakuulustelusta poimittua:
Tunnetko Pentti Jäppinen-nimisen henkilön, joka asui Frihersissä ja jolla oli Jawa merkkinen moottoripyörä?
Nisse:
”En osaa sanoa, minulla on huono nimimuisti.”
Liikuitteko Frihersissä?
Nisse :
”Liikuimme siellä paljonkin. Mm Hämeenkylän tiilitehtaan hiekkakuopalla ajeltiin moottoripyörillä. Joskus montulla oli moottoripyöräilijöitä oli kymmenen ja joskus viisi. En osaa sanoa oliko porukassa Pentti "Pena" Jäppinen-niminen henkilö. Vihdintien varressa oli Gulfin huoltoasema ja baari, jossa yleensä syötiin sämpylät ja juotiin kahvit.”
Oliko porukassa "Markka"-nimellä kutsuttua tyttö?
Nisse :
”Nimi tuo mieleen vaalean tytön, joka liikkui "Steppari"-nimellä kutsutun tytön kanssa. Stepparin sukunimi oli ilmeisesti Mäkinen ja hänen veli oli töissä Elektrosähkössä Helsingissä. Markasta en tiedä enempää. En tiedä kuka hän oikeastaan onkaan.”
Missä sinä tapasit Markkaa tai vaaleata tyttöä, joka nimestä tuli mieleen?
Nisse:
”Tapasin häntä Gulfin baarilla, mutta se oli Bodomin tapauksen jälkeen. Ne likat oli aina siinä baarissa ja me mentiin menojamme. Stepparin kanssa olin elokuvissa syksyllä 1960. Kävimme elokuvissa yhden kerran elokuvan nimeä en enää muista. Steppari asui siihen aikaan Frihersissä.”